geïsoleerde zonne-kit

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364




par Forhorse » 26/07/12, 19:48

Als converter heb ik dit:
http://shop.rainbow-techs.com/product_i ... cts_id=121
het leegverbruik is wat hoog (maar in deze prijsklasse moet je niet veel beter verwachten), aan de andere kant lijkt het betrouwbaar.
(Ik heb ook een 2500VA-model in dienst voor 2 jaar, bij mijn weten werkt het nog steeds)
0 x
combimaison
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 06/02/09, 12:55




par combimaison » 26/07/12, 21:58

Het is oké, ik geef elk idee op om een ​​koelkast en lampen op 24V te laten werken.

Voor de omvormer zag ik meer van zoiets als op de foto >> Beeld

Liever iets wat op een paneel past dan iets dat maar één 220V stopcontact biedt

Ik heb er tot nu toe nog geen gevonden...
0 x
Obelix
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 535
Inschrijving: 10/11/04, 09:22
Plaats: Toulon




par Obelix » 26/07/12, 22:08

Hallo,
Niets in de PM Sorry.....
Voor de regelaar is niet MPPT gekozen, maar PWM is helemaal niet hetzelfde...

Obelix


combimaison schrijft:Ja, bedankt voor de Obelix-info, zie je parlementsleden alsjeblieft!

Hoe de MPPT-regelaar te verbeteren?

Een andere vraag..

Als ik mijn bescheiden camper vertrouw, een VW Combi van 78 (vandaar mijn bijnaam aangezien ik er nogal wat in heb gewoond). Binnenin heb ik een sigarettenaansteker (12V). Om mijn telefoon en camera op te laden, is het zo >> http://www.e-shopauto.com/convertisseur.150w.php

Maar in het geval van een schuur / maisonnette heb je toch een schilderij nodig? De omvormer moet stroomopwaarts worden aangesloten en de stroom via zekeringen voor elke verbruiker verdelen ??

Wanneer ik echter Inverter 12V 1000W typ, kom ik alleen dit type machine tegen >> http://www.apb-energy.com/boutique/fich ... g_fr&num=0
Of veel groter, hetzelfde als in mijn camper ...

Moeten we het voorpaneel verwijderen om de 220V-uitgangskabels te pakken om ze op het bord aan te sluiten ??? Of zijn er omvormers die zijn ontworpen om rechtstreeks op een elektrisch paneel in een woning te worden gemonteerd?
0 x
In medio stat virtus !!
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364




par Forhorse » 26/07/12, 22:17

combimaison schrijft:Het is oké, ik geef elk idee op om een ​​koelkast en lampen op 24V te laten werken.

Voor de omvormer zag ik meer van zoiets als op de foto >> Beeld

Liever iets wat op een paneel past dan iets dat maar één 220V stopcontact biedt

Ik heb er tot nu toe nog geen gevonden...


Een standaard netstekker is theoretisch 16A of 3600VA, een omvormer van meer dan 3600VA zal dus iets anders hebben dan een simpel stopcontact (misschien twee?) voor minder dan 3600VA is het niet verantwoord...
Bij elke omvormer neem je dus een normale netstekker, een stukje kabel en je komt in je paneel.

dit heeft het voordeel dat het de vervanging van de omvormer vergemakkelijkt (ook al is het zo dat het 230V-gedeelte niet het moeilijkste is om aan te sluiten) en vooral dat je alles snel en gemakkelijk kunt doorgeven aan de groep (of aan een andere 230V-bron). met een eenvoudig verlengsnoer.

Vergeet niet om een ​​neutraal regime (aardingsschema in nieuwe taal) te creëren aan de uitgang van de omvormer door bijvoorbeeld een van de twee polen van de 230V-omvormer aan te sluiten op de aarde zelf, verbonden met de metaalmassa van de klasse apparaten 1 ( TN-S-diagram) en plaats een differentieelapparaat bovenaan (voor meer duidelijkheid en om fouten te voorkomen sluit ik uw aarde aan op een van de stroomopwaartse aansluitingen van het differentieel. Een klein waarschuwingslabel is duidelijk zichtbaar op het paneel en in de buurt het stopcontact is geen overbodige luxe, zeker niet als je deze installatie moet voeden met iets anders dan een zwevende bron zoals een omvormer of een groep)

EDIT: bovendien, als ik het goed zie op de foto, komt de gepresenteerde omvormer uit op een "CE" sectorstekker (zoals op computers), dus het verandert niet veel aan je probleem, het is gewoon een kwestie van de grootte van het vel.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364




par Forhorse » 26/07/12, 22:29

Om uw paneel in het 230V gedeelte stroomafwaarts van de omvormer te beschermen, kunt u eventueel enkele stroomonderbrekers/zekeringen installeren; maar afgezien van een opsluitende rol (in staat zijn om in een kamer in te grijpen zonder de stopcontacten van een andere kamer door te snijden) zullen ze niet veel nut hebben. Met een omvormer van 1000 of 2000 VA zal de omvormer een overbelastingsfout vertonen ruim voordat de kleinste stroomonderbreker op uw paneel de tijd heeft gehad om te trippen (tenzij u stroomonderbrekers van 1 A installeert, wat niet veel nut zal hebben, behalve dat u ze niet met plezier opnieuw kunt activeren elke keer dat u iets anders dan een draagbare lamp aansluit) : Cheesy:

U hoeft niet veel geld uit te geven aan een verdeelbord! (behalve, zoals ik hierboven adviseerde, voor een differentieelapparaat in gedachten) In ieder geval niet voor het 230V-gedeelte. Het is beter om middelen te behouden om serieuze en stevige bedrading van het laagspanningsgedeelte uit te voeren (kabels met grote secties, kwaliteitsterminals die correct zijn gekrompen met het juiste gereedschap, geschikte verbindingsapparaten, enz.) omdat het gevaar daar meer van deze kant is.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364




par Forhorse » 26/07/12, 22:44

Ah ja, een klein detail waar we vergeten over te praten met betrekking tot de batterijen (het leek mij dat een grote batterijcapaciteit nodig was voor iets anders dan autonomie)

Als je niet wilt dat een loodzuuraccu snel leeg gaat, mag je geen stroom trekken die hoger is dan C/10 (hetzelfde geldt voor opladen)
dus met uw twee accu's van 220 Ah kunt u niet meer dan 530 W verbruiken, anders zult u zien dat uw accu's te snel verouderen

de berekening is eenvoudig:
220Ah, dat is een maximale stroomsterkte van 220/10=22A
in serie (24V) 22A x 24V = 528W
parallel (12V) 22A x 2 x 12V = 528W (met het risico dat ik in herhaling val, plaatsen we normaal gesproken geen batterijen parallel)

Dit betekent ook dat je niet meer dan 600Wp aan paneel zult kunnen plaatsen (we nemen een marge, een paneel levert vrijwel nooit het vermogen waarvoor het gekenmerkt wordt)

Dus bij het dimensioneren van de batterijen moeten we ook rekening houden met het maximale vermogen dat we zullen trekken, de stroom aan de batterijzijde aftrekken en vermenigvuldigen met tien om de ideale batterijcapaciteit te krijgen (als dit cijfer groter is dan wat de gewenste autonomie van de batterij oplegt). cursus)

Zorg ervoor dat u de zaken in perspectief plaatst, dit is een geldige regel voor constante ontlaadstromen, die ongeveer meer dan een minuut duren. Het is niet nodig om bij de berekening rekening te houden met de inschakelstroom van bijvoorbeeld een motor, deze is te kort om echt significant te zijn (tenzij het honderden keren per uur moet gebeuren, maar dat zal niet het geval zijn).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364




par Forhorse » 26/07/12, 23:07

Nog een laatste over de batterijen nadat ik heb beloofd dat ik de multipost zal stoppen (tegelijkertijd alles in één post, het zou onverteerbaar zijn toch?)

Persoonlijk zou ik geen GEL-batterijen gebruiken.
Onderhoudsvrije loodzuuraccu's? Ik kan het niet geloven. Bij het opladen van een accu gaat het om elektrolyse, waarbij gas vrijkomt. En dan heb je nog alle gascirculatietechnologie en al het commerciële gebabbel dat daarmee gepaard gaat, je wilt mij niet laten geloven dat 100% van de elektrolyt in de accu achterblijft.
Voor mijn auto is het hetzelfde, ik probeer altijd de goede oude batterijen te vinden met de doppen die je kunt openen om het niveau te controleren (het gebeurt nog steeds, ik heb er deze week een gekocht)

Daarnaast is bewezen dat het mengen van de elektrolyt de prestaties en levensduur van loodzuuraccu’s verbetert. Waar vindt het mengen plaats bij een elektrolyt in gelvorm?

Ik zou er dus liever dit op zetten:
http://www.installer-panneau-materiel-s ... id=4&id=99
(Ik heb hetzelfde in 6V/533Ah en één keer per jaar gedemineraliseerd water teruggeven is geen dood)
Het is natuurlijk iets duurder, maar als je goed kijkt...

Bij 50% ontlading kondigt de Victron-gel iets meer dan 500 cycli aan (laten we zeggen 600 om een ​​goede sport te zijn)
de open loden rollen worden gegeven voor dezelfde ontladingsdiepte bij 1200 cycli, d.w.z. het dubbele!
Voor 7% duurder heb je een batterij die twee keer zo lang meegaat.
Voor mij is de keuze snel gemaakt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 27/07/12, 00:21

Nou ja, er is geen behoefte aan een 36-zekeringenpaneel als de enige bron een 1000W-omvormer is! als er een stroomtekort of overbelasting is, wordt de omvormer uitgeschakeld en dat is alles

het grote stroomonderbrekerpaneel is voor degenen die het geluk hebben om alle kracht van de kerncentrale in huis te hebben

nog een opmerking, met een omvormer of een generator zonder nulleider is er geen differentieel nodig: je kunt zonder gevaar een 220V-draad aanraken, zolang geen enkel ander punt op het netwerk de aarde raakt

als er een eerste kortsluiting is van het 220v-netwerk met aarde, veroorzaakt dit geen ontploffing, maar wordt het netwerk gevaarlijk als we de andere draad aanraken: aangezien de eerste geaard is, wordt de andere gevaarlijk

om een ​​betere veiligheid te garanderen dan bij een differentieel is er het vigilohm-relais, dat de goede isolatie van het 220V-netwerk controleert: zolang er geen contact is tussen netwerk en aarde is het netwerk nog veiliger dan het netwerk edf met differentiële stroomonderbreker

Dit weerhoudt ons er niet van om panelen met stroomonderbrekers te maken: maar we moeten ze meer zien als schakelaars waarmee de stroom op een bepaald circuit kan worden afgesloten, terwijl deze op de rest blijft werken.
0 x
combimaison
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 06/02/09, 12:55




par combimaison » 27/07/12, 09:31

Dag iedereen! Heerlijk om vanochtend wat te lezen!


Obelix schreef:Hallo,
Niets in de PM Sorry.....
Voor de regelaar is niet MPPT gekozen, maar PWM is helemaal niet hetzelfde


Er moet een fout zijn opgetreden bij het verzenden van de PM. Geen probleem. Hartelijk dank voor de windturbinelink, ik investeer liever in apparatuur die al door gebruikers is getest dan in het spelen van proefkonijnen. Ik merkte het achteraf op voor de regelaar, het zal uiteraard MPPT zijn, die van de windturbine ook.

Obelix schreef:Over alles oneens, maar over het algemeen is het goed.


Wat stoort je precies aan deze hypothetische installatie?


Forhorse schreef:Als converter heb ik dit:
http://shop.rainbow-techs.com/product_i ... cts_id=121
het leegverbruik is wat hoog (maar in deze prijsklasse moet je niet veel beter verwachten)


Waar wordt het leegverbruik vermeld in de technische kenmerken? Ik zie het niet ... Als je een beetje hoog zegt, hoeveel kost dat dan per uur?


Forhorse schreef:Vergeet niet om een ​​neutraal regime (aardingsschema in nieuwe taal) te creëren aan de uitgang van de omvormer door bijvoorbeeld een van de twee polen van de 230V-omvormer aan te sluiten op de aarde zelf, verbonden met de metaalmassa van de klasse apparaten 1 ( TN-S-schema)



Dus als ik alles goed heb opgevolgd, plant ik een goede aardpen en sluit ik al mijn stopcontacten daarop aan. Vervolgens koos ik willekeurig een van de twee polen aan de uitgang van de omvormer en verbind ik deze met mijn aardpen ???

Forhorse schreef:Het is dus niet nodig om de bank kapot te maken op een verdeelbord


Maak je geen zorgen, ik heb het schilderij al. Ik hou van tafels, ze zien er strak uit en ze zijn praktisch om een ​​lijn te isoleren als je eraan moet werken. Er zullen nog behoorlijk wat kabels komen, tussen de voeding van de schuur + de yurt met verlichting en stopcontacten.

Aangezien ik het over kabel heb, wat is de aanbevolen sectie om te gebruiken voor een dergelijke installatie?


Forhorse schreef:Ah ja, een klein detail waar we vergeten over te praten met betrekking tot de batterijen (het leek mij dat een grote batterijcapaciteit nodig was voor iets anders dan autonomie)


Een groot detail bedoel je!! ;0) Dus dat is interessant!!

Als ik het goed heb begrepen, kan ik met 2 x 220Ah slechts 528W per keer trekken, anders raken mijn batterijen beschadigd?

Forhorse schreef:(voor de belasting is het trouwens hetzelfde)


Ik begrijp het niet ... Betekent dit dat als er een maximum aan zon (~ 2 x 200W) is in combinatie met een maximum aan wind (~ 400W), de accu's last zouden hebben van dergelijk laadvermogen?

Forhorse schreef:Nog een laatste over de batterijen nadat ik heb beloofd dat ik de multipost zal stoppen (tegelijkertijd alles in één post, het zou onverteerbaar zijn toch?)


Nee nee helemaal niet!! Ik heb al heel lang dorst om op dit gebied te leren!!


Forhorse schreef:Ik zou er dus liever dit op zetten:
http://www.installer-panneau-materiel-s ... id=4&id=99


Oh echt... Je wilt dat ik twee Rolls tegelijk koop! Ik ben geen miljonair! :0)

Interessant deze accu, zeker voor de aangekondigde robuustheid, maar ook voor zijn 266Ah, want als ik jouw formule neem, ga ik van 528W naar 638W beschikbaar vermogen, het is al beter en voor een meerprijs die niet exorbitant is. (1030 € in plaats van 960 € voor twee 220 Ah)


Wat als ik er 4 zo in serie 2 >> zet
http://www.expert-photovoltaique.com/fr ... -c100.html


Als ik de formule A x V = W >> 53A x 24V = 1272W gebruik
Ik blijf op 24 V output, maar met een beschikbaar vermogen van 1272 W ??

Voor een meerprijs van 530 € (1028 € voor 2 x 12V en 1560 € voor 4 x 6V) vind ik het interessant om onmiddellijk 1270W te kunnen hebben in plaats van 640W, nietwaar?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364




par Forhorse » 27/07/12, 10:16

chatelot16 schreef:om een ​​betere veiligheid te garanderen dan bij een differentieel is er het vigilohm-relais, dat de goede isolatie van het 220V-netwerk controleert: zolang er geen contact is tussen netwerk en aarde is het netwerk nog veiliger dan het netwerk edf met differentiële stroomonderbreker


Ja, dat is een IT-regime
Daarom sprak ik over het creëren van een neutraal regime.
Maar in de binnenlandse IT heeft twee nadelen:
Het vereist al de aanwezigheid van een isolatiecontroller (duurder dan een differentieel)
Dan vraagt ​​hij om aanwezigheid permanente door een gekwalificeerde elektricien ter plaatse. Elke eerste isolatiefout die optreedt, moet immers worden gecorrigeerd Immédiatement op straffe van het in gevaar brengen van de persoonlijke veiligheid. Daarom is het theoretisch verboden bij huishoudelijk gebruik.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 141-gasten