De voordelen van biologisch voedsel, ondervraagd

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 06/08/09, 12:04

parfaitelumiere schreef:Ik denk dat we thuis veel te rijk en veel te veel eten.


Dit is wat ik bedoelde met 'beter delen'... door Ziegler's cijfer van 10 miljard te gebruiken. In feite zou beter "herverdeeld" correcter zijn...

parfaitelumiere schreef:Ik moet weten wat de noodzakelijke eiwitinname is, en de minst slechte manier om het te verkrijgen, op dit moment neem ik onder andere biologische eieren, een beetje soja, nou ja, vlees in het weekend... maar het beste zou 100 zijn % plantaardig.


Er zijn heel veel mogelijkheden voor plantaardige eiwitten!

Ik heb een beetje in de aquacultuur gewerkt, dat hebben wij gedaan spirulina, het kan oplopen tot 60% -70% van het gewicht van het eiwitgehalte, het "beste" vlees (begrijp het meest "gedoteerde") is niet hoger dan 35-40%!

Het smaakt niet slecht, maar het blijft in je tanden zitten. : Cheesy:

Maar hebben we, afgezien van groei of atleten, echt zoveel eiwitten nodig? Ik denk dat het eten van te veel vlees meer nadelen dan voordelen heeft... en dan heb ik het over de gezondheid.

We proberen ook het vlees te verminderen, 3 tot 4 maaltijden per week en zeer zelden biefstuk...
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 06/08/09, 12:26

Christophe schreef:[...]We proberen ook het vlees te verminderen, 3 tot 4 maaltijden per week en zeer zelden biefstuk...
Momenteel eet ik 200 tot 300 gram vlees per week, in de vorm van vis, en voor het plezier van de zintuigen een beetje vleeswaren (miaaam! : Cheesy: ).
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 06/08/09, 12:46

Eh, stel je vlees gelijk aan vis?

Vis is bij ons nog steeds vrij zeldzaam... je zult lachen, maar sinds we er zijn hebben we geen enkele visboer meer gezien in België...

Dus als we vis willen kopen, kopen we die op de intermarkt of op de markt van Sedan...in Frankrijk dus...

Verder zijn er in België ook geen diepgevroren gehaktsteaks (behalve bij Lidl!)

We eten meer charcuterie, maar we eten wel vaak ham (we kopen regelmatig echte Ardeense gedroogde hammen = rechtstreeks van de producent = 0 marketing = korte cyclus...etc)
0 x
pb2487
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 121
Inschrijving: 03/08/09, 23:44




par pb2487 » 06/08/09, 13:27

Ik ben tegen de intensieve landbouw, maar geeft mij dat het recht om biologische landbouw niet in twijfel te trekken? Dat is een beetje en stop alstublieft met het verdraaien van wat ik zeg.
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 06/08/09, 13:52

Christophe schreef:Eh, stel je vlees gelijk aan vis?
Nou ja, het zijn dierlijke eiwitten in de vorm van spieren... Waarom?

Christophe schreef:Dus als we vis willen kopen, kopen we die op de intermarkt of op de markt van Sedan...in Frankrijk dus...
Ik, hetzij op de markt op zaterdagochtend, hetzij door distributeurs die bezorgrondes maken (Thiriet).


Christophe schreef:We eten meer charcuterie, maar we eten wel vaak ham (we kopen regelmatig echte Ardeense gedroogde hammen = rechtstreeks van de producent = 0 marketing = korte cyclus...etc)
Hetzelfde geldt voor de markt, die afkomstig is van een lokale producent.
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 06/08/09, 13:54

pb2487 schreef:Ik ben tegen de intensieve landbouw, maar geeft mij dat het recht om biologische landbouw niet in twijfel te trekken? Dat is een beetje en stop alstublieft met het verdraaien van wat ik zeg.


Wacht, laat me het begrijpen:

a) je bent tegen intensief
b) je bent niet voor biologisch

Wat stel je dan voor? Synthetisch voedsel? : Cheesy:

Persoonlijk zou ik om verschillende redenen, met name de kosten, meer voorstander zijn van 100% duurzame conventionele landbouw (technieken voor bodembehoud) dat 100% biologisch...

lees hier https://www.econologie.com/forums/agricultur ... t5923.html
Dernière édition par Christophe de 06 / 08 / 09, 14: 24, 1 keer bewerkt.
0 x
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9




par raymon » 06/08/09, 14:14

Een nieuwe theorie die de effectiviteit van biologisch verklaart:

http://leweb2zero.tv/video/rikiai_674a4a4feb92f7f

Deze theorie lijkt mij erg interessant.
0 x
pb2487
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 121
Inschrijving: 03/08/09, 23:44




par pb2487 » 06/08/09, 15:11

Maar ik ben hier niet om te suggereren... en jij ook niet, het is niet onze verantwoordelijkheid... we blijven bij het hebben van een mening.
voor..Tegen....tegen.....voor

Ik ben tegen intensief ja omdat het niet duurzaam is
Noch voor, noch tegen biologisch... nou ja, eerder ervoor, maar ik blijf sceptisch over de mogelijkheden...
Dat is alles... het is geen misdaad...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 06/08/09, 15:15

ScHet moet gezegd worden, anders is het onzin... : Cheesy:

Dus je bent net als ik: voor traditionele maar beredeneerde landbouw...
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 06/08/09, 15:22

pb2487 schreef:[...]
Noch voor, noch tegen biologisch... nou ja, eerder ervoor, maar ik blijf sceptisch over de mogelijkheden...
Dat is alles... het is geen misdaad...
pb2487 schreef:Aan de andere kant, kunnen we op basis van ons huidige voedingsmodel de planeet uitsluitend hiermee voeden? Ik weet het niet,... de opbrengsten zijn nog steeds veel lager en de te voeden bevolking blijft groeien en wil steeds meer vlees eten....
Is het omdat de huidige consumptiewijze van westerse samenlevingen een ketterij is, dat we biologisch niet moeten aanmoedigen? :?

Hetzelfde als voor windenergie: de oplossing impliceert gematigdheid en een verandering in de manier van consumeren, naast een verandering in de productiemethoden als we willen voorkomen dat we op een ramp afstevenen...

Duurzame landbouw is daar een beetje van Beeld Momenteel... :|
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 143-gasten