Maaien om te "mulchen" met frisse lucht?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Mary Flower
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 12/05/19, 19:03

Maaien om te "mulchen" met frisse lucht?




par Mary Flower » 12/05/19, 19:49

Hallo,

Ik ben hier nieuw voor forum en ik hoop dat ik me niet vergis...
Het lijkt me niet dat het onderwerp al aan bod is gekomen, maar ik geef toe dat ik de weg niet vind door al deze pagina's. Ik ben (nog) geen pijl in het gebruik forums.

Dus mijn vraag: ik heb twee hectare weiland die ik graag zou willen gebruiken in mijn moestuinproject. Ik ben er net mee begonnen (ik kende fenocultuur een paar maanden geleden nog niet) en vraag me af of ik mijn velden beetje bij beetje kan maaien en mijn moestuin er direct mee kan "mulchen".
Omdat het vers is, denk ik dat het beter is om beetje bij beetje laagjes toe te voegen terwijl je probeert een minimale dikte te behouden (en ook omdat ik met de hand maai ;-)? Secundaire vraag of mijn idee niet te vergezocht is, is het de juiste tijd om de grond te bedekken (je zegt januari en we zijn in mei, maar ik geef toe dat het me pijn doet om mijn grond kaal te zien nu ik me van bepaalde dingen bewust ben geworden ;-).

Tot slot wil ik did67 de tuinman bedanken voor dit ongelooflijke delen (wat een tijdsinvestering), bedankt voor het mooie geschenk ;-).

bav

Marie
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Maaien om te "mulchen" met frisse lucht?




par Moindreffor » 12/05/19, 20:17

je kunt maaien en een beetje laten drogen, als je kunt wachten tot de grasstengels groeien heb je na het drogen hooi

het is nooit te laat om het hooi te plaatsen, want het heeft meerdere toepassingen, op dit moment zal het voorkomen dat onkruid teruggroeit en je grond beschermen tegen wind, uitdroging en zware regenbuien, dat is alles en het zal beetje bij beetje mineraliseren, het zal gemakkelijker te planten zijn en moeilijker te zaaien, dat is alles
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Mary Flower
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 12/05/19, 19:03

Re: Maaien om te "mulchen" met frisse lucht?




par Mary Flower » 12/05/19, 20:23

Fantastisch ! Bedankt voor je antwoord ;)). Heb je een idee van de minimale hoogte die je aan moet houden?
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: Maaien om te "mulchen" met frisse lucht?




par olivier75 » 12/05/19, 20:26

Allereerst welkom.

Dit is vooral nooit het juiste moment voor kale grond! Zo koel tijdens het wachten op het hooi in kleine herhaalde lagen, en zonder vooraf te maaien zal uw weide in minder dan 2 maanden een redelijk evenwichtig gras hebben. Door met de hand te maaien komt het snel.
In het begin zal er niet echt een wiedfunctie zijn, maar je houdt de luchtvochtigheid binnen, voedt de wormen die je niet hebt verwijderd en produceert al snel wat stikstof.
En aangezien u het systeem goed zult vinden, kunt u uw moestuin direct in uw weiland vergroten of verplaatsen met het hooi dat laat ... in de herfst wordt gemaaid.
Olivier.

PS: het is een beetje een duplicaat, we schreven tegelijkertijd....
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Maaien om te "mulchen" met frisse lucht?




par Ahmed » 12/05/19, 20:33

Het gras dat op dit moment wordt gemaaid, wordt alleen niet verhout en zal daarom sneller worden opgenomen, maar dat is op dit moment geen grote zorg, aangezien we niet langer op zoek zijn naar de duurzaamheid van de hoes...
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Maaien om te "mulchen" met frisse lucht?




par Moindreffor » 12/05/19, 20:39

Ahmed schreef:Het gras dat op dit moment wordt gemaaid, wordt alleen niet verhout en zal daarom sneller worden opgenomen, maar dat is op dit moment geen grote zorg, aangezien we niet langer op zoek zijn naar de duurzaamheid van de hoes...

ja maar met handmatig maaien en 2 ha denk ik dat het wel wat zal duren dus we beginnen groener en eindigen houtiger : Mrgreen: vergeet dan niet dat u bijna 5 keer de oppervlakte van de moestuin aan gras moet maaien waardoor u de grootte van de moestuin kunt aanpassen
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Mary Flower
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 12/05/19, 19:03

Re: Maaien om te "mulchen" met frisse lucht?




par Mary Flower » 12/05/19, 20:44

Heel erg bedankt voor al deze antwoorden! Het is super gaaf forums In werkelijkheid ;-).
Dus je moestuin maken is geen eenzame bezigheid?!

Goedenavond voor jullie allemaal...
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Maaien om te "mulchen" met frisse lucht?




par phil53 » 12/05/19, 23:36

Marie fleur, 4 jaar geleden begon ik rond dezelfde tijd, net als jij, maaide en dekte ik aan de kant. Het eerste jaar viel me wat tegen omdat de grond arm was en het gras schaars. Ik raad je aan om vooral te planten en als je zaait, gebruik dan alleen grote zaden (cucurbitaceae, bonen) omdat het eerste jaar veel onkruid de hooilaag doorboort en het leven moeilijk maakt voor kleine zaailingen.
Aarzel niet om organisch materiaal de eerste 2 of 3 jaar massaal in te brengen, er is geen risico op overdosering. Daarna is het complexer, sommige leden verdiepen zich in het onderwerp;
1 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 218-gasten