weerstand

De ontwikkelingen van forums en de site. Humor en gezelligheid tussen de leden van de forum - Tout est any - Presentatie van nieuwe geregistreerde leden Ontspanning, vrije tijd, vrije tijd, sport, vakanties, passies ... Wat doe je met je vrije tijd? Forum uitwisselingen over onze passies, activiteiten, vrije tijd ... creatief of recreatief! Publiceer uw advertenties. Advertenties, cyberacties en petities, interessante sites, kalender, evenementen, beurzen, tentoonstellingen, lokale initiatieven, verenigingsactiviteiten ... Geen puur commerciële reclame alstublieft.
Anne
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 28/02/04, 16:24




par Anne » 30/03/04, 10:03

Materie (vast) biedt weerstand en we weten hoe we de parameters ervan moeten meten
De woonkamer was flexibeler en uiteindelijk geloofden we dat hij zich aan alles kon aanpassen. Ik ben blij om te zien dat ik ongelijk had.

Hier is een tekst waar ik blij van word; als we de consequenties konden trekken.
Oproep van het verzet


Maart 28 2004
In een tijd waarin we zien dat de basis van de sociale veroveringen van de Bevrijding in twijfel wordt getrokken, roepen wij, veteranen van de verzetsbewegingen en de strijdkrachten van het Vrije Frankrijk (1940-1945), de jongere generaties op om tot leven te komen en de erfenis van het Verzet en zijn nog steeds actuele idealen van economische, sociale en culturele democratie opnieuw over te dragen.

Zestig jaar later wordt het nazisme verslagen, dankzij de opoffering van onze broeders en zusters van het verzet en van de Verenigde Naties tegen de fascistische barbarij. Maar deze dreiging is nog niet helemaal verdwenen en onze woede tegen onrecht is nog steeds intact.

Wij roepen op om in geweten de huidige gebeurtenissen van het Verzet te vieren, niet ten gunste van partijdige doelen of geïnstrumentaliseerd door een machtskwestie, maar om aan de generaties die ons zullen opvolgen voor te stellen drie humanistische en dieppolitieke gebaren te verwezenlijken in de blijf trouw aan de term, zodat de vlam van het verzet nooit uitgaat:

We roepen allereerst onderwijsgevenden, sociale bewegingen, overheden, scheppers, burgers, uitgebuitenen en vernederden op om samen de verjaardag te vieren van het programma van de Nationale Raad van Verzet (CNR), dat op 15 maart 1944 in het geheim werd aangenomen: Sociale zekerheid en veralgemeende pensioenen, controle over het ‘economisch feodalisme’, recht op cultuur en onderwijs voor iedereen, de pers bevrijd van geld en corruptie, sociale wetten op het gebied van arbeid en landbouw, enz. Hoe kan er vandaag de dag een gebrek aan geld zijn om deze sociale veroveringen in stand te houden en te verlengen, terwijl de productie van rijkdom aanzienlijk is toegenomen sinds de bevrijding, een periode waarin Europa geruïneerd was? Politieke, economische en intellectuele leiders en de samenleving als geheel mogen niet aftreden, noch zich laten onder de indruk brengen van de huidige internationale dictatuur van de financiële markten, die de vrede en de democratie bedreigt.

Vervolgens roepen wij de bewegingen, partijen, verenigingen, instellingen en vakbonden, erfgenamen van het Verzet, op om verder te gaan dan sectorale kwesties, en zich als prioriteit te wijden aan de politieke oorzaken van onrecht en sociale conflicten, en niet langer alleen aan de gevolgen ervan. definiëren samen een nieuw ‘Verzetsprogramma’ voor onze eeuw, wetende dat het fascisme zich altijd voedt met racisme, onverdraagzaamheid en oorlog, die zich op hun beurt voeden met sociale onrechtvaardigheid.

Ten slotte roepen we kinderen, jongeren, ouders, ouderen en grootouders, opvoeders en overheden op tot een echte vreedzame opstand tegen de massamedia die consumptie alleen als horizon voor onze jeugd bieden. , algemeen geheugenverlies en buitensporige concurrentie van allen tegen allen. Wij accepteren niet dat de belangrijkste media nu worden gecontroleerd door particuliere belangen, in strijd met het programma van de Nationale Raad van Verzet en de persverordeningen van 1944.

Meer dan ooit willen we tegen degenen die de eeuw zullen maken die begint, met onze genegenheid zeggen: “Creëren is weerstand bieden. Weerstaan ​​is creëren.

ondertekenaars:

Lucie Aubrac, Raymond Aubrac, Henri Bartoli, Daniel Cordier, Philippe Dechartre, Georges Guingouin, Stéphane Hessel, Maurice Kriegel-Valrimont, Lise London, Georges Séguy, Germaine Tillion, Jean-Pierre Vernant, Maurice Voutey.
0 x
Dearcham
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 105
Inschrijving: 29/10/03, 23:55




par Dearcham » 30/03/04, 13:04

Schitterend !
Ik die dacht dat ze hun tijd besteedden aan het herinneren van hun jonge dagen en het poetsen van hun chocolademedailles :blink: (begrijp me niet verkeerd, ik respecteer vooral degenen die tijdens deze oorlog hebben gevochten)
Geef toe dat we niet gewend zijn om ze zo te zien.
Het is me een genoegen.

Het enige dat ontbreekt is een belangrijke gebeurtenis of iets beslissends om alle goede bedoelingen samen te brengen!

Dearcham, Rode bandana op het voorhoofd :ph34r:
0 x
Moira
x 17




par Moira » 30/03/04, 18:41

Ja, het is heel mooi, maar hoe het te doen?

Dit is het probleem: goede gevoelens en prestigieuze handtekeningen zorgen er niet voor dat er dingen gebeuren. Iedereen (of bijna) is het eens voor ‘een mooiere wereld’. Maar zodra het gaat om het definiëren van hoe we willen dat deze wereld eruit ziet en vooral als het nodig is om te beslissen over de middelen, dan...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Misterloxo
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 480
Inschrijving: 10/02/03, 15:28
x 1




par Misterloxo » 30/03/04, 22:31

Ik ben erg blij met dit bericht omdat ik niet van alles op de hoogte was (niet van het verzet), maar van de CNR en hun "gevechten".

Bedankt Anne. : Lol:
0 x
Leren ongehoorzaamheid is een lang proces. Het duurt een leven lang tot in de perfectie te bereiken. "Maurice Rajsfus
Te denken is om nee te zeggen. "Alain, filosoof

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "De bistro: leven op de site, vrije tijd en ontspanning, humor en gezelligheid en advertenties"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 185-gasten