Het maken van een zonne-tracker met zonnecellen en dual engine rotatie

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
titiyador
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 119
Inschrijving: 26/01/09, 21:03
x 2

Het maken van een zonne-tracker met zonnecellen en dual engine rotatie




par titiyador » 27/03/16, 19:53

Hallo,

Eerst voor de "fun", daarna voor het nuttige (parabool/solar cooker), wil ik op een simpele manier een volger of solar tracker maken. Ik zag complete systemen op Aliexpress voor 150 - 200€ maar met veel elektronica en door wat op internet te zoeken, zag ik al snel dat ik niet de enige was die dit onderdeel van de elektronica in dit soort systemen wilde minimaliseren. Veel video's op Youtube zijn aanwezig, hier zijn twee links voor degenen die niet zien wat ik wil bespreken:
- https://www.youtube.com/watch?v=ljTJqQYSJ8g
- https://www.youtube.com/watch?v=HkhVomoD47g

Wat me hier brengt, brengt een paar vragen met zich mee. Omdat het zien van video's goed is, weten we dat sommige mensen erin slagen om het te doen, maar afgezien van de uitleg die ze kunnen geven of laten zien, blijft er echt een vraagteken...

Ik zou graag uw mening willen hebben over de onderdelen:

- Welke motor en tandwieloverbrenging kopen (en waar?!? :-) ) om de schotel te kunnen verplaatsen, die zeker niet heel zwaar weegt op een schijf of een draaiende plaat, maar toch... Laten we niet vergeten dat de motor beide kanten op moet kunnen draaien om naar de zon te worden geklemd.

- Welke zonnecellen moet ik dienovereenkomstig aanschaffen (en mag ik vragen waar?!? :D ), want blijkbaar is het voor een 12v-motor alleen nodig om een ​​laag voltage te hebben (sommigen gebruiken twee zonnecellen van elk 1.5v (maar ik heb niet de stroomsterkte, laat staan ​​het wattage)) om deze motor te laten werken, zal hij zeker minder snel draaien, maar wat moet je er uiteindelijk mee? Een paar seconden meer of minder om het brandpunt te bereiken is niet erg gênant.

Bedankt voor je antwoorden op deze eerste vragen!!!

Tim.
0 x
Wie zaait de windoogst ... geluk !!
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13724
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Maak een solar tracker met zonnecellen en dubbele rotatiemotor




par izentrop » 27/03/16, 22:43

Hallo,
Begin misschien met het stellen van de vraag naar het nut van het apparaat en de winstgevendheid ervan. Het geld dat wordt uitgegeven aan een betrouwbaar, stormbestendig apparaat dat misschien meer elektriciteit verbruikt om zichzelf te positioneren dan dat wordt gewonnen door een betere oriëntatie, kan hoogstwaarschijnlijk worden gebruikt om meer celruimte te kopen.
Ik nodig je uit om deze reflectie op een ander te lezen forum https://forum.arduino.cc/index.php?topi ... msg2592025

En geef je mening over de antwoorden die je hebt gekregen op je andere open onderwerp zou ook leuk zijn. 8)
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
Plaats: Verenigde Staten van Amerika
x 56

Re: Maak een solar tracker met zonnecellen en dubbele rotatiemotor




par lilian07 » 28/03/16, 09:44

Naar mijn mening is het voor een fornuis nutteloos om een ​​"tracker" te hebben, want het verwarmen van de parabool is te complex om een ​​significante winst/inspanning te leveren.
De Izentrop-link is kenmerkend voor alles wat een econoom zou moeten ondernemen onmiddellijk nadat hij heeft nagedacht over het theoretische idee dat hij heeft van een te bouwen systeem.
Diezelfde koppeling mag echter geen rem op innovatie zijn, maar houd gewoon in gedachten dat hernieuwbare energie erg moeilijk om te zetten is in bruikbare energie en inherent inferieur is aan onze moderne behoeften.
Bon moed
0 x
titiyador
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 119
Inschrijving: 26/01/09, 21:03
x 2

Re: Maak een solar tracker met zonnecellen en dubbele rotatiemotor




par titiyador » 28/03/16, 10:12

Dankjewel voor je antwoorden. Ben voorbij het nuttige, ik heb precies aangegeven dat het ook voor "de lol" was! :D

De schaal blijft sowieso niet de hele tijd buiten staan, ik haal hem er wel uit als dat nodig is. Dus geen zorgen over de storm. En daar, met iets in gedachten, lijkt het me dat ik niet gemakkelijk los zal laten! Zoals anderen slagen met eenvoudige systemen, zie ik niet in waarom ik niet hetzelfde zou kunnen doen met een beetje geld, de juiste apparatuur en tijd!

Bedankt voor de link, ik zal eens kijken.
0 x
Wie zaait de windoogst ... geluk !!
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Maak een solar tracker met zonnecellen en dubbele rotatiemotor




par Grelinette » 28/03/16, 18:52

Persoonlijk vind ik het erg slim om 2 kleine PV-panelen onder een hoek te plaatsen om de motor aan te drijven die het grote PV-paneel rond een verticale as naar de zon oriënteert.

Volgens hetzelfde principe kunnen we zelfs 2 andere kleine panelen toevoegen om de oriëntatie langs een horizontale as te wijzigen om de optimale oriëntatie van het grote PV-paneel verder te optimaliseren.

Wat ik heel interessant vind, is dat dit systeem niets anders gebruikt dan rudimentaire en zeer economische materialen, met een montage binnen het bereik van een kind. Het is ook een heel interessant ambacht om jonge kinderen in workshops te laten doen. (Ik herinner me het idee!).

Aan de andere kant moet dit systeem worden verbeterd om het hoofd-PV-paneel terug te brengen naar een oorspronkelijke positie tegenover de opkomende zon. Als het systeem de hele dag goed werkt, bevindt het hoofd-PV-paneel zich aan het einde van de dag op het westen aan de zonsondergangzijde. Evenzo stopt het volgsysteem in het geval van een gesluierde zon en verliest het alle middelen om zichzelf naar de zon te heroriënteren. In dit geval zou het ook nodig zijn om een ​​manier te vinden om dit defect te verhelpen en indien mogelijk in dezelfde geest, namelijk een mechanische truc waarmee het systeem kan worden "gereset".
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Maak een solar tracker met zonnecellen en dubbele rotatiemotor




par dede2002 » 29/03/16, 07:57

Hallo,

Voor een zonnekeuken die geen elektriciteit nodig heeft om te werken, kan men een systeem maken met een contragewicht, een fietsketting, wat over-multiplier versnellingen en een zelfgemaakte slinger.
Degene die ik lang geleden zag (in Portugal) was zeer effectief, de enige problemen waren roest op de ketting door de zeelucht.
De reflector was een plaatmetalen schaal met daarop een mozaïek van kleine stukjes gebroken spiegels geplakt.
0 x
echt niet
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 28/02/23, 09:16
x 2

Re: Maak een solar tracker met zonnecellen en dubbele rotatiemotor




par echt niet » 28/02/23, 09:36

Hallo,

Ik heb een autonoom zonnekooktoestel gemaakt met zonne-tracking, het wordt aangedreven door een 12 volt paneel, de beweging wordt gedaan met twee low power 12v reductiemotoren maar hoge overbrengingsverhouding, het tracking wordt praktisch uitgevoerd zonder elektronica behalve vier diodes en vier 12v zonnecellen, allemaal gekoppeld aan miniatuur 3v relais,

zet gewoon het apparaat aan en de schotel richt zich op de zon,

Ik heb ook een systeem ontworpen dat de pansteun horizontaal houdt ondanks de variatie in helling van de parabool.

Als je info wilt, kan ik je het bedradingsschema en foto's geven
2 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 161 gasten