Nieuwe luie 04-moestuin

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Adrien (voormalig nico239) » 16/09/18, 01:44

Ik denk vooral dat de planten die ter plekke ontkiemden heel vroeg mycorrhiza en dit voordeel behouden, waar planten "opgekweekt" in potten lijden onder de omstandigheden van deze "kweek" (water geven + bemesting, ook al is het natuurlijk via de compost / grond , moedig de planten niet aan om een ​​beroep te doen op de mycorrhiza-schimmels om hen te helpen. En om ze te voeden! Om een ​​'symbiose' aan te gaan, dus een 'geven en nemen'-deal, is het noodzakelijk om behoeften niet tevreden - een "gebrek"! En dan heb ik het niet over commerciële planten gedoopt met meststoffen en behandeld tegen allerlei mogelijke ziekten - rot -, gekweekt in grond "gesteriliseerd" door hittebehandeling of "compostering volgens de normen" !!!]

Deze verhalen over mycorrhisatie hebben moeite om door te dringen in onze kijk op de dingen. Het bewijs: ik blijf mijn planten onder frames maken. Maar ik zal nog steeds evolueren: gebruik van de grond van de moestuin als een "groeimedium", vermindering van de watertoevoer ... Maar het moet worden erkend dat dit vrij moeilijk is, de manier waarop planten en mycorrhiza elkaar "herkennen", uitwisselen moleculen voor dit doel (polypeptiden - ketens van aminozuren veel korter dan eiwitten / enzymen; we verspillen niet !!!).

Tussen vroegrijpheid en het bevorderen van mycorrhisatie is er geen definitieve, perfecte oplossing. Alleen "minder slechte compromissen"! [/ Quote]

Ik deel duidelijk.

Na het concept van precocity daadwerkelijk te hebben besproken, kan het nodig zijn om weddenschappen te proberen en klaar te zijn om zaailingen van identieke variëteiten te zaaien of te verspreiden met avant-garde (wiens offer waarschijnlijk maar niet zeker is) enzovoort.

Dit jaar hadden we heel vroeg kunnen zaaien omdat de vorst heel vroeg was verdwenen.
Omgekeerd weet iedereen wat lente 2017 was

Hoe dan ook, ik denk ook dat je veel tests moet doen met verschillende variëteiten om te zien wat het beste werkt, het vereist een beetje organisatie en het maken van aantekeningen of bewegwijzering, maar het vermijdt ook de benaderingen die zijn vaak de broedplaats voor landbouwlegendes ten onrechte en door.

Het lijkt mij dat als meerdere zaden ontkiemen en groeien in een tuin, dit komt omdat aan de voorwaarden voor deze groei en deze groei wordt voldaan.

Vanaf daar hebben we al een goede aanwijzing.
Alleen het volgende jaar mag opnieuw worden uitgegeven om de verificatie voort te zetten.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Diabolorent » 17/09/18, 09:53

Ook dit weekend weer een goede oogst :D

IMG_2190.JPG


We zien de sporen van slakken en anderen, maar ze hebben me nog steeds iets te eten nagelaten.
Door nadelen maakten ze een klein bloedbad op de gehoornde Andes en cherrytomaatjes die dicht bij de grond lagen :schok:
Volgend jaar ga ik meer aandacht besteden aan de lage takken, ik heb echt veel rondhangen. Snijd ze misschien voor de bloei, ik weet het niet.
Wat denk jij

IMG_2187.JPG


IMG_2183.JPG


maar niets goeds zal niet klagen, ik heb nog genoeg te doen!

IMG_2185.JPG


Surprise of the WE: een kleine paprika die schuchter uitkomt !!! :schok:

IMG_2181.JPG


Door nadelen, voor volgend jaar vraag ik me af of ik tomaten moet zaaien: ik heb zoveel zaden op de grond dat het me niet zal verbazen dat ik planten heb die van nature uitkomen.

Anders verleidt direct zaaien me echt. Ter herinnering: ik heb dit jaar al heel vroeg in het seizoen wat tomaten- en courgettestelen geplant. Er volgde een periode van sterke depressie (vergeelde bladeren en op sommige plaatsen zelfs wit) waarna ze op een prachtige manier verder gingen!

Ik herhaal mijn vraag uit de vorige post: wat planten we in deze periode en wat bereiden we voor op deze winter? Kool, prei, salade? Ik heb nog steeds een ongebruikte ongebruikte oppervlakte, dat is jammer! :o

Fijne week allemaal : Mrgreen:
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Moindreffor » 17/09/18, 13:10

van mijn kant heb ik kolen die wachten om groot genoeg te zijn om te worden overgeplant, ik zal een beetje hooi opruimen om de witte uien die ik in een bak heb gezaaid te verplanten, ik heb wintersla die sta op en ik zal binnenkort transplanteren

hier in het noorden denk ik dat ik vanaf half juli al mijn winterzaailingen moet gaan bereiden, anders is het te laat, beginnen mijn escaroles zich te ontwikkelen, de slakken hebben er een paar gekruld gegeten het is erger, het ontwikkelt zich echt niet verschrikkelijk
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Did67 » 17/09/18, 16:03

Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen "herfstsalades", van het type escarole cichorei, gekruld of niet, wat vroeg genoeg moet gebeuren. Ik word ook regelmatig genaaid ... Ze zouden een klein plukje moeten gaan maken. Dan kunnen we ze afdekken, tunnel, kas, zeilen enz. Om ze "blijvend" te maken. Dit zijn geen echte wintersalades. Het zijn eerder herfstsalades met een "zekere weerstand tegen de kou" en die, zeker onder beschutting, tot de winter kunnen duren: hun ontwikkeling vindt plaats vóór de kou ...

Echte wintersalades (wat sla, wat kazen) lijken een beetje op wintertarwe: ze overwinteren als kleine plantjes, zijn bestand tegen extreme kou en ontwikkelen zich in het voorjaar heel snel. Ze zouden de "vroege voorjaarssalades die de winter zijn doorgekomen" moeten worden genoemd! Ze mogen vooral niet te ontwikkeld zijn, anders weerstaan ​​ze minder!

Een ander ding is ook het witloof, dat in jaar n groeit, wortels vormt, die in de winter worden geforceerd. Een beetje vergelijkbaar, paardebloemen, die het hele seizoen groeien en waarvan de uitlopers, uit de reserves, de eerste salades vormen in het voorjaar.

De etikettering is nogal slecht en "verwarrend" ... IT wil mensen tevreden stellen van het zuiden tot Marokko, en van het noorden tot Letland ... Dit is duidelijk ergens verkeerd!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par chafoin zijn » 17/09/18, 16:22

Er zijn ook spinazie, knoflook denk ik (naast kool). Binnenkort zullen de bonen (ik zaai ze in oktober / Gironde) of zelfs de erwten die zoals de bovengenoemde wintersalades in het vroege voorjaar geven.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Adrien (voormalig nico239) » 18/09/18, 01:21

Diabolorent schreef:Ik herhaal mijn vraag uit de vorige post: wat planten we in deze periode en wat bereiden we voor op deze winter? Kool, prei, salade? Ik heb nog steeds een ongebruikte ongebruikte oppervlakte, dat is jammer! :o


Uit ervaring (winter 2017-2018) hadden we altijd salades of bijna maar ... in de kas dus te vermijden.

Aan de buitenkant stierven de kauwsnacks niet, maar bewogen geen jota, dus tintin zibus.

De spinazie heeft zich goed ontwikkeld, ook al had ik belachelijk weinig gedaan.

Voor de winter doet het niet veel.

Maar aangezien we dit jaar nog niet in de winter zijn, probeer ik het opnieuw

- gigantische winterspinazie gezaaid

- non-stop radijs totdat het onmogelijk is om te zaaien

- gezaaide wortels (die van dit voorjaar worden groter en we eten ze wanneer we ze nodig hebben, maar ik had ze te strak), in dit opzicht weet ik niet echt hoe de wortel de kou kan weerstaan, zelfs als hij bescherm het waarom niet, aangezien ik chassis MOET maken, : Mrgreen: )

- kauwen (zaaien) in de hoop dat het eetbaar zal zijn voor het koude weer

- bonen, ze moeten worden beschermd. (Mme heeft er wat in de kas gezet en ze zijn al 15 cm.

- rapen (we eten die in de aarde terwijl we verder gaan), ik weet niet zeker of als we ze zaaien, ze de winter zullen doorstaan, maar wie niets probeert ...

- kool gezoem ... ik heb direct gezaaid dat, denk ik, door de sprinkhanen wordt geschaafd ... dus ik denk dat ik zal moeten werken :onheil: en begin opnieuw in potten. pffff
Het lijkt (wantrouwen) dat sommige soorten onder de sneeuw "barsten" om te zien of het waar is.

- Mevrouw doet prei (ik hou niet alleen niet van, maar het is te nauwgezet voor mij : Mrgreen: )

- knoflook natuurlijk (op bestelling)

- ui het is mevrouw die er voor zorgt, sjalot dito

Dus om buiten samen te vatten zou ik zeggen dat knoflook, kool, ui, sjalot, bonen, rapen, spinazie ... het doet al niet veel pijn?

Hoe dan ook, als je het niet probeert, zul je nooit weten of het in je hoek past of niet. Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Diabolorent » 18/09/18, 11:45

Ok ik zal het opzoeken!
Binnenkort de druivenoogst, dus ik zal proberen te haasten, maar toch niet te veel : Mrgreen:
Ik hoef niet overweldigd te worden, het zou jammer zijn voor een luie :schok: : Lol:
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Did67 » 18/09/18, 13:07

Diabolorent schreef:Ik hoef niet overweldigd te worden, het zou jammer zijn voor een luie :schok: : Lol:


Het gebeurde zo snel, geloof me !!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Adrien (voormalig nico239) » 20/09/18, 00:19

Luister naar de "oude" wijze Laurent ... :!:

Het is net als motorrijden in een discipline waarvan je weet dat je die nodig hebt ... wat niet altijd gemakkelijk is.

Als we 5 of 8 maanden plannen, zijn we er niet zo aan gewend ...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Moindreffor » 20/09/18, 07:54

nico239 schreef:Luister naar de "oude" wijze Laurent ... :!:
Het is net als motorrijden in een discipline waarvan je weet dat je die nodig hebt ... wat niet altijd gemakkelijk is.
Als we 5 of 8 maanden plannen, zijn we er niet zo aan gewend ...

we zijn deze faculteit kwijtgeraakt in onze wereld waar alles snel moet gaan en alles direct beschikbaar is, levend in een gat gediend door kraaien, kreun ik soms omdat de Amazon-premie meer dan 24 jaar geleden 1 uur duurt of 48u een dak niet!
en daar in de moestuin moet je weken, zelfs maanden of zelfs jaren van tevoren plannen, als ik er alleen maar aan denk, voel ik me ouder worden : Oops:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 164-gasten