Wat vaste planten (groenten fruit ...) voor een kas?

Organiseren en regelen uw tuin en moestuin: sier, landschap, wilde tuin, materialen, fruit en groenten, moestuin, natuurlijke meststoffen, schuilplaatsen, zwembaden of natuurlijke zwembad. levensduur planten en gewassen in uw tuin.
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 31/03/11, 22:00

Vandaag is het buiten 6 C en in de kas in de zon krijg ik om 30 uur 15 C, het gaat hoog genoeg maar niet genoeg om water te verwarmen met een radiator die de kas noodzakelijkerwijs zal koelen.

Misschien kan ik sensoren maken om het water maximaal te verwarmen!

Het stoort me omdat ik de productie voor zou kunnen zijn! : Idee:
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.
Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.
Alain
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6




par cortejuan » 31/03/11, 22:27

Opnieuw,

Het is waar dat de verwarming de kas zal koelen, maar tegelijkertijd de efficiëntie bij het vasthouden van zonne-energie zal vergroten. Hoe lager de kastemperatuur bij zonnig weer, hoe effectiever de vangst (simpelweg minder verlies naar buiten).

Ja, in jouw geval zou een boost door sensoren ervoor moeten zorgen dat er voldoende energie is om de temperatuur gedurende de nacht op peil te houden.

de berekening is eenvoudig als je in plaats van 5 graden verschil naar 10 gaat, je 12 KWh terugwint! Het begint interessant te worden. Ik voeg eraan toe dat een goede isolatie met noppenfolie nodig is om het verbruik echt te beperken.

Hartelijk
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 01/04/11, 00:43

Christophe lijkt zijn winterbevriezingsprobleem in zijn kas niet te hebben opgelost na het lezen van de berichten van 3 pagina's:
https://www.econologie.com/forums/maintien-h ... t3856.html
die onopgelost bleef!!

Ik probeer de middelen te specificeren om dit te bereiken, wat een eenvoudige versie is van het opslaan van zonnewarmte in de aarde om terug te winnen voor koude periodes.

Ik denk dus dat er in de winter lange dagen en weken koude onder nul zijn, zelfs midden op de dag buiten, waardoor de kas 's ochtends op de halve dag zon niet opwarmt, zodat het 's nachts behoorlijk warm blijft.

Om de oplossing te kunnen bepalen, moet u de T-schommelingen kennen die in uw kas en buiten de buren tijdens een typische periode van extreme kou zijn waargenomen.
Wordt de lucht in de kas bij zeer koud weer overdag in de zon bij (+0°C??) opgewarmd tot T>5°C, of ​​wordt deze niet >0°C?

In feite moeten we profiteren van de warmte die in de aarde is opgeslagen bij T>0°C om te voorkomen dat het 's nachts bevriest.
Als de kas alleen in de zon niet voldoende opwarmt om nachtelijke afkoeling te weerstaan:
Het is noodzakelijk om de warmte van de zon gedurende de perioden bij T>0°C beter in de grond op te slaan, van 's ochtends tot 's avonds, door de thermische uitwisseling tussen kas en grond te verbeteren en door de kas beter te isoleren. (bubbelfolie onder de ramen in de ijzige winter) waardoor verliezen met een factor 2 tot 3 kunnen worden verminderd.
Een circulator tussen wisselaars in de kas en de grond maakt dit mogelijk, met voldoende oppervlakte tussen de twee. Bijvoorbeeld grote EPDM in de lucht van de kas, verbonden met hetzelfde oppervlak van buizen die in de kas zijn begraven op de laagst mogelijke diepte, elke 20 tot 30 cm afstand, vastgelegd door de diffusiesnelheid en de noodzakelijke warmteflux.
Je kunt zelfs de diep in de grond opgeslagen zomerhitte terugwinnen om de kas te verwarmen met een diepe Canadese put (minstens 3 meter)
Het is noodzakelijk om in de zomer warmte toe te voegen door deze put in de zomer of herfst te verwarmen met overtollige warmte uit de kas (die in de zomer dus van airconditioning is voorzien) om deze in de winter weer terug te vinden.
De Canadese put bevindt zich mogelijk ver van de kas (met geïsoleerde leidingen ertussen).
De diepte van de put bepaalt de duur gedurende welke de warmte wordt opgeslagen om deze gedurende dezelfde tijdsduur te herstellen, en het volume van de verwarmde aarde, vermenigvuldigd met de temperatuur en de warmtecapaciteit, bepaalt de hoeveelheid teruggewonnen warmte.
De diffusiteit varieert tussen 0,14 (bouwgrond) en 1 mm/s2 (klei):
http://de.wikipedia.org/wiki/Temperatur ... %A4higkeit
wat tussen 37 cm en 1 m oplevert in 1 miljoen seconden uitzending of 11,5 dagen.
Over 1 dag is het rac(11,5)=3,4 keer minder dik, dat wil zeggen ongeveer 11 tot 30 cm.
Aarde is in grote hoeveelheden het eenvoudigste en goedkoopste, met een thermische capaciteit die ongeveer 3 tot 4 keer lager is dan water, maar zonder de noodzaak van containers en dikke isolatie, op lange termijn nauwelijks beter dan potgrond. en nog veel meer werk om waterdicht en geïsoleerd te zijn op dezelfde diktes.
Dus als de kou nooit langer dan 12 dagen aanhoudt en als de grond losse, organische grond is met een lage thermische diffusie (vol organisch materiaal), kunnen we goedkope plastic warmtewisselaarsbuizen van 37 cm diep elke 20 cm begraven om te profiteren van de warmte die eerder bij mild weer is opgeslagen. en warme kas, om de kas te verwarmen bij zeer koud weer. De warmtewisselaar in de kas moet ongeveer hetzelfde oppervlak hebben, en de circulatiepomp moet het debiet op het minimum regelen door middel van een thermostaat om de kas iets boven de 1°C te houden, om te voorkomen dat de in de aarde opgeslagen warmte wordt uitgeput.

Ten slotte kan de kas worden verwarmd door zonnecollectoren van het type EPDM onder glas of extra plastic folie in het volle zuiden, die de aarde van de kas verwarmen en deze ontdooid houden.

Als de aarde onder de kas warm genoeg is, zal de kas niet bevriezen, als het buiten niet te koud is (niet lang kouder dan de aarde lang warm is, zoals een dag -10°C->+ 10°C per dag in de aarde)
Dikke planten op de vloer van de kas mogen deze niet isoleren van de grond.

Dus als de kas en de bijbehorende zonnecollectoren (ter compensatie van de afwezigheid van de zon in de middag) heter zijn dan de aarde, verwarmen ze de aarde onder de kas (op een diepte van 37 cm of meer) en als de kas te koud is, (dichtbij 1 tot 2°C), daarna wordt het verwarmd met de warmte van de grond in de diepte (andere circulatiepomp en thermostaat in tegengestelde richting).

Met goedkope leidingen (lage druk 16 mm lang genoeg) en twee circulatiepompen, thermostaten en kleppen is dit systeem goedkoop en functioneel.

De duur van de draaglijke extreme kou zonder bevriezing wordt bepaald door de diepte, het uitwisselingsoppervlak dat met de diffusielengte het opgeslagen volume oplevert, op voorwaarde dat de thermische verliezen van de kas lager zijn dan de verwarmingscapaciteit van de wisselaar, die daarom moet beschikken over een goed oppervlak, vergelijkbaar met het koeloppervlak van de kas (te wegen met de betreffende delta T als het buiten -18°C is en de diepe aarde +10°C is, dan moet het verwarmingsoppervlak in de kas op minstens 18/10 maal die van glas in de kas, verminderd door de inefficiëntie van thermische convectie in de kas, of de isolatie van noppenfolie, wat de inefficiëntie van het blik van 70 liter verklaart.)
0 x
bidouille23
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1155
Inschrijving: 21/06/09, 01:02
Plaats: Groot-Brittannië BZH powaaa
x 2




par bidouille23 » 01/04/11, 11:48

Hallo,


De oplossing tegen vorst werd sinds Lodewijk 16 in alle gevallen "cultuur op een warme laag" eenvoudig ecologisch effectief gegeven :) .

AlainG , si tu fait pousser des cucurbitacés dedans t'auras pas le probleme de goût ;) , et les tomate tu les faits pousser apres avoir enlever du fumier (que tu auras mis dans ton potage exterieur ) et remis de la terre et melnager le alle .

http://users.skynet.be/cerclehorticolan ... ouche.html

ecologische kasverwarming, anders doe je hetzelfde systeem maar dan in een tank en laat je leidingen circuleren om de gecreëerde warmte naar binnen te brengen en naar buiten te brengen, dat zou moeten werken, toch? :)

meer

en gefeliciteerd Cotejuan, fantastisch werk
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 01/04/11, 12:54

De oplossing tegen vorst krijgt in ieder geval sinds Lodewijk 16 "cultuur op warm bed" eenvoudig ecologisch effectief

zeer goed in Bretagne en de regio Parijs, lange tijd niet te koud, maar als het zeer lang koud is, zal het continentale klimaat onvoldoende zijn, en Christophe lijkt op 400 meter hoogte en verder naar het noordoosten kouder te zijn dan in Bretagne ( waar zijn kas niet zou vriezen) en lagenteelt is niet voldoende om bevriezing te voorkomen. In Rusland of Canada is legkweek met twee maanden bij -18°C niet genoeg!
Dus zolang de gemiddelde jaartemperatuur voldoende positief is en de aarde niet op diepte bevroren is, kunnen we verwarmen met de diepe hitte van de aarde, die in feite zomerhitte is, bewaard van de zomer voor de winter, op voorwaarde dat de warmtewisselaars van goede kwaliteit zijn. voldoende oppervlakte in relatie tot de isolatie van de kas.

Bovendien weet ik niet of Christophe genoeg varkens heeft zoals in Bretagne om een ​​krachtige legkweek te maken???
Het diepgaand verwarmen van de aarde wanneer de zon voldoende warmte levert om te verwarmen bij zeer koud weer, en het voorkomen dat de kas bevriest, is een oplossing die, eenmaal geïnstalleerd en functioneel, geen enkel werk meer vereist, omdat deze eeuwigdurend en automatisch is geworden, nadat stelde de maximale temperaturen in de grond en de minimumtemperaturen in de kas vast.
Bij varkens is het niet meer nodig om mest per m3 om te roeren om de teelt op laag aan te bereiden, die bij te koud weer gaat bevriezen.
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 01/04/11, 14:21

cortejuan

Je noppenfolie, laat je hem wel in de zon liggen of haal je hem er overdag af?
Als het licht goed doorkomt, ben ik van plan er een paar te plaatsen, omdat ik de componenten voor een temperatuurregeling al beschikbaar heb.

Ik gebruik polyethyleen bouwfolie die langer meegaat, de kasfolie is aanzienlijk duurder en gaat slechts 2 jaar mee, terwijl de bouwfolie 5 jaar meegaat. Omdat ik de folie zowel in de zomer als in de winter laat staan, is er minder werk nodig tegen een derde van de kosten en als we rekening houden met de duur is deze duidelijk superieur qua relatie/kwaliteit!


houwen

Bedankt voor je link, erg interessant!



Dede

Warmte de grond in sturen is op kleine schaal ondenkbaar en op geringe diepte ligt mijn probleem bij de omgevingslucht van de kas die mijn planten kan bevriezen anders bevriest de grond niet, bovendien houdt de folie die de vloer bedekt de warmte vast !

Daarom vind ik de oplossing van Cortejuan interessant!
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.

Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.

Alain
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 01/04/11, 15:10

Noppenfolie werkt door beter te isoleren en lucht door te laten,
maar waarom deze uitspraak:
Op kleine schaal en op geringe diepte is het ondenkbaar om warmte de grond in te sturen

want als de grond in Canada in de winter met -18°C niet bevriest, dan is dat het geval is gedaan spontaan om de sterke zomerhitte voor de winter in de grond te houden, die dus niet bevriest onder de kas en de folie op de grond.

Met rudimentaire collectoren van zonnewarmte kunnen we de in de grond teruggewonnen zonnewarmte vergroten, zodra deze collectoren warm genoeg zijn in de zon, zowel in de winter als in de zomer.
Zo zal het thermische vermogen dat vanuit de grond beschikbaar is om de lucht in de kas vorstvrij te houden, bij een warmere grond veel hoger zijn.
Ik begrijp niet waarom we het niet meer gebruiken!!

Lagedruk tuinslangen ingegraven en onder de zwarte sensoren en plastic films en 2 circulatoren op thermostaten zijn voldoende.
Veel gemakkelijker op ondiepe diepte!!
Op grotere diepte kan men dus de zomerse hitte vinden
http://www.dlsc.ca/DLSC_Brochure_f.pdf
http://www.dlsc.ca

Maar zelfs op ondiepe diepten recupereren we de warmte van de zon overdag voor de nacht, zelfs gedurende één tot twee weken (2 cm in de bovengrond met lage thermische diffusie en hoge thermische capaciteit, omdat het vochtig is)!!

Ik begrijp niet hoe moeilijk het is om het te begrijpen en uit te voeren als het nodig is om bevriezing te voorkomen.

Als de grond niet bevriest, is Canada in ieder geval niet zo koud.
.
Anders kan het probleem van bevriezing van de lucht in de kas in de winter sterk worden verminderd door in de winter een isolerende bubbelfolie onder de ramen aan te brengen voor € 1,4 per m2 op dezelfde locatie:
Noppenfolie voor isolatie
http://www.serre-jardin.com/equipement/chauffage.asp
waardoor de hitte van de dag in de kas behouden blijft.


Hij wordt in uw kas geplaatst, met overbeglazing, waardoor u hem kunt isoleren en geld kunt besparen op de verwarming.

Isoleert uw kas effectief tegen de kou
Installeert gemakkelijk en snel
Goede prijs / kwaliteitsverhouding

Diameter bel 18 mm
Breedte 2 meter
Lengte: per strekkende meter € 2,8/m
PVC-clips (pak van 50): € 15 *
Het verticaal bevestigen van de folie in gegroefde aluminium profielen

Beeld
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 01/04/11, 16:13

Dede

Je begrijpt dat ik niet kan hopen mijn planten in de winter hier in Quebec te laten groeien. Ik had het over het verlengen van de beschikbare groeitijd!

Voor de opslag van warmte in de grond kunnen we in uw link duidelijk zien dat dit alleen op grote schaal mogelijk is voor meerdere woningen en voor een individuele woning niet erg haalbaar is omdat de verliezen in de grond te groot zullen zijn, laat staan de kosten!

Momenteel is de aarde in mijn kas helemaal ontdooid door de zon die erop schijnt maar de grond rondom is nog diepgevroren, de vorst kan hier oplopen tot 1,5 meter en ik heb nog 40 cm sneeuw op de grond!

Hier planten we meestal rond begin mei, maar ik zou tot 1 maand vooruit kunnen zijn met een systeem dat warmte terugwint en luchtbellen isoleert. Daarom ben ik geïnteresseerd in het Cortejuan-systeem!

Noppenfolie is hier niet beschikbaar, maar ik kan de meegeleverde verpakking gebruiken!


Een ander idee zou zijn om de warmte uit de septic tank terug te winnen, waar de grond erboven zelfs in de winter niet bevriest, maar helaas zal dit de plantdatum niet veranderen!
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.

Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.

Alain
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 01/04/11, 16:55

Alain G
Ik neem er nota van dat de grond bij u onder normale omstandigheden op 1,5 meter hoogte bevriest, wat overeenkomt met minimaal 2 tot 3 maanden van sterke aanhoudende bevriezing van de lucht, dag en nacht.
Maar onder de aarde blijft het positieve jaargemiddelde van de temperaturen bestaan, extremen tussen zomer en winter.

De diepe septic tank gebruikt deze zeer diepe warmte meer dan dat hij sterk verwarmt, om in de winter niet te bevriezen. Deze warmte komt naar het oppervlak omdat de dunnere grond erboven niet voldoende isoleert omdat deze een sterkere thermische geleidbaarheid heeft.
De septic tank geeft een energie af van ongeveer 50 tot 200 W per inwoner die de tank gebruikt (ongeveer de warmte die wordt gebruikt voor het leven).

Een ander idee zou zijn om de warmte uit de septic tank terug te winnen, waar de grond erboven zelfs in de winter niet bevriest, maar helaas zal dit de plantdatum niet veranderen!


We kunnen deze diepe zomerhitte dus recupereren om bevriezing te voorkomen, zoals voor de septic tank die is ontworpen om in de winter niet te bevriezen, omdat de bodem ruim 1 meter diep is, waardoor de diepe hitte wordt teruggewonnen die vorstvrij is gehouden door de grote zomerhitte en die de de strenge winterkou.

Als de grond los alluviaal is, is het boren heel eenvoudig op 3 tot 6 meter diepte met een kleine boor (50 mm), die vaak wordt gebruikt voor bodemonderzoek.
Vervolgens brengen de warmtewisselaarbuizen die in deze gaten worden gestoken de diepe hitte terug om bevriezing van de grond en de kas te voorkomen, wat de septic tank doet!! (zelfs zeer goed geleidende aluminium of koperen rondes (of eenvoudige lage T, vluchtige aceton warmtepijpen) kunnen deze thermische uitwisseling tussen diepte en oppervlak uitvoeren die de septic tank tot stand brengt.

In het meer maritieme Frankrijk bevriest de grond weinig in de winter (behalve in zeldzame uitzonderingen zoals in 1956). Het is veel gemakkelijker om vorstbescherming in een kas te bereiken.
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 01/04/11, 17:10

Dede

De put genereert meer warmte dan wat u aanhaalt, omdat u geen rekening houdt met de temperatuur van het water dat veel calorieën bevat en dat daar naartoe wordt gestuurd, zoals de douche, het water voor de afwas en de afwas, meer wordt de temperatuur van het water door het huis verwarmd door het uitwisselen van de leidingen met de omgevingslucht!
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.

Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.

Alain

Terug naar "Garden: landscaping, planten, tuin, vijvers en zwembaden"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 106 gasten