Mijn moestuin van de minste inspanning

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
pi-r
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 150
Inschrijving: 28/11/20, 13:00
Plaats: "cassoulet" Occitanie
x 31

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par pi-r » 30/07/21, 14:38

Moindreffor schreef:Ik heb andere praktijken om te gebruiken, om uit te vinden, Didier stond me toe om terug te keren naar de moestuin, hij opende toen mijn geest, nu is het tijd voor mij om op eigen benen te staan

is dat niet de definitie van de ondertitel van zijn tweede opus....anti-gids voor vrije tuiniers?
Moindreffor schreef:Ik heb maar een kleine moestuin van 40 m2 en daarom ben ik ver verwijderd van de 1000 m van Didier en om te denken dat het genoeg is om hetzelfde te doen door gewoon minder te planten is een grote vergissing, en als je echt de tijd hebt om je fouten te analyseren, kan verder kijken en daarom zal ik Didier en zijn uitleg blijven volgen, maar ik zal dit door mijn persoonlijke filter doorgeven, een filter dat ik nog moet perfectioneren

+1
Ik heb ongeveer hetzelfde moestuinoppervlak als jij (plus een “mediterrane” zone en een “rood fruit” zone). mijn persoonlijke filters zijn:
- mijn landbouwopleiding en mijn ervaring als fokker die mij de smaak gaven om te proberen te begrijpen en te observeren,
- de bijdragen die ik gratis kan krijgen, exclusief zaden en planten
1 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Biobomb » 30/07/21, 23:16

Did67 schreef:In de herfst zul je merken dat er aanzienlijke restjes overblijven, die, als je ze niet opruimt, in de waterlichamen terechtkomen.

Ik denk dat je voor je herfst-winter steeds meer moet denken aan "nitrofiele planten": vogelmuur, bakbananen, phacelia ...


Ja, maar hoe kunnen we zeker zijn van een rest in N, hoe kunnen we deze meten/evalueren?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 30/07/21, 23:55

Biobombe schrijft:
Ja, maar hoe kunnen we zeker zijn van een rest in N, hoe kunnen we deze meten/evalueren?


Dat is er altijd. Geen enkele plant kan groeien met 0 N (nul stikstof). Het is dus onvermijdelijk dat er bij het oogsten N in minerale vorm overblijft, inclusief nitraten... Het is een ernstige fout om te denken dat nitraten alleen uit ammonitraat komen! En dus is het voldoende om "biologisch" te tuinieren, met compost, of organisch materiaal met urine, enz...

Maar het blijft min of meer.

Het is vrij eenvoudig te doseren met kits. Maar ik heb er ook geen.

Kijk maar naar de kleur van de groenten: hun min of meer donkergroene tinten, neigend naar blauwachtig. Voor een bepaalde soort en variëteit (omdat bladkleur een genetische eigenschap is) is het vrij eenvoudig om een ​​soort schaal in je hoofd te stoppen: lichtgroen (in het bereik van groen voor deze soort) en de saldi zijn laag; Middengroen betekent dat ze medium zijn en donkergroen betekent dat ze hoog zijn.

Bij mij thuis is het rond september/oktober vrijwel altijd donkergroen. De afbraak van hooi is behoorlijk geavanceerd. De grond is heet. En het wordt weer erg vochtig. De omstandigheden zijn rijp voor een versnelling van mineralisatie en nitrificatie...

[NB: boeren – en de instituten die hen “adviseren” – hebben de neiging de restjes aan het einde van de winter te meten; het is in zekere zin de "startvoorraad" voor het groeiseizoen; wetende wat de behoeften van het beoogde gewas zijn, kunnen ze daaruit het bemestingsplan = de te leveren bijdragen afleiden. Deze resten zijn wat overblijft na de winterwasbeurten! De restjes aan het einde van de teelt in het najaar zijn aanzienlijk hoger!!!

Ter indicatie:
https://marne.chambre-agriculture.fr/ac ... visionnel/
https://www.arvalis-infos.fr/ajuster-la ... ticle.html
https://draaf.bretagne.agriculture.gouv ... 87df-1.pdf
]
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 30/07/21, 23:56

pi-r schrijft:
Moindreffor schreef:Ik heb andere praktijken om te gebruiken, om uit te vinden, Didier stond me toe om terug te keren naar de moestuin, hij opende toen mijn geest, nu is het tijd voor mij om op eigen benen te staan

is dat niet de definitie van de ondertitel van zijn 2e opus....anti-gids voor vrije tuiniers?..../....



Dat is het eigenlijk. Ik beschouw het in ieder geval als een groot compliment...
1 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Biobomb » 31/07/21, 11:56

Did67 schreef:
Het is een ernstige fout om te denken dat nitraten alleen uit ammonitraat komen! En dus is het voldoende om "biologisch" te tuinieren, met compost, of organisch materiaal met urine, enz...

kleur van groenten - hun min of meer donkergroene tinten, neigend naar blauwachtig. Voor een bepaalde soort en variëteit (omdat bladkleur een genetische eigenschap is) is het vrij eenvoudig om een ​​soort schaal in je hoofd te stoppen: lichtgroen (in het bereik van groen voor deze soort) en de saldi zijn laag; Middengroen betekent dat ze medium zijn en donkergroen betekent dat ze hoog zijn.

Bij mij thuis is het rond september/oktober vrijwel altijd donkergroen. De afbraak van hooi is behoorlijk geavanceerd. De grond is heet. En het wordt weer erg vochtig. De omstandigheden zijn rijp voor een versnelling van mineralisatie en nitrificatie...


Bedankt voor de kleuren. Ik denk niet dat je dit ooit eerder hebt geschreven?
Over nitraten, nitrificatie, tijdens de teelt en andere heb je daarentegen een mooi artikel geschreven dat een paar jaar geleden in de pers verscheen, ik moet het nog vinden. Maar als ik mijn tijdschriften uitdeel nadat ik ze heb gelezen en die komt bij mij terug, maar niet altijd...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 31/07/21, 14:08

Did67 schreef:
Biobombe schrijft:Ja, maar hoe kunnen we zeker zijn van een rest in N, hoe kunnen we deze meten/evalueren?

Dat is er altijd. Geen enkele plant kan groeien met 0 N (nul stikstof). Het is dus onvermijdelijk dat er bij het oogsten N in minerale vorm overblijft, inclusief nitraten... Het is een ernstige fout om te denken dat nitraten alleen uit ammonitraten komen! En dus is het voldoende om "biologisch" te tuinieren, met compost, of organisch materiaal met urine, enz...

Maar het blijft min of meer.

Ik denk dat we moeten stoppen met het krijgen van knopen in onze hersenen. Als we voorzichtig willen zijn, gaan we uit van het uitgangspunt dat er nog wat over is en zetten we een winteroogst van groenten of andere op, of zelfs mooi onkruid om zoveel mogelijk te verpompen. mogelijk vóór de winter in de grond stoppen en terugwinnen in de vorm van groenten die we eten, of als groenbemester voor de start van het volgende seizoen

we kunnen alles mixen, en dit is momenteel de mode, en daarom zullen we altijd "HET" ding vinden dat verkeerd is

Dit jaar ga ik rode uienzaden hebben, de zaden die naar zaad zijn gegaan en die ik vorig jaar heb gezaaid en getransplanteerd, die welke ik naar bollen heb getransplanteerd, zijn ook naar zaad gegaan. Ik ga twee dingen testen: zaden verzamelen en onmiddellijk zaaien kijk of ik vóór de winter bollen kan hebben voor een klassieke bollenplanting, en voorjaarszaaien voor verplanten

mijn proeven met gezaaide gele uienbollen zijn een gemengd succes, gemengd is niet echt het woord, want geen noemenswaardige stijging van de zaden, goede opkomst, oogst daarentegen zeer matig in grond in het minst vruchtbare deel van de moestuin, maar dat was te verwachten, en zo werkt het, en dus ook een oogst aan zaden voor deze uien

verder mooie oogst winterknoflook geplant in de lente, 2 koppen knoflook 2 jaar geleden gekocht om te proberen, ik heb nu 32 koppen knoflook van verschillende groottes, ik heb vandaag net mijn productie van vorig jaar afgerond, en dus heb ik het gat geslagen, weinig consumeren, nu zal ik hebzuchtiger kunnen zijn en genoeg plannen om te herplanten en misschien een paar kroppen te kopen. In ieder geval zal het dit jaar de helft van de winterknoflook zijn die in de herfst wordt geplant en de andere helft in de lente, want zelfs als Didier het probeerde, moet ik het thuis proberen, want niet hetzelfde klimaat en misschien lenteknoflook geplant in de lente : Mrgreen:

Ik heb een aantal geweldige preiplanten die ik al minstens een maand heb moeten verplanten, ik moet de kracht vinden, maar ook mijn proef met andijvie om te verplanten die ook op dezelfde periode heeft gewacht en alle zaailingen voor de winter die had moeten beginnen

Nou ja, anders maak ik op dit moment jam en zakken courgette in de vriezer voor soepen deze winter, en voor deze winter ontwikkelen de pompoenen en pompoen zich weer, net als zoete aardappelen, het blad bedekt de grond, ik heb misschien knollen Wat de zoete aardappel betreft, ben ik in ieder geval gevorderd : Mrgreen: Ik hoef nog maar 2 stappen te nemen om te oogsten wat ik moet eten en wat ik moet stekken voor het volgende jaar
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Doris » 31/07/21, 16:55

Moindreffor schreef:
Did67 schreef:
Biobombe schrijft:Ja, maar hoe kunnen we zeker zijn van een rest in N, hoe kunnen we deze meten/evalueren?

Dat is er altijd. Geen enkele plant kan groeien met 0 N (nul stikstof). Het is dus onvermijdelijk dat er bij het oogsten N in minerale vorm overblijft, inclusief nitraten... Het is een ernstige fout om te denken dat nitraten alleen uit ammonitraten komen! En dus is het voldoende om "biologisch" te tuinieren, met compost, of organisch materiaal met urine, enz...

Maar het blijft min of meer.

Ik denk dat we moeten stoppen met het krijgen van knopen in onze hersenen. Als we voorzichtig willen zijn, gaan we uit van het uitgangspunt dat er nog wat over is en zetten we een winteroogst van groenten of andere op, of zelfs mooi onkruid om zoveel mogelijk te verpompen. mogelijk vóór de winter in de grond stoppen en terugwinnen in de vorm van groenten die we eten, of als groenbemester voor de start van het volgende seizoen

Dat was het dan van mijn kant, het zaaien van restpompen is onderweg: ik profiteer eigenlijk van het feit dat het in de Landes een uitzonderlijk kooljaar is, dat is lang geleden dat we dat gehad hebben, dus bij Voor mij het is kool in overvloed, plus nog een flink aantal andere dingen.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 01/08/21, 10:43

Biobombe schrijft:Over nitraten, nitrificatie, tijdens de teelt en andere heb je daarentegen een mooi artikel geschreven dat een paar jaar geleden in de pers verscheen, ik moet het nog vinden. Maar als ik mijn tijdschriften uitdeel nadat ik ze heb gelezen en die komt bij mij terug, maar niet altijd...


Jammer: ik weet het niet meer, anders had ik de pdf kunnen zoeken!
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Biobomb » 01/08/21, 13:58

Did67 schreef:
Biobombe schrijft:Over nitraten, nitrificatie, tijdens de teelt en andere heb je daarentegen een mooi artikel geschreven dat een paar jaar geleden in de pers verscheen, ik moet het nog vinden. Maar als ik mijn tijdschriften uitdeel nadat ik ze heb gelezen en die komt bij mij terug, maar niet altijd...


Jammer: ik weet het niet meer, anders had ik de pdf kunnen zoeken!


Niet-serieuze mode. Hoe kun je het je herinneren, je was ooit jong!.

Deze regenachtige dag hier, en thuis? Ik zal door mijn puinhoop zoeken om het te vinden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 01/08/21, 17:03

Biobombe schrijft:
Bedankt voor de kleuren. Ik denk niet dat je dit ooit eerder hebt geschreven?



Ik denk niet.

Dit is het voorbeeld van iets dat zo voor de hand liggend is dat ik het niet denk te formuleren! En dit is ook de reden waarom de PP een ‘wetenschappelijke’ moestuin is en geen receptenmoestuin – iets waar ik ‘automatisch’ rekening mee houd zonder zelfs maar na te denken, zonder het zelfs maar in mijn hoofd te formaliseren.

Dit is ook waar ik soms, als ik de video's van sommige mensen zie, tegen mezelf zeg: "Kunnen de ongelukkige mensen niet zien dat ze de tekortkomingen van de intensieve landbouw die ze aan de kaak stellen, reproduceren, alleen in een andere vorm?"
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 202-gasten