Oesterschelpen; eco-materiaal constructie?

Milieu-impact van afgedankte producten: plastics, chemicaliën, voertuigen, agri-food marketing. directe recycling en hergebruik (upcycling of upcycling) en hergebruik van goede items voor de prullenbak!
gentil33
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 64
Inschrijving: 09/06/09, 09:17
Plaats: Bordeaux

Oesterschelpen; eco-materiaal constructie?




par gentil33 » 18/01/11, 13:15

Gewoon een waarschijnlijk onschuldige vraag. Is het mogelijk, zelfs interessant, om oesterschelpen of schelpen van mariene organismen te gebruiken om bouwcement te maken?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Stipe
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 224
Inschrijving: 07/01/11, 14:36
Plaats: Oise (60)




par Stipe » 18/01/11, 13:27

Ik woon in een regio die van oudsher knopen maakte (voor een overhemd bijvoorbeeld) gemaakt van parelmoer schelpen, dus we vinden regelmatig overblijfselen van deze industrie uit het verleden, vertegenwoordigd door overblijfselen van schelpen met de negatieve afdruk van de koekjesvormer.

Kortom, ik heb bij mijn huis al een muur opgemerkt die is gemonteerd in "steen" gemaakt van schelpencement. Dus ik zou zeggen dat het al is gedaan, ja : Wink:
0 x
gentil33
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 64
Inschrijving: 09/06/09, 09:17
Plaats: Bordeaux

rectificatie




par gentil33 » 18/01/11, 13:30

Ik wil het hebben over schelpen ter vervanging van de kalksteen die uit steengroeven wordt gewonnen en die wordt gebruikt om cement te maken volgens conventionele processen (verhitting in de oven op 1450°).
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 18/01/11, 13:31

Onder druk zetten, een paar miljoen jaar wachten, dan krijg je marmer of blauwe steen :D
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
gentil33
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 64
Inschrijving: 09/06/09, 09:17
Plaats: Bordeaux

meer algemene vraag




par gentil33 » 18/01/11, 16:22

Welk levend organisme produceert volgens jou de meeste kalksteen om cement te maken?
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 18/01/11, 17:28

Elk zee- of waterdier dat een mooie kleine of grote schelp maakt en zich snel voortplant!
En gezien de dikte van Km gesteente dat zo gedurende miljoenen jaren is gevormd, zijn er veel verschillende, van klein tot groot!!

En bovendien effectief CO2 verwijderen, en zonder hen zouden we hier niet bij 20°C zijn maar rotis bij 100°C!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
highfly-addict
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 757
Inschrijving: 05/03/08, 12:07
Plaats: Pyreneeën, 43 jaar
x 7




par highfly-addict » 18/01/11, 18:19

Cement maken?
Limoen bereid uit schelpen stond ooit bekend om zijn finesse, dus het moet zeker goed werken!
0 x
"God lacht om degenen die de gevolgen betreuren waarvan zij de oorzaken koesteren" BOSSUET
"Op zien wat gelooft"Dennis WEIDEN
gentil33
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 64
Inschrijving: 09/06/09, 09:17
Plaats: Bordeaux

meer precies




par gentil33 » 18/01/11, 18:41

ok, maar ik vraag welk organisme dat in de aquacultuur wordt gekweekt, genoeg kalksteen zou maken om cement te produceren?
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 18/01/11, 19:57

Cement vereist daarnaast ook klei (25 tot 20%):
http://fr.wikipedia.org/wiki/Ciment
Oesters en dergelijke groeien snel, afhankelijk van de omstandigheden, maar het is als hout van bomen om vuur te maken, het is niet supersnel, omdat er is fotosynthese nodig van organismen die gegeten worden om calciumchloride om te zetten in calciumcarbonaat, carbonaat uit fotosynthese.
Je hebt dus logischerwijs een maximum aan fotosynthetisch plankton (cyanobacteriën, micro-algen etc.) in het water nodig om de oesters en andere beestjes met schelpen te voeden!!

http://fr.wikipedia.org/wiki/Stromatolithe
Een alg die beide doet:
http://www.boutique-biogenese.fr/index. ... 1&Itemid=1

Dus het antwoord hangt af van de locatie en de natuurlijke rijkdom van de wateren die voor aquacultuur worden gebruikt, zeer variabel volgens de plaatsen in de wereld (biotoop )!!

Desalniettemin is het een zeer goede, niet gemakkelijke vraag, wat een zeer krachtige manier om overtollige CO2 te absorberen van onze atmosfeer en die al 3,8 miljard jaar functioneert, zoals de Stromatolieten!!!
http://fr.wikipedia.org/wiki/Stromatolithe
0 x
gentil33
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 64
Inschrijving: 09/06/09, 09:17
Plaats: Bordeaux

ecologisch beton




par gentil33 » 18/01/11, 20:37

bedankt dedeleco. Je begreep dat ik me afvroeg of we van beton een materiaal voor duurzame ontwikkeling kunnen maken, zoals hout. Want doen zonder beton is een uitdaging. Dus we kunnen er net zo goed over nadenken om het "ecologisch" te maken, en het zou mogelijk moeten zijn als we er serieus over nadenken.
0 x

Terug naar "afval, recycling en hergebruik van oude voorwerpen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 65-gasten