Zonnepaneel + batterijberekening

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
Skidder voor huisdieren
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 05/07/17, 02:14

Zonnepaneel + batterijberekening




par Skidder voor huisdieren » 05/07/17, 02:32

Hallo,

Ik heb hulp nodig, ik heb een vissonar die 0.80 ampère trekt. op een 12v 7.5 ah deep cycle accu

Ik zou graag willen weten wat het ideale zonnepaneel is om mijn batterij overdag te optimaliseren. Ik heb een kist gemaakt en ik wil het paneel in het deksel plaatsen. De ruimte is 5 inch bij 14 inch om het paneel te plaatsen.

Mijn batterij gaat 3 dagen mee.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Zonnepaneel + accu berekening




par Gaston » 05/07/17, 09:52

Animal Skidder schreef:Ik heb hulp nodig, ik heb een vissonar die 0.80 ampère trekt. op een 12v 7.5 ah deep cycle accu
[...]
Mijn batterij gaat 3 dagen mee.
Uw sonar verbruikt dus 12*0,8 = 9,6W.
Het verbruik over 3 dagen (en 3 nachten?) is 691Wh.

Je batterij bevat 12*7,5 = 90Wh (maar zal vrij kort meegaan als hij regelmatig helemaal leeg is).
Het kan de sonar dus 9 uur van stroom voorzien.

Er is al een probleem als je de sonar de hele nacht wilt laten werken: je hebt een grotere batterij nodig (tenzij je de sonar alleen in de zomer gebruikt als de nachten kort zijn...)

Hoe dan ook, puur energetisch gezien moet het zonnepaneel 600Wh produceren in 3 dagen of 200Wh per dag.

Ervan uitgaande dat het drie dagen mooi weer is (geen bewolking?) en dat het paneel niet in de schaduw van een deel van de boot staat, kan de 200Wh -in de zomer- worden geproduceerd door een paneel van ongeveer 80W (om het beter te doen, gebruik dus een kleiner paneel, het paneel moet zo worden georiënteerd dat het overdag naar de zon gericht blijft).

Uiteraard zou het voor gebruik in de winter (bewolking, korte dag, laagstaande zon,...) nodig zijn om het geïnstalleerde vermogen met minstens 4 of 5 te vermenigvuldigen.

PS
Ik laat je de berekening opnieuw doen als de sonar alleen overdag werkt of slechts 2 nachten... : Mrgreen:
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13724
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Zonnepaneel + accu berekening




par izentrop » 05/07/17, 11:43

Hallo,
Er zouden 4 panelen van dit type op uw kist moeten kunnen worden gelijmd. Dat is 7 W vermogen, niet genoeg om de sonar van stroom te voorzien zonder de batterij leeg te maken, tenzij het gebruik slechts incidenteel is.

Zet voor de aansluiting een shottky-diode in serie in elk paneel en sluit ze parallel aan. De maximale spanning in de zon mag niet hoger zijn dan 14 V en er is geen laadregelaar nodig.
Beeld
0 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Zonnepaneel + accu berekening




par ENERC » 05/07/17, 19:23

Loodzuuraccu's mogen niet onder de 50% worden ontladen, d.w.z. 12,28 V bij 20°C.
Onder 12,28V moeten ze met de motor worden opgeladen. Snel anders gaan ze sulfateren en is het een snelle dood.

Als er geen motor is, neem dan een lithiumbatterij voor een motorfiets of auto (~ 100€). Controleer of de oplader compatibel is.
Deze batterijen zijn niet bang om 100% ontladen te worden.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 174-gasten