Onze participatietuin in Moselle

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9838
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par sicetaitsimple » 07/11/19, 19:12

emilio57 schreef:Bodem arm in klei en slib. Er is echter iets anders dan zand, want het is paradoxaal moeilijk, compact, zelfs waar we het hebben behandeld.


Ik sta mezelf gewoon toe een hypothese te kopiëren die is geformuleerd op pagina 3 van deze thread:

Ja, er is iets mis ... En ik herhaal, op basis van de weinige foto's (uiterlijk, kleur) en de beschreven geschiedenis (tuinen, mijnwerkershuizen) een veronderstelling van relatief significante bijdragen gedurende verschillende decennia as van steenkool. Ik kan me helemaal vergissen, het zou niet erger zijn ... er is alleen een chemische analyse van de grond die ons in staat zou stellen duidelijk te zien.
Bestaande voornamelijk uit SiO2 (zand om te vereenvoudigen), is het belangrijkste industriële gebruik van steenkoolas de opname in de productielijn van klinker en cement, ofwel stroomopwaarts (in de "ruwe", alvorens in de oven), of stroomafwaarts (op het niveau van het malen van klinkers). En in beide gevallen wordt niet naar silica gezocht, maar naar Al2O3 en calciumverbindingen ... die de basis vormen van een goed cement!
Even een vraag aan Emilio: op sommige plaatsen, als het droog is, zie je tijdens het roeren geen kleine zwarte deeltjes, wat een teken zou zijn van onverbrand voedsel?
Laten we duidelijk zijn, ik wou dat ik ongelijk had!
0 x
emilio57
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 54
Inschrijving: 18/07/19, 17:45
x 6

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par emilio57 » 07/11/19, 21:24

sicetaitsimple schreef:
emilio57 schreef:Bodem arm in klei en slib. Er is echter iets anders dan zand, want het is paradoxaal moeilijk, compact, zelfs waar we het hebben behandeld.


Even een vraag aan Emilio: op sommige plaatsen, als het droog is, zie je tijdens het roeren geen kleine zwarte deeltjes, wat een teken zou zijn van onverbrand voedsel?
Laten we duidelijk zijn, ik wou dat ik het mis had! [/ I]


Goedenavond was eenvoudig.
Hij leek nee te hebben geantwoord. Ik heb het gecontroleerd en in de video hebben we een voorbeeld
Maar ik zou het opnieuw controleren
0 x
emilio57
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 54
Inschrijving: 18/07/19, 17:45
x 6

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par emilio57 » 21/06/20, 13:53

Dag iedereen,

na een winter waarin we zoveel mogelijk hebben aangepast met massa's OM, stro (50% van het totaal), paardenmest gedecanteerd gedurende 1 jaar (30%), hooi, scheren, bladeren, brf enz ... het land is al beter uiterlijk en vooral minder compact, malser.
Maar een geluk dat nooit alleen aankomt, we zijn besmet met slakken en ik weeg mijn woorden zoveel als er zijn. Elke plant wordt aangevallen, gestampt, zelfs met verschillende trucs - beschermd door een fles, overgebleven voedsel in de buurt (dat onmiddellijk wordt verslonden).
Velen van ons hebben al gekweekt, we hebben nog nooit zoveel slakken in een tuin gezien.
Ik herinner u eraan dat we het land in maart 2019 hadden uitgegraven: de grond was maagdelijk, hard,

Maart 2019:
Beeld

novembre 2019:
Beeld

Juni 2020:

Beeld Beeld
Beeld Beeld Beeld

Beeld Beeld Beeld

Beeld Beeld Beeld

Beeld Beeld
0 x
emilio57
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 54
Inschrijving: 18/07/19, 17:45
x 6

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par emilio57 » 25/06/20, 22:07

hier is een kleine video om het project te presenteren.





en de tuin begin juni:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par Did67 » 26/06/20, 15:50

Nou, als er anjers van India zijn, is het dan dat de slakken kalmeren ??? De oranje slakken zijn verslaafd !!!
0 x
emilio57
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 54
Inschrijving: 18/07/19, 17:45
x 6

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par emilio57 » 26/06/20, 21:21

Did67 schreef:Nou, als er anjers van India zijn, is het dan dat de slakken kalmeren ??? De oranje slakken zijn verslaafd !!!

Het is de voorraad. Zet op dienblad. Ze vallen niet te veel aan. Elders houden ze er echt van.

Ik begin de slak te pakken. Het is eigenlijk een verhaal over onevenwichtigheid.
In een tank met radijs en raket waar ik zeker van ben dat ik geen groot onderwerp heb, elimineer ik baby's, een paar millimeter, tientallen per dag,
Het komt door de afwezigheid van roofdieren
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par Did67 » 26/06/20, 21:52

Deze prachtige randen zijn, naar mijn mening, een obstakel ...

Nu heb je ook geduld nodig ... Laat ze komen. Van ergens. Wennen. En blijf !!! Het is een beetje willekeurig.

We kunnen remmen. Grenzen (karabijnen, stafyles). Grills (egels). Enzovoort ...

Of we kunnen helpen: schuilplaatsen, hoog gras, wetlands (padden, orvets, salamanders ...). Oud hout. Droge stenen muren (hagedissen) ...

Helaas leiden "indoctrinatie" en "modi" eerder tot vierkanten - en daarmee wordt het probleem vergroot! En we zullen op zoek gaan naar de "remedie" ...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9838
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par sicetaitsimple » 26/06/20, 22:28

Did67 schreef:Deze prachtige randen zijn, naar mijn mening, een obstakel ...


We hebben erover gesproken als ik het me een paar pagina's eerder een paar maanden geleden goed herinner. Dit project is bedoeld (als ik het goed heb begrepen) om ouderen, gehandicapten, mensen in re-integratie, kinderen, gezinnen, ... te verwelkomen in een plaats van leven en / of Het is daarom noodzakelijk om gangpaden te hebben die breed genoeg zijn om beweging te vergemakkelijken, duidelijke "grenzen" voor gecultiveerde gebieden, ... omdat ze in het begin geen tuinman zijn, en ze komen er af en toe.

Het is aan de Caraïben en anderen om er vanaf te komen! We rekenen erop!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par Did67 » 26/06/20, 22:52

Ik herinner het me niet altijd ... ik wist dat het collectief was.

Merk op dat thuis geen lijsten, maar bezoekers ... Ik moet toegeven dat ik zo en zo heb gevraagd om niet te veel te "dansen" op mijn basilicumplanten - ik moet ook zeggen dat ik ze heb. had geplant langs de oprit, oprit kant! [Ik heb het over basilicum]

Dan zijn het gewoon keuzes !!! Dat moet bewust gebeuren. U kunt er voor kiezen om een ​​mooie, mooi aangelegde tuin te hebben. En misschien om wat meer te worstelen met de slakken ... Of andersom. Ik wil mijn standpunt niet opleggen! Aan de andere kant zou ik doorgaan met het krabben van deze mode, die alleen een bedrijf is dat 25 € 4-borden verkoopt die 5 waard zijn! Omdat de meerderheid van de mensen niet in staat zou zijn om een ​​serieus argument te geven over het nut van deze borden voor 25 €, maar met een levensduur van 5 jaar (ik ben optimistisch!).
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9838
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par sicetaitsimple » 26/06/20, 23:01

Hoewel ik het inhoudelijk met u eens ben, wilde ik alleen maar benadrukken (gegeven wat ik uit dit project heb begrepen) dat andere criteria dan die welke voor een persoonlijke tuin gelden, structurerend kunnen worden.
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 219-gasten