Nieuwe luie 04-moestuin

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Diabolorent » 11/07/18, 16:20

Did67 schreef:Te duidelijk, de pastis. Zie niet genoeg !!!


De volgende keer zou ik een tomaat of een papegaai doen ... nee de papegaai op een achtergrond van groen, het zal het eigenlijk niet doen! :D
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par chafoin zijn » 14/07/18, 00:15

Did67 schreef:Wanneer het "worteluiteinde" komt, betekent dit dat de grond begint te verslechteren ...
We kunnen helpen met een guts naar wiet (ik gebruik het ook om planten te planten, in plaats van de transplantatie).
Ja, ik doe meestal met een guts met asperges (het is hetzelfde, maar een beetje langer en vleziger) maar het lijkt niet eenvoudig om het hooi over te steken, vooral omdat de de aarde beneden is niet echt los (zonder ook helemaal droog te zijn). Ik ga het opnieuw proberen te zien, de belangrijkste zorg die potentilla blijft ... die sommige plaatsen een beetje als Diabolorent binnendringt, zodat het me ontmoedigt om te wieden. Misschien als ik wat meer tijd vind en als het koeler is!

Het is waar dat we gewend zijn geraakt aan instantaniteit en de tijdelijkheid van de natuur is nu zo ver van ons verwijderd ... het is een beetje alsof we op de ene planeet waren en de natuur op een andere! Ik vind het moeilijk in te zien hoe we nu kunnen "omkeren" ...
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par phil53 » 14/07/18, 08:56

Betreffende de winde, doe ik een test op een deel waar er p t goed was binnengevallen.
Ik krabde en legde de resterende hooilaag opzij. Ik harkte de aarde rond 5cm over het verlaten van de windewortels, toen scheurde ik elk van hen proberen zoveel mogelijk te krijgen.
Toen bedekte ik mijn stapel hooi in reserve, niet ingepakt. Dit is ongeveer 1m hoog op 2m in het kwadraat. Ik laat het op zijn plaats tot eind augustus, normaal gesproken zal de winde nauwelijks tijd hebben om de uitgang te vinden en op dat moment zou ik opnieuw beginnen.
Ik hoop dat dit hem voor volgend jaar zal kalmeren.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Moindreffor » 14/07/18, 09:32

phil53 schreef:Betreffende de winde, doe ik een test op een deel waar er p t goed was binnengevallen.
Ik krabde en legde de resterende hooilaag opzij. Ik harkte de aarde rond 5cm over het verlaten van de windewortels, toen scheurde ik elk van hen proberen zoveel mogelijk te krijgen.
Toen bedekte ik mijn stapel hooi in reserve, niet ingepakt. Dit is ongeveer 1m hoog op 2m in het kwadraat. Ik laat het op zijn plaats tot eind augustus, normaal gesproken zal de winde nauwelijks tijd hebben om de uitgang te vinden en op dat moment zou ik opnieuw beginnen.
Ik hoop dat dit hem voor volgend jaar zal kalmeren.

Ik denk dat je een deel van de oplossing hebt, we dringen niet genoeg aan op de dikte van de hooilaag, een zeer dikke laag laat al een beetje winde toe die moet oversteken, wanneer hij uitgaat, moet je zijn account zo snel mogelijk afwikkelen, wacht niet tot hij zijn reserves opnieuw heeft gemaakt, dus door een dergelijke dikte aan te brengen laat je jezelf een bepaalde marge, om te wachten op koelere dagen, goed idee
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Did67 » 14/07/18, 09:41

Is het je opgevallen dat in de "verergerde" grond bij het trekken een ondergronds deel van de wortelstok komt vaak (verhoging van de "schade" aan winde en daarmee de hoeveelheid reserve die moet worden ingezet om dit segment weer op te bouwen)?
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par phil53 » 14/07/18, 15:51

Wat betreft de agradatie, ik ben nogal teleurgesteld, het zal niet stoppen. Ik heb zandgrond met ondiepe klei. Er zijn geen of weinig wormen.
Het lijkt mij dat het dezelfde consistentie heeft als toen ik begon. Aan de kant waar ik een stapel oude braamstruiken en verschillende plantenresten verspreidde die ter plaatse was, is aanzienlijk flexibeler. Ik heb veel bruinkool opgenomen.
Cucurbitaceae zijn enorm in gebladerte, maar niet spectaculair productiever.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Did67 » 14/07/18, 18:05

phil53 schreef: Aan de kant waar ik een stapel oude braamstruiken en verschillende plantenresten verspreidde die ter plaatse was, is aanzienlijk flexibeler. Ik heb veel bruinkool opgenomen.
Cucurbitaceae zijn enorm in gebladerte, maar niet spectaculair productiever.


Dus inderdaad, uw bodem heeft grote behoeften!

De braamstruiken en plantenresten waarvan ik veronderstel dat ze vezelachtig zijn, hebben geleid tot een vorming van humusachtige stoffen (uit deINE, een nietje van hout) dat vrucht lijkt te dragen.

Ga dus verder in deze richting, door de vezeldoses te "forceren".

U kunt ineens een "depressief effect" krijgen, wat de slechte prestatie zou kunnen verklaren. Te corrigeren met rijke stoffen zoals maaien, bosjes brandnetels, ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par chafoin zijn » 14/07/18, 18:53

Hoe vinden we een verhoogde bodem?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Did67 » 14/07/18, 19:12

Ik denk dat het beter is om te praten over het proces van aggregatie - een grond is altijd min of meer "verergerd", dat wil zeggen, wanneer hij enigszins vochtig is, is hij kruimelig, bestaande uit kleine "klontjes" ( bodemaggregaten genoemd).

Maar de "textuur" (samenstelling van klei, slib, zand) zal het resultaat sterk beïnvloeden. Een zeer kleiachtige grond blijft "klei" als hij nat is en wordt hard als hij opdroogt (er worden bakstenen gemaakt). Een zeer zanderige bodem blijft "te" brokkelig, fijnstof, ook al kleven de humusstoffen er beetje bij beetje aan ...

Het proces van agressiviteit kan geen wonderen verrichten: het kan grote defecten corrigeren; dat is alles!

Ik heb het geluk een evenwichtige bodem te hebben en ik "adverteerde" het aggregatieproces door mijn "couscous" te laten zien. Het was om de geesten te markeren: ja, zonder grondbewerking verbetert de bodemstructuur ... Evenveel of meer dan wanneer het wordt bewerkt (zelfs als een "bewerkte" grond af en toe zachter, beter gestructureerd kan zijn , na het passeren van een helmstok: het duurt nooit!).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Diabolorent » 30/07/18, 09:01

Nieuws van de voorkant.

Om mijn eerste oogst van courgette te beginnen:

IMG_2112.JPG


Dan de tomaten die beginnen te blozen:

IMG_2113.JPG


IMG_2114.JPG


We hebben ook deze salade geproefd ... fooormidaaable !!! Verbaasd over hoe, zelfs voor een eenvoudige salade, de smaak kan veranderen wanneer het 100% bio is :schok:

Hier, voor de rest, staan ​​de ronde tomaten in bloei maar nog steeds geen fruit aan de horizon, 2-pepersrij maar ik wanhoop niet om in de late zomer te oogsten : Mrgreen:

Ha ja! Ik vergat bijna om je kennis te laten maken met mijn luie moestuin ... hij steekt al zijn energie in het begrijpen van het luie systeem : Lol: : Lol: : Lol:

IMG_2109.JPG


A+
1 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 236-gasten