PELLAQUA zonneverwarming 12 m2 heeft moeite om warm water te leveren in de zomer

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79460
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11097

Re: Zonneverwarming 12m2 heeft moeite om in de zomer van warm water te voorzien




par Christophe » 18/08/20, 20:06

Christophe schreef:Sylvain heeft mijn vraag over de druk van het zonnecircuit niet beantwoord.


Als je de mogelijkheid hebt (het lijkt alsof er een klep is, zonder hendel op het zonnecircuit), sluit het zonnecircuit dan tot 80-90% en kijk wat het geeft ... als dat niets verandert, is het interne vervuiling (en veel succes met spoelen en schoonmaken ...) zonne-zijde dus ...
0 x
sylvain52220
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 18/08/20, 09:06
x 1

Re: Zonneverwarming 12m2 heeft moeite om in de zomer van warm water te voorzien




par sylvain52220 » 18/08/20, 22:19

De druk in het zonnecircuit is 3 bar, dit zie je op de foto.
We zetten de pomp op maximale snelheid, we zullen zien wat er morgen gebeurt.
Voorlopig blijft de waarschijnlijke verklaring dat er een probleem is met de zonne-wisselaar / ballon, het valt nog te bezien of deze toegankelijk is.
Er zijn twee verwarmingscircuits als begane grond (woonkamers) en een verdieping (slaapkamers) met elk een vloerverwarming.
Bedankt voor je hulp en welterusten!
0 x
sylvain52220
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 18/08/20, 09:06
x 1

Re: Zonneverwarming 12m2 heeft moeite om in de zomer van warm water te voorzien




par sylvain52220 » 18/08/20, 22:29

Christophe schreef:
Christophe schreef:Sylvain heeft mijn vraag over de druk van het zonnecircuit niet beantwoord.


Als je de mogelijkheid hebt (het lijkt alsof er een klep is, zonder hendel op het zonnecircuit), sluit het zonnecircuit dan tot 80-90% en kijk wat het geeft ... als dat niets verandert, is het interne vervuiling (en veel succes met spoelen en schoonmaken ...) zonne-zijde dus ...


Om de pomp te horen werken, heb je niet de indruk dat de vloeistof slecht stroomt, de flowmeting laat ook zien dat het goed gaat (ik laat mijn vader morgen de flowmeter uitlezen, maar dan vanaf stand 2 bij de 4 denk ik dat we niet ver van 20 l / min zullen zijn). Ik ben een beetje bang om de pomp te laten lijden door de klep zo hard te sluiten (het is inderdaad een kwartslagklep)
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9894
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2702

Betreft: PELLAQUA zonneverwarming 12 m2 heeft moeite om in de zomer van warm water te voorzien




par sicetaitsimple » 18/08/20, 22:58

Nou, vooral niet beide tegelijk te doen, dat zou volkomen stom zijn!
Laat de pomp op maximale snelheid staan, noteer het debiet wanneer hij zal draaien, de temperatuurevolutie en vertel ons wat er morgenavond overdag zal zijn gebeurd (als er een significante zon was).
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79460
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11097

Re: Zonneverwarming 12m2 heeft moeite om in de zomer van warm water te voorzien




par Christophe » 19/08/20, 00:34

sylvain52220 schreef:De druk in het zonnecircuit is 3 bar, dit zie je op de foto.
We zetten de pomp op maximale snelheid, we zullen zien wat er morgen gebeurt.
Voorlopig blijft de waarschijnlijke verklaring dat er een probleem is met de zonne-wisselaar / ballon, het valt nog te bezien of deze toegankelijk is.


Het was de dynamische druk die ik vroeg ... maar als je een debietmeter hebt, rijst de vraag niet meer! 8)

Het is geen probleem om een ​​circulatiepomp te laten draaien als een klep 100% gesloten is ... zolang het maar geen maanden meegaat!

20 l / min is geen erg hoog debiet voor een circulatiepomp in maximale positie.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79460
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11097

Re: Zonneverwarming 12m2 heeft moeite om in de zomer van warm water te voorzien




par Christophe » 19/08/20, 11:13

Christophe schreef:20 l / min is geen erg hoog debiet voor een circulatiepomp in maximale positie.


Na controle wordt het debiet aanbevolen door de fabrikanten van thermische zonnepanelen is 20 tot 30 L / u.m²

Als je 12 m² hebt, heb je dus 25 * 12 L / h = 300 L / h of 5 L / min nodig.

Bij 20 l / min, d.w.z. 4 keer meer, zal het warme water waarschijnlijk geen tijd hebben om op te warmen in de zonnepanelen ... Maar als de zonne-wisselaar in de tank bijna inefficiënt is, gaat het toch noodzakelijkerwijs omhoog, omdat de calorieën worden niet verdreven!

Hoeveel varieert het debiet afhankelijk van de vermogensinstellingen van de circulatiepomp ???

Dit zal je vertellen of het aan de binnenkant (dop) of aan de buitenkant (kalksteen) geblokkeerd is ... maar a priori als je al tot 20 L / min gaat, is het niet geblokkeerd.

Kun je een foto maken van de flowmeter?
0 x
sylvain52220
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 18/08/20, 09:06
x 1

Re: Zonneverwarming 12m2 heeft moeite om in de zomer van warm water te voorzien




par sylvain52220 » 19/08/20, 16:03

Christophe schreef:Kun je een foto maken van de flowmeter?


Hallo,

Op snelheid 4 (max): ~ 15 l / min (we lezen onder de cursor, toch?)

image000001.jpg
image000001.jpg (22.55 KB) 2181 keer bekeken


Op snelheid 2: 8-9 l / min (kunnen we lezen boven de cursor?)

20200816_122644.jpg
20200816_122644.jpg (90.05 KB) keer bekeken 2181


Bij maximale snelheid was het temperatuurverschil tussen de start en de aankomst van de vloeistof altijd 4 ° C. Het systeem stopte om 11 uur omdat de vloeistof 30 ° C had bereikt, het onderste deel van de ballon stond op 120 °.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9894
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2702

Re: Zonneverwarming 12m2 heeft moeite om in de zomer van warm water te voorzien




par sicetaitsimple » 19/08/20, 18:11

sylvain52220 schreef:Bij maximale snelheid was het temperatuurverschil tussen de start en de aankomst van de vloeistof altijd 4 ° C. Het systeem stopte om 11 uur omdat de vloeistof 30 ° C had bereikt, het onderste deel van de ballon stond op 120 °.


Goed ... Teleurstellend, vooral omdat als, zoals ik in het begin zei, de metingen representatief zijn voor de realiteit (wat niet altijd het geval is), een stroom X1,5 met dezelfde deltaT zou betekenen dat het vermogen verhandeld werd vermenigvuldigd met 1,5.

En heb je nog andere watertemperatuurmetingen in de tank, behalve het onderste deel dat op 40 ° stond toen de trigger werd geactiveerd?

Nog een vraag: met 12m2 in de Drôme midden in de zomer, met verbruik alleen gekoppeld aan SWW in deze periode, tenminste dat is wat ik begrijp, ben je noodzakelijkerwijs een overschot aan energie als er meerdere opeenvolgende dagen met goed weer zodra de opslag thermisch "vol" is, behalve voor bijgebouw zoals zwembadverwarming of andere. Is het nooit eerder een probleem geweest?
0 x
sylvain52220
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 18/08/20, 09:06
x 1

Re: Zonneverwarming 12m2 heeft moeite om in de zomer van warm water te voorzien




par sylvain52220 » 19/08/20, 18:43

Er was 48 ° in het midden en aan de bovenkant van de bal.

In het verleden bleef de tank eigenlijk heet (ik geloof dat de maximale set 82 ° is), ik kan me geen gebrek aan SWW herinneren, dus de werking van het systeem was niet gecontroleerd zoals het nu is. ..

Ik ben er bijna van overtuigd dat de secundaire van de zonnewisselaar "vuil" is. Ik ga dichter bij Okofen komen om te zien wat we kunnen doen. Bij nader inzien zou ons Pellaqua-model geen inspectieluik voor de zonnewisselaar hebben, dus het is niet eenvoudig ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79460
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11097

Re: Zonneverwarming 12m2 heeft moeite om in de zomer van warm water te voorzien




par Christophe » 19/08/20, 19:38

sylvain52220 schreef:we lezen onder de cursor, toch?
lezen we boven de cursor?

Nee, het is het een of het ander, maar niet allebei tegelijk!

Ooit (vervlogen) op internet zeiden we RTFM ... In beleefde modus en in het Frans betekende het "Kijk naar het bericht" : Mrgreen:

Verder is het een mooie installatie, het hebben van een flowmeter is vrij zeldzaam! 8)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 161-gasten