Sarko gaat niet naar de gevangenis

filosofische debatten en bedrijven.
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Sarko gaat niet naar de gevangenis




par Flytox » 18/05/23, 22:05

Proces Sarkozy: schuldig bevonden aan corruptie, waarom gaat hij niet naar de gevangenis?

De redactie, bijgewerkt op 17 mei 2023 18:43 uur



Proces Sarkozy: schuldig bevonden aan corruptie, waarom gaat hij niet naar de gevangenis? SARKOZY. Nicolas Sarkozy werd schuldig bevonden aan corruptie en beïnvloeding. Veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf, waarvan één stevig, zal hij niet achter de tralies gaan en is hij van plan in beroep te gaan.

[Bijgewerkt op 17 mei 2023 om 18:43 uur] Nieuw proces maar hetzelfde vonnis voor Nicolas Sarkozy. De voormalige president van de republiek werd opnieuw schuldig bevonden aan "actieve corruptie van een magistraat en actieve beïnvloeding van een persoon met openbaar gezag" door het Parijse Hof van Beroep. Een beslissing genomen op woensdag 17 mei 2023 aan het einde van het hoger beroep in de "aftap"-zaak, ook wel bekend als de "Paul Bismuth-zaak". Een veelbesproken zaak waarin Nicolas Sarkozy ervan wordt beschuldigd, toen hij huurder was van het Elysée, zijn macht bij een magistraat (Gilbert Azibert) te hebben gebruikt om informatie te verkrijgen over een lopend onderzoek dat op hem gericht was, in ruil voor een gewaardeerde positie in Monaco . Zijn advocaat Thierry Herzog trad op als tussenpersoon.

Schuldig bevonden, werd Nicolas Sarkozy veroordeeld tot dezelfde straf als in eerste aanleg. Een vonnis dat de beklaagde niet uitkomt, noch zijn advocaat, Me Laffont, die verzekerde in deze zaak "tot het einde" te gaan. Het moet duidelijk zijn dat het voormalige staatshoofd in beroep zal gaan bij het Hof van Cassatie om de beslissing in beroep te heroverwegen. De advocaat hield bij de microfoon van BFMTV vol dat er een "ernstig juridisch probleem is sinds de eerste dag in deze zaak", wijzend op de "totale afwezigheid van bewijs" en de ontoelaatbaarheid van de afluistertaps die tot nu toe in de map met bewijsstukken zijn vermeld. Het Sarkozy-kamp hekelt het gebruik van opnames van gesprekken tussen het voormalige staatshoofd en zijn advocaat Thierry Herzog die onder het beroepsgeheim vallen, wat in hun ogen een aanval vormt op een fundamenteel principe. Het Hof van Cassatie zal zich hierover moeten uitspreken en, naargelang het geval, het vonnis in hoger beroep bevestigen of vernietigen. Gevolg: de veroordeling kan worden gehandhaafd of vernietigd.
Geen gevangenis maar een elektronische armband voor Sarkozy?

Het Hof van Beroep van Parijs sprak daarom een ​​gevangenisstraf uit van drie jaar gevangenisstraf, waarvan één jaar. De beraadslaging gaat verder dan de vorderingen, aangezien er slechts drie jaar voorwaardelijke gevangenisstraffen waren geëist. De uitgesproken straf is vergelijkbaar met die in eerste aanleg. Nicolas Sarkozy gaat echter niet naar de gevangenis. De lengte van de opgelegde gevangenisstraf leidt immers niet tot gevangenisstraf. Het is geschikt voor conversie en wordt verwijderd door thuis een elektronische armband te dragen. Bovendien werd het voormalig staatshoofd voor drie jaar zijn burgerrechten ontnomen.

Er moet echter worden opgemerkt dat de voorlopige tenuitvoerlegging van het vonnis niet is uitgesproken. Dit betekent dus dat zolang er een definitieve veroordeling is uitgesproken, zonder verdere juridische stappen, de straf niet van toepassing is. Zoals verwacht heeft Nicolas Sarkozy aangekondigd in beroep te gaan bij het Hooggerechtshof en daarom tot die tijd geen elektronische armband te dragen. De beslissing van 17 mei wordt geschorst.

Thierry Herzog en Gilbert Azibert van hun kant werden veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf, waarvan één straf, een straf die daar ook uitzat met het thuis dragen van een elektronische armband. Thierry Herzog werd voor drie jaar verbannen uit het beroep van advocaat en Gilbert Azibert werd voor dezelfde periode zijn burgerrechten ontnomen. Maar met hun hoger beroep geldt hetzelfde als voor Nicolas Sarkozy: de straffen worden (nog?) niet toegepast.

President Sophie Clément gaf in haar toelichting aan dat "de rechtbank van mening is dat deze feiten des te ernstiger zijn aangezien ze zijn gepleegd door een voormalige president van de republiek (…) die garant stond voor de gerechtelijke autoriteit" en dat Nicolas Sarkozy "had de plicht om een ​​gezagsgetrouwe burger te zijn. Hij gebruikte echter zijn vroegere status als president van de republiek (...) om zijn persoonlijk belang te dienen."
De afluisteraffaire
Wat is het geval van "afluisteren"?

De "aftap"-affaire begon eind 2013. Destijds deed justitie onderzoek naar verdenkingen van Libische financiering van de zegevierende presidentiële campagne van Nicolas Sarkozy in 2007. De rechters besloten toen om de oud-president af te tappen, maar realiseren zich dat hij praat met zijn advocaat, Me Thierry Herzog, via een andere lijn, via een tweede telefoon met een prepaid-chip, open op naam van Paul Bismuth. Deze "occulte" lijn werd afgetapt in januari 2014.

Door deze taps te analyseren, ontdekken de magistraten dat de twee mannen op de hoogte lijken te zijn van informatie die toch onder het geheim van de instructie valt. In totaal worden 19 gesprekken tussen het voormalige staatshoofd en zijn advocaat door de rechters geïnventariseerd. Tijdens hun gesprekken maken ze herhaaldelijk melding van een contactpersoon met de naam "Gilbert" die werkzaam is bij het Hof van Cassatie. Dit is Me Gilbert Azibert, die toen de eerste advocaat-generaal was bij het Hof van Cassatie.

Op dat moment moet het Hof van Cassatie een verwachte uitspraak doen over de inbeslagname van de presidentiële agenda's van Nicolas Sarkozy in het kader van de Bettencourt-affaire. Het voormalige staatshoofd wordt vervolgens vervolgd wegens "misbruik van zwakte" van Liliane Bettencourt, herinnert Franceinfo zich. Nicolas Sarkozy profiteert in deze zaak uiteindelijk van een ontslag, maar handhaaft zijn beroep in cassatie zodat de informatie uit zijn presidentiële dagboeken niet opnieuw opduikt in andere gerechtelijke procedures.

Tijdens een gesprek tussen Me Thierry Herzog en Nicolas Sarkozy, roepen de twee mannen een dienst op die het voormalig staatshoofd aan Gilbert Azibert kon bewijzen. "Hij sprak met mij over iets over Monaco", geeft de advocaat aan tegen de oud-president van de republiek. Dit "ding over Monaco" is in feite een functie bij de Raad van State in het vorstendom. Justitie verdenkt Nicolas Sarkozy en Thierry Herzog er dan ook van dat ze via Gilbert Azibert hebben geprobeerd informatie te bemachtigen, of zelfs hebben geprobeerd de beslissing van het Hof van Cassatie op de presidentiële agenda's te beïnvloeden, in ruil voor een erepost voor de ex-magistraat.
Hoe verdedigde Nicolas Sarkozy zich?

Nicolas Sarkozy heeft altijd ontkend dat hij een "corruptiepact" heeft gesloten - zoals de termen die gebruikt werden tijdens zijn veroordeling in eerste aanleg -, simpelweg verwijzend naar een "boost". "Ik heb mijn hele leven dat gedaan", zei hij aan het roer. Aan het begin van het hoger beroep had de zestiger in een openingsverklaring gezegd: "Ik heb nog nooit iemand gecorrumpeerd. Het is een vreemde corruptie, zonder geld, voor niemand een cent, zonder voordeel en zonder slachtoffer. Niemand werd benadeeld."

Aan het roer betwistte Nicolas Sarkozy dus niet alleen de beschuldigingen die tegen hem waren ingediend, maar vooral het feit dat hij was afgeluisterd tijdens zijn gesprekken met zijn advocaat. "De PNF gaf aan dat ik me gedroeg als een doorgewinterde delinquent. Een doorgewinterde delinquent! Een doorgewinterde delinquent, Madame! En dat allemaal omdat ik een speciale laptop had gebruikt. Sindsdien schat het Hof van Beroep van Aix dat het volkomen legitiem was ...", beweerde hij. , daarbij verwijzend naar een vonnis van de magistraat die hem in deze zaak in eerste aanleg had veroordeeld.
Nicolas Sarkozy veroordeeld in eerste aanleg

In maart 2021 werd Nicolas Sarkozy door het Strafhof van Parijs veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf, waarvan één jaar stevig, in de zaak "aftappen" wegens "corruptie en beïnvloeding". Later ging hij in beroep tegen de beslissing. Destijds oordeelde de rechtbank dat er een "corruptiepact" was gesloten tussen Nicolas Sarkozy, Me Thierry Herzog en Gilbert Azibert. Christine Mée, voorzitter van de 32e correctionele kamer van Parijs, verklaarde vervolgens dat Nicolas Sarkozy "zijn status als voormalig president had gebruikt om een ​​magistraat te bevredigen die zijn persoonlijk belang diende" in verklaringen van Le Monde.

Thierry Herzog werd ook schuldig bevonden aan "actieve corruptie" en "schending van het beroepsgeheim", en werd veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf, waarvan twee voorwaardelijk, samen met een beroepsverbod van vijf jaar. Gilbert Azibert werd schuldig bevonden aan "passieve corruptie" en "verzwijgen van schending van het beroepsgeheim", en werd ook veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf, waarvan twee voorwaardelijk. Zowel de advocaat als de senior magistraat gingen in beroep tegen de veroordeling.
1 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 168 gasten