Units!?!

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13724
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Eenheden!?!




par izentrop » 03/08/19, 00:26

0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Eenheden!?!




par Ahmed » 03/08/19, 09:30

Ik heb al cijfers gelezen van 240 stuks

Ik denk dat je je voeten door elkaar haalt in absolute waarden en percentages...
Dit betekent simpelweg 240 kg/ha, dus als je bijvoorbeeld stikstofmeststof hebt van 20% (dus 20 kg werkzame stof voor 100 kg totale stof), dan moet je 1200 kg per hectare van deze formulering geven...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Eenheden!?!




par Did67 » 03/08/19, 11:12

Nog een kleine precisie: als voor stikstof, een eenheid stikstof, het goed is 1 kg stikstof (impliciet zuiver, of "het chemische element stikstof"), voor P en K wordt dat dikker!

Vanwege chemische analysemethoden die nog in de kinderschoenen stonden toen dit werd geformuleerd, tellen we voor P (fosfor) mee in P2O5 : een "eenheid van P" is dus de hoeveelheid P - chemisch element fosfor - in 1 kg P2O5

En voor K (kalium) tellen we in K2O: één eenheid K is "evenveel K - scheikundig element kalium - als er in 1 kg K zit2O".

En dus inderdaad, in een meststof of een amendement kan niet meer dan 100% van zo'n element zitten - en vaak veel minder - omdat het niet het zuivere element is dat wordt gehanteerd, maar een zeer onzuiver, dat andere elementen bevat - bijvoorbeeld in kaliumchloride zit ook chloride, dat weegt maar is nutteloos! Of vulstoffen (ammoniumnitraat of ammoniumnitraat is "verpakt" met inerte poeders).

Op een veld kun je echter zoveel eenheden meenemen als je wilt, op voorwaarde dat je de overeenkomstige hoeveelheid kunstmest plaatst. Het is een simpele regel van drie!

- Een technische fiche vertelt u dat u 240 eenheden N/ha moet toevoegen (dus één hoeveelheid per gebied); kortom, de boer zal je vertellen dat hij 240 eenheden stikstof plaatst - daartussen begrijpen ze elkaar...
- u gebruikt ammoniumnitraat dat 33,5% bevat (dit moet op de zak vermeld staan)
- u hoeft slechts 240 / 0,335 = 716 kg kunstmest (die dus 33,5% N bevat, dus 240 eenheden) per ha gewas mee te nemen

Het is rigoureus: het % in de meststof is niet meer dan 100%, maar de hoeveelheid per hectare komt overeen met de behoeften van de plant, namelijk 240 eenheden per hectare cultuur.

En als je 7 ha teelt, wordt de hoeveelheid logischerwijs vermenigvuldigd met 7: dus iets meer dan 5 kg, ofwel 000 ton.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Alfybe
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 07/07/19, 19:49
x 1

Re: Eenheden!?!




par Alfybe » 03/08/19, 12:22

Bedankt allemaal, ik wist dat ik hier een coherent antwoord zou vinden.
Het gebruik van kwantisatie in verschillende modi is verwarrend, vooral als ze in hetzelfde onderwerp worden gemengd.
Ik ben een elektronica-ingenieur en in het veld komt de verwarring tussen kW en kW/h vaak voor, ik veronderstel dat het onder hetzelfde principe valt.
Hartelijk dank aan alle

@did67
Ik heb u informatie gestuurd met betrekking tot een conferentie(s) in België in oktober en ik vrees dat u het bericht hebt 'gezapt' omdat ik geen reactie zie.
Zou u voor mijn gemak een vrij snelle follow-up willen doen (positief of negatief) omdat ik deadlinebeperkingen heb voor het reserveren van panden.
dank u
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Eenheden!?!




par Did67 » 03/08/19, 16:19

Oh jij bent het!!!

Ik zal het met mijn vrouw bekijken en dit weekend bevestigen...

PS: U zult merken dat niet iedereen onze "samenhangende antwoorden" waardeert!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Alfybe
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 07/07/19, 19:49
x 1

Re: Eenheden!?!




par Alfybe » 03/08/19, 16:33

Merci.

PS: U zult merken dat niet iedereen onze "samenhangende antwoorden" waardeert!


Ja, dat is het hele punt van uw boek, dat nauwgezetheid en ecologie combineert.

Tot binnenkort ;-).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Eenheden!?!




par Grelinette » 03/08/19, 18:04

Even terzijde, nog steeds over units moeilijk te begrijpen en om te zetten, in de agrarische omgeving spreken we ook wel van UFC voor paardenvoer, en UFC betekent: "Horse Forage Unit". Het is de eenheid van calorie-inname die wordt gegeven voor een specifiek basisdieet, uitgedrukt in gerst-equivalent (een graansoort).

Dus voor paarden (en zeker ook voor andere herbivoren) berekenen we de energieopname in KVE maar niet in calorieën, ook al is er een overeenkomst met de calorieën.

Concreet is het zo moeilijk om te zetten omdat het voer van paardachtigen, omdat het heel gevarieerd kan zijn (granen, korrels, enz.) dat we vaak empirisch handelen!

Bovendien, om een ​​verband te leggen met het basisonderwerp, is er voor voeding ook de parameter % assimilatie, namelijk het % van het energieaandeel in de voeding dat effectief zal worden opgenomen, namelijk 35 tot 70% voor voer, en 70 tot 90% voor krachtvoer, om nog maar te zwijgen van de paardachtigen zelf, die een verschillend assimilatievermogen moeten hebben.

... en waarschijnlijk moet dit begrip % assimilatie ook gevonden worden bij de verschillende grondsoorten die de hoeveelheden kunstmest krijgen!
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9841
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: Eenheden!?!




par sicetaitsimple » 03/08/19, 21:11

Alfibe schreef:Bedankt allemaal, ik wist dat ik hier een coherent antwoord zou vinden.


Ik arriveer na het gevecht, maar ik wilde gewoon een pagina van een andere melden forum die ik op een dag had opgeschreven en die mij een goede inleiding leek te zijn op het onderwerp meststoffen (nutriënten) en die deze vragen over eenheden behandelt:
https://www.aujardin.org/viewtopic.php?t=117805&start=

Ik stuur het je, maar ik ben op geen enkele manier de redacteur, dus ik ga het niet bespreken.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Re: Eenheden!?!




par Forhorse » 03/08/19, 21:38

Alfibe schreef:Ik ben een elektronica-ingenieur en in het veld komt de verwarring tussen kW en kW/h vaak voor,


Ah, het is lelijk voor een elektronica-ingenieur om kW/h te schrijven als het niet bestaat... de echte eenheid is kWh
0 x
Avatar de l'utilisateur
Alfybe
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 07/07/19, 19:49
x 1

Re: Eenheden!?!




par Alfybe » 04/08/19, 00:15

sicetaitsimple schreef:
Alfibe schreef:Bedankt allemaal, ik wist dat ik hier een coherent antwoord zou vinden.


Ik arriveer na het gevecht, maar ik wilde gewoon een pagina van een andere melden forum die ik op een dag had opgeschreven en die mij een goede inleiding leek te zijn op het onderwerp meststoffen (nutriënten) en die deze vragen over eenheden behandelt:
https://www.aujardin.org/viewtopic.php?t=117805&start=

Ik stuur het je, maar ik ben op geen enkele manier de redacteur, dus ik ga het niet bespreken.


Bedankt, ik noteer het goed
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 156-gasten