Aerothermisch of "hybride" zonnepaneel

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Aerothermisch of "hybride" zonnepaneel




par Grelinette » 30/10/16, 22:18

Bonsoir,

Willekeurig via een link op een site ontdek ik de "aerothermisch zonnepaneel"Of"bastaard".

Volgens de wiki-pagina is het niet nieuw ("pariéto-dynamique" -vensters zijn ontworpen in 1970), en zonder twijfel hadden we het over econologie, maar het concept lijkt mij interessant en eenvoudig genoeg om een nieuw onderwerp.

Het principe is een eenvoudig zonnepaneel dat dat wel heeft een thermische functie om de lucht die er doorheen gaat te verwarmenmaar ook een fotovoltaïsche functie om de elektriciteit te produceren die een ingebouwde ventilator aandrijft in het paneel dat de verwarmde lucht het huis in stuwt.
(Ik hou van dit "alles-in-één" aspect, zelfs als ik een kleine windturbine zou hebben gezien naast een extra functie aan dit "zonne-Zwitserse zakmes" : Cheesy: )

Hier zijn enkele argumenten van een constructeur:

70% van de zonne-energie wordt gebruikt (20% max voor fotovoltaïsche cellen). Op een mooie winterdag levert een paneel van 1m2 maar liefst een 700W-convector op, en gratis.

1- Het paneel start automatisch als de zon opkomt
2- De buitenlucht komt het paneel binnen via de ventilatievensters en wordt vervolgens gefilterd met 40μm
3- De lucht wordt vervolgens verwarmd in het paneel, tussen de glaswand en het zwarte verwarmingslichaam dat de warmte van de zon concentreert
4- Het in het paneel geïntegreerde fotovoltaïsche paneel voedt de ventilator
5- Ventilator blaast op natuurlijke wijze verwarmde lucht in uw huis
6- Wanneer de ingestelde temperatuur is bereikt, stopt de thermostaat de verwarming automatisch
U krijgt dus een vernieuwde lucht, verwarmd, natuurlijk en gratis!


Het eenvoud en autonomie-aspect lijkt me al interessant, en als deze panelen bovendien een regeling van de lucht in volume en temperatuur voorstellen, is het nog beter.

Zonder te willen adverteren (maar toch een klein beetje : Oops: ), hier is de site van een fabrikant die meer uitleg geeft over het concept: hier
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Aerothermisch of "hybride" zonnepaneel




par chatelot16 » 31/10/16, 11:20

je moet precies berekenen

als het paneel geen extra glas heeft om warmteverlies te verminderen, blijft het koud in de winter en kan het niet worden gebruikt als verwarming

met een glas meer als een thermische panel temperatuur stijgt tot een nuttige warmte, maar fotovoltaïsche prestaties doen afnemen als gevolg van deze stijging van de temperatuur en als gevolg van de reflectie van licht op het glas ... en zag dat de prijs van de elektriciteit is veel groter dan de prijs van de lage temperatuur warmteverlies is de resusltat

erger zal dit aditional glazen zonneoven te maken in de zomer en vergt een voortdurende koeling en duur in energie, met een probleem van betrouwbaarheid, omdat het falen van de koeling zeker de fotovoltaïsche kunnen afbreken

voor mij is het eenvoudig wie wil dat de fotovoltaïsche en thermische zonne-installatie het 2-type afzonderlijk paneel installeren, elk geoptimaliseerd voor zijn functie

het voorkomt niet dat je nadenkt over een circuit van water onder een fotovoltaïsch paneel, maar niet om de warmte terug te winnen in de winter maar om het beter te koelen in de zomer ... maar dat kan alleen als er een bron is koud water, bijvoorbeeld geothermisch boren voor warmtepomp

zonder extra glas verwarmt een circuit van water onder fotovoltaïsche verwarming niet als het kalk is: het kan handig zijn om de verwarming in een zwembad in de vroege zomer te versnellen

de lage temperatuur kan alleen worden gebruikt met een watercircuit .... met een luchtcircuit doodt het noodzakelijke ventilatievermogen de efficiëntie
1 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Aerothermisch of "hybride" zonnepaneel




par Grelinette » 31/10/16, 14:47

chatelot16 schreef:je moet precies berekenen

Is het nodig om precies te berekenen? En wat te berekenen naast: opbrengst, economie, afschrijving van de investering, ...?
Een volledig autonoom teken zijn (geen stroomvoorziening, geen doorverkoop), behalve de effectiviteit van het concept dat nog moet worden geverifieerd, alleen de aankoopprijs en de pose lijkt mij nuttig om in aanmerking te nemen.

Als het paneel geen aditional glas warmteverlies koud blijft in de winter en kan niet worden gebruikt voor verwarming met een als een thermisch glasruit temperatuur stijgt tot een nuttige warmte, maar de fotovoltaïsche eigenschappen vallen als gevolg van deze stijging van de temperatuur en door het licht van reflectie op het glas ... en zag dat de prijs van elektriciteit is veel groter dan de prijs van de lage warmte temperatuur van de resusltat is een verlies.

Ik stel me voor dat het paneel is ontworpen om de thermische EN-fotovoltaïsche cellen te optimaliseren.
Maar het feit is dat een PV-paneel zijn doeltreffendheid verliest met toenemende warmte, en de aanwezigheid van een ventilator die deze warmte van het paneel naar het huis afvoert, moet toelaten de beste prestaties van het PV-paneel te behouden.
De koeling van een PV-paneel (afwezig op de huidige panels van de markt) is ook een punt dat vaak op de econologie is genoemd.

Dat gezegd hebbende, het belangrijkste nadeel dat ik zie is dat dit paneel op volle snelheid werkt en de beste prestaties levert als het een mooie en hete zon is, dus als je minder warmte nodig hebt! ...

voor mij is het eenvoudig wie wil dat de fotovoltaïsche en thermische zonne-installatie het 2-type afzonderlijk paneel installeren, elk geoptimaliseerd voor zijn functie

Zeker, maar als u weet welke investering vereist is om één en / of de andere 2-paneeltypen (voltaïsch / thermisch) te installeren, kan deze basisoplossing in een consistent economisch compromis zijn.
Het blijft om de aankoopprijs van een dergelijk paneel en de kosten voor de installatie ervan te kennen.

het weerhoudt zich niet om een ​​circuit van water onder een fotovoltaïsch paneel te bedenken, maar niet om warmte terug te winnen in de winter, maar om het beter te koelen in de zomer ...

A priori, van wat ik lees op de site, is er geen watercircuit, maar eenvoudigweg.
Er kan een functie in dit paneel zijn dat wanneer de kamertemperatuur (en de temperatuur van het huis) hoog is en daarom de verwarming van het huis niet nodig is, de warme lucht van het paneel eenvoudigweg geëvacueerd om af te koelen zonder naar het huis te worden gestuurd. Het ideaal zou zijn geweest dat de pulserende lucht in het huis wordt gekoeld ... maar het vereist een energie die een dergelijk paneel niet kan bieden.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
in de loop van
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 30/03/17, 06:51

Re: Aerothermisch of "hybride" zonnepaneel




par in de loop van » 30/03/17, 10:55

als een eenvoudige gebruiker, geef ik niet echt om verschillende getallen, zoals Kw of wat dan ook. Wat belangrijk voor me is, is dat ik de warmte voel wanneer ik het nodig heb. Ik kreeg wat ik wilde met energie-habitat. Een professional, een dienst, een installatie, een follow-up en ik neem niet het hoofd. Het is veel eenvoudiger op deze manier
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 157-gasten