luie tuinman in Loire Atlantique

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par chafoin zijn » 13/01/19, 14:49

Did67 schreef:- de Zwitsers van Fibl zijn optimistischer dan de bronnen die ik had: ze praten over tien miljoen per jaar, wat een beetje overlapt met het Canadese document waarover we hadden uitgewisseld...
Ja, dat noteerde Marcel Bouché: 1 à 2 m per maand. Het valt nog te bezien wat de omstandigheden zijn: de anecische worm die ik oppikte bij mijn terugkeer uit de moestuin had op de weg al minstens 1m50 afgelegd in slechts een paar uur tijd....
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 13/01/19, 15:18

Ach verdomme. Je had het al geschreven. Ik moet slecht gelezen hebben en 1 of 2 m per jaar onthouden hebben. Of maakte hij in een van deze video's een uitglijder die me is bijgebleven?

[Hij geeft duidelijk aan, op een van de dia's die in verschillende van zijn confs voorkomt, dat de lengte van de galerijen 5 km / ha is - ik heb het gecontroleerd; het zou slechts 0,5 m per m² zijn; onwaarschijnlijk omdat het bij 200 wormen elk 2,5 cm gangen zou maken...]

Ik moet de tijd nemen om te controleren. Omdat het in mijn boek staat - ik moet corrigeren als ik een fout heb gemaakt!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par chafoin zijn » 14/01/19, 03:23

Did67 schreef:Ach verdomme. Je had het al geschreven. Ik moet slecht gelezen hebben en 1 of 2 m per jaar onthouden hebben. Of maakte hij in een van deze video's een uitglijder die me is bijgebleven?

[Hij geeft duidelijk aan, op een van de dia's die in verschillende van zijn confs voorkomt, dat de lengte van de galerijen 5 km / ha is - ik heb het gecontroleerd; het zou slechts 0,5 m per m² zijn; onwaarschijnlijk omdat het bij 200 wormen elk 2,5 cm gangen zou maken...]

Ik moet de tijd nemen om te controleren. Omdat het in mijn boek staat - ik moet corrigeren als ik een fout heb gemaakt!
Ja, ik weet niets van de video's, maar in zijn boek heb ik het gecontroleerd en hij zegt 1 tot 2 per maand. Persoonlijk had ik dezelfde geheugen- of leesfout gemaakt als jij: ik had een jaar achtergehouden.

Achteraf hebben we in dit populariseringsboek niet altijd experimentele verklaringen; daar verwijst hij alleen naar een experiment dat hij in 1980 uitvoerde: de wormen werden gemerkt om hun horizontale bewegingen te volgen. Resultaten: de gemarkeerde epigealen bewegen met 2 m en de anecische met 1 m per maand. (zie p.100 van het boek)

Voor de lengte van de galerijen, zoals je het daadwerkelijk presenteert, is het als een pb. Maar Gattineau heeft ook kritiek op sommige van zijn cijfers en resultaten... Ik weet niet wat ik ervan moet denken.
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 14/01/19, 07:14

Het hangt ook af van de aard van het terrein. Ik heb gemerkt dat de knollen zelden gelijkmatig verdeeld zijn, vaak vormen ze plekken met een tussenruimte van 15 tot 20 cm. Een beetje zoals dorpjes met een paar huizen ertussen.
Soms zijn het bijna ononderbroken lijnen.
Dit op ongestoorde gazons, anders dan maaien, voor minimaal 30 jaar. Vroeger waren het moestuinen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 14/01/19, 10:13

chafoin zijn schreef:
Voor de lengte van de galerijen, zoals je het daadwerkelijk presenteert, is het als een pb. Maar Gattineau heeft ook kritiek op sommige van zijn cijfers en resultaten... Ik weet niet wat ik ervan moet denken.


Wat te denken?

a) Dat Bouché veel verdiensten heeft omdat hij heeft geprobeerd het vers duidelijk te zien in een tijd dat het niemand iets kon schelen (vandaag is het fastoche, het is een mode!)... En om het "in het veld" te doen, zoals hij zegt. Maar opeens is het zo un veld (omdat het moeilijk is om deze complexe protocollen op 36 plaatsen te reproduceren!). En dus is het noodzakelijkerwijs zeer beperkt. Is dit land "representatief". Zeker niet toutes de situaties.

b) De situatie is complexer. Dat elders, dit is niet meer helemaal waar. Zijn 200 tot 300 aneciques geteld in een weiland, we weten niet hoeveel ze in een moestuin staan. Hij telde ze niet "in het veld".

c) Bouché voegt, zoals elke "beroemd persoon", soms iets toe aan deze conferenties, in het "straathond"-genre... Het is moeilijk om eraan te ontsnappen. Op een gegeven moment wordt een congres een show! En naarmate hij ouder wordt, is hij niet immuun voor een misstap, een fout. De km/ha, ik controleerde de dia in twee van zijn lezingen... Dit is duidelijk een blunder, een omrekeningsfout van een factor 1.

d) En dit is waar de tirade van Gatineau, die een ander "personage" is, heilzaam is wanneer hij ons vertelt "Bouché is geen God", we mogen hem niet verafgoden! En dat hij de moeite neemt om eraan te krabben. Bouché's boek is een beetje rommelig, dus het is gemakkelijk om hem hier te bekritiseren voor het presenteren van de 3 soorten verzen, en elders voor het noemen van andere (de "epi-anecische", de "epi-endogeous"). ..

We zijn allemaal critici. De realiteit is complexer dan wat we kunnen beschrijven, zelfs in 300 pagina's. Ik kan Gatineau zo en zo vermoorden wanneer ik wil.

En hij kan me knock-out slaan... Ik besloot het zelf te doen: om mijn fouten in het boek te corrigeren, zou ik kunnen vervangen door de gecorrigeerde tekst. Noch gezien noch gekend. Het is onwaarschijnlijk dat iemand beide tegelijk leest! Ik gaf er de voorkeur aan, uit eerlijkheid voor mijn eerste lezers, om te schrijven "In de eerste editie schreef ik dit: xxxxx. Het was een vergissing. ... Hier is het: yyyy". Dit heb ik 3 of 4 keer gedaan. Ik probeer geen God te zijn!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 14/01/19, 10:15

phil53 schreef:Het hangt ook af van de aard van het terrein. Ik heb gemerkt dat de knollen zelden gelijkmatig verdeeld zijn, vaak vormen ze plekken met een tussenruimte van 15 tot 20 cm. Een beetje zoals dorpjes met een paar huizen ertussen.
Soms zijn het bijna ononderbroken lijnen.
Dit op ongestoorde gazons, anders dan maaien, voor minimaal 30 jaar. Vroeger waren het moestuinen.


Casters, bedoel je.

In feite bevinden de gietstukken zich aan de uitgang van een galerij, die onder de grond een hele boom vormt. Dus het is logisch.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Moindreffor » 14/01/19, 11:41

Did67 schreef:
phil53 schreef:Het hangt ook af van de aard van het terrein. Ik heb gemerkt dat de knollen zelden gelijkmatig verdeeld zijn, vaak vormen ze plekken met een tussenruimte van 15 tot 20 cm. Een beetje zoals dorpjes met een paar huizen ertussen.
Soms zijn het bijna ononderbroken lijnen.
Dit op ongestoorde gazons, anders dan maaien, voor minimaal 30 jaar. Vroeger waren het moestuinen.


Casters, bedoel je.

In feite bevinden de gietstukken zich aan de uitgang van een galerij, die onder de grond een hele boom vormt. Dus het is logisch.

het is ook mogelijk dat een groep wormen die uitkomt een klein "dorp" baart van waaruit een bepaalde groepering de wormen zal verwijderen, verspreiden, maar terwijl ze dit langzaam doen, kan de structuur een tijdje blijven bestaan, wormen zijn geen vraatzuchtige roofdieren, als ze genoeg voedsel hebben hoeven ze zich niet te verplaatsen, en een grasveld staat vol met grassprieten...
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 14/01/19, 12:35

Vooral omdat ze aan de oppervlakte alles naar hun galerij "trekken" wat ze kunnen bereiken binnen een straal van 2/3 van hun lengte...
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 14/01/19, 13:05

Did67 schreef:
phil53 schreef:Het hangt ook af van de aard van het terrein. Ik heb gemerkt dat de knollen zelden gelijkmatig verdeeld zijn, vaak vormen ze plekken met een tussenruimte van 15 tot 20 cm. Een beetje zoals dorpjes met een paar huizen ertussen.
Soms zijn het bijna ononderbroken lijnen.
Dit op ongestoorde gazons, anders dan maaien, voor minimaal 30 jaar. Vroeger waren het moestuinen.


Casters, bedoel je.

In feite bevinden de gietstukken zich aan de uitgang van een galerij, die onder de grond een hele boom vormt. Dus het is logisch.

ja inderdaad, het is voorspellend schrijven dat me in de val lokte.j
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Julienmos » 14/01/19, 14:14

Did67 schreef:
In feite zijn de gietstukken bij de uitgang van een galerij, die onder de grond een hele boom vormt.


Ik die geloofde dat een anecische worm een ​​(enkele) galerij had, erg verticaal, en dat hij zijn tijd doorbracht met heen en weer gaan van oppervlakte naar diepte.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 204-gasten