Mijn moestuin van de minste inspanning

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 29/07/20, 12:44

Ik heb het niet nog een keer gezegd, maar deze RU is een van de meest variabele dingen, afhankelijk van de korrelgrootte van de grond, de diepte, het steengehalte... Tussen de meest ellendige onder ons en de meest gelukkige kan het variëren van 1 tot 10!
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 30/07/20, 09:50

sicetaitsimple schreef:
Moindreffor schreef:Ik kan nog steeds jongleren met de paar druppels en de bodem van de tanks, en ik ben van plan te investeren in drukloze druppelaars, en vooral de stroomvoorziening van mijn tanks aan te passen om sneller te vullen
probeer daarna met schaduwwerking mijn groenten minder te laten lijden onder de hitte, door dit alles te combineren kan ik het water uit het netwerk wellicht niet hergebruiken, of in ieder geval anders dan door gebruik te maken van de jet


Pfff... Je bent zo vermoeiend! : Lol:

Je gaat de planeet niet redden door gedurende het jaar een paar m3 minder water te verbruiken in een moestuin van 40 m2 in Noord-Frankrijk. Aan de andere kant krijg je veel mooiere groenten dan door ze tot het uiterste te rantsoeneren.

Ik begrijp het gewoon niet... Druppelaars, schaduw,... Op 40m2?

Een paar weken per jaar een goede waterbeurt per week en klaar.

nee precies met een paar m2 en mijn reserves rantsoeneer ik niet, ik geef water wat nodig is, het groeit, wat ontbreekt is vruchtbaarheid, ik geef water met het netwerk wanneer het nodig is, maak je geen zorgen en ik zal het doen als het nodig is

het probleem met zo weinig oppervlakte is dat als ik een sproeier plaats, ik de hele tuin bestrijk, dus ook de tomaten en in onze hoek, zodra er vocht is, is er schimmel, toen ik 15 dagen op vakantie ging, prachtige tomaten die beginnen te rijpen voordat ze vertrekken, en bij de terugkeer van de infectie met meeldauw, heb ik degenen gegeten die rijp waren en die op waren, nu het droger is, minder meeldauw, dus geen sprake van water geven aan de bladeren

druppelaars zijn voor rust en stilte, een kraantje om open te doen en dat is het, minder werk dan de gieters vullen want soms is het te veel, afhankelijk van de dag en wat ik heb gedaan, het probleem met mijn ziekte is dat ik het wel kan' Ik plan niets, Didier weet dat hij niet veel kan doen, maar hij kent zijn dagelijkse werkcapaciteit, voor mij is het van dag tot dag, de ene dag kan ik een uur of twee werken, een dag zonder is niets, en aangezien jij dat niet doet t kiezen, als de dag met regent en de dag zonder moet je water geven...

de schaduw, het komt omdat ik op dit moment geen gedraaide salade kan krijgen, deze gaat binnen een paar dagen heel snel zaaien, dus ik moet het fijner spelen, de kool staat flagada op volle hitte, dus schaduw of besprenkel met water Ik kijk, denk ik, in een kleine moestuin als je kleine groenten hebt, is dat onvoldoende,

dit jaar is heel bijzonder, we hebben echt geen regen gehad, dus ik ben bijna droog maar nog niet, ik geef de moerbeien, komkommers, pompoenen dagelijks water, een of twee gieters per plant, ik begin te oogsten, Ik geef niet te veel water, omdat ik meer last heb van een gebrek aan vruchtbaarheid, ik heb de stomme fout gemaakt om stro te leggen, en we hadden geen grasmaaisel vanwege de droogte die in maart zo heel vroeg begon, zelfs toen de moestuin was nog leeg, geen mineralisatie, dus ook als ik veel meer water zou geven zou ik geen mooiere groenten hebben, de groenten in de meest vruchtbare delen zijn erg goed, elders zijn ze klein, ik moet dit uitzoeken, de buurman heeft paarden, dus misschien is het niet nodig om heel ver te gaan, alleen het hek om langs te gaan

zodra ik water geef, krabben de piafs zoveel dat ze bepaalde groenten ontwortelen of andere bedekken, dus je geeft één plant water en uiteindelijk verwelkt hij omdat de wortels zichtbaar zijn

daarna moet ik mijn gedachten bezighouden, plannen maken, dingen bereiken die binnen mijn bereik liggen, dus misschien dingen doen die je nutteloos vindt of waar je door het anders te doen minder tijd aan zou besteden, maar daar heb je het, je hebt om je hoofd bezig te houden als er meer sap in je armen zit

de planeet helemaal alleen redden, ik denk er niet eens over na, zelfs de Franse ecologie vind ik stom, dus maak je geen zorgen, het aansluiten van de tuinslang op het netwerk levert mij geen gewetensprobleem op, de rivier die stroomt onderaan mijn straat is nog niet opgedroogd : Mrgreen: het gebrek aan water in de kraan is een probleem met de pompstructuur en niet een echt gebrek aan water

mijn regenwater beheren, het is een kleine persoonlijke uitdaging, om de neuronen aan het werk te krijgen, mijn groenten lijden er niet onder

en daarna heb ik nogal wat groenten die baat zullen hebben bij de herfst om zich te herstellen of te ontwikkelen, de "echte" zomerexoten, ik heb andere problemen dan water om te beheren, ik ben aan het experimenteren, ik heb dit jaar goede vooruitgang geboekt in mijn observaties en mijn reflectie
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 30/07/20, 17:49

Ik verzeker je dat ik ook dagen heb waarop ik "erg zacht" ben - het is genoeg dat ik de dag ervoor een beetje te veel werkte, een groep organiseerde en het duurde 6 uur (dit was vandaag het geval), waar ik ademde slecht tijdens de slaap ondanks het apparaat...

Dus ik ben boos omdat ik dit of dat niet doe. Vanavond, zodra de zon ondergaat (want ik ben al een beetje gaar), film ik de geënte tomaten. Het is twee dagen geleden dat ik mijn vrouw tegenhield: "Nee, niet knippen, ik wil eerst filmen!"... Ik ben bang dat het niet lang meer zal duren!!!

Ik heb nog geen video over echte meeldauw afgemaakt. En nog een paar anderen...

En ik heb nieuwe bezoekaanvragen...

En de zaden voor mijn wintergroentenzaaien liggen “ergens anders dan waar?”. De terrines - niet gezaaid - drogen in de zon voor het huis...

Etc.

Etc.

Etc ..
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 30/07/20, 17:51

Did67 schreef:Het is twee dagen geleden dat ik mijn vrouw tegenhield: "Nee, niet knippen, ik wil eerst filmen!"... Ik ben bang dat het niet lang meer zal duren!!!


Hé, dat doet me aan iemand denken Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Doris » 30/07/20, 18:03

Did67 schreef:
Ik heb nog geen video over echte meeldauw afgemaakt. En nog een paar anderen...

En ik heb nieuwe bezoekaanvragen...

En de zaden voor mijn wintergroentenzaaien liggen “ergens anders dan waar?”. De terrines - niet gezaaid - drogen in de zon voor het huis...

Etc.

Etc.

Etc ..


Hoe langer het duurt, hoe complexer het ook voor mij wordt. Gisteren kon ik niet veel doen, vandaag helemaal niets (40 in de schaduw), morgen zou ik geen tijd hebben, ik werk in het weekend, begin van de week wordt het ingewikkeld... .... ik het gevoel dat ik te laat kom voor wintergroenten. Pffff!!!
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par sicetaitsimple » 30/07/20, 21:39

Moindreffor schreef:.....
het probleem met zo weinig oppervlakte is dat als ik een sproeier plaats, ik de hele tuin bestrijk, dus ook de tomaten en in onze hoek, zodra er vocht is, is er schimmel, toen ik 15 dagen op vakantie ging, prachtige tomaten die beginnen te rijpen voordat ze vertrekken, en bij de terugkeer van de infectie met meeldauw, heb ik degenen geconsumeerd die rijp waren en die op waren, nu het droger is, minder meeldauw, dus geen sprake van de bladeren water geven......


Bedankt voor je lange reactie, het debat ‘Ik geef geen water, of meer, of minder’ is nog niet voorbij! : Lol:

Maar ik heb deze zin eruit gehaald omdat hij mij niet zo voor de hand liggend leek.

Het zij verre van mij om de tomatenbladeren water te geven als je anders kunt doen. Maar is het nog steeds "dramatisch" voor tomaten in de open lucht, zonder bescherming?

Dus ja, een ‘open’ tunnel zoals die van Didier zal directe neerslag vermijden en zal bovenal een microklimaat creëren dat gunstig is voor minder en latere condensatie ‘s nachts en sneller drogen in de ochtend onder invloed van luchtbewegingen veroorzaakt door natuurlijke opwarming zodra de zon komt op.

Maar in “open veld”? Denk je echt dat de dingen geëvolueerd zijn in termen van nachtelijke condensatie? Valse meeldauw heeft geen zonlicht nodig om te groeien, althans dat denk ik niet, alleen gunstige temperatuur- en vochtigheidsomstandigheden.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Ahmed » 30/07/20, 21:50

De ontwikkeling van meeldauw vereist een bepaalde duur van blootstelling aan vocht (ik weet niet meer of het een of twee uur is). : Oops: ), als je water geeft als sproeier wanneer aan de voorwaarden voor snelle verdamping is voldaan, hoef je nergens bang voor te zijn, zowel in het open veld als in een tunnel (vaak hebben professionals in het laatste geval dit systeem alleen voor alle opeenvolgende teelten en daarom hebben de tomaten er recht op...).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 31/07/20, 12:01

sicetaitsimple schreef:Maar in “open veld”? Denk je echt dat de dingen geëvolueerd zijn in termen van nachtelijke condensatie? Valse meeldauw heeft geen zonlicht nodig om te groeien, althans dat denk ik niet, alleen gunstige temperatuur- en vochtigheidsomstandigheden.

open veld zeg je snel, het enige bijna vlakke gedeelte waar ik mijn moestuin leg is langs de buurman dus haag van 2 m ceders, en onderaan is het het einde van mijn tuin, dus haag van 3 m laurier, daarachter is de weide met paarden
het huis is omgeven door hagen, waardoor de tuin beschut is tegen de wind
vaak zitten we op het terras hoog, het is te koel vanwege de wind en dus ga ik voor het tuinhuisje beschut tegen de wind naar beneden en daar is het geweldig voor de ligstoel, dus als ik de bladeren water geef, heeft het om te drogen vanwege de hitte en de zeer lichte tocht en te veel slechte herinneringen aan meeldauw, dus als ik kan voorkomen dat ik de bladeren nat maak, vermijd ik

Ik heb zojuist de druppelaars besteld, maar verrassend genoeg worden bestellingen die gisteren na middernacht zijn geplaatst pas na 24 augustus verwerkt : Mrgreen: ze zijn op vakantie, ik heb echt geluk : Mrgreen:

Welnu, ik zal de wateropvangbak voor het tuinhuisje kunnen vervangen en het volume ervan op zijn minst kunnen verdubbelen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Doris » 31/07/20, 14:06

Moindreffor schreef:Ik heb zojuist de druppelaars besteld, maar verrassend genoeg worden bestellingen die gisteren na middernacht zijn geplaatst pas na 24 augustus verwerkt : Mrgreen: ze zijn op vakantie, ik heb echt geluk : Mrgreen:


Je kunt nog profiteren van een vroege komst voor volgend seizoen :)
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 31/07/20, 14:26

Ahmed schreef:De ontwikkeling van meeldauw vereist een bepaalde duur van blootstelling aan vocht (ik weet niet meer of het een of twee uur is). : Oops: ), als je water geeft als sproeier wanneer aan de voorwaarden voor snelle verdamping is voldaan, hoef je nergens bang voor te zijn, zowel in het open veld als in een tunnel (vaak hebben professionals in het laatste geval dit systeem alleen voor alle opeenvolgende teelten en daarom hebben de tomaten er recht op...).


Sterker nog: meeldauw blijkt een neef te zijn van... bruine algen (ook wel blauwalgen genoemd).

Het heeft gedurende 6 tot 8 uur waterdruppels nodig (en niet alleen de vochtigheid in de lucht) op de bladeren (het bezinkt in plaats daarvan van bovenaf). Condensatie bestaat op zijn schaal uit druppeltjes. Maar door ‘vochtige’ of ‘zware’ lucht, in de zin van hoge luchtvochtigheid.

En lage temperaturen (rond de 25°C) zijn gunstiger dan hoge temperaturen.

Boven de 32°C (ik meen me te herinneren dat ik verder geen onderzoek heb gedaan) sterft hij! We kunnen valse meeldauw "behandelen" door "oververhitting" in een kas - binnen de grenzen van het verbranden van de planten...

Dus ja, als beregening in het algemeen gevaarlijk is vanuit het oogpunt van meeldauwziekten, is dit tijdens hittegolfperioden wellicht niet het geval. Zolang je het aan het begin van de middag gebruikt, om af te koelen als het warm is, en vroeg genoeg stopt zodat het vóór het vallen van de avond kan uitdrogen, ook in het ‘hart’ van de vegetatie (omdat anders de 7 of 8 uren zijn daar comfortabel!!!).

Ik ken geen andere ziekten, die soms worden verward met valse meeldauw: cercosporiose, alternariasis (dit zijn andere agentia)...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 166 gasten