Nieuwe luie 04-moestuin

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Diabolorent » 12/06/19, 13:38

Ik heb nog niet geprobeerd direct te zaaien, maar ik heb zaailingen gekocht en zelfs enkele meegenomen met de kluit in het aangrenzende land aan de rand van het bos: helemaal niets!!!
Geen enkele ontkiemde :schok:
Poutant dezelfde plek, dezelfde belichting... Ik begrijp het niet :schok:

De laatste, de hartige, doet het redelijk goed gezien de eerdere resultaten, maar ik weet niet zeker of hij stand houdt en hij staat in de moestuin (rechts op de foto).
IMG_1088.JPG


Ik wil er graag een paar buiten de moestuin planten, zodat ik er ook een paar beschikbaar heb als er geen moestuin is : Roll:

Zelfs de Basilisk heeft problemen! Vorig jaar moest ik er een paar kopen om er een saus van te maken en dit jaar is de eerste plant die ik plantte een beetje slecht!!!!
IMG_1101.JPG


De twee voorste en de onderste zijn prima, ik heb ze afgelopen weekend geplant, maar daarna worden ze slecht, net als de middelste, die erg bleek is.
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Moindreffor » 12/06/19, 20:12

Ik denk dat je planten last hebben van een tekort aan stikstof.
Ik leg mezelf uit dat de planten super mooi zijn voor de verkoop, ze worden naar de bemesting geduwd, ze ontwikkelen zich super goed, en op het moment van verkoop zijn ze TOP, maar ze zijn niet op voorraad, en zodra je ze installeert bij thuis roepen ze honger

dus kocht ik (zodra de uitleg van mijn tuinder werd gegeven) een "bruin goud"-meststof, en ik voeg deze toe aan het plantgat voor de hebzuchtige zoals pompoenen, die ik niet in een grote pot heb getransplanteerd, de planten stonden al in een grote pot

anders doe ik, zoals ik al zei, 80% verplantcompost en 20% van deze meststof in grote potten en verplant en laat de minikluiten of planten een beetje groeien.

dus daar zal ik mijn planten bemesten met verdunde urine, ik verdun het tot 10%. Ik doe het bij elke watergift, aan het begin, of met welke kunstmest dan ook, de kunstmest die ik heb gekocht kan ook in het water worden verdund, dus ik gebruik ook in deze vorm

Ik geef toe dat dit het eerste jaar is dat ik het op deze manier gebruik, maar ik ben aangenaam verrast door het resultaat, dus ik ga me er volgend jaar echt over verdiepen.
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par chafoin zijn » 13/06/19, 00:01

Je hebt eigenlijk een bijna systematische vergeling van je gewassen en chlorose (vooral bij tomaten). Ik weet nog niet waarom ik op sommige percelen tomaten ook vergeling waarneem. Elders kregen de ellendige gele, stugge planten die ik kreeg al snel een prachtig uiterlijk met donkergroene tinten... Misschien hangt het ook van het planttijdstip af.
Je aardbeien lijken mij ook onvolgroeid, misschien zoals Moindreffor zegt, een stikstofhonger, wat op dit moment nog steeds raar is.

Bij bonen kan het een kwestie zijn van warmtegebrek (te vroeg gezaaid?). Ik weet het niet meer, ben je op hoogte? Wat is jouw weernieuws? Ik zeg dat omdat waar ik woon het ontzettend koud is en ik op MétéoFrance zag dat begin juni buitengewoon koud was, vooral voor het zuidoosten. Dit zou dat kunnen verklaren.
Dernière édition par chafoin zijn de 13 / 06 / 19, 00: 07, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Adrien (voormalig nico239) » 13/06/19, 00:23

Diabolorent schreef:Hallo iedereen.

Allereerst ben ik trots omdat ik dankzij mijn zoon een trede heb beklommen op het gebied van luiheid:

IMG_1078.JPG

Voor mijn verjaardag een zeer comfortabele loungestoel Beeld Dank je wel mijn zoon!!! Beeld

Toen, grote voorjaarsschoonmaak dit weekend, dat was wel nodig!

IMG_1106.JPG

Nou, er is nog wat, maar ik zal wat bewaren voor volgend weekend : Cheesy:


Gefeliciteerd met de chaise longue waarbij ik aanwezig was bij het uitpakken....een mooi moment...

Voor postelein, zoals Didier zei, is het een decoratieve ficoïde stijl...

In 2017 hadden we eetbare postelein in de tunnel maar we vonden het niet verschrikkelijk.

De aromaten?
Er zit volop rozemarijn in de stenen van het TGV-station in Aix: enorme planten...

En overal tijm... zolang het maar verrot, wild en droog is.

Alles wat onze tuinen in het algemeen niet zijn.... : Mrgreen:

Voor de basilicum zou ik als ik jou was in de schaduw zetten of alleen in de ochtendzon.
Minstens één plant op 2 zodat je kunt vergelijken, maar in de zon zal hij naar mijn mening opbranden.
Hij houdt er ook van om behoorlijk nat te zijn, dus ik denk dat hij er in sommige hoeken van je huis van zal genieten.
Het is een beetje ch.... basilicum. : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par chafoin zijn » 13/06/19, 13:25

Het is waar dat basilicum niet eenvoudig is. Ik heb altijd moeite gehad om er mooie planten van te maken.

Misschien komt uw hoeveelheid aromaten uit de goede of slechte plantperiode..?
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Moindreffor » 13/06/19, 15:34

chafoin zijn schreef:Het is waar dat basilicum niet eenvoudig is. Ik heb altijd moeite gehad om er mooie planten van te maken.

Misschien komt uw hoeveelheid aromaten uit de goede of slechte plantperiode..?

Ik denk ook dat er net zoveel aromaten moeten zijn als er manieren zijn om ze te cultiveren en dat het willen groeperen van alles op dezelfde plek bepaalde kennis vereist. De monniken die aromaten en medicijnen verbouwden waren niet gierig in termen van werk, dat geldt ook voor aromaten zijn lui compatibel? : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Adrien (voormalig nico239) » 13/06/19, 15:42

Als het vanmorgen zo koud was als thuis: het bevroor ... Ik wacht om vanavond terug te keren om de schade te zien, omdat ik helaas niet alles had bedekt (behalve de tunnel natuurlijk).

Het regenwater van de vorige dag was bevroren in de kruiwagen .... pffff : Oops: :onheil: :schok:

Het is de taak die binnenkomt ...
Sterk dat de andere werken zijn voltooid en dat ik mezelf SERIEUS kan wijden aan de moestuin in plaats van zo veel te doen

Maar voor basilicum in de grond vrees ik het ergste, zelfs als het meer beschut is ...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Moindreffor » 13/06/19, 15:57

nico239 schreef:Als het vanmorgen zo koud was als thuis: het bevroor ... Ik wacht om vanavond terug te keren om de schade te zien, omdat ik helaas niet alles had bedekt (behalve de tunnel natuurlijk).

Het regenwater van de vorige dag was bevroren in de kruiwagen .... pffff : Oops: :onheil: :schok:

Het is de taak die binnenkomt ...
Sterk dat de andere werken zijn voltooid en dat ik mezelf SERIEUS kan wijden aan de moestuin in plaats van zo veel te doen

Maar voor basilicum in de grond vrees ik het ergste, zelfs als het meer beschut is ...

Nico, het spijt me voor je

eigenlijk is basilicum niet echt een bergplant, en zelfs meer voor aromaten dan voor andere groenten, zou het niet eenvoudig moeten zijn om ze te laten groeien in omstandigheden die te ver van hun optimale omstandigheden af ​​liggen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Did67 » 13/06/19, 17:48

Ik weet niet of dit de klus is die binnen zal komen ...

Het weer lijkt me steeds grilliger, dus de "gemiddelden" zeggen niet veel.

Het is zeker dat in de bergen het schietvenster voor elke groente smaller wordt. En natuurlijk des te meer omdat het een gezellige ‘exoot’ is. Basilicum is er een van. Net als de sperzieboon. De solanées (tomaten, aubergines, aardappelen) zijn een stap achter, maar niet ver ...

U moet daarom uw systeem "kunstmatig maken" (of "antropiseren"), waar voor anderen een diepe bemiddeling in een ligstoel voldoende is! We zijn beslist niet gelijk! [Goed, maar je hebt andere voordelen die degenen doen dromen die hun peterselie op pellets en onder LED's verbouwen!]

De weersvoorspellingen zijn echter in precisie toegenomen ten opzichte van de barometer van onze ouders! Wat het mogelijk maakt om te handelen. Wanneer we beschikbaar zijn en ter plaatse!
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Moindreffor » 13/06/19, 17:52

Did67 schreef:Ik weet niet of dit de klus is die binnen zal komen ...

Het weer lijkt me steeds grilliger, dus de "gemiddelden" zeggen niet veel.

Het is zeker dat in de bergen het schietvenster voor elke groente smaller wordt. En natuurlijk des te meer omdat het een gezellige ‘exoot’ is. Basilicum is er een van. Net als de sperzieboon. De solanées (tomaten, aubergines, aardappelen) zijn een stap achter, maar niet ver ...

U moet daarom uw systeem "kunstmatig maken" (of "antropiseren"), waar voor anderen een diepe bemiddeling in een ligstoel voldoende is! We zijn beslist niet gelijk! [Goed, maar je hebt andere voordelen die degenen doen dromen die hun peterselie op pellets en onder LED's verbouwen!]

De weersvoorspellingen zijn echter in precisie toegenomen ten opzichte van de barometer van onze ouders! Wat het mogelijk maakt om te handelen. Wanneer we beschikbaar zijn en ter plaatse!

Tomaten, paprika's en aubergines wachten weliswaar op een temperatuurstijging, maar kool, salades en aardappelen groeien daarentegen behoorlijk goed
Ik realiseerde me net dat ik ook grote problemen heb met vogels die de jonge planten bedekken, deze verdomde kat die het liefst op de bank dommelt als het regent, echt waar : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 147-gasten