Oven, stoomkoker, solar cooker

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
seb1000
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 55
Inschrijving: 02/05/11, 11:05

Oven, stoomkoker, solar cooker




par seb1000 » 29/05/11, 13:21

Hallo iedereen,

zoals beloofd in een ander onderwerp: ik zal hier alle fasen van de bouw plaatsen van wat ik een oven zal noemen die niet echt één is, althans niet op dit moment.

in de eerste plaats: als iemand ooit besloot om te volgen of geïnspireerd te raken door wat ik deed, raad ik hem aan alles te lezen, omdat later assemblagefouten werden ontdekt: ze zullen worden uitgelegd en opgelost Ik hoop dat ...

het project, als alles volgens plan verloopt: zal progressief zijn.
1) constructie van een reflector met parabolische snede (die ik in het kort parabool zal noemen) met in zijn focus (wat er niet echt een is) een visboer ondersteund door een "tafel".

2) verbeteringen met reflectoren bovenop, gesloten ovenachtige behuizing ... Ik ben er nog niet ... : Lol:

3) nog een verbetering ...

Ik sta open voor kritiek of vragen om bepaalde productiestadia leesbaarder of begrijpelijker te maken.


berekeningen:
Ik zal niet alles in detail beschrijven, maar in een paar woorden:
we moesten nadenken over de vorm van deze gelijkenis: d.w.z. de coëfficiënt a van y = ax²
met a = 1 / (4f)
f: afstand tussen het brandpunt en de bovenkant van de parabool.
Ik aarzelde tussen f = 0,35 en f = 0,40. en ik koos voor 0,35 om de eenvoudige reden dat ik het denken zat was : Mrgreen:

de haard mag niet te hoog zijn om geen ladder te hoeven nemen om de visboer te bewaken.
de parabool mag niet te "hol" zijn. omdat de parabool regelmatig zal worden georiënteerd om de loop en de hoogte van de zon te volgen. de parabool mag dus niet aanliggen op de grond: hij moet kunnen draaien om bruikbaar te zijn voor zomer- of winterzonnestanden. (misschien niet bruikbaar om mee te koken, maar in ieder geval om te testen)
Dernière édition par seb1000 de 10 / 06 / 11, 00: 49, 5 keer bewerkt.
0 x
seb1000
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 55
Inschrijving: 02/05/11, 11:05




par seb1000 » 29/05/11, 14:21

een afbeelding om het duidelijker te maken:

Beeld

het gerecht bestaat uit spiegels van 70 cm x 10 cm
de precieze lengte van het gerecht is niet bepaald, het zal vrijwillig te lang zijn, omdat het gemakkelijker is om het in te korten dan om het te verlengen.

het zwarte gedeelte TU: is het onderste gedeelte van de visboer (ongeveer 10 cm breed).

de invallende stralen van de zon zijn oranje (en zullen uiteraard niet door de spiegels gaan in tegenstelling tot het diagram)

de stralen weerspiegeld door de spiegels zijn roze.

het bruine deel zal een stuk hout zijn om de schaal rond de as te draaien, gecentreerd op de haard.

in groen: de grond.

kansen voor tracer de gelijkenis:
allereerst bestaat de parabool (die zal worden gebruikt om de spiegels vast te houden) uit 3 houten bogen van 8 cm hoog (een beetje meer zou beter zijn geweest denk ik) en het zal dan worden versterkt.
(de afmetingen worden buiten de volgorde gegeven)

Beeld

het eerste punt wordt op 10 cm van de rand van het bord verschoven om later de poten te kunnen bevestigen waardoor deze parabool kan draaien. Ik heb zeker uit voorzorg te groot gepland.
Dernière édition par seb1000 de 10 / 06 / 11, 00: 51, 1 keer bewerkt.
0 x
seb1000
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 55
Inschrijving: 02/05/11, 11:05




par seb1000 » 29/05/11, 14:31

de schaal snijden:
de gelijkenis is getraceerd volgens de hierboven gegeven coördinaten.

Beeld

je kunt eigenlijk zien dat er drie planken zijn, bij elkaar gehouden door bijgevoegde kassen en zelfs op elkaar gericht: om de 3 bogen van parabolen in één keer te snijden, en zodat ze de meeste zijn mogelijk identiek.

Beeld
Dernière édition par seb1000 de 29 / 05 / 11, 14: 42, 2 keer bewerkt.
0 x
seb1000
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 55
Inschrijving: 02/05/11, 11:05




par seb1000 » 29/05/11, 14:34

Ik knip het onderste deel van deze 3 parabolische bogen uit:

Beeld

dan een slag van schuurmachine om de sneden te standaardiseren.


en hier sta ik op stand-by, omdat ik een paar spiegels mis om de indeling van de bovenste uitsparing voor te bereiden.
aan het einde van de dag worden de spiegels geknipt en met een beetje geluk: een foto van mijn 3 parabolische bogen voor vanavond!
0 x
seb1000
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 55
Inschrijving: 02/05/11, 11:05




par seb1000 » 31/05/11, 18:56

de spiegels zijn uitgesneden.
ze zijn niet allemaal even breed, maar ze zijn allemaal 70 cm lang.
zodra het stopt met regenen val ik de bovenste uitsparing van de schaal aan.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 31/05/11, 19:13

Wil je een parabolische oven maken?

In ieder geval bedankt voor deze presentatie!

Wat gebruik je als geometrie-app? : Idee: :?
0 x
seb1000
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 55
Inschrijving: 02/05/11, 11:05




par seb1000 » 03/06/11, 09:59

het moet inderdaad de naam zijn :-)

de geometrie-app is geografisch. het is helemaal niet slecht en als je kinderen om je heen hebt, gebruiken ze het zeker op school.

het is gratis en gemakkelijk te downloaden: je kunt veel dingen doen, gevarieerd en vrij gemakkelijk met slechts een beetje gewoonte.
0 x
chrisleblay
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 134
Inschrijving: 16/06/07, 01:35
x 4




par chrisleblay » 05/06/11, 23:18

Het is dit project. We kunnen de rog weerspiegeld zien in roze. Wat is de diameter van de focustaak?
0 x
seb1000
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 55
Inschrijving: 02/05/11, 11:05




par seb1000 » 07/06/11, 21:54

het brandpunt is een brandpuntcilinder met een lengte van 70 cm (die van spiegels) en een diameter van 10 cm (die van spiegels) in theorie.
in de praktijk is het iets meer verspreid, maar ik zal u de diameter geven zodra de bevestiging van de spiegels is voltooid.

het zou nodig zijn om de grootte van de spiegels te verkleinen om de diameter van de focale cilinder te verkleinen ... maar ja ... maar nee ....

mijn snit is gemaakt met een decoupeerzaag en ik ben heel blij met mijn precisie zonder op te scheppen omdat ik een test heb gedaan door de spiegels te plaatsen zonder ze te plakken en op de 15 (rond) spiegels 2 stuurde alleen het licht naar binnen buiten de verwachte plek.
Ik zal dit probleem oplossen door een zeer kleine houten wig of een beetje meer lijm onder de problematische spiegels te plaatsen.

mijn snijfouten moeten minder zijn dan ongeveer 1 of 2 mm om een ​​geschikt resultaat te krijgen (dit is een schatting die ik de volgende zonnige dag nauwkeuriger zal testen): voor een spiegel van 10 cm breed is de verandering in helling 2 keer zo belangrijk als wanneer ik spiegels van 5 cm breed had gebruikt.
dit aspect moet daarom in aanmerking worden genomen bij het kiezen van de breedte van de spiegels.

tijdens het snijden sneed ik nog steeds een paar stroken van 8 cm breed, ik presenteerde ze en de precisie van de brandpuntsafstand bleef vrijwel ongewijzigd.
verklaring: de spiegels van 8 cm vielen niet toen de snede onvolmaakt was.

Een ander aspect om rekening mee te houden: een brandpunt van 1 cm heeft voor mij geen voordeel in vergelijking met een van 10 cm, omdat ik een schotel (visboer) van meer dan 10 cm wil verwarmen en de visboer over zijn hele oppervlak evenveel verwarmt. (lager en misschien lateraal)
0 x
chrisleblay
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 134
Inschrijving: 16/06/07, 01:35
x 4




par chrisleblay » 08/06/11, 00:31

Ja, eigenlijk lijkt 10 cm focale taak voldoende
om voedsel te verwarmen.

Hoe repareer je de spiegels?

Als u andere foto's hebt, is het een plezier om ze te zien.
0 x

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 193-gasten