Waterstof, opslag en productie: evolutie en H2-technologieën

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
SebastiaanL
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 219
Inschrijving: 28/12/22, 21:21
x 104

Re: Waterstof, opslag en productie: evolutie en H2-technologieën




par SebastiaanL » 14/01/23, 11:37

Christophe schreef:Uh het is een beetje WTF is het niet?

H2, elektrolyse en waterstress in Frankrijk:



Er zijn geen bronnen voor de 20 liter water die wordt gebruikt.
H2O is 2 g voor H2 en 16 g voor O, dus 1 kg waterstof is 8 liter water.
Ik zie vaak kleine ontzilting met omgekeerde osmose bij 600 W voor 30 liter per uur, of 20 wh per liter water.
8 liter is 160wh van de 39kwh van één kg waterstof of 0.4%, kortom er moet een beetje water overblijven voor de pastis
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Waterstof, opslag en productie: evolutie en H2-technologieën




par sicetaitsimple » 14/01/23, 18:28

Christophe schreef:Uh het is een beetje WTF is het niet?
H2, elektrolyse en waterstress in Frankrijk:

Ik ben geen grote fan van de waterstofelektrolysesector, behalve, en ik heb het al gezegd, om de waterstofmolecule te vervangen die momenteel voornamelijk wordt geproduceerd door het reformeren van methaan, in toepassingen waar het inderdaad de fysisch-chemische eigenschappen zijn en niet de calorische waarde die gewild zijn (kunstmest, raffinage e.a.) Het is al veel werk....
Nu deze sector zijn achterste en toekomstige "aanvallen" voorbereidt door brochures te produceren en te verspreiden die laten zien dat hij geen grote waterverbruiker is, schokt me niet, want het is waar. Weliswaar zullen grote elektrolyse-installaties in de buurt van een waterbron moeten komen te staan, maar in het slechtste geval kunnen we denken aan zeewaterontziltingsinstallaties in zoverre dat het elektrolysewater in ieder geval vooraf moet worden gedemineraliseerd.
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13722
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Waterstof, opslag en productie: evolutie en H2-technologieën




par izentrop » 30/07/23, 09:08

Natuurlijke waterstof een Franse hoop? ...


We zijn er nog niet... https://lejournal.cnrs.fr/articles/un-g ... n-lorraine
1 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16182
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Waterstof, opslag en productie: evolutie en H2-technologieën




par Remundo » 30/07/23, 12:24

"dekken al onze behoeften", kom op.

Ik heb een "gas"-vriend in de buurt van Mont de Marsan die me vertelde over deze natuurlijke H2.

Het is nu een beetje een mysterie. Het lijkt erop dat er kleine hoeveelheden worden geproduceerd, en meestal op een diffuse manier.

het is niet hernieuwbaar stricto sensu, moeten we in ieder geval heel voorzichtig zijn met deze term. H2 uit oxidatie-reductie kan bijvoorbeeld niet op een hernieuwbare manier worden geregenereerd (het komt neer op uitputting van erts).

Een onderwerp "om te graven", als ik durf te zeggen, maar ik betwijfel ten zeerste of het een revolutie teweeg zal brengen in de energiesector.

H2 door geothermisch water te kraken zou hernieuwbaar zijn.
0 x
Beeld

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 177-gasten