Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
MadameOurs
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 65
Inschrijving: 11/09/18, 10:29
x 8

Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par MadameOurs » 11/09/18, 10:55

Bonjour à tous

Je kent me nog niet, maar ik heb de forum gedurende enkele weken heb ik de indruk dat je mij bekend bent!
Zoals de titel al zegt, heb ik eindelijk een tuin, na jaren in de stad, om met meer of minder succes verschillende planten op mijn balkons te laten groeien.
Terwijl ik dit concept van permacultuur probeerde te verduidelijken dat overal is en dat ik niet kon begrijpen, belandde ik uiteindelijk op "de moestuin van de luiaard", ik verslond de eerste 400 pagina's van de draad, een echt verhaal voor wendingen, het is spannend!
Ik leerde hoe een grond werkt, verergering, wormen, hulpwerkers, antropologie, permanente dekking ... Ik gaf je op dank om de stad te vragen om de waardeloze composter van de bodem van tuin omdat ik van plan ben mijn tuin te voeden met onze peelings.
Ik ben in theorie behoorlijk vooruit gegaan, met als grote limiet dat mijn favoriete vakgebied niet echt wetenschap is! Nu ben ik goed om te gaan oefenen, maar hoe begin ik?

Ik begin met de beschrijving van de plaatsen: nieuwbouwhuis in de hérault, op een kleigrond, smeltende sneeuw die aan de voeten kleeft waarmee je standbeelden kunt vormen! En van bovenaf, maar niet in gewone laag, aarde-dijk met veel steentjes. Afhankelijk van het terrein is er tussen 30 cm en 1 meter.

Voor nu is het veld nog niet helemaal volgevuld, het zal volgende week gedaan worden. Er is overal winde, kruipende planten en ander velcro. Ik stel me voor dat de machine die zal aanvullen, al deze rotzooi in het veld zal verspreiden. Ik vroeg me af of het nuttig zou zijn om overal klaver of weide te zaaien om het land te bezetten voordat de lelijke kinderen teruggroeien?

Dan vraag ik me af over de locatie van de toekomstige moestuin. Ik lees overal dat er een maximum aan zon nodig is. Zelfs in het zuiden? met zomers 45 in de schaduw, terwijl er geen schaduw is?

Ik heb nog steeds veel vragen, ik hoop dat je niet al zucht voor mijn niveau van incompetentie : Mrgreen:
1 x
Vandaag is er een dessert.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par Moindreffor » 11/09/18, 16:10

welkom
erg blij voor je dat je eindelijk in "echt" kunt tuinieren
het belangrijke punt is natuurlijk de locatie van de tuin
volle zon reces, om schaduw te maken is altijd mogelijk, maar niet het tegenovergestelde
denk dan aan het waterpunt, vooral in het zuiden, dus waar ga je je regenwatercollectoren plaatsen? en dus moet de tuin in de buurt zijn, het hele pand doorkruisen met gieters of moet je vanaf het begin een watergeefsysteem installeren is niet altijd Top

dan als je land eenmaal goed is ingeburgerd, kun je zaaien, een plantdek, een grasmat is niet slecht, het is een beetje mooier dan klaver, omdat deze dekking een moment zal blijven, de tijdelijke duurt altijd meer lange tijd dan verwacht en het is een goede bron van stikstof

en zet je op zoek naar hooi, of wat je in staat zult zijn om als dekmantel op je toekomstige moestuin te leggen

dus je ziet al wat werk
Bon Courage
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par phil53 » 11/09/18, 19:08

Op de grond dat ik gewoon moest tuinieren, laad ik in het hooi. In onkruid dat mijn buren weggooien. Bij het maaien hersteld, dit alles is meer dan 20cm. Ik heb al geplant door prei, kool. In oktober zal ik knoflook, aardbeien planten.
Mijn lui advies brengt organische materie naar de top zonder vragen te stellen.
0 x
MadameOurs
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 65
Inschrijving: 11/09/18, 10:29
x 8

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par MadameOurs » 11/09/18, 21:33

Merci pour vos réponses.

Ik was inderdaad de kwestie van water vergeten! We moeten snel een waterterugwinning installeren om gemakkelijk aan de meest zonnige kant water te kunnen geven.
Ik heb ook niet gedacht dat ik in staat zal zijn om te schaduwen indien nodig : Cheesy:

Ik dacht dat de grasmat noodzakelijkerwijs zorg en watering consequent vereiste?

Ik zag een buurman met een mooie weide, ik zal proberen uit te vinden wat hij doet met zijn maaien. @phil53 u laat dat alles eerst vallen op een laag hooi?
0 x
Vandaag is er een dessert.
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par phil53 » 11/09/18, 23:16

Met betrekking tot graszoden, niet te dik en te drogen, ten minste gedeeltelijk, zodat het niet korst en het niet vergist. Ik legde het over een laag onkruid dat ik vervaagde voordat ik er hooi in legde.
Wanneer je heel weinig dik legt, kan het op het hooi worden gelegd, zodat het de groente die zich op zijn plaats bevindt, niet kan raken omdat het ze kan beschadigen.
Als je de kans hebt om hout te malen, vooral kleine takken, is het ook geweldig voor aardbeien en kleine fruitstruiken.
Lees het boek van Didier, dit is het echt waard omdat het veel beter uitgelegd wordt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par Adrien (voormalig nico239) » 12/09/18, 00:36

Gadoue en steentjes die ik ken ... : Mrgreen:

Op basis van 0 zou ik zeggen dat ik lui ben en alleen maar winterwik naar het tuinpart stuur, zeggend dat je in de lente zult slapen op het moment van zaaien of het planten van meer dat "zal sturen" van het stikstof in uw bodem.

Voor water behalve de tuinslang aangesloten op de kraan is er de landbouwtank 1000l die handig en goedkoop is (50 €) in alle gevallen veel goedkoper en veel groter dan de commerciële verzamelaars.
En LET OP om te voorspellen dat de pomp onder druk staat (honderd euro)
En natuurlijk een direct kanaal om deze tank, ze veel sneller dan we denken (en ook leeg) gevuld ... als je je in plaats daarvan twee in elke aangesloten op 2 goten te zetten.
Ze zijn een beetje lelijk, maar het is heel gemakkelijk om er een houten bekisting van te maken waarop je plantenbakken kunt ophangen en laten motregenen

Nadat het ideaal het infuus is, maar het is een baan, kun je dat voor de tweede keer zien.

En niets weerhoudt u ervan spinazie te zaaien: moet u goed beginnen?
0 x
MadameOurs
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 65
Inschrijving: 11/09/18, 10:29
x 8

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par MadameOurs » 12/09/18, 19:21

Bedankt voor al deze details en dit advies dat me tijd bespaart in mijn denken.

Ik had niet gedacht dat ik kon gaan zaaien voor de winter ... Ik kan niet wachten en tegelijkertijd een beetje druk uitoefenen!
0 x
Vandaag is er een dessert.
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par chafoin zijn » 13/09/18, 23:59

Hallo en welkom,

ja het is normaal, ik ook eerst wist ik helemaal niks en stelde mezelf duizend vragen voordat ik iets probeerde, en duizend anderen nadat ik het had gedaan!

Maar je hebt geluk dat je thuis bent en kunt doen wat je wilt. Het is door te bedriegen dat we ook vooruitgaan. Dus, zoals anderen al hebben gezegd, ik denk dat je vrij snel kunt beginnen. Als je bijvoorbeeld van bonen houdt, kun je proberen zaden te krijgen. Er zijn graanbibliotheken waarin je zaden goedkoop zou kunnen vinden. Ik ben in Gironde en zaai bonen in oktober, ze ontkiemen en groeien een beetje voor de winter en geven dan uitstekende bonen in het vroege voorjaar (we kunnen dan gemakkelijk een ander gewas volgen, zoals tomaat bijvoorbeeld). Bovendien kunnen ze gemakkelijk een deken kruisen (zoals hooi bijvoorbeeld!) Omdat het grote zaden zijn. En om de boon af te maken, zou een peulvrucht stikstof in je grond brengen die nodig kan zijn als je de aardwal ziet die je noemde. Maar er is ook knoflook, erwten ... dat je dit najaar kunt proberen te lanceren. Voor deze wintergewassen kun je denken dat ik meteen hooi, direct op je grond, tegen 1 maand, als het regent, zal de mineralisatie je gewassen gaan voeren op het moment van zaaien dat je kunt doen in de fabriek door het hooi.

Wat de locatie betreft, zou ik de voorkeur geven aan het gemakkelijke bereik van het huis (naast de zon en toegang tot water dat al is genoemd). Het is leuk om gemakkelijk in de gaten te kunnen houden wat er aan de hand is! In vergelijking met de zon kan het, als je een andere zon hebt, behoorlijk veel zijn, zelfs als je moet leren hoe je rotaties kunt jongleren. Kijk goed naar uw vakgebied op verschillende tijdstippen van de dag: wat zijn de plaatsen die de meeste zon ( 's ochtends,' s avonds ...), daar moet hij schaduw plaatsen ... Deze waarnemingen scheidt? zal nuttig voor je zijn. Bijvoorbeeld, als je tomaten groeien zonder de kas, kan het verstandig zijn om ze te plaatsen in de zonnigste plaats in de vroege ochtend, zodat condensvocht verdampt snel voor meeldauw te voorkomen. En Solanaceae hebben over het algemeen (paprika, aardappelen, tomaten ...) echt zon nodig, vooral omdat deze gewassen relatief lang kunnen rijpen. Aan de andere kant kunnen enigszins gearceerde gebieden gewassen beschutten die van water houden (aardbeien, snijbiet, rode biet ...).

Goede start!
1 x
MadameOurs
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 65
Inschrijving: 11/09/18, 10:29
x 8

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par MadameOurs » 17/09/18, 20:03

Bedankt voor het welkom en al het advies, het is een geweldige eerste om te beginnen zonder echt mijn onderwerp onder de knie te hebben ...
De bonen is een goed idee. Ik ben onder observatie van het veld, ik merk de schaduwen op gedurende de dag. Wetende dat een huis naast de deur is gebouwd en dat het hek de situatie kan veranderen.
Ik vraag me af hoever het is om meerdere stukken tuin in de tuin te beheren.

Ik volgde het advies van Moindreffor op en bestelde lage graszaailingen, om dat een beetje groen te maken. Ik kijk naar de hoek hooge advertenties, ik vraag me af of het het waard is omdat ik niet genoeg nodig heb om afgeleverd te worden en in mijn auto zal ik zeker niet genoeg laden?
0 x
Vandaag is er een dessert.
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par chafoin zijn » 18/09/18, 11:27

Met betrekking tot het hooi kost het naar mijn ervaring nogal wat om het verwachte effect te hebben: een dikke laag 20cm smelt snel in de lente (en in de herfst op dezelfde manier als ik me voorstel), vooral als je geen genoeg om aan te vullen (gras geknipt, bladeren ...).

Voor de locatie, als je dit type gewas gooit zonder grondbewerking, is het nog steeds een voordeel dat je gemakkelijk van het ene jaar naar het andere kunt gaan als de locatie niet geschikt is. Natuurlijk verlies je een deel van het effect van een herhaling op dezelfde plaats, maar je plaatst je dekking naar rechts of links, het verandert niet, je kunt je gewassen net zo gemakkelijk en bijna op het moment dat je wilt implementeren!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 149-gasten