luie tuinman in Loire Atlantique

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 26/11/20, 17:26

Ja, je hebt minder thermische traagheid van de grond (warmte die opstijgt)...

U kunt het zelfs "voorkoelen" (door te benevelen/ventileren of in de koelkast te plaatsen)...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Doris » 26/11/20, 17:54

Oh, wat wordt het weer gezellig thuis, als mijn man erachter komt dat hij na de extra tomaten en zo in de siertuin te hebben gezet, en de veranda omgetoverd te hebben tot een oerwoud van zoete aardappelen voor de winter (sorry mijn man , ik dacht echt niet dat de 30 stekken allemaal zouden duren, echt niet), ik ga de koelkast gebruiken om mijn zaailingenterrines volgende zomer te koelen. Nou, hij begint me te kennen...
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 26/11/20, 18:58

Er zijn vrouwen die herbiciden in bierflesjes doen! Het is veel gevaarlijker!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Doris » 26/11/20, 19:14

Zo gezien. Schat, het is goed, mijn spullen zijn niet gevaarlijk!!!!
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 27/11/20, 08:56

- "Eet de terrine!"
- "Niet die onderaan, in aarde"
- "Neem die met het zwijn, bovenaan!"
2 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 10/12/20, 15:26

Dit jaar heb ik de prei onder een fijnmazig net gelegd om wormen te voorkomen. Ik heb ze misschien iets te dicht geplant.
Het resultaat geen worm maar prei ter grootte van een duim met 15 tot 20 cm wit en ongeveer 1 m groen blad.
Is jou dit ooit overkomen?
Vorig jaar zonder filet en bijna net zo dicht, had ik prei van 2 tot 3 cm doorsnee en korter bladerdeeg.
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Biobomb » 12/12/20, 23:10

phil53 schreef:Dit jaar heb ik de prei onder een fijnmazig net gelegd om wormen te voorkomen. Ik heb ze misschien iets te dicht geplant.
Het resultaat geen worm maar prei ter grootte van een duim met 15 tot 20 cm wit en ongeveer 1 m groen blad.
Is jou dit ooit overkomen?
Vorig jaar zonder filet en bijna net zo dicht, had ik prei van 2 tot 3 cm doorsnee en korter bladerdeeg.


hier kweek ik alleen winterprei. Zaaien in maart-april in een diepe terrine, daarna 2 verspenen, altijd in vrij diepe bakken.
Vestiging tussen 14 juli en eind juli, of zelfs half augustus, in goed verrijkte kleigrond door 3/4 van de plant te begraven na deze grondig te hebben aangekleed. Nooit een pb gehad.
Oogst vanaf januari met vaten zo groot als mijn pols en blad van 30 tot 40 cm. Maar wat een werk om ze uit de grond te krijgen!
0 x
jardama
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 161
Inschrijving: 07/06/19, 13:47
x 7

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par jardama » 13/12/20, 18:58

Ik heb ook een net gezet omdat de laatste jaren de prei bijna niet eetbaar was waardoor er wormen waren.
Ik vroeg me af tot wanneer ik dit net moest verlaten. Ik heb het op 10 augustus gezet, op 15 november verwijderd.
Het is waar dat ze niet erg groot zijn, maar er zijn tenminste geen wormen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 13/12/20, 19:09

De preivlieg is een van die parasieten die vrij recentelijk is geïntroduceerd (2003, kwam uit het oosten, arriveerde in de Elzas), en heeft daarom niet veel natuurlijke vijanden (ook al lijkt het erop dat in de regio's van introductie sommige assistenten van andere vliegen zijn erin geïnteresseerd)
0 x
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par alkalisch » 03/01/21, 19:54

phil53 schreef:Dit jaar heb ik de prei onder een fijnmazig net gelegd om wormen te voorkomen. Ik heb ze misschien iets te dicht geplant.
Het resultaat geen worm maar prei ter grootte van een duim met 15 tot 20 cm wit en ongeveer 1 m groen blad.
Is jou dit ooit overkomen?
Vorig jaar zonder filet en bijna net zo dicht, had ik prei van 2 tot 3 cm doorsnee en korter bladerdeeg.

Mijn buurman heeft dit jaar zijn prei onder een net gezet en daar zie ik dat hij grote exemplaren aan het oogsten is van zeker 4cm doorsnee... is er ook sprake van afwisseling?
Aan mijn kant groeien prei een heel jaar voordat ze groot genoeg zijn om te eten en zelfs op dezelfde lijn zijn er grote verschillen in grootte. Dit jaar zal ik een insectennet plaatsen.
0 x
dat hangt er vanaf

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 212-gasten