Okofen aanpassing stooklijn, lager verbruik?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
FRANCK73
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 13
Inschrijving: 12/11/10, 13:40

Okofen aanpassing stooklijn, lager verbruik?




par FRANCK73 » 15/11/10, 19:26

Hallo,

Ik ben nieuw op deze site - Ik heb veel en zeer informatieve berichten gelezen over de aanpassing van de stooklijn - We hebben een Okofen houtpelletketel - In gebruik genomen in februari 2007, het werkt goed, zelfs als er had bij het begin enkele problemen met de pelletkwaliteit en een verandering van de rooksonde na herhaalde stilstanden
- Het verbruik komt overeen met de voorspelling (schatting gemaakt op de site van Okofen Frankrijk) - Mijn vraag is het mogelijk door de stooklijn aan te passen om het verbruik van pellets te verminderen.

Mijn huis
- Gebouwd eind jaren dertig
- recente isolatie op het dak en oude dubbele beglazing
- RC + 2 niveaus - plafondhoogte 2.8 m
- gietijzeren radiatoren
- kamerthermostaat ingesteld op 19.5
- Buitensensor
- laagste temperatuur minimaal eenmaal per jaar geregistreerd - 11 °

Aanpassing (uitgevoerd door de installateur)
- 1.2 ° helling
- maximale beperking van de warmwaterstroom 65 °
- aanvoertemperatuur aan de voet van de curve 37 °
- Maximale verwarmingslimiet 20 °
- Verwarmingslimiet bij 17 ° verlaging
- basiswaarde van de optimalisatietijd 120 mm
- ruimtetemperatuurcompensatie 5 °

door de laatste tijd te controleren komt de binnentemperatuur overeen met de informatie die aan de kamerthermostaat wordt gegeven

Bedankt voor je reacties

Hartelijk
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79385
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11065




par Christophe » 15/11/10, 20:30

Als u niet uw huidige verbruik van korrels geeft, zullen we moeilijk zijn om u te helpen ... : Cheesy:

Hoeveel m² wordt u verwarmd en in welke klimaatzone en hoogte bevindt u zich?

Ter herinnering om verder te lezen https://www.econologie.com/forums/maisons-ne ... t6040.html

Christophe schreef:1) Ik herinner me de oppervlakte niet meer ... 150m² denk ik ... of 200 kWh EP / m². Jaar we zijn ver van de RT2005 die precies pleit voor 130 kWh EP / m².jaar ... maar ik veronderstel dat realiteit weinig constructie doet eigenlijk minder dan 130 kWh (verwarmingsinstelpunt bij 23-24 ° C is niet ongewoon)

2) Voor RT! Ben dom, de 3 zones H1, H2 en H3 staan ​​in de documenten op de RT2005 op econo, ik herinnerde me meer:
Beeld

https://www.econologie.com/reglementatio ... -3352.html

Et https://www.econologie.com/isolation-res ... -3511.html

Beeld

Artikel versie: https://www.econologie.com/rt2005-les-re ... -3512.html

: Oops: : Oops: : Oops:

ps: de 2e afbeelding is van knauf-isolatie, er is geen verschil tussen H1 en H2 en het verschil is klein tussen deze 2 en H3 ... Ik veronderstel dat knauf de thermische weerstanden een beetje vrijwillig opblaast (wat niet erger ...). Wat denk je van Bucheron?
0 x
FRANCK73
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 13
Inschrijving: 12/11/10, 13:40




par FRANCK73 » 15/11/10, 20:35

Hallo,

Ik heb ongeveer 180 m2 en ik besteed ongeveer 8 T per jaar
plaats Chambéry Savoie alt 370 meter

merci
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79385
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11065




par Christophe » 15/11/10, 20:47

Hier is de kaart van Frankrijk voor de klimatologische subzones:

Beeld

U bevindt zich daarom in Zone H1c zonder hoogtecorrectie (minder dan 400 m).

Uw primaire energieverbruik is 8000 * 5/180 = 220 kWh / m². Jaar waar de RT2005 (recent huis) 130 kWh / m².jaar zou vragen.

Uw verbruik is redelijk logisch bij 19.5 ° C met een constructie uit 1930 waarvan de wanden niet geïsoleerd zijn.

Ik weet niet of je echt kunt winnen door je ketel anders aan te passen. Een Okofen-gebruiker moet u hierover adviseren.

Zet je het vuur 's nachts niet lager?
0 x
FRANCK73
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 13
Inschrijving: 12/11/10, 13:40




par FRANCK73 » 15/11/10, 20:50

'S Nachts daalt de verwarming tot 16.5 °

de instellingen van de stooklijn van mijn ketel zijn aanwezig Ok of er kunnen wijzigingen worden aangebracht

dank u
0 x
zefred72
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 52
Inschrijving: 12/11/10, 22:09
Plaats: Sarthe




par zefred72 » 15/11/10, 21:28

Dag
Ik ben hier ook nieuw in forum maar van wat ik begrijp
als uw kamertemperatuur correct is (en het comfort bevredigend is), is uw stooklijn goed.
U kunt misschien het verbruik verhogen door de bedrijfstijd te optimaliseren: een pelletketel van goede grootte met goed gereguleerde regulering moet langdurig werken om effectief te zijn
Zie dit onderwerp: https://www.econologie.com/forums/suivi-du-t ... t6424.html
0 x
FRANCK73
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 13
Inschrijving: 12/11/10, 13:40




par FRANCK73 » 16/11/10, 13:20

Bedankt, ik zal dit ook bekijken en wachten op andere info over de stooklijn

Hartelijk
0 x
FRANCK73
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 13
Inschrijving: 12/11/10, 13:40




par FRANCK73 » 19/11/10, 12:03

Ik heb gekeken naar de werktijden van de P114-info-ketel
dit geeft twee uitspraken
29 mm
30 mm
Ik ben nog steeds op zoek naar informatie over het aanpassen van de stooklijn van de Okofen-ketel

dank u

@plus
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79385
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11065




par Christophe » 19/11/10, 12:05

Ik zou niet onaangenaam zijn, maar weet je zeker dat je dit leest: https://www.econologie.com/forums/suivi-du-t ... t6424.html ?

FRANCK73 schreef:Ik ben nog steeds op zoek naar informatie over het aanpassen van de stooklijn van de Okofen-ketel


FRANCK73 schreef:Bedankt, ik zal dit ook bekijken en wachten op andere info over de stooklijn


Er is ook dit onderwerp: https://www.econologie.com/forums/okofen-pel ... t6540.html

Ja, het is veel pagina's om naar te kijken ... maar je moet weten wat je wilt ...
Dernière édition par Christophe de 19 / 11 / 10, 13: 57, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 19/11/10, 12:31

1) De instelling bevat inderdaad meer dan 110 pagina's. Vraag ons niet om u een samenvatting te geven! Noch om alles wat we al hebben geschreven te herhalen.

Ik blijf klaar om degene te helpen die zichzelf eerst zal helpen ...

2) Echter: de stooklijn heeft geen invloed op uw verbruik als u merkt dat u de ingestelde temperatuur hebt ingesteld.

De stooklijn geeft de regeling de temperatuur waarbij het water moet worden verzonden, zodat de ingestelde temperatuur in het huis wordt gehandhaafd. En Basta.

Dus je zet je kamersensor "in het midden" (neutrale stand), als je die hebt, en je controleert of als je 19,5 "geprogrammeerd" hebt, het inderdaad 19,5 is. Wat de buitentemperatuur ook is.

Als dat zo is, is uw curve goed en hoeft u niets te krassen.

Zo nee:

- of je bent te heet en je kunt besparen door beter te betalen

- ofwel heb je het te koud en zul je meer consumeren door je goed aan te passen

3) U hebt een buitensonde. Met dirk hebben we verschillende keren beschreven hoe het werkt, regeling door externe sensor.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 247-gasten