Welke vlieg prikt mij?

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 07/05/14, 11:26

Bizar deze zaak van bijtende vliegen!...

Tot nu toe konden we voor mij (en mijn paarden) het verschil zien tussen vliegen die bijten en vliegen die dat niet doen; bijvoorbeeld de klassieke en onschuldige vlieg die door de kamers van het huis vliegt.

De ergste vlieg (vooral voor paarden) is de platte vlieg die zich nestelt op "intieme plaatsen" op de paarden en brute reacties uitlokt zonder duidelijke verklaring: bijvoorbeeld een paard dat plotseling vertrekt in een rodeo omdat een vlieg zich heeft vastgezet onder de basis van zijn staart of tussen haar dijen...
Deze vlieg is bijna onverwoestbaar: je kunt hem niet tussen je vingers verpletteren, en om hem te neutraliseren moet je zijn kop eraf trekken... en zelfs zonder kop blijft hij lopen en vliegen!

Dat gezegd hebbende, de laatste tijd beweerde mijn hoefsmid dat zelfs de klassieke vliegen hem nu steken... Ik dacht dat hij ongelijk had en verwarde het met dazen, maar het lijkt erop dat hij niet de enige is die deze observatie heeft gemaakt!!!!

Nieuwsgierig.... Ik ga een paar vliegen vangen en met een vergrootglas proberen te zien waar ze mee kunnen bijten...
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 07/05/14, 11:35

Ik word ook gebeten door "klassieke" vliegen, vooral als ze opgewonden zijn, als het warm of zwaar is, bijvoorbeeld voor een storm!

Ik weet niet of het steken of "beten" zijn, maar het laat geen spoor achter (tenminste op mijn huid), maar de pijn van de beet is bijna net zo scherp als die van een mug (minus de nawerkingen)
0 x
CRICRI62
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 06/05/14, 19:07




par CRICRI62 » 07/05/14, 12:44

Bedankt voor je inzet :D
dezelfde observatie voor mij: het gebeurt wel eens dat we gebeten worden door klassieke vliegen en zoals jij; afgezien van de kneep in de nek lieten ze geen spoor achter, daarom had ik "knijpen" gezet, maar daar had ik wel een grote puist van hetzelfde type als die muggen ons "bieden" ! met dezelfde onmiddellijke effecten: hevige jeuk die ik met azijn heb kunnen verzachten. Deze knop is vandaag volledig verdwenen terwijl hij er bij een mug meerdere uitzet.
Wat mij vreemd lijkt, is deze angel aan de basis van de buik, een angel zoals bijen lijkt het!!
Grelinette houdt ons op de hoogte van je onderzoek.

Ik moet weg, ik zou later andere foto's maken.

dank aan u
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 23/05/14, 09:53

Nou, zoals beloofd, alle risico's trotserend, ging ik verder met observaties, tests en opnames... maar niets sluitends!

Hier zijn bijvoorbeeld 2 verschillende vliegen gevangen, maar geen van hen lijkt te steken: ik heb ze lange tijd op mijn arm laten zitten voordat ik ze met geweld uitspatte!

Zelfs zorgvuldige observatie met een vergrootglas levert geen aanwijzingen op.
Beeld
Merk echter op dat de gele vlieg aan de rechterkant enige gelijkenis vertoont met een mug! Ik had zoiets tot nu toe niet gezien, maar ik geef toe dat ik me niet echt had verdiept in de studie van vliegen.

Aan de andere kant, aangezien het observeren en vangen van vliegen lang en vervelend is, is hier iets om de tijd te doden en de vruchten van dit harde werk te recyclen : Mrgreen: :
https://www.econologie.com/fichiers/partager3/1400831412enVrr9.pdf
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 102-gasten