Behoud van het ei in de open lucht

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79431
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11088




par Christophe » 03/10/11, 20:00

Ah, hier ben ik gerustgesteld ... het licht werd geworpen op 100 jaar oude eieren ... het leek me echt achterdochtig!

Voor zover ik weet, is er maar één eetbaar product dat 100 jaar (of langer) kan worden bewaard: het is alcohol! (vooral puur maar ook, met een beetje geluk of in de vorm van sterke drank, likeur, wijn ...) : Cheesy: : Cheesy:

(en toch moet het worden beschermd tegen UV en vrij koel en op constante temperatuur ...)
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 04/10/11, 12:01

"In de tijd" ....., (begin 20e eeuw en daarvoor), konden de katholieken het niet eten in de vasten: ze werden daarom zonder problemen vastgehouden vanaf de 1e dag van de vastentijd (die duurt 40 dagen, info voor onwetende ongelovigen ) en geconsumeerd vanaf paasochtend.

Geen probleem om te overleven, mijn grootmoeder stierf op 92-jarige leeftijd. :D
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79431
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11088




par Christophe » 04/10/11, 12:09

40 dagen lijkt me heel redelijk. Maar we hebben momenteel nog geen informatie over de wettelijke conservering (tijd tussen legdatum en vervaldatum).

Volgens mij is het minimaal 2 of 3 weken.

Er is ook een tussendatum: "gegarandeerd extra vers tot: ..."
0 x
aerialcastor
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 865
Inschrijving: 10/05/09, 16:39
x 21




par aerialcastor » 04/10/11, 21:34

Ici




De vermelding "bij voorkeur consumeren vóór ..." is verplicht. De genoemde datum is de aanbevolen consumptiedatum. Het mag de achtentwintigste dag na die van het leggen niet overschrijden. De eieren zijn naar verluidt "extra vers" gedurende 9 dagen vanaf de legdatum.
0 x
Sparen een boom, eet een bever.
Het heeft geen zin om te slagen in het leven, wat er nodig is om zijn dood te missen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79431
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11088




par Christophe » 04/10/11, 22:10

Bedankt Beaver!
0 x
fam
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 27
Inschrijving: 29/01/10, 09:45




par fam » 05/10/11, 09:58

Dag

Eieren mogen niet in de koelkast, en zeker niet zonder hun originele verpakking.

Het ei wordt beschermd tegen licht en vochtigheid bij een constante temperatuur bewaard.

De schaal van het ei is poreus en het ei "zuigt nare luchtjes uit de koelkast.

Een ei kan ruim een ​​maand worden geconsumeerd. Om onaangename verrassingen te voorkomen (rot ei!) Breek de eieren altijd apart, dit voorkomt dat een hele bereiding bederft. Als uitzondering neem ik verse eieren als de dooier niet gaar mag worden: gekookt ei bijvoorbeeld.

Dit is het resultaat van mijn ervaring van meer dan 20 jaar met kippen in huis. Verse eieren (minder dan 15 dagen oud) worden verkocht aan buren en wij eten alleen de andere.

Zie voor een andere, minder 'persoonlijke' informatie het artikel in een tekst van een consumentenvereniging: http://www.test-achats.be/aliments/oeuf ... 429873.htm
0 x
'Er over praten is één ding, het een ander doen.
Ik heb mijn keuze gemaakt "
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79431
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11088




par Christophe » 05/10/11, 10:54

We gaan vooruit, we gaan vooruit!

Vraag: Ik heb de indruk dat hardgekookte eieren (dus gekookt) minder goed houdbaar zijn dan rauwe eieren. Zelfs als de schaal intact is.

Is dit een verkeerde indruk of is het gerechtvaardigd? Zo ja, waarom?
0 x
minizet
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 02/03/12, 15:57




par minizet » 18/03/12, 14:21

Hallo,
Christophe schreef:Vraag: Ik heb de indruk dat hardgekookte eieren (dus gekookt) minder goed houdbaar zijn dan rauwe eieren. Zelfs als de schaal intact is. Is dit een verkeerde indruk of is het gerechtvaardigd? Zo ja, waarom?

Warmtebehandeling maakt niet alleen de eierwand poreuzer, maar verandert ook de "eiwitstructuur", waardoor deze kwetsbaarder wordt voor de verspreiding van bepaalde pathogene bacteriën (Salmonella, E-Coly, enz.) ; Daarom worden gekookte eieren in de voedingsindustrie systematisch afgeschermd van de lucht (neutraal gas, vacuüm ...) als ze niet onmiddellijk worden gebruikt. Bovendien moet het ei op een bepaald certificeringsniveau door een goedgekeurde "breker" gaan om te kunnen worden gebruikt (om te voldoen aan de behoefte op het gebied van gezondheidsbescherming: niveau van zelfcontrole, enz.).
Wat betreft de "versheid van eieren", mogen we de factor "consumentenweerstand" niet vergeten, die mogelijk al van nature immuun is voor verontreinigingen in eieren, terwijl zijn buurman die hij hartelijk uitnodigt ernstig ziek kan worden na inname van een ongelukkig gekookt ei dat als "zeer vers" wordt beschouwd (empirisch als er een is).
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 18/03/12, 15:54

Het verschil is enorm van maanden leven praktisch voor het broeden van kuikens (als hij bevrucht is), tot een paar dagen gekookt !!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 81-gasten