Onze participatietuin in Moselle

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par Did67 » 25/09/19, 12:42

VetusLignum schreef:
A priori zouden al deze planten moeten sterven bij de eerste kou van de winter.

Het is noodzakelijk om de (symbiotische) fixatie van stikstof uit de lucht te onderscheiden; wat peulvruchten zoals wikke doen; en de opslag van stikstof uit de bodem (om uitspoeling ervan te voorkomen); wat andere planten doen, inclusief mosterd of rogge.


Sorry, ik had de rest niet gelezen; Ik reageerde op het lezen van het eerste bericht...

Wij zijn het 100% eens. Ook voor de vraag peulvruchten/niet-peulvruchten!
0 x
emilio57
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 54
Inschrijving: 18/07/19, 17:45
x 6

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par emilio57 » 05/10/19, 22:26

bonsoir,

au, het stro en hooi zijn door de regen ondergelopen, dit zijn kleine balen.
Ik begrijp dat het te vroeg is voor het hooi, maar bestaat er geen risico dat het gaat schimmelen?

Moeten we het tot na de winter laten drogen, of moeten we het al uitspreiden?
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par Moindreffor » 06/10/19, 11:24

emilio57 schreef:bonsoir,

au, het stro en hooi zijn door de regen ondergelopen, dit zijn kleine balen.
Ik begrijp dat het te vroeg is voor het hooi, maar bestaat er geen risico dat het gaat schimmelen?

Moeten we het tot na de winter laten drogen, of moeten we het al uitspreiden?

er is geen echte datum voor het verspreiden van het hooi, er zijn situaties
ik die bijvoorbeeld gebrek heeft aan OM en vruchtbaarheid, dit jaar zal ik kiezen voor 2 balen stro als eerste laag (want meer koolstof en houtachtig voor de structuur van de bodem en eventueel nitraatpomp) om vrijwel de hele moestuin te bedekken en daarbovenop 2 balen hooi, en dat vanaf nu

vervolgens zal ik rond februari hooi toevoegen, 2 balen zodat het nat kan worden door de late winterregens om uien, knoflook en sjalotten te planten

de rest (2 balen) wordt een beetje gelegd voordat de zomerplanten worden verplant, met een dubbele laag voor de aardappelen, dus rond eind maart begin april, later regent het misschien niet meer genoeg om hooi te halen, wie zal dat hebben genoeg regen gehad, we hebben de afgelopen 2 jaar redelijk droge bronnen gehad

hier is mijn aanvalsplan voor de toekomst
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
emilio57
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 54
Inschrijving: 18/07/19, 17:45
x 6

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par emilio57 » 06/10/19, 12:44

Moindreffor schreef:
emilio57 schreef:bonsoir,

au, het stro en hooi zijn door de regen ondergelopen, dit zijn kleine balen.
Ik begrijp dat het te vroeg is voor het hooi, maar bestaat er geen risico dat het gaat schimmelen?

Moeten we het tot na de winter laten drogen, of moeten we het al uitspreiden?

er is geen echte datum voor het verspreiden van het hooi, er zijn situaties
....

hier is mijn aanvalsplan voor de toekomst



Bedankt, minder moeite. Wij gaan strooien volgens ons nieuwe teeltplan.
Didier, is het hooi verrot?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par Did67 » 06/10/19, 15:40

In de loop van de tijd ben ik twee situaties gaan onderscheiden:

a) met uitzicht op een weide, die ik vanaf de volgende lente wil afbreken en cultiveren (zaaien), verspreid ik het hooi in november zodra de grond te koud is voor de bacteriën om door te gaan met "nitrificeren" (nitraten produceren).

b) waar ik een jaar of langer aan het cultiveren ben, blijft de bedekte grond (met hooi) warm, in de herfst blijft er ongebruikte stikstof achter; hooi beschermt de bodem zeker tegen de impact van regen, maar niet tegen het uitspoelen en wegvoeren van deze nitraten... Ik heb dus liever dat er levende planten zijn, die deze nitraten zullen opnemen: groenbemesters of veel eenvoudiger, mooi “onkruid” (niet de vervelende); Ik laat het daarom “groen”; Eind januari/februari heb ik het hooi erin gedaan. Na het maaien of opruimen van wat er op grondniveau groeit. Ik vertrek. Ik bedek met hooi (iets minder, omdat er al voedzame biomassa ter plaatse is).

Bij grote rollen breekt het hooi niet teveel af. Idealiter worden ze op pallets geplaatst en afgedekt met een zeildoek. Het is nog niet klaar.

Kleine balletjes zijn minder dicht en gevoeliger. Water sijpelt overal. Ze moeten beschut worden terwijl ze wachten om gebruikt te worden...


Ja, hooi "rot". En dat is maar goed ook: het betekent dat het levende organismen voedt die de bodem ‘repareren’ en opbouwen. Dit betekent ook dat het wordt omgezet in mineralen die de groenten zullen voeden.

“Rot” is geen vloek, laat staan ​​een gevaar: het is een zegen!
1 x
emilio57
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 54
Inschrijving: 18/07/19, 17:45
x 6

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par emilio57 » 02/11/19, 23:32

Bonsoir à tous

Daar ga je, het is het einde van het seizoen en de voorbereiding van een nieuw seizoen waarvan we hopen dat het vruchten zal afwerpen!
Hieronder de laatste foto's vóór de winterafdekking:
Beeld

Beeld

Beeld

Beeld

en de eerste percelen bedekt met bladeren, hooi en stro, gemaaid gras.

Beeld

Ter herinnering: het terrein is afgelopen maart volledig gesloopt.

Rond al deze overdekte percelen gewijd aan de teelt, zullen we de vegetatie laten groeien om het leven, de biodiversiteit en dus de bodem te optimaliseren.

Aankomende aanvoer van mest en stro om de andere kant klaar te maken.
En er is nog veel te doen voor ons project:
- het zat zijn
- kippenhok
- collectieve composteerder met sorteerbewustzijn.


Tot binnenkort


Voor Didier: Leuk je ontmoet te hebben, maar gezien het succes van je conferentie kon ik niet wachten op de lange rij mensen die je kwamen ontmoeten. We zullen proberen naar de Elzas te komen.
1 x
emilio57
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 54
Inschrijving: 18/07/19, 17:45
x 6

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par emilio57 » 07/11/19, 15:07

Hallo,

Aankomst van het vel, aangezien we beginners zijn in de omslag, is het een hele discussie over de volgorde van de lagen.
De verdedigers van mest op bladeren of stro hebben gewonnen.

Didier, kun je me alsjeblieft herinneren aan een informatieve dia van je conferentie, waar het mengsel van organisch materiaal voor bodembedekking werd aangegeven.
dank u
toebehoren
20191106_172112.jpg
20191106_172054.jpg
20191106_172123.jpg
20191106_172115.jpg
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par Did67 » 07/11/19, 16:28

Heel simpel: afgebroken mest, zoals ik zie, is ook een groeimedium. Daar kun je geen onkruid mee bestrijden!

In tegenstelling tot hooi, stro en dode bladeren.

Maar de dode bladeren aan de oppervlakte waaien weg in de wind. Suaf als we ze op de grond plaatsen met een net, of met hooi erop. Of stro erop.

Voor de rest is het een kwestie van C/N

- afgebroken mest: in balans
- hooi: evenwichtig
- dode bladeren: men stinkt te weinig stikstof; dit is geen probleem in de herfst, op reeds beplante grond: het kan de nitraten "pompen".

Let op: je bevindt je op zandgrond, als ik het mij goed herinner en al aangepast; je hebt momenteel een piek in nitrificatie; zonder dat er groenbemesters of onkruid groeit, gaat hij zo het water in!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par Did67 » 07/11/19, 16:35

En vooral voor de sociale vrede: alles werkt! Zelfs onzin werkt! Dus vecht niet...

In zandgronden moet de vorming van stabiele humusstoffen prioriteit hebben: daarom materialen met een hoge isohumische coëfficiënt (k1). Mest, BRF, zelfs een kleine dosis hout (zaagsel, spaanders)... In zeer zandige grond kan de prioriteit liggen bij het bevorderen van de installatie van stabiele MO, die een spons zal zijn voor water en een "koelkast" voor de voedingsstoffen ... Met het risico dat het in het begin wat lastig zal zijn (opbrengstprobleem)...

En dan denk ik dat je het boek vanaf het einde moet lezen: je zit kennelijk nog te veel in het ‘wat moet er gebeuren…’ (paradigma 1). En niet genoeg in “wat niet te doen”? (paradigma 2)...
2 x
emilio57
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 54
Inschrijving: 18/07/19, 17:45
x 6

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par emilio57 » 07/11/19, 18:16

Did67 schreef:Let op: je bevindt je op zandgrond, als ik het mij goed herinner en al aangepast; je hebt momenteel een piek in nitrificatie; zonder dat er groenbemesters of onkruid groeit, gaat hij zo het water in!

Hallo Didier.
Bodem arm in klei en slib. Er is echter iets anders dan zand, want het is paradoxaal moeilijk, compact, zelfs waar we het hebben behandeld.
Als we een van deze vier bezoeken, zal ik je wat monsters meenemen.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 177-gasten