Invicta Chamane houtkachel review

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
bruno88
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 31/08/10, 16:11
Plaats: Vogezen

Invicta Chamane houtkachel review




par bruno88 » 10/09/10, 18:29

hello,

Ik hoop dat ik in de juiste rubriek zit om mijn vraag over een houtkachel te stellen.

Ik hoop ook dat ik hier een of meer antwoorden heb die me kunnen helpen.

Ik zag een invicta type shaman 14kw houtkachel, wetende dat mijn hoofdkamer iets meer dan 50m² is (woonkamer, eetkamer, keuken) allemaal open zonder enige scheidingswanden, dat de kachel zich in het midden van deze kamer zal bevinden en dat mijn huis is half gelijkvloers. Het niveau van de slaapkamers is ook 50m² en in het souterrain heb ik ook 2 slaapkamers van 20m², ik specificeer dat ik geen deur heb om naar het souterrain te gaan en dat het daarom open is om er toegang toe te hebben, tenminste de deur die toegang geeft tot de garage en gelegen achter de 2 slaapkamers. Dat is een totale woonoppervlakte van ongeveer 125m²/135m², ik denk dat de kachel voldoende zal zijn.

maar hier is mijn vraag, ik las rechts en links dat deze Invicta-kachel veel rook afgaf toen de deur werd geopend om deze te herladen..... is er iemand die er al een heeft? de aankoop gedaan of ook zou hebben had echo's over dit kleine probleem?? mensen die erover klagen zeggen dat ze elk jaar het plafond opnieuw moeten schilderen :(

Dit zijn de kenmerken van de kachel:

Vermogen: kW 14

Opbrengst: > 80%

Continu vuur 10 uur groene vlam

Schoon glas
Stamlengte: 33 cm horizontaal tot 50 cm verticaal

Hier is de link van de fabrikant:

http://www.invicta-sa.com/pages/produit ... amane.html


Wat is de waarde van invicta-kachels in vergelijking met supra, godin en anderen?

bedankt voor je antwoorden

bruno
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 10/09/10, 22:45

Ik las rechts en links dat deze Invicta-kachel veel rook afgaf toen de deur werd geopend om deze te herladen..... is er iemand die hem al heeft gekocht of zou hier ook echo's over hebben gehad kleine zorg?? mensen die erover klagen zeggen dat ze elk jaar het plafond opnieuw moeten schilderen

Dit probleem van rook die naar buiten komt bij het openen van de deur doet zich voor bij alle inzethaarden en kachels op verschillende niveaus, afhankelijk van de trek, de VMC in werking of niet, de geometrie boven de deur van de kachel, zoals een latei van een schoorsteen die sterk boven de deur uitsteekt van een inzetstuk (mijn persoonlijke geval) of niet voor een kachel zonder bescherming boven de deur!!
Voor mij, met een inzetstuk, is het de latei die aan het einde van de winter een beetje moet worden schoongemaakt, maar niet het plafond!
Om van binnenuit te vegen, als het eenmaal koud is, leg ik een plastic sluier rond de open haard en op de tegels, om de verspreiding van roet te voorkomen, veel erger dan het openen van de deur om het hout te herladen.
Om dit probleem te voorkomen, hebt u een uitsteeksel boven de kachel nodig om de dampen op te vangen die ronddwarrelen wanneer u de deur opent.
Een goede trek van de schoorsteen reduceert deze dampen, maar de wind verhindert soms dat de schoorsteen goed trekt.

Verder hangt alles af van de isolatie van je huis van 135m2, maar voor een huis uit de jaren 60 tot 70, vrij gebruikelijk, niet goed geïsoleerd volgens de huidige normen, lijkt deze 14KW-kachel mij zwak, tenzij je een andere verwarming hebt, vooral in de Vogezen, niet warm in de winter (op hoogte??). bovendien bij continu vuur, verminderd, op 10h, maakt het geen 14KW. De warmtewisselaar lijkt me zwak, een simpele rookgeleider?

Persoonlijk heb ik in de buurt van Parijs, die minder koud is, een krachtigere inzethaard zo vol met houtblokken, met vooral een interne wisselaar met een externe circulatiepomp die warme lucht naar de bovenste slaapkamers stuurt, waardoor de kamers snel kunnen worden verwarmd indien nodig aankomst in het weekend. !!
Zonder zo'n wisselaar en snel te verwarmen heteluchtcirculatie voor een huis van 135 m2 met 2 verdiepingen zou ik uw kachelsysteem niet accepteren! of met cv-ketel.
Het is een veel hoger comfort.
Uw kachel verwarmt alleen door natuurlijke convectie, wat al lang is voor uw verblijf, maar op verschillende niveaus laag, vooral als uw huis slecht geïsoleerd is (vóór 1990).
Uw kachel met een eenvoudige structuur, (eenvoudige deflector in de pdf) lijkt geen goede warmtewisselaar te hebben, zelfs niet als het rendement 80% bereikt, maar met welk vermogen, 14 kW, of met een lagere snelheid van meer dan 10 uur, (vermogen van hoeveel 3 tot 5KW ???, omdat je hout laadt, vol voor 10u en 14 KW, het is voor 2u ??? en voor 10u, het is 10/2=5 keer minder vermogen, dat is 3KW ???????? ). Op dit soort basisvragen heeft de verkoper geen antwoord!!
Als je niet vaak kunt herladen (werk op 8 tot 10 uur afwezigheid), is deze kachel waarschijnlijk erg zwak, in de Vogezen.
Elke kachel presteert goed op lage snelheid, omdat de dampen niet te heet naar buiten komen en tijd hebben om af te koelen.
Als u een lange rookafvoerbuis in uw woonkamer heeft, zal de prestatie beter zijn, de buis dient als wisselaar.
Mijn insert heeft een dubbel schot met 3 platen, saai om te demonteren om te vegen, omdat je in roet zwemt, maar de wisselaar is veel beter, terwijl hij onvoldoende is op maximaal vermogen !!
Kijk eens naar het gemak van demonteren en schoonmaken van deze deflector snel vol roet. Het voelt alsof er niets op het plan staat en je gaat je verblijf met roet vullen!
De asbak lijkt me erg klein, te dun !! Je zult niet stoppen met het legen van de as, vooral met hout dat niet perfect droog is en overal neerleggen, omdat het erg dun is en de lichte as overal rondvliegt.
Om de rook te blokkeren die naar buiten komt als je de deur opent, heb je een zeer goede trek nodig met luchtinlaten, geen te sterke CMV, geen tegenwind, en een sterke overhang boven de deur (zoals een schoorsteenlateibalk) die afwijkt en deze hete dampen die willen stijgen, in plaats van het plafond.
Een grote metalen plaat kan geschikt zijn.

Afgezien van de esthetiek ben ik niet enthousiast over deze kachelkeuze, althans voor mijn huis.
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 11/09/10, 03:57

Een goede kachel heeft een langzame verbranding en geeft langzaam rook af en als je de deur opent, moet je dat heel geleidelijk doen om de gassen in de schoorsteen te laten accelereren en rook in huis te vermijden!


De beste kachel die ik heb gehad, had een inlaat voor verse lucht onder het apparaat waarop je een pijp kon bevestigen en de lucht rechtstreeks van buitenaf kon aanzuigen, wat het voordeel had dat er geen onderdruk binnenin ontstond om koude lucht naar binnen te brengen. het huis maar rechtstreeks in de kachel, dus het is niet nodig om het te verwarmen en als bonus, veel gemakkelijker aan te steken zonder het hele huis te roken bij het aansteken!
:D
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.
Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.
Alain
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 11/09/10, 08:41

Hallo,
Veel huidige kachels hebben een dubbele verbranding en er wordt ook lucht naar het glas gestuurd om het schoon te houden (waardoor de koolstofdeeltjes die op het glas vastzitten verbranden)
Wanneer je de deur opent, brengt deze lucht ook rook de kamer in.
Kortom, het is niet het beste, en inderdaad, de enige manier om deze overlast te verminderen, is door de deur voorzichtig te openen...
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 11/09/10, 12:06

Het advies van Alain G is erg belangrijk, om een ​​directe buitenluchtinlaat voor verbranding te hebben, die ik in een inzetstuk in een van mijn huizen heb.
Daarnaast is een goede warmtewisselaar met circulatie van warme lucht (of water) voor het verwarmen van de kamers essentieel.
De deur langzaam openen gaat beter, maar gezien de turbulentie (storm enz.) komt er altijd rook uit, die heet opstijgt.
Een bescherming in de vorm van een grote overstek (schoorsteenplaat of latei) boven de deur is dus effectief, omdat deze de rook opvangt door deze af te koelen en de stijging naar het plafond blokkeert.

Naar mijn mening hebben de kachels en inzethaarden nog een grote vooruitgang te maken, maar dan explodeert hun prijs!!
Het glas schoon houden door de dampen de kamer in te sturen elke keer dat de deur wordt geopend, is een inconsistente vooruitgang!!
De wisselaars zijn ondermaats vergeleken met gasketels!!
De gemakkelijke reiniging van roet is bijna afwezig !!
Het risico op koolmonoxide en verstikking wordt onderschat, door moeilijke omstandigheden en de normen wordt het probleem geëvacueerd door grote ventilaties in huis te eisen (30cm2!!), die het huis zodanig afkoelen dat de verwarming een beetje absurd wordt.
Aussi sterfgevallen door CO (300 per jaar in Frankrijk) zijn talrijk en vooral onder de armen die deze ventilatieopeningen sluiten en het CO-risico niet kennen, met enorme fouten bij de installatie van hun goedkope kachel.
Het advies van Alain G is belangrijk, omdat het deze behoefte vermindert, mits de luchttoevoer goed gedaan is en dus het risico op CO en verstikking sterk verkleint!!
!!
Op dit punt zijn de pelletkachels beter ontworpen op dit punt, schoner, maar met de klant gevangen door de vrij dure pellets, dicht bij andere brandstoffen, gas of elektriciteit !!

Ten slotte heeft de woordenschat van Quebec een verfrissende piratenlucht:
veel gemakkelijker aan te steken zonder het hele huis te roken bij het aansteken!
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 11/09/10, 14:46

Het kleine fornuis dat ik had gemaakt rookte niet toen de deur werd geopend en toch werd er koele lucht in het glas geduwd om het schoon te houden!

Hier is het model:
Beeld

Het verschil was echt merkbaar toen ik de optie buitenlucht gebruikte. Ik heb deze optie gebruikt na een sigaret in huis midden in de nacht toen het -26C was.

Mijn zwager had een grote kachel van dezelfde firma en ik verbruikte slechts 60% van het hout voor een huis dat groter was dan het zijne. hij had een nieuwer huis, maar ik had een huis met de norm R-2000. Deze kleine kachel had als enige gebrek dat hij geen snelle zonnesteek veroorzaakte, maar hij was goed aangepast om het huis niet te oververhitten!
:D
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.

Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.

Alain
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 11/09/10, 15:21

Bovendien brandt deze wonderbaarlijke kachel perfect vochtig hout:
Citaat van Alain G:
Ben het niet met je eens over het natte hout! Ik stook al lang met hout met een langzaam brandende kachel en ik kan je vertellen dat als de kachel in staat is om een ​​hoge temperatuur te bereiken bij langzame verbranding, halfvochtig hout een betere warmteafgifte geeft dan zeer droog hout.

https://www.econologie.com/forums/post176993.html#176993

Trouwens, waar vind je deze wonderbaarlijke kachel, merk, model, plan, tips, ondanks zijn eenvoudige uiterlijk !!

Zeer geïnteresseerd!!
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 11/09/10, 15:28

dedeleco schreef:Bovendien brandt deze wonderbaarlijke kachel perfect vochtig hout:
Citaat van Alain G:
Ben het niet met je eens over het natte hout! Ik stook al lang met hout met een langzaam brandende kachel en ik kan je vertellen dat als de kachel in staat is om een ​​hoge temperatuur te bereiken bij langzame verbranding, halfvochtig hout een betere warmteafgifte geeft dan zeer droog hout.

https://www.econologie.com/forums/post176993.html#176993

Trouwens, waar vind je deze wonderbaarlijke kachel, merk, model, plan, tips, ondanks zijn eenvoudige uiterlijk !!

Zeer geïnteresseerd!!


Deze kachel is helaas niet meer beschikbaar in de catalogus van de firma Drolet. Dit is jammer omdat het voor zijn tijd erg geavanceerd was en de luchtinlaat onder de achterkant van de kachel lijkt niet meer beschikbaar te zijn op elk model van het bedrijf.

Let op: deze kachel is speciaal gemaakt voor een stacaravan.

Het was niet gemakkelijk te vervaardigen omdat het gebruik maakte van interne kanalen die de frisse lucht verwarmden alvorens deze voor het glas te evacueren door het volume ervan te vergroten, dus het glas hoefde maar heel weinig schoongemaakt te worden, het hout was in de breedte geplaatst in tegenstelling tot andere kachels, de prijs was ook erg hoog in vergelijking met andere kachels van de firma, misschien is dit de reden voor zijn verdwijning.

http://www.drolet.ca/
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.

Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.

Alain
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 11/09/10, 16:05

Heel verdrietig zijn overlijden ::
Het is duidelijk dat er niets aan de hand is om goede kachels te verkopen!!!
Op Drolet voor de FX3000 we vinden alleen de handleiding die erg goed is en met geldig advies voor elke kachel!!
Om in te graven om fouten te voorkomen!
http://www.drolet.ca/forcedownload.aspx ... 006667.pdf

Anders raadt deze handleiding ten zeerste droog en niet nat hout aan!!
De kachel moest zeer luchtdicht zijn.
Ook waarom nat hout een goede opbrengst had in deze kachel in Canada moet nog worden opgehelderd!!
In heel koud Canada moet de trekking beter zijn dan bij nat weer niet koud in Frankrijk!!

Ten tweede, als je goed verbrandt met veel verdampt water, moet je om deze calorieën in dit verdampte water terug te winnen dit water condenseren in een condensatiekachel!! (wat niet lijkt te bestaan ​​in tegenstelling tot gasketels, vanwege teer- en roetproblemen).
Als de kou uit Canada de buizen bereikt, kan deze damp helpen condenseren voordat deze het huis verlaat, die vervolgens het huis verwarmt door de condensatiewarmte uit dit water terug te winnen. maar dan moet er veel water door de rookafvoerbuis zijn gestroomd ???
Volledige verbranding (geholpen door de goede trek van de kou, behalve rook?) is fundamenteel gevolgd door condensatie van de waterdampen aan de uitlaat van de wisselaar, want dan kunnen de prestaties net zo goed zijn als op vochtig hout!!

Als gevolg hiervan hoeft u alleen nog maar uw condensatiekachel te maken!!!!!

Ik zou graag de plannen hebben voor deze wonderbaarlijke kachel met stenen, zelfs grof (principe).
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 11/09/10, 16:41

Ik zou willen opmerken dat het hout dat slechts een jaar oud was, heel goed droogde, maar alleen na gebruik van de buitenluchtinlaat, voordat 2 jaar oud hout de beste prestaties gaf.

9 jaar geleden en ik herinner me het ontwerp niet zo goed, het was mijn eerste kachel die ik kocht en ik dacht toen dat alle kachels dezelfde prestaties hadden en het was een vergissing van mijn kant.

De verbranding was erg stabiel omdat ik nooit de sleutel voor het openen van de luchtinlaat heb aangeraakt, waardoor alleen de deur een klein beetje open stond voor ontsteking.

Hier is een kleine schets van het verse luchtcircuit:
Beeld

Het rode circuit zat in de kachel, de prijs was twee keer zo groot.
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.

Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.

Alain

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 181 gasten