Technieken om palen in de grond te beschermen?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: technieken voor het beschermen van palen in de grond?




par Moindreffor » 13/06/20, 17:54

Did67 schreef:
dede2002 schreef:
Kan PS worden omgezet in PVC?



Dus dat zou me verbazen!

Styreen is al een cyclisch molecuul (een C6-ring), zonder chloor, terwijl vinylchloride een alfeen is (lineaire koolwaterstof met dubbele binding) met een chlooratoom!

Als ze dan worden verwarmd, breken we zeker een deel van de lange kettingen die uit deze schakels bestaan, maar het lijkt mij moeilijk om in een pan te "polymeriseren"...

ik was het die over PVC sprak, maar in "plastics" is de familie groot, met aceton verdun je of je breekt ik weet het niet meer, mijn studies zijn ver weg, ik denk dat het meer is om polystyreen een "vloeibare" en kleverige consistentie te geven inderdaad, maar het werkt heel goed, al geprobeerd ook persoonlijk

de ovenbehandeling is een middel om het hout te beschermen, voor al het buitenhout, tuinborders, palen, roosters enz... het geeft ze een licht geelgroene kleur
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: technieken voor het beschermen van palen in de grond?




par Did67 » 13/06/20, 18:36

Bij deze behandelingen is er het ergste (chroom, enz.) en het minst slechte... Helaas komen veel van deze producten uit het Oosten, met normen die nog in de kinderschoenen staan! Maar hey, ik gebruik het ook! Terwijl ik rij...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: technieken voor het beschermen van palen in de grond?




par Christophe » 13/06/20, 19:06

Uh, vertel me of ik onzin praat, maar een super milieuvriendelijke methode om hout te stabiliseren zonder enige chemicaliën is om het te "carboniseren"? Dat wil zeggen verbrand het oppervlak op een paar mm...

Heb ik het mis?
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: technieken voor het beschermen van palen in de grond?




par GuyGadebois » 13/06/20, 19:18

Christophe schreef:Uh, vertel me of ik onzin praat, maar een super milieuvriendelijke methode om hout te stabiliseren zonder enige chemicaliën is om het te "carboniseren"? Dat wil zeggen verbrand het oppervlak op een paar mm...

Heb ik het mis?

Het verhardt het hout in ieder geval, dat is zeker. Als het dan een harsachtig hout is, zal de hars onder de verbrande laag in teer veranderen en fungeren als een schimmelbeschermer en -afweermiddel, vandaar de pijnboomteer en spiritus.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: technieken voor het beschermen van palen in de grond?




par ABC2019 » 13/06/20, 20:04

Swiss_Knight schreef:Hallo,

Ik ben op zoek naar ideeën om het deel van palen / palen in hout of bamboe die ik in de grond in de moestuin plant te beschermen zodat ze langer meegaan (elk jaar kan ik mijn palen met de ingegraven lengte zo veel inkorten dat ze worden opgegeten door paddenstoelen).
Ik dacht aan een vorm van betonachtige minerale coating. zonder "rommel" (ik wil bijvoorbeeld bepaalde metalen zoals koper vermijden).
Slaat dat ergens op?
Zie je andere interessante dingen?

dank u

persoonlijk zijn mijn bamboes van het ene jaar op het andere herbruikbaar, op de lange termijn splijten ze te veel en ik vervang ze, maar aangezien ik bamboes in mijn tuin heb, mis ik ze niet! zo niet, zou je misschien wat boomgenezende stopverf kunnen proberen?
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: technieken voor het beschermen van palen in de grond?




par Christophe » 13/06/20, 20:04

Dus ik ga niet fout!! : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6528
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1643

Re: technieken voor het beschermen van palen in de grond?




par Macro » 13/06/20, 20:05

we hebben de sprinkhanenhekpalen in brand gestoken die we met mijn vader hebben omgehakt...
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: technieken voor het beschermen van palen in de grond?




par Did67 » 13/06/20, 21:32

"Gerestificeerd" hout, dat wil zeggen ruwweg "gekookt" (op ik weet niet welke temperatuur) is een van de moderne manieren, minder vervuilend dan autoclaafbehandelingen, om duurzame bekleding te maken, die nauwelijks beweegt. In feite hebben we de oplosbare voedingsstoffen die de paddenstoelen voeden "geroosterd".

http://www.slp-thermowood.fr/bardage-bois-retifie/

[Let op, de looptijden zijn voor bekleding; ze zijn niet verzonken in de grond, die blijft vochtig]

Ja, in het verleden verbrandden we de palen om de weilanden te omheinen. Je hoeft alleen maar de "juiste dosis" te vinden. Als je te veel verbrandt, barst het, wordt het dunner... Op het platteland hebben we dat onder de knie. Ik zag het gebeuren, maar mijn herinneringen zijn niet meer nauwkeurig genoeg om te beschrijven...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: technieken voor het beschermen van palen in de grond?




par Ahmed » 13/06/20, 21:37

Het knikken van de palen werd traditioneel gedaan, maar ik ben niet zeker van de effectiviteit van het proces: ik herinner me dat studies het op geen enkele manier hadden aangetoond...
Wat gestoomd hout betreft, is het meer een kwestie van impregneren met een fase van depressie gevolgd door een fase van overdruk in aanwezigheid van niet echt "verschrikkelijke" conserveermiddelen; Dit wordt gedaan met conservatiehout klasse 3, dat wil zeggen hout dat slecht bestand is tegen rot, zoals grenen en dat, omdat het goed geïmpregneerd is, dan in categorie 1 valt.
Een andere, gezondere optie is om het hout te roosteren: de hitte transformeert een deel van de bestanddelen van het hout en maakt het, mits een zekere vermindering van de mechanische weerstand, bijna onaantastbaar voor schimmels en niet erg gevoelig voor vochtopname.
Ten slotte blijft sint-jansbrood een "must" in termen van weerstand tegen rot met een klasse 1 verkregen zonder enige kunstgreep...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Swiss_Knight
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 44
Inschrijving: 06/11/16, 13:54
Plaats: Franstalig Zwitserland
x 10

Re: technieken voor het beschermen van palen in de grond?




par Swiss_Knight » 13/06/20, 22:39

Christophe schreef:Uh, vertel me of ik onzin praat, maar een super groene methode om het hout te stabiliseren zonder enige chemicaliën is om het te "carboniseren"? Dat wil zeggen verbrand het oppervlak op een paar mm...

Heb ik het mis?


Ach ja! Waarom niet !
Enige tijd geleden ontdekte ik een identieke techniek (die ik briljant vond) toen ik op zoek was naar een "natuurlijke" methode om synthetische verf te vermijden op een verwijderbaar houten frame dat ik gebruik als broeikas voor de lente om het zo lang mogelijk te houden.

Het is een voorouderlijke techniek in Japan die de naam Shou Sugi Ban (焼杉板) en/of Yakisugi (焼杉) draagt.
Er zijn tal van video's op YouTube, waaronder deze die het goed samenvat, zonder enige franje:



De Wikipedia-pagina is niet de rijkste maar nog steeds interessant; https://fr.wikipedia.org/wiki/Yakisugi
Ze gebruiken het om het constructiehout van de huizen te beschermen tegen een hele reeks omgevingsfactoren, zoals het risico op brand (het is misschien contra-intuïtief, maar het is waar), xylofage insecten of houtetende schimmels. Onder andere. Er is zelfs een hernieuwde interesse in het Westen voor deze techniek, zoals blijkt uit dit artikel uit de New York Times: https://www.nytimes.com/2017/09/19/t-ma ... i-ban.html en vele andere sites die over architectuur praten. Anderen maken er (heel mooie) voorwerpen van, in die zin is het zelfs een kunst vind ik.

Het kan dus in de verleiding komen!
2 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 249-gasten