Nieuwe luie 04-moestuin

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Diabolorent » 10/07/18, 13:37

Voor Did: de close-ups van de grassen (nog net zo wazig : Roll: )

IMG_2035.JPG


IMG_2036.JPG


Dan de rest:

Runderharten:
IMG_2037.JPG

IMG_2046.JPG


Kersen:
IMG_2043.JPG



langwerpig:
IMG_2039.JPG


Courgette :
IMG_2072.JPG

IMG_2041.JPG
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Diabolorent » 10/07/18, 13:38

Zonder de luiheid te vergeten:

IMG_2067.JPG


Ben ik daar Didier?
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Did67 » 10/07/18, 15:24

Diabolorent schreef:
Ben ik daar Didier?


Ik herken het model dat mij werd aangeboden... Erg goedkoop... Niet erg efficiënt - ik heb beter! Maar het werkt. En wees niet bang voor de regen! Nooit waargenomen meeldauw!!!!!!!!!!!!!

Voetenwerk is onder de knie. Een biertje en een goed boek ontbreken - maar we kunnen niet meteen bovenaan staan!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Did67 » 10/07/18, 15:28

Diabolorent schreef:Voor Did: de close-ups van de grassen (nog net zo wazig : Roll: )


Ik lijk "crazy oats" op de eerste te herkennen. Niet erg pijnlijk. En op de tweede ruk kwakgras (trek aan de stengel en kijk of er een stukje wortelstok komt). Kijk uit dat je het niet wegglijdt... "Heel pijnlijk", ook al is het iets minder dan winde!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Adrien (voormalig nico239) » 10/07/18, 16:56

Did67 schreef:
chafoin zijn schreef:
sommige winde heeft weinig kracht en wordt geleverd met een flink stuk reservewortels.


Wanneer het "worteluiteinde" komt, betekent dit dat de grond begint te verslechteren ...

Met een onkruidguts van dit type kunnen wij u helpen: https://www.leroymerlin.fr/v3/p/produit ... lsrc=aw.ds

(Ik gebruik het ook om zaailingen te planten, in plaats van de troffel).

Hoe meer "materie" we ervan stelen, hoe meer het zijn reserves zal moeten aanspreken om te herbouwen wat zojuist is vernietigd!

Helaas hebben herbiciden en andere pesticiden ons niet gewend aan geduld... We weten niet meer hoe we over 4 of 5 jaar moeten redeneren. Dit was het geval in de rotaties: de tarwe "vuil", we deden er toch een secundair graan (haver, rogge, gerst) achter, de aardappel die in jaar 3 kwam "schoongemaakt" en hij zat er weer op. En dan, om de x jaar, maakte een luzerne gedurende 2 of 3 jaar het mogelijk om de planten die zich aanpasten (inclusief winde, distels, enz.) "op te ruimen" [Dit is een van de modellen, die van mijn ouders, in de Elzas -Gebochelde]

"Alles meteen". Anders wisselen we van zuivel! We gaan van zo 'organisch' naar zo permacultuur, door de tuinen van de priesters, eeuwig op zoek naar de 'wonderbaarlijke oplossing' (die niet bestaat!).


Beeld jaisse.....
0 x
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Diabolorent » 11/07/18, 08:25

Did67 schreef: ...Het voetenwerk is meesterlijk. Er ontbreekt een biertje...


Je hebt de pastaga in je linkerhand niet gezien! : Cheesy: : Cheesy:

Did67 schreef: ...en een goed boek...


Ik las net "de hulpstukken in de tuin": verdomd interessant en goed geïllustreerd!

EDIT: en voor de ligstoel bevestig ik, relatief comfort (voor de prijs) maar niet erg duurzaam na verloop van tijd!
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Diabolorent » 11/07/18, 08:37

@ Nico:

Ik denk dat mijn katten echt dol zijn op hooi :schok:

IMG_2066.JPG


De gestreepte kat (Bug) verstopt zich onder het hooi en wacht geduldig tot de zwarte (Dino) verschijnt, en hij springt op hem en gaat op jacht in het veld : Cheesy:
En Dino, hij rent door de ballonnen en laat overal hooi liggen! De kleine idioten, gedwongen om elk weekend het hooi weer op hun plaats te zetten :frons: : Cheesy:

Ik heb ze gefilmd, maar ik heb de film daar niet, jammer.

Het is nieuw hooi, nog niet verdicht, maar het is wel dik en ze wentelen zich erin : Lol:
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Did67 » 11/07/18, 12:18

Diabolorent schreef:
Je hebt de pastaga in je linkerhand niet gezien! : Cheesy: : Cheesy:



Ach verdorie!!! Het is "zuidelijke fenocultuur"! Te helder, de pastis. Kan niet genoeg zien!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Did67 » 11/07/18, 12:19

Diabolorent schreef:
De gestreepte kat (Bug) verstopt zich onder het hooi en wacht geduldig tot de zwarte (Dino) verschijnt, en hij springt op hem en gaat op jacht in het veld : Cheesy:
En Dino, hij rent door de ballonnen en laat overal hooi liggen! De kleine idioten, gedwongen om elk weekend het hooi weer op hun plaats te zetten :frons: : Cheesy:

Ik heb ze gefilmd, maar ik heb de film daar niet, jammer.

Het is nieuw hooi, nog niet verdicht, maar het is wel dik en ze wentelen zich erin : Lol:



Ze denken dat ze in een schuur zitten!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Did67 » 11/07/18, 12:21

Diabolorent schreef:
Did67 schreef: ...en een goed boek...


Ik las net "de hulpstukken in de tuin": verdomd interessant en goed geïllustreerd!




Ja. Ik vind het nauwkeurig en gemakkelijk te lezen! Met in het bijzonder een paragraaf over de "fouten van de hulptroepen" waaruit duidelijk de zorg voor precisie blijkt. Het is zeldzaam.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 149-gasten