Mijn moestuin van de minste inspanning

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Doris » 01/03/22, 22:07

In sommige situaties doen gekochte planten het heel goed, soms moet je kiezen. Natuurlijk maken we allemaal graag onze planten van A tot Z, oké voor de extra voldoening etc, maar door ze te kopen neem je al een taak weg, en behoud je al het plezier van het kweken in je aarde
1 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 02/03/22, 12:53

Doris schreef:In sommige situaties doen gekochte planten het heel goed, soms moet je kiezen. Natuurlijk maken we allemaal graag onze planten van A tot Z, oké voor de extra voldoening etc, maar door ze te kopen neem je al een taak weg, en behoud je al het plezier van het kweken in je aarde

dan aarzel ik aangezien ik dit jaar niet echt ga telen, zou een jaar stro leggen om wat meer koolstof te brengen ook geen goed idee zijn, want daar geef ik niks om hongerstikstof

Ik kocht vaak mijn planten, en ze gaven me er ook wat, ze zelf maken is een recente wens omdat ik de tijd had om erover na te denken en de tijd om eraan te besteden, daar, ik moet aan mij en mijn zoon denken, dus de moestuin komt later, maar het is waar dat je bij de PP een half uur kunt besteden aan het verplanten van 12 sla en ze dan kunt vergeten tot de oogst, we zitten helemaal niet meer in hetzelfde tijdsbestek

dus we zullen dat van dag tot dag zien, ik ga gewoon de moestuin in goede staat brengen, en wat is er eenvoudiger om een ​​hele goede laag hooi uit te strooien en te wachten
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Doris » 02/03/22, 13:35

Moindreffor schreef:dan aarzel ik aangezien ik dit jaar niet echt ga telen, zou een jaar stro leggen om wat meer koolstof te brengen ook geen goed idee zijn, want daar geef ik niks om hongerstikstof

Het wordt weerspiegeld. Na een eerste catastrofale ervaring, waarbij ik door gebrek aan kennis en reflectie bijna alleen maar koolstof in een zanderige en arme grond bracht, viel ik bijna in het andere uiterste. Maar nu voeg ik elk jaar massaal koolstof toe, en met het systeem dat draait, gaat het heel goed. En zoals je zegt, in een luie moestuin zitten we niet meer in hetzelfde kader als voorheen, al zijn deadlines en dingen om te doen en blablabla, in onze moestuintjes staat de tijd een beetje opgeschort, en dat is niet voor ongenoegen
1 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 10/03/22, 10:32

hooi gisteren geleverd, dit jaar, aangezien er niet veel moestuinactiviteiten gepland zijn, heb ik 10 balen genomen in plaats van 8 zodat de laag erg dik was, ik heb uiteindelijk hooi genomen in plaats van stro, vooral vanwege het risico van de aanwezigheid van product resten in het stro, de weiden worden er niet mee behandeld

en dus uitgestrooid hooi, in het kielzog, niet door mij, de hele moestuin is bedekt, afgezien van een paar prei en selderij die daar nog blijven om geoogst te worden, ik liet het op zijn plaats maar bedekte een paar kleine rode bieten, ga zijn ze naar zaad gegaan? om te zien, zou ik in de verleiding komen om ook een knolselderij te laten staan ​​om te zien of ik er zaden van kan verzamelen

anders hebben mijn andijvie vorig jaar in dozen gezaaid en niet overgeplant de winter in deze doos doorgebracht en begint het weer, dus ik ga ze in de grond zetten, ze zouden ook naar zaad moeten gaan

Ik had ook herfstprei gezaaid, ook niet getransplanteerd, de bak was ontvormd en ik heb het blok compost op de grond gelegd, midden in het hooi, we zullen zien

anders regen aangekondigd en daarom zal het hooi dat gisteren is uitgestrooid vanzelf bezinken

voor de rest zullen we zien, het zal volgens de krachten zijn, anders ben ik van plan meer aardappelen te zetten : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Doris » 10/03/22, 11:41

Moindreffor schreef:anders hebben mijn andijvie vorig jaar in dozen gezaaid en niet overgeplant de winter in deze doos doorgebracht en begint het weer, dus ik ga ze in de grond zetten, ze zouden ook naar zaad moeten gaan

Niet zo zeker, afhankelijk van hun doosgrootte, zul je zien. Thuis is het goed, van het zaaien van vorig jaar heb ik maar een derde in broei gezet, de rest is voor dit jaar, parallel zal ik mijn witloflijn van 2022 lanceren, die voornamelijk in 2023 zal worden geëxploiteerd. In mijn tests dit jaar ook: broeien van wortels, van planten die tot zaad zijn gekomen, die ik in de grond heb gelaten en die in januari weer uitlopen. Het werkt ook, ik kreeg er andijvie van, heel lekker ook.

Moindreffor schreef:voor de rest zullen we zien, het zal volgens de krachten zijn, anders ben ik van plan meer aardappelen te zetten : Mrgreen:


Oké, niet veel te doen en dat maakt je een goede vloer.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 184-gasten