Hay kieming

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Germinatie van hooi




par denis17 » 18/04/18, 09:11

Of niets doen en wachten tot de zaadjes opraken : Roll:
denis
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Germinatie van hooi




par Did67 » 18/04/18, 12:25

En laat me een klein vierkantje van 20 X 20 cm, laat het in de oren stijgen om nauwkeurige foto's te maken. Ik zal proberen te identificeren. Ik vermoed, zonder enig bewijs, raaigras (het hooi zou van een tijdelijke weide kunnen komen - gras dat is ingezaaid). Raaigras is een verre neef van tarwe en zijn oren hebben overeenkomsten.

De rest, ik stel voor dat je verwelkt = omdraaien met een hooivork. Profiteer van het goede droge weer. Het essentiële moet drogen...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Germinatie van hooi




par Did67 » 18/04/18, 12:26

denis17 schreef:Of niets doen en wachten tot de zaadjes opraken : Roll:
denis


Helaas heb ik de indruk dat de wortels naar de grond gaan en de planten zich gaan ontwikkelen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: Germinatie van hooi




par Carl » 24/04/18, 19:47

Ik ga een goede m2 achterlaten voor observatie en de rest teruggeven.
Dank u voor uw advies dat u!
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Germinatie van hooi




par Grelinette » 29/04/18, 17:01

Bonjour à tous,

Het verbaast me dat je verrast bent om het ontkiemen van hooi te zien, en meer in het algemeen het gras dat wordt gebruikt om de grond te mulchen!

Natuurlijk bevatten alle planten zaden die ontkiemen.

Van mijn kant, met paarden die ik bijna alleen met hooi voer (en hooi is alleen gras dat is gemaaid en gedroogd), merk ik regelmatig het volgende op:

- op de plekken op de grond waar ik het hooi leg om de paarden te voeren, zijn er veel kleine gezwellen die na een tijdje uit de grond komen, ook al hebben de paarden blijkbaar al het hooi opgegeten. Hierdoor kan ik er ook voor zorgen dat grasland op verschillende plekken weer aangroeit door het hooi op verschillende plekken in hun park te deponeren.

- onder de pallets waar de hooibalen op liggen komen veel kleine hooischeuten uit de grond: de zaden van het hooi vallen en ontkiemen dan.

- als ik het hooipuin rond de hooiopslag aanhark, ontkiemt het hooipuin vermengd met de grond ook en hierdoor kan ik dit mengsel deponeren waar ik grasland wil laten groeien

- leuker... ook paardenmest kiemt!
Ik raap regelmatig paardenpoep op om hun hok op te ruimen en op de stapel poep die zich ophoopt zie ik ook scheuten uitkomen, ook op de poep die ik op de grond heb laten liggen en die is opgedroogd. Het is niet ongebruikelijk om een ​​hoop mest te zien die volledig bedekt is met een klein groen gras.

Daar zijn minstens 2 redenen voor: ten eerste, de doorvoer in het paard is erg snel en alle zaden die in het ingenomen hooi zitten, zelfs gekauwd, worden niet geassimileerd en komen in de mest terecht, dan ontkiemen, dan de kleine zaden worden beschermd door een redelijk stevig omhulsel dat niet wordt veranderd door het maagsap; en dit is ook de reden waarom het de voorkeur verdient om bepaalde granen plat te maken of te pletten voordat ze aan paardachtigen worden gevoerd (gerst, maïs, haver, enz.).
Bovendien moet worden opgemerkt dat goed voedzaam hooi hooi is dat veel kleine zaadjes bevat, zelfs onzichtbare, en dat het bovendien dit soort hooi is waar paarden de voorkeur aan geven, en het is grappig om te zien dat als ik ze een hooirantsoen met een kruiwagen, het eerste wat de paarden doen is het hooistof van de bodem van de kruiwagen komen schrapen, en dat vinden ze heerlijk!
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Germinatie van hooi




par Ahmed » 29/04/18, 17:26

Ik veronderstel dat dit deel uitmaakt van de evolutionaire strategie van grassen: profiteren* van het bladeren door zaadverspreiding.

* Het andere aspect is het uitloopvermogen wanneer de grasscheut wordt gemaaid, evenals het feit dat het gemakkelijk teruggroeit, in tegenstelling tot concurrerende grassen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Germinatie van hooi




par Did67 » 29/04/18, 21:16

Grelinette schreef:Bonjour à tous,

Het verbaast me dat je verrast bent om het ontkiemen van hooi te zien, en meer in het algemeen het gras dat wordt gebruikt om de grond te mulchen!

Natuurlijk bevatten alle planten zaden die ontkiemen.



Behalve dat... in een dikke laag ontkiemt het niet (nou ja, in 95% van de gevallen, aangezien we hier een geval hebben waarin het ontkiemt - en ik ken een ander geval).

Je kunt door alle foto's bladeren die ik gedurende 3 of 4 jaar heb geüpload, of de video's bekijken, je zult zien dat mijn hooi... schoon is! Behalve een paar vaste planten die het doorboren (boterbloemen, kwakgras, winde, distel, enz.). En vele anderen hebben hun foto's geüpload!

Bovendien geef ik in mijn boek toe dat ik geen volledig bevredigende en coherente verklaring heb.

Maar we hebben het over luiers dik (ongeveer twintig cm) en permanente...

Anders is het inderdaad de basis van het leven, het ontkiemt!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Germinatie van hooi




par Did67 » 29/04/18, 21:22

Ahmed schreef:
* Het andere aspect is het uitloopvermogen wanneer de grasscheut wordt gemaaid, evenals het feit dat het gemakkelijk teruggroeit, in tegenstelling tot concurrerende grassen.


Dit is vooral het "comparatieve" voordeel van grassen, wat hun ontwikkeling parallel met "grazers" verklaart: de uitlopers zijn te kort; hoe meer de grazers grazen (de rechtopstaande stengels) en hoe meer het gras zich verspreidt... Waar andere planten het moeilijk hebben zodra hun "hart" is afgesneden... In een begraasd weiland verspreidt het gras zich... (ook als de peulvruchten spelen een andere kaart, die van symbiotische stikstofbinding en de bolvormige - narcissen of wilde jaonquils spelen die van de bol - zeer vroege start - sluiting van de cyclus voor de anderen en "verdwijnen" )...

We zien in deze complementariteit tussen grassen en grazers een soort "symbiose".

Het principe wordt overgenomen door de "greenkeepers" van een golfbaan, behalve dat hun grazers helicoidale maaiers zijn!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Germinatie van hooi




par Did67 » 02/05/18, 12:46

Voor degenen die "verbaasd zijn", deze foto's die eergisteren zijn gemaakt in mijn moestuin [en dit is al een half dozijn jaar aan de gang!]... We moeten geloven dat er "oude wijsheden" zijn die soms grenzen over domheid, "Er is mij altijd verteld dat..." wat vertaald zou moeten worden in "we hadden beter kunnen zwijgen..." [of "....nadenken alvorens te spreken" ...]

[Dit is niet gericht op grelinette, specificeer ik, maar het over het algemeen gevestigde idee van deze "gemeenplaatsen" en andere "populaire overtuigingen" die slechts redeneerfouten zijn - in mijn boek "ontmantel" ik er enkele- degenen].

DSC_0091.JPG


DSC_0092.JPG


DSC_0093.JPG


DSC_0094.JPG


DSC_0095.JPG


DSC_0096.JPG


DSC_0098.JPG


DSC_0110.JPG


DSC_0112.JPG



Al deze bloemperken hebben met elkaar gemeen dat het oude natuurlijke weiden zijn (eeuwenlang) die tussen vorig jaar en 4 jaar geleden zijn omgevormd tot "bloemperken". Ze zijn NOOIT bewerkt ("zelfs de grlinette niet", volgens mijn gebruikelijke uitdrukking)... Niet geplukt, niet geschoffeld, niet gespit...

We zien sporadisch dat sommige vaste planten zich verzetten: winde, boterbloembol, enz... En ook mijn uien en sjalotten (die ik direct door het hooi verpot) - daar, dat komt me goed uit...

Maïs geen hergroei van onkruid (grassen). EN toch was het winteruitje nat en lang (tot de komst van het huidige goede weer).

Op één voorwaarde, die ik steeds herhaal: een dikke laag aanbrengen (20 cm).

Maar ik erken dat er uitzonderingen zijn, die ik graag zou willen verduidelijken. Degene waar we het hier over hebben is de tweede die bij mijn weten komt (het is niet veel, vergeleken met de honderden mensen die fenocultuur proberen - misschien wel duizenden?). Ik vermoed raaigras, maar geen bewijs.
0 x
Avatar de l'utilisateur
green68
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 95
Inschrijving: 14/08/16, 13:19
Plaats: Babeau-Bouldoux
x 11

Re: Germinatie van hooi




par green68 » 02/05/18, 17:32

Foto van deze dag, de paden zijn met gras begroeid en de cultuurstroken niet :D
2018-05-02 15.20.12.jpg
moestuin voor het opruimen

Afgelopen herfst zijn de bands gecoverd
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 191 gasten