ARTE, planeet naar beneden: een groene HLM

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
Avatar de l'utilisateur
renaud67
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 638
Inschrijving: 26/12/05, 11:44
Plaats: Marseille
x 8




par renaud67 » 03/10/07, 10:50

Hallo,
wat jammer is, is dat we moeten wachten op een visionair (de directeur van Duitse HLM's) om een ​​beslissing te nemen...
en opnieuw in Duitsland, dat voorop loopt (in Europa) op het gebied van hernieuwbare energiebronnen.
Niet slecht ook het kleine couplet over het dorp (wiens naam ik niet heb onthouden) dat zijn energieautonomie heeft en wiens model de grote energielobby's (gas, elektriciteit en olie) zorgen zal baren.
0 x
De absurditeiten van gisteren zijn de waarheden van vandaag en morgen banaliteiten.
(Alessandro Marandotti)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 03/10/07, 11:05

renaud67 schreef:Hallo,
wat jammer is, is dat we moeten wachten op een visionair (de directeur van Duitse HLM's) om een ​​beslissing te nemen...


Eh... hem een ​​visionair noemen is geen goed idee denk ik.
Het zijn vooral de anderen die... idioten zijn... om het niet te doen!

renaud67 schreef:Niet slecht ook het kleine couplet over het dorp (wiens naam ik niet heb onthouden) dat zijn energieautonomie heeft en wiens model de grote energielobby's (gas, elektriciteit en olie) zorgen zal baren.


Ik heb het opgeschreven en ik rapporteer het nu ... het lijkt mij dat we er al over hadden gesproken op de forums...Ik vat alles samen en post...
0 x
goodeco
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 121
Inschrijving: 14/02/06, 06:54
Plaats: Marseille




par goodeco » 03/10/07, 11:18

Christophe schreef:Ik heb het opgeschreven en ik rapporteer het nu ... het lijkt mij dat we er al over hadden gesproken op de forums...Ik vat alles samen en post...


Alleen daar : Arrowd: voor het dorp

https://www.econologie.com/forums/biogaz-et- ... t1523.html
0 x
In eeuwige leren
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 03/10/07, 12:15

Hier volgt een korte samenvatting met de kerncijfers van dit thema.

Een milieuvriendelijke HLM - weddenschap van Karlsruhe

De huurders van een gebouw waren de stijgende rekeningen beu en stemden ermee in om over te schakelen op hernieuwbare energiebronnen. Zal dit project worden geëmuleerd?

SWR © SWR/Koßmann/Schlenker/Karnowski
Geconfronteerd met stijgende prijzen voor centrale verwarming, gas en elektriciteit kunnen de bewoners van de vierenzestig appartementen in een pand in Karlsruhe het niet meer bijbenen. De enige uitweg uit deze spiraal is het vinden van een alternatief voor traditionele energieën. Onze huurders kwamen toen overeen om hun gebouw te herontwikkelen om het om te zetten in hernieuwbare energie. Dit project is bedoeld om gas te vervangen door houtpellets die een stadsverwarmingsinstallatie zouden kunnen voorzien, die zowel warmte als elektriciteit produceert. Als het werk duur belooft te worden, moet de energiebesparing aanzienlijk genoeg zijn om deze kosten te dekken. Huurders zouden dus grotendeels moeten profiteren van de verandering en hun huur niet zien stijgen. De documentaire volgt alle stadia van deze transformatie onder leiding van Karlsruher Volkswohnung GmbH, een nationaal bouwbedrijf. Hij vraagt ​​zich ook af wat de mogelijke impact ervan is: zou het zich kunnen uitstrekken tot heel Duitsland?


- Gasprijs vermenigvuldigd met 2 in 2 jaar. Tarief bij aanvang van het project: iets meer dan 4 ct/kWh (m3).

- Kosten renovatie:

a) 70€ / m2 externe isolatie ... voor 5000m² te doen.
b) 680€ / timmerwerk voor 300 timmerwerk in totaal

Totale prijs: € 1,5 miljoen voor de 2 gebouwen, ofwel 64 appartementen. Kosten per appartement: € 23.

Opgelet: in tegenstelling tot wat men zou denken, had de renovatie blijkbaar niet alleen betrekking op de warmtebalans.
Alle binnenmuren en scheidingswanden zijn vernieuwd, ongetwijfeld om indirect de thermische balans te verbeteren.

- Prijs van houtpellets/pellets: van 180 tot 260€/T gedurende het project (18 maanden).

- Studie van een Stirling warmtekrachtkoppeling met pellets van de firma SOLO 161
--> oplossing verlaten vanwege technologische vertragingen.

Blijkbaar was deze cogé alleen maar bedoeld als een "pluspunt" voor de winstgevendheid van het project, in ieder geval zou de thermische kracht van stirling alleen niet voldoende zijn geweest om de gebouwen te verwarmen.

Hier is hun website: http://www.stirling-engine.de/index2.html
en ze hebben ook een solar stirling ontwikkeld, de SOLO 161: http://www.stirling-engine.de/solare_en ... steme.html
het was te zien in het volgende rapport ...

- Thermisch vermogen geïnstalleerd: 2 pelletketels van 300 kW

- De SOLO Stirling zal worden vervangen door een klein warmtekrachtkoppelingsvermogen van koolzaad dat nog niet is opgegeven, maar wordt geschat tussen 20 en 30 kW max.
Het bedrijf is gevestigd in Baden-Baden

- Jaarlijks pelletverbruik: 90 ton, gelijk aan 45 L stookolie of m000 gas.

- Gegeven CO2-besparing: 260 ton of het equivalent van de verbranding van 95 ton gas (verhouding van 2,75 kg CO2 per kg methaan). De PCI van het gas ligt rond de 15 kWh/kg (10 kWh per m3, massavolume 0.65) d.w.z. een energiebehoefte vóór transformatie van 1425 MWh d.w.z. 145 m000 gas!

De energiebehoefte door renovatie is daardoor sterk verminderd: van 145 naar 000 m45 equivalent! Dat is een reductie van bijna 000%! (als we je vertellen dat het de moeite waard is om te isoleren, is dat niet voor niets...)

- Er werd geen informatie gegeven over het olieverbruik, maar de tank die werd geïnstalleerd moet tussen de 4 en 5L zijn geweest.

- Financiering van de renovatie over 35 jaar

- Gemiddeld rendement per appartement op de energierekening: ongeveer 20 jaar

Hierbij het 1e verslag
Dernière édition par Christophe de 03 / 10 / 07, 13: 41, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
renaud67
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 638
Inschrijving: 26/12/05, 11:44
Plaats: Marseille
x 8




par renaud67 » 03/10/07, 12:41

Christophe schreef:
renaud67 schreef:Hallo,
wat jammer is, is dat we moeten wachten op een visionair (de directeur van Duitse HLM's) om een ​​beslissing te nemen...


Eh... hem een ​​visionair noemen is geen goed idee denk ik.
Het zijn vooral de anderen die... idioten zijn... om het niet te doen!

renaud67 schreef:Niet slecht ook het kleine couplet over het dorp (wiens naam ik niet heb onthouden) dat zijn energieautonomie heeft en wiens model de grote energielobby's (gas, elektriciteit en olie) zorgen zal baren.


Ik heb het opgeschreven en ik rapporteer het nu ... het lijkt mij dat we er al over hadden gesproken op de forums...Ik vat alles samen en post...


Ik ben het volledig eens met de kwalificatie van visionair: het was de toespraak of liever het commentaar van de journalist... De implicatie van mijn kant is dat het inderdaad een meer "normale" benadering zou moeten zijn... in de Provence, althans in de regio van marseille (aix, aubagne ...) als er geen zon is, is er mistral en toch zien we nauwelijks zonnepanelen (elektrisch of verwarming) niet meer alleen windturbines (hoewel ik geloof dat er een paar in de vlakte van la cros): je moet mensen eigenlijk niet vertellen dat je een visionair moet zijn om over te schakelen op hernieuwbare energie, maar wees verantwoordelijk...
aan mijn kant in copro, zal ik proberen het water te recupereren om water te geven...
@+
0 x
De absurditeiten van gisteren zijn de waarheden van vandaag en morgen banaliteiten.

(Alessandro Marandotti)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 03/10/07, 14:09

Hier is het vervolg:

De impasse doorbreken - Europa en energie

Met het oog op het dreigende energietekort moet het Europese beleid op de schop. Overzicht van de voorziene maatregelen.

SWR © SWR

Europa is sterk afhankelijk van traditionele energiebronnen zoals olie, gas, steenkool en uranium. Het heeft echter niet voldoende middelen en moet de helft van wat het verbruikt importeren, waarbij nog twee andere problemen komen. Aan de ene kant raken de verschillende voorraden snel uitgeput: over een jaar of veertig voor olie, over een jaar of zestig voor gas en negentig jaar voor uranium. Aan de andere kant komt bij de verbranding van steenkool CO2 vrij, wat het broeikaseffect verergert en de klimaatverandering versnelt. De Europese Unie is daarom van plan om alleen al dit jaar een gemeenschappelijk energiebeleid te ontwikkelen. Hierin wordt beoogd het aandeel van hernieuwbare energiebronnen te verhogen tot 20% door gebruik te maken van zonne-energie, windturbines en biobrandstoffen, en 20% minder CO2 uit te stoten tegen 2020. Maar daarvoor is het noodzakelijk dat Brussel erin slaagt de lidstaten tot overeenstemming te brengen over concrete maatregelen.


- De term economische en ecologische ramp (econologisch dan?) verstaan ​​we onder de volgende factoren: toename van schulden (voor het verkrijgen van fossiele brandstoffen), toename van de instabiliteit van leveranciers en opwarming van de aarde.

- 2/2/2007 Chirac hield een mooie toespraak over onze onverantwoordelijkheid tegenover deze bedreigingen. (Ik denk dat ik het destijds gemist heb?)

- Rusland levert 1/3 van Europa's olie en gas

- 6% van de primaire energie in Europa is hernieuwbaar (pas op voor paniek: 70 tot 80% van deze 6% is afkomstig van waterkracht, dus Edf et cie...)

- we zien Benjamin Dessus, energiedeskundige (zie http://fr.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Dessus ). Hij vergelijkt olie met een medicijn en maakt een interessante analogie.
Om minder gedrogeerd en afhankelijk van uw dealer te zijn, moet u: ofwel minder consumeren, ofwel zelf produceren...

- een EuroSolar-manager wordt geïnterviewd: http://www.eurosolar.de/en/
Hij zegt dat de EU in 1993 een wet heeft aangenomen die evenveel subsidies toekende aan de ENR als aan de civiele nucleaire sector. Nucleair heeft zijn aandeel gehad, hernieuwbare energiebronnen wachten nog... :onheil:

Duur van de wereldreserves bij constant verbruik (hoofd heb ik niet opgemerkt).

a) olie 40 jaar
b) steenkool 300 jaar
c) gas 80 jaar
d) uranium: 65 jaar

- Een functionaris van Areva beweert dat de generatoren van de 4e generatie de opbrengsten van de centrales zullen vermenigvuldigen met...50 voor hetzelfde verbruik van uranium, waardoor de duur van de wereldreserves zal toenemen tot...3000 jaar!

Gegeven dat een centrale al 35% thermisch rendement heeft, hoe is dit mogelijk? Fokker? Brandstofregeneratie?

- We zien in detail de installatie van Jühnde, zie https://www.econologie.com/forums/biogaz-et- ... t1523.html

Het wordt gepresenteerd als een afkeuring van (idioten van?) regeringen die beweren dat energie-onafhankelijkheid onmogelijk is. Het is ook "de nachtmerrie" van bedrijven die energie verkopen. Een voorbeeld om voor hen niet te reproduceren.

- Decentralisatie en zelfproductie van energie = onaanvaardbaar voor de huidige energiemultinationals. Het woord lobby wordt niet uitgesproken (denk ik) maar de journalisten maken duidelijk dat wij niets kunnen doen en dat deze bedrijven de projecten zoveel mogelijk vertragen...

We spreken van een "revolutie van onderaf".

- Daarna gaan we verder met zonne-energie: het thermodynamische zonnestation in Almeria. Zien:
http://www.actu-environnement.com/ae/ne ... _3246.php4
et https://www.econologie.com/energie-mecan ... -3136.html

Deze projecten zijn veelbelovend, maar werden lange tijd (of bijna) volledig verlaten door de overheid...jammer...maar daar komt nu verandering in.

We zien de Solar Stirling-motor SOLO 161 (Duits) en de projectmanager is Solar Millennium, een ander Duits bedrijf: http://www.solarmillennium.de/

- 1% van de EU-brandstoffen = momenteel biobrandstoffen

- Bio-ethanol: het verhongert Zuid-Amerika. In 1 jaar tijd is de T van maïs gestegen van $100 naar $250. 110 bioraffinaderijen in productie in de VS. Het meeste dateert van na 2004, dus zeer recent. Water voor maïs is ook een probleem.

- TOTAL doet onderzoek (lippendienst) naar het vloeibaar maken van biomassa: gras en hout in het bijzonder.

- Groei (uiteindelijk) van het Chinese en Indiase wagenpark: van 5 miljoen naar 600 miljoen voor India en van 12 miljoen naar 500 miljoen voor China.

ps: ter herinnering, er zijn tegenwoordig ongeveer 800 miljoen voertuigen in de wereld.

- We staan ​​momenteel aan het begin van een 3e energierevolutie (1e = steenkool, 2e = olie...) of we deden het voorzichtig onmiddellijk of later met meer geweld... Jij kiest.. .
Dernière édition par Christophe de 03 / 10 / 07, 15: 12, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 03/10/07, 14:53

En de laatste van de 3 rapporten:

Geen benzine meer, het einde van de reis?

Hoe gaan we tanken als de olievelden opdrogen? Moeten we overwegen de auto in twijfel te trekken?

SWR © SWR
Met een opname van tien miljoen ton olie per dag, dwz meer dan de helft van de dagelijkse wereldproductie, is het autotransport veruit de grootste verbruiker. Binnen enkele decennia zullen de middelen echter uitgeput zijn. Er moet dus een vervangende brandstof worden gevonden. De onderzoeksafdelingen van de drie grote Amerikaanse autofabrikanten, Ford, General Motors en Chrysler, zoeken naar alternatieven voor de huidige motoren. Deze documentaire, grotendeels gefilmd in Detroit, de hoofdstad van de auto-industrie, onderzoekt de verschillende bekende oplossingen en hun mogelijke toepassing. Hij laat ons kennismaken met de verschillende "schone" energieën (koolzaad, suikerriet, enz.), terwijl hij hun grenzen benadrukt. En vraagt ​​zich af: zal op een dag de auto moeten worden opgegeven en de ongelooflijke bewegingsvrijheid die hij biedt?


- Zeer toegang tot bio-ethanol, probleem dat dit genereert op de beurskoers van een levensmiddel. Toch blijft de productie groeien: +15% in 2007!

- "Gemiddelde" exploitatie van Amerikaanse boer: 2000 ha maïs : Mrgreen: voor...3 medewerkers! We begrijpen al snel dat er zonder stookolie geen bio-ethanol is : Cheesy: 110 raffinaderij-fabrieken in de VS.

- Voedselherwaardering van gefermenteerde maïsresten

- Korn is King zegt de boer vol vertrouwen.

- Het Rocky Mountain Institute is veel minder zeker (met goede reden) van het belang van energiemaïs... zie hun site: www.rmi.org (het kan niet worden uitgevonden...)

Het RMI heeft een heel interessant concept ontwikkeld: de hypercar

De hypercar is een auto die tussen de 0,4 en 1,6 liter/100 km verbruikt. Een echt wonder bij de hand, want het is gebaseerd op 2 beheerste technologieën: hybride elektrische aandrijving (nu algemeen verkrijgbaar als standaard) en een ultralichte auto (400 kg voor een 4/5-zitter), dankzij de vervanging van het staal door moderne legeringen. Zeer eenvoudig van opzet, het kost hetzelfde als huidige auto's, of zelfs minder.


Bron: http://www.good-news.fr/2006/sortir/hypercar/

Hypercar e-boek

Het doet me zachtjes denken aan de Citroën Eco2000 uit 1983... de elektromotor en meer...

- Amerikaans olieverbruik: 15 miljard liter per jaar.

- Amerikaanse fabrikanten hebben moeite om de stijging van de energiekosten te verzilveren: pick-ups en andere 'monsterauto's' hebben moeite om te verkopen. Ze hebben sinds de jaren 80 ook last van buitenlandse concurrentie (maar daar gaat het hier niet echt om).

Kortom, de bevolking van Detroit, bolwerk van de wereldwijde auto-industrie op haar hoogtepunt, is van 2 miljoen naar 0,9 miljoen inwoners gegaan.

- Toyota heeft sinds 1997 wereldwijd een miljoen Prius verkocht en qua omzet GM voorbijgestreefd.

- De auto's van de toekomst moeten gebruik maken van de 2 energiebronnen die wijdverbreid aanwezig zijn in onze geïndustrialiseerde landen: olie en elektriciteit.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 03/10/07, 15:34

Hier is het precieze opbrengstverschil tussen PV-cellen en een thermodynamische zonne-energiecentrale, we naderen de 60% opbrengst!

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 03/10/07, 17:30

Ik weet niet of je dankzij mij naar deze show hebt gekeken of niet, maar ik heb er geen spijt van gehad.

Uitstekende samenvattingen, Christophe, van de verschillende rapporten.

Wat me bij dit alles zorgen baart, is dat er geen wonderoplossing bestaat als je je energieverbruik (dus ook al het vervoer in het algemeen) niet fors vermindert. Hoe gaan energieverslindende Amerikanen het genoeg verlagen? Daar verhongeren ze Mexico met hun ggo-maïs (veronderstel ik) die op duizenden hectares is verbouwd met een minimum aan arbeiders en dus een maximum aan tractoren en andere landbouwmachines, met als enig doel autotanks te vullen! Ik heb niet echt de indruk dat ze hun verbruik willen verlagen, ze willen olie vervangen, dat is alles, behalve bijvoorbeeld in Californië, maar een kleine minderheid.

Het miljoen verkochte Toyota Prius is een druppel op een gloeiende plaat.

Als de Europeanen met hun streven van 20% van ENr in 2020, moet ik erom lachen. Effectief voor Frankrijk ENR = nucleair :onheil:

Ik kreeg een malaise na het zien van dit programma: we draaien rondjes: elke keer als er een oplossing is, is er een probleem dat daarbij hoort, behalve misschien voor huisvesting, de oplossing van de Duitse HLM en dorp : Mrgreen: .
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Avatar de l'utilisateur
toto65
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 490
Inschrijving: 30/11/06, 20:01




par toto65 » 03/10/07, 20:37

Ik kan de herhaling van de show niet vinden.
Anders heb ik het (gedeeltelijk) opgenomen Ik mis 15 minuten vanaf het begin en het einde eindigt met Amerikaanse auto's.
Om het te delen met geïnteresseerden, heb ik de hele...
Als je de schema's vindt. Geef me een teken.
Een plus
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 147-gasten