Mijn moestuin van de minste inspanning

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 09/08/21, 23:06

GuyGadeboisLeRetour schreef:Oh dat is zeker. De artisjok van Jeruzalem is de grondstof van petomane!

mijn vader heeft er een paar gekweekt, het lijkt erop dat het koken met zuiveringszout het onschadelijker maakt, kun je dat bevestigen? of is het nog steeds een legende?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14971
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4367

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par GuyGadeboisTheBack » 09/08/21, 23:14

Moindreffor schreef:
GuyGadeboisLeRetour schreef:Oh dat is zeker. De artisjok van Jeruzalem is de grondstof van petomane!

mijn vader heeft er een paar gekweekt, het lijkt erop dat het koken met zuiveringszout het onschadelijker maakt, kun je dat bevestigen? of is het nog steeds een legende?

Geen idee!
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 09/08/21, 23:37

GuyGadeboisLeRetour schreef:
Moindreffor schreef:
GuyGadeboisLeRetour schreef:Oh dat is zeker. De artisjok van Jeruzalem is de grondstof van petomane!

mijn vader heeft er een paar gekweekt, het lijkt erop dat het koken met zuiveringszout het onschadelijker maakt, kun je dat bevestigen? of is het nog steeds een legende?

Geen idee!
jammer, ik hou van de smaak van de artisjok, maar minder van de bijkomende schade
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Doris » 10/08/21, 00:35

Moindreffor schreef:
GuyGadeboisLeRetour schreef:Oh dat is zeker. De artisjok van Jeruzalem is de grondstof van petomane!

mijn vader heeft er een paar gekweekt, het lijkt erop dat het koken met zuiveringszout het onschadelijker maakt, kun je dat bevestigen? of is het nog steeds een legende?

:? :? :? Ik begrijp het niet, ik heb aardpeer in de tuin, ik kook ermee, en toch geen schade. Of misschien ben ik een beetje onschadelijk, of ben ik heel goed, maar wat is dit verhaal? Ik wist het echt niet
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14971
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4367

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par GuyGadeboisTheBack » 10/08/21, 00:39

Doris schreef:
Moindreffor schreef:
GuyGadeboisLeRetour schreef:Oh dat is zeker. De artisjok van Jeruzalem is de grondstof van petomane!

mijn vader heeft er een paar gekweekt, het lijkt erop dat het koken met zuiveringszout het onschadelijker maakt, kun je dat bevestigen? of is het nog steeds een legende?

:? :? :? Ik begrijp het niet, ik heb aardpeer in de tuin, ik kook ermee, en toch geen schade. Of misschien ben ik een beetje onschadelijk, of ben ik heel goed, maar wat is dit verhaal? Ik wist het echt niet


Geen gas met aardappelen in kookwater

Eerste waterdichte tip: eet aardpeer rauw. Er zal geen wind ontstaan. En het is uitstekend geraspt in salades, op smaak gebracht met walnootolie en ciderazijn.

Maar als je het liever gekookt eet, zijn er min of meer effectieve manieren om de schetenproductie te neutraliseren. Een van de veiligste is om deze uitgebreide wortels met een paar aardappelen te koken. Aardpeer is rijk aan inuline, een koolhydraat dat dicht bij zetmeel ligt. Sommige mensen hebben echter moeite om het te absorberen vanwege een gebrek aan enzymen waardoor het kan worden geassimileerd. De aardappel, die dit enzym bevat dat bij artisjokken ontbreekt, is daarom welkom in het kookwater.

Sommigen geven er de voorkeur aan om zuiveringszout in dit water te introduceren (1/2 theelepel per 2 liter). Anderen voegen salie toe aan artisjokken van Jeruzalem.

http://amaparis19.over-blog.com/article-26282239.html
1 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Doris » 10/08/21, 00:47

En daar ga je, nou volgens ik kook het met aardappel, mysterie opgelost
2 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 10/08/21, 14:57

Doris schreef:En daar ga je, nou volgens ik kook het met aardappel, mysterie opgelost

Je hebt dus niet de gepantserde darm van een superheld

in ieder geval bedankt aan Guy, voor het vinden van de tip (en voor de rauwe versie) en aan jou Doris voor de bevestiging, ik zal deze groente dus opnieuw kunnen kweken, ik hoef alleen maar wat planten te vinden
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Doris » 11/08/21, 00:31

Moindreffor schreef:Je hebt dus niet de gepantserde darm van een superheld

Ik geloofde het even, maar nee, geen superheldenmagie, gewoon gewone aardappelen in kookwater.... wat een teleurstelling : Mrgreen:
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 11/08/21, 13:07

GuyGadeboisLeRetour schreef:Oh dat is zeker. De artisjok van Jeruzalem is de grondstof van petomane!


Aardpeer vormt, net als artisjokken, een andere ‘langzame suiker’ dan zetmeel: inuline. Wat deze karakteristieke smaak geeft...

En ons lichaam is niet erg goed in het verteren van deze suiker (het afbreken in kleine stukjes die door de dunne darm kunnen gaan). Het komt dus terecht in de dikke darm, waar op zonnige dagen bacteriën zitten die zich te goed doen, dat alles fermenteren, wat gas vormen... En hier is onze microbiota in topvorm! En we schamen ons erg voor deze gassen die ons doen opzwellen!!!

https://fr.wikipedia.org/wiki/Inuline

Neem het idee over dat scheten goed is voor je gezondheid. Ik heb nog een herinnering aan de plattelandsdokter van mijn ouders toen ik klein was, een ouderwetse dokter, die, voorafgaand aan zijn diagnose, heel vriendelijk aan mijn moeder vroeg: "Heeft hij wind?"...

Maar goed, het is duidelijk, want als je geen scheten wilt laten, moet je je kont strakker maken, en als je in je kont knijpt, zit je een beetje geknepen...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 11/08/21, 13:26

GuyGadeboisLeRetour schreef:
De aardappel, die dit enzym bevat dat bij artisjokken ontbreekt, is daarom welkom in het kookwater.



Dit deel houdt in ieder geval geen stand: de aardbodem kent geen verteringsenzymen (in de zin van vertering in ons lichaam; het “ontmantelt” het zetmeel om de eigen cellen te laten functioneren, bijvoorbeeld tijdens het ontkiemen, waardoor een aardappel zal verschrompelen en zoeter worden, maar deze enzymen die specifiek zijn voor de fysiologie van de aardappel werken pas na het koken en de menselijke maag)!!!

Het zijn ons speeksel en de spijsverteringssappen uit de darm die het voedsel "verminderen"... Dus wat ons lichaam produceert. Bacteriën (zelfs zachtrot hierboven) doen hetzelfde. Hetzelfde geldt voor paddenstoelen.

Onder geen beding mag een voedsel zichzelf verteren!!!

Bovendien zouden enzymen, die eiwitten zijn, na het koken worden vernietigd en niet langer werken! Gelukkig produceert ons lichaam ze bij 37° en gebruikt ze bij deze temperatuur!!!

Achteraf betwijfel ik of amylase (zoals het enzym wordt genoemd dat zetmeel verteert en dat 'weet' hoe het glucose-glucosebindingen van een bepaald type moet verbreken, wat resulteert in zetmeel; glucose-glucosebindingen van een ander type geven cellulose, dat niet wordt verteerd !) verteert inuline!!! Zeer hoogst onwaarschijnlijk.

Dus wat er staat (het uittreksel) houdt geen seconde stand!

Het doet me altijd pijn om te zien dat mensen die er niets van weten, zulke onzin met zelfvertrouwen verspreiden... Maar goed, dat is hun probleem, niet het mijne.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 201-gasten