Documentaire: chill op de Planète

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
Logan
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 62
Inschrijving: 25/03/03, 11:45

Documentaire: chill op de Planète




par Logan » 16/06/06, 00:37

Nu een Docu in infrarood op France 2
"Koude golf op de planeet"
Wat als het ijs op de Noordpool in 20 jaar zou smelten?

Sorry, ik kon niet eerder waarschuwen, ik kijk geen tv-programma's
0 x
Logan
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 62
Inschrijving: 25/03/03, 11:45




par Logan » 16/06/06, 01:56

Ik had het eerder gezien, maar het is goed om je ideeën op te frissen.

Dus laten we samenvatten:

1/ HET FENOMEN
De opwarming van de aarde veroorzaakt 3 fenomenen waarvan de effecten samen het zoutgehalte van de Noord-Atlantische Oceaan verlagen door aanzienlijke hoeveelheden zoet water aan te voeren:
- Toename van de algemene regenval
- Smelten van de Groenlandse ijskap
- Toename debiet omliggende rivieren (50% binnen 100 jaar)

Als het zoutgehalte met 1% daalt, stopt de golfstroom (kans 1 op 2 dat dit binnen 100 jaar gebeurt)
Buiten de Golfstroom is een zeestroming die de westkust van Europa verwarmt. Als het stopt, zullen we dus geen afkoeling van West-Europa waarnemen, ook al zien we wereldwijd (op wereldniveau) een opwarming.
Het stoppen van de oceaanstroom zal een plotseling fenomeen zijn volgens sedimentstudies die onthullen dat het al is gebeurd.

2/ GEVOLGEN

Als de stop over 50 jaar plaatsvindt. We zullen winters waarnemen die net zo koud zijn als de strengste winters van de vorige eeuw (in 62/63) en dit met een frequentie van 1 om de 7 jaar.

Als de sluiting over 20 jaar plaatsvindt, zien we in de winter het verschijnen van een zee van ijs voor de Engelse kust. En we kunnen 30 tot 100 dagen sneeuw per jaar verwachten. Kortom, het is het Canadese klimaat.


3/ EN DAT IS NIET ALLES

Omgekeerd zal een temperatuurdaling in de Noord-Atlantische Oceaan ervoor zorgen dat het zuidelijk halfrond uitdroogt. Met als gevolg een verplaatsing van de lagere droge zones naar het zuiden.
We voorspellen daarom het verdwijnen van het Amazonewoud, dat plaats zal maken voor een landschap van prairies.

***
Behalve wanneer we de essentiële koolstofopslagfunctie van dit bos kennen, kunnen we denken dat dit de opwarming van de aarde verder zal verergeren (dit is een reflectie die niet in het document wordt behandeld, maar die mij voor de hand lijkt te liggen).
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 16/06/06, 08:51

Hier is de link naar de FR2-website waarop deze documentaire wordt gepresenteerd http://contrecourant.france2.fr/cc_scie ... rticle=184
0 x
denis
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 944
Inschrijving: 15/12/05, 17:26
Plaats: Rhône-Alpes
x 2

Documentaire: chill op de Planète




par denis » 16/06/06, 23:13

we gaan naar de catamaran! niemand kan echt voorspellen wat er gaat gebeuren! de bevolking zal migreren, er zullen turfoorlogen zijn enz., onze arme kinderen! : Cry:
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 16/06/06, 23:39

Logan schreef:[...] We voorzien daarom het verdwijnen van het Amazonewoud, dat plaats zal maken voor een landschap van prairies.

***
Behalve wanneer we de essentiële koolstofopslagfunctie van dit bos kennen, kunnen we denken dat dit de opwarming van de aarde verder zal verergeren (dit is een reflectie die niet in het document wordt behandeld, maar die mij voor de hand lijkt te liggen).
:schok:
Ik denk dat je een heel eind komt door te zeggen dat...

Een volgroeid en evenwichtig bos, zoals het Amazonewoud waarin de hand van de mens nog geen voet heeft gezet op industriële schaal, is absoluut geen "koolstofput".

Bovendien is de theorie van het stoppen van de Golfstroom op dit moment een beetje uit de mode en wat we kunnen zeggen is dat het nog lang niet wordt erkend in wetenschappelijke kringen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 17/06/06, 00:51

Ik heb deze documentaire gezien en zelfs op VHS opgenomen om hem achteraf nog eens te bekijken.

Er zijn inderdaad verontrustende elementen in de ontdekkingen van Amerikaanse onderzoekers over de kernen in het ijs van Groenland die het mogelijk maken vast te stellen dat bepaalde ijstijden zich in zeer korte perioden hebben voorgedaan; relaties met bepaalde diepzeeschelpen die alleen kunnen leven in de aanwezigheid van een zeestroming die hen voorziet van de voedingsstoffen die nodig zijn voor hun groei.

Ik heb al verschillende andere documentaires gezien over het vertragen en zelfs stoppen van de Golfstroom. Wat ik nog nooit had gehoord, is de mogelijke plotselinge stop over 20 jaar (het is morgen).

Wat feitelijk wordt waargenomen en verontrustend is het zeer snelle smelten van de gletsjers van Groenland, om van daaruit de aangekondigde rampscenario's af te leiden.........elk naar zijn versie en het is misschien nodig om een ​​beetje achteraf te kijken naar alle deze prognoses, maar we moeten erkennen dat het op dit moment verontrustend en zorgwekkend is.

Met de huidige wetenschappelijke middelen willen we alles ontleden, alles voorzien, maar ik geloof dat we nederig moeten blijven tegenover de macht van de natuur en niet alles door de WETENSCHAP willen verklaren.
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Logan
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 62
Inschrijving: 25/03/03, 11:45




par Logan » 17/06/06, 14:48

Ik heb misschien niet genoeg benadrukt dat dit inderdaad simulaties zijn van klimaatmodellen en dus theorie.
Bovendien matchen wetenschappers deze voorspellingen met waarschijnlijkheden.

1 kans op 2 dat dit binnen 100 jaar gebeurt volgens hun model.
Dus de kans dat dit over 20 jaar zal gebeuren, is duidelijk veel lager (het cijfer wordt niet aangegeven in de docu, waarschijnlijk om de dramatische kant van de docu te behouden)

Dus we zijn in de theorie, maar het is het lot van alle toekomstige wetenschappen, is het nuttig om te onthouden.

Aan de andere kant wordt het feit dat dit al is gebeurd (stoppen van de Golfstroom) door de meerderheid van de wetenschappers niet betwist, lijkt mij, maar ik geef toe dat ik niet op de hoogte ben (sic) van de argumenten van de tegenstanders.

Wat het Amazonewoud betreft, het feit dat het geclassificeerd is als een koolstofput (groeiend bos) of als een gewoon bestand, verandert niets aan het feit dat er na het verdwijnen ervan een gigantische hoeveelheid koolstof vrijkomt in de atmosfeer. Dat was mijn punt.
0 x
aflopend
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 17/06/06, 19:04




par aflopend » 17/06/06, 19:15

Enkele links over het onderwerp om verder te gaan:

over het IPCC (groep van 3000 onderzoekers wereldwijd over de problematiek van broeikasgassen en de opwarming van de aarde, een samenvattend rapport om de 5 jaar, volgend rapport verwacht in 2006)
http://www.manicore.com/documentation/serre/GIEC.html

en ook:

http://www.manicore.com/documentation/s ... ation.html

over de scenario's van stijgende T° en hun gevolgen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 17/06/06, 21:17

De Manicore-site van Jean-Marc Jancovici is een serieuze zaak.

Je vindt het daar =>
Het argument van huilende wolf om onderzoekskredieten, soms gehoord, lijkt a priori toelaatbaar, maar het blijkt dat in Europa precies het tegenovergestelde gebeurt: hoe steviger het dossier lijkt, hoe meer overheidsinstanties geneigd zijn dat te overwegen " we weten genoeg zoals het is en er is geen noodzaak om ander onderzoek te financieren". En in de VS, met de huidige regering, zouden het waarschijnlijk meer de wetenschappers zijn die de zaak in twijfel willen trekken, die financiële faciliteiten zouden hebben!


In de Docu Infra-rouge zijn het Amerikaanse onderzoekers die vertellen over hun bevindingen, dus we kunnen wel stellen dat het menens is. Dus, nu is er alleen nog maar de evolutie van het klimaat in de komende 20 jaar te volgen om te beginnen, als we erin slagen om te overleven!!
Voor de Franse onderzoekers, ik weet er iets van aangezien mijn dochter erin zit (surveillance van de oceanen door satellieten) en haar toekomst ligt zeker in de VS; het is ongelooflijk: zij zijn degenen die het meest vervuilen en tegelijkertijd de meeste financiële middelen verschaffen om te werken aan de opwarming van de aarde!!
Hoewel ik overtuigd ben van de ernst van al dit werk, zal niets me ervan weerhouden te denken dat er zeker enkele parameters zijn die zich achter hun schaduw verschuilen en waarmee we geen rekening houden.

Dit is waar stromingen worden besproken en aan het einde van het artikel gaat het precies over het onderwerp dat in het FR2-document wordt behandeld:

Heeft het Pentagon gezegd dat de Golfstroom in 2020 zal eindigen?

Deze mogelijkheid van een stillegging van de Golfstroom diende als basis voor een "rapport" dat werd opgesteld voor het Pentagon (het Amerikaanse ministerie van Defensie) en dat begin 2004 opzien baarde in de pers. aarzel niet om uit te leggen dat het Pentagon Bush "waarschuwde" dat de klimatologische onlusten binnen niet al te lange tijd verschrikkelijk zouden worden, wat op korte termijn formidabele problemen zou opleveren voor de interne veiligheid van de VS.

http://www.manicore.com/documentation/s ... rants.html
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 100-gasten