Per-Eko KSP pelletketel

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
boutkiller
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 08/05/06, 12:07

Per-Eko KSP pelletketel




par boutkiller » 23/02/14, 23:36

Graag presenteer ik mijn ketel aan u: het is een Per-Eko KSP duo 15 kw.
De installatie heb ik in oktober 2013 geheel zelf gedaan.
Het is een multibrandstofketel, je kunt er houtpellets, graan, kolen of zelfs houtblokken (30 cm) in doen om problemen op te lossen.
Het is gemaakt in Polen. Ze zijn te vinden op de bekende veilingsite, of rechtstreeks bij de Poolse dealer.
Hij is gemaakt van 5.6 mm staal en ziet er best stevig uit. Hij is elektronisch geregeld, je kunt er een 4-wegklep op aansturen en er een thermostaat op aansluiten. Voorlopig heb ik niets toegevoegd om het simpel te houden.
Je moet het aansteken met karton dan blijft het permanent in bedrijf. Als u het uitschakelt, moet u het handmatig weer inschakelen.

Mijn huis staat in de buurt van Reims, is 200 m2 groot en niet erg goed geïsoleerd: 20 cm glaswol op zolder en 10 cm polystyreen op de muren, niets op de vloer. Voor mijn ketelinstallatie verwarmde ik met elektrische radiatoren van het type "broodrooster", en mijn houtkachel draaide bijna constant. Het kostte me ongeveer 2000 E/jaar aan elektriciteit en 600 E aan hout (14 stère), en afgezien van de hoofdkamers waar de kachel diffuus was, had ik het nogal koud omdat ik de elektrische radiatoren op de mini plaatste.

Dus besloot ik centrale verwarming te installeren met een pelletketel.
Omdat het voor mij ondenkbaar was om de prijs van een nieuwe auto in een boiler te stoppen, wendde ik me tot wat ik onder de goedkoopste vond: een Per-Eko KSP duo 15 kw boiler = minder dan 2500E levering inbegrepen.
Ik vond toen een tweedehands 5t canvas silo voor 1200E.
De montage was eenvoudig: installatie van een RVS rookkanaal, en aansluiting op mijn nieuwe cv-installatie. De documentatie die bij de ketel wordt geleverd is in het Engels (of Pools) en is duidelijk genoeg voor een beginneling, mits ze de vraag goed hebben bestudeerd. Ik heb veel tijd besteed aan het optimaliseren van de instellingen van de pellettoevoer omdat de fabrieksinstellingen niet echt geschikt waren voor mijn pellets (hoog verbruik en veel as)
Ik heb mijn silo van 5 ton aangesloten op de ketelsilo (160 l) via een kleine plastic vijzel die 2 uur per dag draait via een timer (ik ben van plan om binnenkort niveausensoren te plaatsen).

Indrukken na 3 maanden gebruik:
- Ik heb enorm aan comfort gewonnen: overal 19°C.
- Het is deze winter niet erg koud geweest maar ik denk dat 15 kw meer dan genoeg is (de ketel draait zelden op volle toeren).
- Ik leeg de aslade (20 l) elke week, en maak de ketel elke maand helemaal schoon.
- Ik heb 4 ton korrels verbrand in 3 maanden, wetende dat het gedurende 1 maand 1/2 slecht was afgesteld
- Ik consumeer tussen de 2 en 4 zakken per dag (30-60 kg).
- Als het buiten niet erg koud is (+ 10°C), staat de ketel stil (minder dan 30 kg pellets per dag): ik heb condens in de haard en ik moet wasbakken plaatsen, en de binnenkant van de ketel raakt verstopt .

Ik wacht op meer achteraf om mijn verbruik voor het jaar in te schatten.

Projecten:
-Installeer een 4-wegklep gestuurd met temperatuurregeling + pilootcirculatiepomp die minder energie verbruikt.
- Zet niveausensoren op mijn 160l silo voor volautomatisch vullen.

Mijn condensatieproblemen opgelost door:
- Het maken van een afgesloten en geïsoleerde ruimte rondom de cv-ketel omdat deze momenteel in mijn schuur staat.
- Installeer geïsoleerde buizen (dubbelwandig) om condensatie te beperken.
- Verander de positie van de 4-wegklep in het circuit om de retourtemperatuur te verhogen: omdat ik geen retourtemperatuur boven de 50°C kan krijgen ongeacht de klepinstelling...
- Plaats een evacuatie onder de haard om net als de condensatieketels te doen.

Conclusie:
Op dit moment is mijn mening over deze ketel nogal gemengd omdat ik het verbruik vrij aanzienlijk vind (voorlopig 8t/jaar, hoewel ik hoop dat het minder zal zijn met mijn nieuwe instellingen en door de ketel in een kamer te isoleren).
Ik heb mijn condensatieproblemen op te lossen als ik niet wil dat het zure water het staal van de ketel opeet.
Voor wat het mij heeft gekost (+/- 4000E) heb ik geen spijt want het is nog steeds 4 x goedkoper dan de offertes voor andere modellen!!)

Ik hoop dat mijn recensie nuttig voor je zal zijn. Aarzel niet om te vragen of u nog andere vragen heeft.
0 x
Avatar de l'utilisateur
1360
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 26/07/13, 07:30
Plaats: Zwitserland
x 36




par 1360 » 24/02/14, 19:42

Hallo,

Hier is een feedback die interessant belooft te worden.

Heb je wat foto's van het beest zodat we een idee kunnen krijgen?

Bij voorbaat dank.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Per-Eco Grannulated Boiler




par Did67 » 25/02/14, 14:07

boutkiller schreef:
- Als het buiten niet erg koud is (+ 10°C), staat de ketel stil (minder dan 30 kg pellets per dag): ik heb condens in de haard en ik moet wasbakken plaatsen, en de binnenkant van de ketel raakt verstopt .


Mijn condensatieproblemen opgelost door:
- Het maken van een afgesloten en geïsoleerde ruimte rondom de cv-ketel omdat deze momenteel in mijn schuur staat.
- Installeer geïsoleerde buizen (dubbelwandig) om condensatie te beperken.
- Verander de positie van de 4-wegklep in het circuit om de retourtemperatuur te verhogen: omdat ik geen retourtemperatuur boven de 50°C kan krijgen ongeacht de klepinstelling...
- Plaats een evacuatie onder de haard om net als de condensatieketels te doen.

Conclusie:
Op dit moment is mijn mening over deze ketel nogal gemengd omdat ik het verbruik vrij aanzienlijk vind (voorlopig 8t/jaar, hoewel ik hoop dat het minder zal zijn met mijn nieuwe instellingen en door de ketel in een kamer te isoleren).
Ik heb mijn condensatieproblemen op te lossen als ik niet wil dat het zure water het staal van de ketel opeet.
Voor wat het mij heeft gekost (+/- 4000E) heb ik geen spijt want het is nog steeds 4 x goedkoper dan de offertes voor andere modellen!!)



Probeer onderscheid te maken tussen twee dingen:

- condensatie in het kanaal; het kan vervelend zijn, maar niet erg ernstig: met name na verloop van tijd de vorming van salpeter die de korenmaat kan oversteken; wees voorzichtig als de haard zich tegen de muren bevindt: sporen van salpeter, zwarte vlekken kunnen in de kamers verschijnen...

De oplossing is inderdaad de slang, met condensaatopvang onderaan...

- condensatie in de ketel: als uw retour inderdaad te koud is en de temperatuur van uw ketel onder de 60° zakt, kan er sprake zijn van condensatie in de ketel wanneer deze "stil" draait; je krijgt dan de vorming van "bistre" (een plakkerig mengsel van deeltjes steenkool en water, dat, niet uitdrogend, soorten zwarte vlekken vormt). Maar bovenal is dit condensaat zuur en kan het op den duur (het kan 6 tot 8 jaar duren!), uw stalen verwarmingslichaam doorboren...

De 4-wegklep kan, door de retourtemperatuur te verhogen, helpen. Maar je moet even kijken of het genoeg is!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79384
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 26/02/14, 01:43

Bedankt voor deze reactie.

Het verbruik lijkt mij inderdaad ook hoog... hoe wordt de warmte verdeeld? Je zei dat je vroeger elektrische verwarming had, dus moest je een hydraulisch netwerk maken?

Ik denk dat een goede regeling moet worden overwogen en ingevoerd, zowel bij de productie als bij de distributie...
0 x
boutkiller
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 08/05/06, 12:07

Re: Per-Eco Grannulated Boiler




par boutkiller » 28/02/14, 23:54

Did67 schreef:
Probeer onderscheid te maken tussen twee dingen:

- condensatie in het kanaal; het kan vervelend zijn, maar niet erg ernstig: met name na verloop van tijd de vorming van salpeter die de korenmaat kan oversteken; wees voorzichtig als de haard zich tegen de muren bevindt: sporen van salpeter, zwarte vlekken kunnen in de kamers verschijnen...

De oplossing is inderdaad de slang, met condensaatopvang onderaan...

- condensatie in de ketel: als uw retour inderdaad te koud is en de temperatuur van uw ketel onder de 60° zakt, kan er sprake zijn van condensatie in de ketel wanneer deze "stil" draait; je krijgt dan de vorming van "bistre" (een plakkerig mengsel van deeltjes steenkool en water, dat, niet uitdrogend, soorten zwarte vlekken vormt). Maar bovenal is dit condensaat zuur en kan het op den duur (het kan 6 tot 8 jaar duren!), uw stalen verwarmingslichaam doorboren...

De 4-wegklep kan, door de retourtemperatuur te verhogen, helpen. Maar je moet even kijken of het genoeg is!


Inderdaad, mijn slang is gemaakt van roestvrij staal, dus geen probleem, het is gewoon vervelend om de bassins water te moeten legen omdat het in slow motion meerdere liters per dag kan condenseren!

Aan de andere kant heb ik ook condens binnenin en zoals je zegt, kan het mijn ketel doorboren. De fabrikant geeft een minimaal te hebben rendement aan van 57°C. Ik bereik pijnlijk de 50°C. De huidige stand van de 4-wegklep staat in stand 8. Dit is de stand waarin ik op de hoogste ketel een retourtemperatuur krijg.

Mijn installatie is die op het volgende schema, het is het schema aanbevolen door de fabrikant:

Beeld

Het probleem met deze montage is dat door de waarde van de 4-wegklep te verlagen (deze heeft een schaalverdeling van 1 tot 9), de recirculatie belangrijker wordt in het radiatorcircuit, maar aangezien de circulatiepomp zich in de verwarmerlus bevindt, zal de stroom van de recirculatie naar de ketel neemt af en deze raakt zeer snel oververhit, en dit bij een lage retourtemperatuur (minder dan 50°C). Wat de stand van de klep ook is, ik kan mijn retourtemperatuur niet verhogen tot meer dan 50°C, terwijl theoretisch, door de waarde te verlagen van 9 naar 1, de retourtemperatuur van de ketel zou moeten stijgen.

De configuratie die ik wil proberen, is om de circulatiepomp op de retour te plaatsen in plaats van op de vertrek. Hierdoor kan ik de waarde van de 4-wegklep verlagen en toch voldoende debiet in de ketel behouden, zodat ik boven de 57°C hoop te blijven:

Beeld

Wat denk jij?
0 x
boutkiller
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 08/05/06, 12:07




par boutkiller » 01/03/14, 00:56

Christophe schreef:Bedankt voor deze reactie.

Het verbruik lijkt mij inderdaad ook hoog... hoe wordt de warmte verdeeld? Je zei dat je vroeger elektrische verwarming had, dus moest je een hydraulisch netwerk maken?

Ik denk dat een goede regeling moet worden overwogen en ingevoerd, zowel bij de productie als bij de distributie...


Terwijl ik mijn vloer isoleerde, passeerde ik al mijn meerlagige leidingen in de vloeren en de scheidingswanden.
Ik heb 1 uitgaande collector en 1 retourcollector bij mijn cv-ketel en alle radiatoren staan ​​parallel.
Geen regeling en het zijn thermostatische kranen op elke radiator.
Op dit moment is de temperatuur van mijn radiatorcircuit 70-80°C, het is te hoog naar mijn smaak, maar het lukt me niet om mijn 4-wegklep anders af te stellen => onmogelijk om deze temperatuur te verlagen zonder die van het rendement op de ketel.
Net als u denk ik dat een goede regeling mijn verbruik iets zou kunnen verminderen, maar ik moet eerst mijn probleem van condensatie in de ketel oplossen.
Mijn ketel is uitgerust met een regelaar die een gemotoriseerde 4-wegklep kan aansturen met temperatuursensoren op de aanvoer en retour. Het regelt ook de circulatiepomp en ik kan een binnenthermostaat aansluiten.
Dus ik heb nog iets te leren door dit allemaal te testen!!
0 x
boutkiller
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 08/05/06, 12:07




par boutkiller » 01/03/14, 00:59

1360 schreef:Hallo,

Hier is een feedback die interessant belooft te worden.

Heb je wat foto's van het beest zodat we een idee kunnen krijgen?

Bij voorbaat dank.


Ik ben momenteel onderweg, dus we zullen nog even moeten wachten op de foto's...
Anders is het hetzelfde als dit:

Beeld
0 x
boutkiller
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 08/05/06, 12:07




par boutkiller » 07/03/14, 19:27

Hier zijn foto's van mijn opstelling:

Beeld

Beeld
0 x
boutkiller
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 08/05/06, 12:07

Re: Per-Eco Grannulated Boiler




par boutkiller » 16/11/14, 20:29

boutkiller schreef:
De configuratie die ik wil proberen, is om de circulatiepomp op de retour te plaatsen in plaats van op de vertrek. Hierdoor kan ik de waarde van de 4-wegklep verlagen en toch voldoende debiet in de ketel behouden, zodat ik boven de 57°C hoop te blijven:

Beeld



Hier ben ik terug, ik heb de positie van de circulator gewijzigd zoals in het bovenstaande diagram.

Hierdoor kon ik de retourtemperatuur naar mijn ketel verhogen van 52 naar 62°, aangezien ik geen condens meer heb in de schoorsteen of in de ketel, ook niet als deze stationair draait.
Het stelde me ook in staat om de ingestelde temperatuur van de ketel te verlagen en zo de starttemperatuur te verlagen van 80 naar 68°.

Ik denk dat als ik de starttemperatuur met 12° heb verlaagd, mijn pelletverbruik aanzienlijk zal verminderen. Dat zullen we over een paar maanden zien.

Anders was mijn verbruik van granulaat in de winter van 2013/2014 6-7 ton.
0 x
nachtschade
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 44
Inschrijving: 28/01/15, 19:10
x 6




par nachtschade » 28/01/15, 19:16

Hallo boutkiller,
hier is een persoon die me interesseert, ik ben van plan hetzelfde te kopen, maar in 25KW, aan de andere kant zou ik het vooral met hout willen gebruiken en af ​​​​en toe in pelet.
kun je me vertellen of je hout hebt gebruikt en zo ja, hoe gedraagt ​​het zich, in termen van regelgeving
merci
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 277 gasten