Stralen van: OptGeo, interessante kleine software

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
FALCON_12
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 147
Inschrijving: 20/04/12, 18:58
x 34




par FALCON_12 » 06/05/12, 08:56

Er kunnen andere manieren zijn om het te definiëren.


Ik vergat het feit dat het midden van deze cirkel op de horizontale as van de fles moet liggen
(de lijn die door het midden gaat en horizontaal is) (het is verplicht als je gedrag identiek wilt hebben aan + 23 ° en -23 °, waarbij de 0 ° het zuiden is).

Cdlt.

Falcon.
Dernière édition par FALCON_12 de 06 / 05 / 12, 09: 23, 1 keer bewerkt.
0 x
FALCON_12
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 147
Inschrijving: 20/04/12, 18:58
x 34




par FALCON_12 » 06/05/12, 09:20

FALCON_12 schreef:
Kleine opmerking, je zou deze factor over 3,53 voor 23 ° kunnen vinden van de factor 4 voor 0 °, dankzij 4.cos (23 °) = 3,68 en die je ook geeft de factor en diameters die nodig zijn onder elke hoek door 4.cos (hoek)


Ik heb mijn berekeningen gemaakt en ik vind:

r = sin (hoek) / (1 + sin (hoek)) .R

Laat R / r = 1 / sin (hoek) + 1 en niet R / r = 4.cos (hoek)

Dat is een groeiende functie van Angle en geeft 89 voor 84 in ons probleem met Alpha = 40 ° (jouw geeft 76).

Voor Alpha = 23 ° geeft het r = 64, wat precies overeenkomt met mijn geometrische test.


Cdlt.

Falcon.
0 x
FALCON_12
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 147
Inschrijving: 20/04/12, 18:58
x 34




par FALCON_12 » 06/05/12, 10:53

Kleine opmerking, je zou deze factor over 3,53 voor 23 ° kunnen vinden van de factor 4 voor 0 °, dankzij 4.cos (23 °) = 3,68 en die je ook geeft de factor en diameters die nodig zijn onder elke hoek door 4.cos (hoek)


Ik heb mijn berekeningen opnieuw verwerkt op basis van een manier om de cirkel meer in overeenstemming met onze vereisten te definiëren:

r zou de oplossing van de vergelijking zijn:

(((Rr) -0.5.R.cos (a)) ^ 2 + (0.5.R.sin (a)) ^ 2) ^ 0.5 (een Euclidische afstand)

Met a = hoek

Ik heb de formele oplossing gevonden met mijn TI92, maar ik heb geen tijd om het te kopiëren
en test het. Na vanmiddag zal ik stemmen!

Falcon.


Cdlt.
0 x
FALCON_12
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 147
Inschrijving: 20/04/12, 18:58
x 34




par FALCON_12 » 06/05/12, 16:31

Suite.

Eindelijk heb ik dat volgens mijn formule gevonden en geverifieerd:

r: = R. ((Cos (a) -1.25) / (cos (a) -2))

En zo R / r = (cos (a) -2) / (cos (a) -1.25)

Toenemende functie, uiteraard (het is noodzakelijk om een ​​straalpijp des te groter te plaatsen

dat de invalshoek schuin is), van a = Alpha.

Kleine opmerking: we vinden R / r = 4 voor a = hoek = 0 °.

Voor a = 23 ° vind ik 69.6 voor r als R 228 is zoals in mijn geometrieën. Dat correspondeert perfect en veel beter dan wat ik had gedaan (de as van mijn bolvormige spiegel was niet echt horizontaal).

Zie figuur 1.

Voor a = 40 ° vind ik 89.4 (en helemaal geen 76) voor r wanneer R ook 228 is. Die past perfect, en veel beter ook.

Zie figuur 2.

***********

Fig 1:
Beeld

Fig 2:
Beeld

Falcon.
1 x
FALCON_12
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 147
Inschrijving: 20/04/12, 18:58
x 34




par FALCON_12 » 07/05/12, 09:07

Zwart PVC vangt de straling op en het koper dissipeert het naar het hart richting de randen.


Toen ik een kind was, had mijn vader een open haard in de eetkamer gebouwd van A tot Z. Hij had een kanaal gepland achter de haard waarin de lucht door de bodem van de schoorsteen kon stromen, omhoog en naar buiten door de ventilatieopeningen aan de zijkanten. Geweldig idee!

Hij was een elektricien, geen thermist, arm ding! Ik zeg dat, omdat hij het had gezet, om een ​​koude brug tussen de vlammen en zijn schoorsteen te leggen, vuurvaste stenen door de vlammen werden gelikt en in het kanaal naar buiten staken. :schok:

Ik was toen 13 en ik vertelde hem vaak dat het een probleem voor me was. Hij antwoordde dat de vuurvaste stenen moeilijk te verwarmen waren en moeilijk te koelen waren ... en dat hij gelijk had. Hij plaatste 25 jaren om zijn onzin toe te geven. Het is een taak om een ​​vader te zijn!
:?

Short. Hij had het mis. Het was nodig om een ​​goede thermische geleider te plaatsen. Koper of een ander metaal, maar geen goede thermische isolatie !! Dat had moeten gebeuren als het een kwestie was geweest van het isoleren van het rookkanaal!

Het is gek hoe thermische concepten vaak verkeerd worden begrepen. En bovendien kunnen we ze heel gemakkelijk modelleren met weerstanden als in elektriciteit. Hij wilde twee elektrische potentialen matchen door ze te verbinden met 100 Mo-weerstand!

Als je PVC voor het koper plaatst, isoleer je het koper thermisch van de oppervlaktewarmte van het PVC dat in zwart is geverfd. De hitte is moeilijk om de PVC te doorkruisen. Dit PVC zal verwarmen omdat het de warmte niet elders kan evacueren dan door het uit te stralen. Een balans wordt gevonden wanneer elke seconde, de energie die door de zon wordt aangevoerd, zal worden geëvacueerd voor een deel in de lucht (door convectie), in de ruimte (door straling) en door thermische geleiding in de koperen pijp. Maar eenvoudig, heel weinig van deze energie zal in je pijp komen, je bent thermisch geïsoleerd van de zon!

:P

Falcon.
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 07/05/12, 15:20

PVC is een kreng om niet te verwarmen, het smelt, alles zacht en stoot uit giftige dampen geleidelijk aan beetje bij beetje.

Nemen verknoopt polyethyleenzelfs de pijp 16mm druppelt minder dan 1 Bars en goedkoop.

van cruciaal belang.

het dure koper is niet altijd nodig, het is noodzakelijk om de werkelijke behoeften te evalueren volgens de geometrie, de tijden, de diffusiviteit en de dimensies.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Diffusivit%C3%A9_thermique
http://fr.wikipedia.org/wiki/Conduction_thermique
vrij eenvoudig in volgorde van grootte.

Anders voor de T max van zonnecollector lees het effect van thermische straling, die de feitelijke vereiste concentratiefactor bepaalt (niet het schijnbare bedrieglijke, omdat het wordt verondersteld zich te concentreren, zonder dit feitelijk te doen):
http://en.wikipedia.org/wiki/Concentrating_solar_power




.
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
Plaats: Verenigde Staten van Amerika
x 56

Parabolische cilindersensor




par lilian07 » 20/03/16, 10:18

Hallo,
Ik graaft het onderwerp op.
Heeft iemand het project voortgezet om een ​​cilindro-parabolische sensor te produceren van vergelijkbare grootte als de analyse van de post?
Inderdaad, ik ben momenteel bezig met het bestuderen van de realisatie van een zelf gebouwde plansensor en ik vind het steeds interessanter om de plansensoren stroomopwaarts te associëren met dit type sensor (zelfgebouwd) om een ​​paar graden te krijgen kostbare winter vooral op 2 kritieke maanden (maart - oktober).
Om eerlijk te zijn, twijfel ik nog steeds aan het nut van dit type sensor, gezien de complexiteit van implementatie en implementatie voor een performance om zelfconstructie te demonstreren.
0 x
FALCON_12
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 147
Inschrijving: 20/04/12, 18:58
x 34

Re: Ray plot: OptGeo, interessante kleine software




par FALCON_12 » 24/04/16, 17:05

Hallo,


Nee ik heb het nooit gehaald, maar als iemand het heeft gedaan, ben ik ook geïnteresseerd.
Ik hou echt van het idee om door te gaan met het richten van zonne-energie wanneer
de zon draait.

valk
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
Plaats: Verenigde Staten van Amerika
x 56

Re: Ray plot: OptGeo, interessante kleine software




par lilian07 » 25/04/16, 13:24

Hallo,
Ik heb een kleinschalig model (40 cm x 60 cm) gemaakt om eerst de technische problemen van realisatie te evalueren, omdat het vooral daar is dat het probleem ligt naast het financiële probleem van betrouwbare materialen.

Realisatie van een parabolische cylindro om de complexe controle in azimut en op de locatie te vermijden. Ik wilde ook de parabolische cilinder in de oost-west-as evalueren om deze op dezelfde manier te laten repareren als de planaire sensoren.

Ik faalde bij het eerste model met aluminiumfolie als reflector. De 4mm-steun van polycarbonaat is perfect om te buigen en in vorm te houden met 4 kleine houten latten (4cm * 3cm),
een eenvoudige vierkante lijst die het polycarbonaat in het houten frame vasthoudt met BA13-placo-schroeven.

De crux van het probleem ligt in de eerste plaats in deze reflecterende ondersteuning die een perfecte spiegel moet zijn, het aluminium als overlevingshoes heeft te veel plooien voor de toepassing en zal slecht bestand zijn tegen de tijd.
De flexibele te plakken spiegel bestaat maar te duur (80 euros / m2), die de interesse van de parabolische cilinder in de war brengt.

Het tweede model is gemaakt met een dikkere aluminium scotch, de collage is relatief eenvoudig, heeft minder imperfectie en zal met de tijd duurzamer zijn. Ik ga over op de prestatiemaatstaf, maar ik betwijfel nog steeds of het vaste rendement.

Het tweede knooppunt van het probleem is de concentratie-ontvanger (co-pijplijn). Moeilijk om iets anders te gebruiken dan een goede warmtepijp die een goede isolatie en een goede absorptie van geconcentreerde stralen moet hebben.
Het beste in deze fase van de test lijkt het gebruik te zijn van een warmtebuis met warmtebronnen met zonnecollector die bij 20-euro te koop wordt gevonden voor een dimensie van 1m80.

Zonder een meting te hebben gedaan, ben ik bij de 35 euros / m2-sensor.

Mijn conclusie op dit punt:
Het houten frame kan op verstandige wijze worden vervangen door een duurzamer en goedkoper roestvrijstalen (roestvrijstalen) rail.
De reflector moet worden vervangen door een gepolijste roestvrijstalen plaat die het probleem van de kleverige reflector op het polycarbonaat wegneemt (onlangs gevonden 15 euros / m2).
De ontvanger moet een zonneslangwarmtebuis zijn.
Automatische rotatie maakt het systeem in zelfconstructie te complex versus winst op de planaire sensor.
Moet de vervulling van dergelijke parabolische cilindrische sensor beoordelen op een vaste en eventueel overwegen een eerste gemotoriseerde optimalisatie niet variëren van de positie van het sensorsamenstel, maar de positie van de warmtepijp die geeft een samenvatting van enkele centimeters, dat de in feite de positie van de brandpuntsafstand die erg varieert kan volgens de richting van de zon (zie Optgeo met de software die kenmerkend).

Ik zet mijn optimalisaties voort met de mate van opbrengst (complex in zijn) maar als er RETEX aan de hand was, zou het beter zijn omdat ik momenteel bezig ben met de afronding van mijn prototype van een sensorplan (ik blijf nog steeds sceptisch op de cilindro behalve op associeer het met het plan voor de laatste graden om moeilijk te winnen).
0 x

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 103-gasten