Droog brandhout in de serre in de winter.

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Avatar de l'utilisateur
Lapin
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 823
Inschrijving: 22/07/05, 23:50
x 2

Droog brandhout in de serre in de winter.




par Lapin » 08/10/12, 18:07

Ik heb mijn gegrilde tomaten geëvacueerd door ze gisteravond te bevriezen, ik
wil mijn brandhout in de kas drogen.
Dus vanmorgen bedekte ik de hele vloer met plastic vellen
het oppervlak om bodemvocht te blokkeren.
Vervolgens nam ik met een thermometer / hygrometer met regelmatige tussenpozen
de twee metingen en laat ze door de rekenmachine lopen. http://www.cactus2000.de/fr/unit/pophum.shtml

Wat me verbaast is dat de hoeveelheid water in de lucht constant blijft:
tussen 5 en 6 gr per m³.
Is dit normaal Ik verwachtte dat het water zou condenseren (wat het doet)
op het plastic van de kas en geëvacueerd rond de kas.
De hoeveelheid water in de lucht had daarom moeten afnemen. Waarom doet ze het?
no.
Om de gegevens te voltooien, heb ik een touw + -2 m³ hout (spar) bijna groen, goed geventileerd.
8)
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 08/10/12, 19:07

de hoeveelheid water in de lucht is laag: de minste kleine trek in een kas die niet waterdicht is zoals een onderzeeër, brengt lucht met dezelfde luchtvochtigheid als de buitenkant

met een grote stapel vochtig hout in de kas verschilt het water van de stapel hout de luchtvochtigheid in de kas niet voldoende geventileerd: het is daarom noodzakelijk om de kas maximaal te openen, alleen gebruiken als schuilplaats

het is beter dan een schuilplaats met een ondoorzichtig dak: de zon kan een beetje verwarmen
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10

Re: droog brandhout in de kas in de winter.




par dedeleco » 08/10/12, 19:24

Konijn schreef:Ik heb mijn gegrilde tomaten geëvacueerd door ze gisteravond te bevriezen, ik
wil mijn brandhout in de kas drogen.
Dus vanmorgen bedekte ik de hele vloer met plastic vellen
het oppervlak om bodemvocht te blokkeren.
Vervolgens nam ik met een thermometer / hygrometer met regelmatige tussenpozen
de twee metingen en laat ze door de rekenmachine lopen. http://www.cactus2000.de/fr/unit/pophum.shtml

Wat me verbaast is dat de hoeveelheid water in de lucht constant blijft:
tussen 5 en 6 gr per m³.
Is dit normaal Ik verwachtte dat het water zou condenseren (wat het doet)
op het plastic van de kas en geëvacueerd rond de kas.
De hoeveelheid water in de lucht had daarom moeten afnemen. Waarom doet ze het?
no.
Om de gegevens te voltooien, heb ik een touw + -2 m³ hout (spar) bijna groen, goed geventileerd.
8)


Het antwoord van cactus is eenvoudig:
er is een plek in de kas, waar de tomaten zijn bevroren, die erg koud blijven, aarde van de grond aan de rand, met de T van de nacht ongeveer, 1 tot 5 ° C, die alle lucht condenseert, die elders blijft bij dit% water, zelfs als het veel warmer is, tegen de muren in het daglicht.

De kas is waarschijnlijk niet luchtdicht en de buitenlucht brengt zijn vochtigheid.
Als er hout is om te drogen, biedt het vocht door te drogen als het warmer is in de zon.
De warmere aarde in het midden geeft gemakkelijk vocht af en plastic op de grond is in het algemeen niet waterdicht genoeg om te blokkeren.

Voor een volledige gasdichtheid is grote zorgvuldigheid vereist bij waterdichte lasnaden.

Om het hout te drogen, moet het goed in de zon worden verwarmd, met een goede trek, om het verdampte water op de zeer koude punten te condenseren.
Het is noodzakelijk om te voorkomen dat het hout 's nachts te koud is door infraroodstraling naar de hemel, waarop de vochtigheid condenseert, waardoor het drogen van de dag met prachtige zon wordt vernietigd !!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lapin
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 823
Inschrijving: 22/07/05, 23:50
x 2




par Lapin » 08/10/12, 20:29

Als ik het goed begrijp, is het dan nodig om overdag te openen?

Ik denk dat ik een houtvochtigheidstester ga aanbieden.
Hierdoor kan ik het drogen van het hout beter volgen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 08/10/12, 20:44

open wanneer de buitenlucht de minste hoeveelheid water bevat! en het is wanneer het koudst is dat de buitenlucht het minste water bevat: daarom 's nachts open zodat de vochtigheid het hete hout verlaat om te condenseren of het koud is

en sluit de dag om de hitte van de zon te verzamelen

Eindelijk weet ik niet zeker of het nuttig is om de dag te sluiten: breek je hoofd niet en laat het dag en nacht open
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 08/10/12, 21:09

In het algemeen is drogen een functie van temperatuur en ventilatie.

In het geval van een kas, een echte droger, komt het optimum duidelijk overeen met het warme seizoen, maar het is mogelijk om de plantaardige productie en het drogen van hout in het laagseizoen af ​​te wisselen.
Het te respecteren principe is eenvoudig: in de kas is de temperatuurfactor het meest actief, maar moet toch worden gecombineerd met beluchting.
Ik leg uit: in de herfst-winter, alternerend, ruw vochtige / koele en koude / zonnige periodes.
Elke keer dat de zon aanwezig is, stijgt de temperatuur en komt water uit het hout in de kas in de lucht; het is gemakkelijk om een ​​uitlaat in het bovenste gedeelte te verschaffen waardoor de vochtige lucht door convectie zal ontsnappen; in het onderste deel komt natuurlijk een inlaat van koelere en drogere lucht overeen, om het circuit te voltooien.
De afmetingen van de openingen zijn een compromis dat moet worden gevonden tussen de temperatuurstijging en de afvoer van vocht: het is daarom noodzakelijk dat deze openingen behoorlijk worden verminderd.

Houtvochtigheidstesters zijn duur en onbetrouwbaar voor brandhout; kies liever een paar stammen die u met verschillende tussenpozen wilt wegen: dit geeft u een goed idee van het droogproces.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 08/10/12, 21:32

Bovenal is het hout heter dan de vochtige lucht die vaak in de winter op 100% luchtvochtigheid aankomt, van buiten of van de bodem van de kas, zodat deze aldus verwarmde lucht dan wordt gevonden op veel minder dan 100% d vocht op het hout en droog het snel.
De test kan worden gedaan met een doek of handdoek om te drogen, zonder een duur apparaat, droogt snel in de zon bij 40 ° C in de zomer en een beetje wind (een tot twee uur als niet te dik minder dan 0,3 cm en een beetje uitgewrongen! !).
Dus zonder een apparaat, in minder dan een uur, weten we snel of de omstandigheden de fijne stof drogen of nat maken, zoals 's nachts gebeurt, zelfs in de zomer !!

Bescherm het hout tijdens de koude nacht tegen condensatie op het hout of tegen het zeil, vaak onder het zeil dat het hout opnieuw bevochtigt !!

De keuze voor buitenlucht hangt af van of deze lucht vochtig is (hete regen, dan te vermijden) of droog en dan overdag open met goede ventilatie.
De openingen moeten overeenkomstig worden aangepast.

Het ideaal is om het hout warmer te houden, tenminste iets meer dan de koudste punten van de kas, dit 's nachts (erg moeilijk) en overdag, met voldoende luchtcirculatie, maar zwak genoeg om niet koel het hout niet te veel.
De circulatie kan van buitenaf of intern zijn, maar met de lucht die uit de koude zone komt, na condensatie, om het hout te verwarmen en over te gaan, dan droge lucht te worden, te drogen en terug te komen om het water te koelen afgedampt.
Met de buitenkant open doen we hetzelfde om te drogen.

Dus het hebben van een thermische warmtevoorraad, die 's nachts wordt bewaard, is nuttig om het hout een beetje warmer te houden (watertank of blok aarde, overdag meer dan' s nachts verwarmd, zoals een Canadese put).

Met een Canadese bron van het type www.dlsc.ca op een kas, zelfs een veel kleinere, kunnen we voorkomen dat de kas gemakkelijk bevriest door de warmte van de diepe aarde binnen te brengen, verhoogd met de zomerhitte die daar is opgeslagen.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 08/10/12, 21:49

Wanneer de omstandigheden gunstig zijn, droogt het hout op en anders beweegt er niets: in de praktijk hoeft u zich geen zorgen te maken over het sluiten en openen van de ventilatieopeningen.
De vochtigheid die door de grond wordt ingebracht, speelt alleen bij het begin, met de overblijfselen van de vorige gietbeurt ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 08/10/12, 21:58

anders beweegt er niets


als het water in evenwicht neemt met de omgevingsvochtigheid en de temperatuur !!!

Dus pas op voor dit onnauwkeurige idee, dat voorkomt dat zeer droog hout, zoals juist, wanneer het in de zomer werd gedroogd bij 40 ° C, als het onder normale omstandigheden wordt bewaard, identiek aan pellets die met tijd neem de omgevingsvochtigheid !!!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 08/10/12, 22:06

Omdat het hout hygroscopisch is, heeft het de neiging om in evenwicht te zijn met de variaties van de omgeving, dit is de reden waarom watervrij hout niet spontaan kan bestaan.
Uit praktisch oogpunt en in het onderhavige geval is dit echter te verwaarlozen.
In feite is de temperatuurstijging ook de motor van de luchtcirculatie van de kas met de buitenkant, de variaties van intra-plastoc vochtigheid in de perioden zonder zon zullen zwak zijn (zodra het resterende water van de grond opgedampte).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 82-gasten