Laten we industriële hennep revalideren!

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Laten we industriële hennep revitaliseren!




par Christophe » 03/03/20, 16:36

Ja bedankt, ik heb het begrepen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Laten we industriële hennep revitaliseren!




par GuyGadebois » 03/03/20, 17:47

Christophe schreef:Ja bedankt, ik heb het begrepen!

Jij kent alle trucjes!
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9841
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Laten we industriële hennep revitaliseren!




par sicetaitsimple » 03/03/20, 18:02

Ik heb niets tegen industriële hennep...
Maar kunt u alstublieft de titel aanpassen door een “H” toe te voegen aan Réabilitons.....

Ten eerste zal het een beetje ingaan op het onderwerp hennep.
Overigens zal het sommige mensen plezieren dat de “H” niet vergeten wordt.

Bij voorbaat dank.
1 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Laten we industriële hennep revitaliseren!




par GuyGadebois » 03/03/20, 18:17

Ik kan niet.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9841
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Laten we industriële hennep revitaliseren!




par sicetaitsimple » 03/03/20, 18:25

Ah, sorry... Ik dacht dat de initiatiefnemer van een topic de titel kon aanpassen.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Laten we industriële hennep revitaliseren!




par Ahmed » 03/03/20, 20:33

Nee, de "H" is gereserveerd voor de moderator! : Wink:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9841
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Laten we industriële hennep revitaliseren!




par sicetaitsimple » 03/03/20, 21:07

Een echte puinhoop. Maar ik ben zoals...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13724
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Laten we industriële hennep rehabiliteren!




par izentrop » 04/03/20, 00:26

Hennep is niet verdwenen, het concurreert alleen met aramide, katoen, Dyneema®, linnen, HMPE, jute, Kevlar®, synthetische hennep, LCP, manilla, nylon, PBO, polyamide, polyester, polyethyleen monofilament, polyhennep, polypropyleen, PP-tape /split, PP-gesponnen vezels, PTFE, PVA, PVDF, sisal, Spectra®, Technora®, Twaron®, UHMWPE, Vectran® en Zylon®. https://www.kanirope.fr/shop/corde-cordage-accessoires
1 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Laten we industriële hennep rehabiliteren!




par GuyGadebois » 04/03/20, 01:20

Het is niet het onderwerp.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Laten we industriële hennep rehabiliteren!




par Bardal » 04/03/20, 09:55

Misschien zou het goed zijn om enkele enigszins overdreven beweringen over de eigenschappen van hennep te corrigeren.
Ik heb het einde meegemaakt van het gebruik van hennep (en linnen) bij nautische activiteiten, vlak voor de introductie van synthetische vezels (voornamelijk tergal -polyester- en nylon -polyamide-); de waarheid staat heel ver af van de beweringen van de huidige fanatici van deze vezels, ook al zijn er bepaalde voordelen te herkennen in natuurlijke vezels.

- mechanische eigenschappen: hennepvezel, met gelijke doorsnede, is 3 keer minder resistent dan glasvezel (linnen is beter, 2 keer minder resistent); zelfs rekening houdend met de verschillende dichtheid, is hennep 2 keer minder resistent dan glasvezel. bron CELC.

- duurzaamheid: een van de voortdurende zorgen van zeelieden uit deze tijd was dat hun touwen en zeilen na de overwintering niet verrot zouden zijn, waarbij het geringste spoor van vocht een onmiddellijke aanval door micro- en macro-organismen zou veroorzaken, binnen een korte tijd (2 of 3 maanden); Om deze plaag te bestrijden, "looiden" de vissers hun zeilen en netten met producten die niet noodzakelijkerwijs ecologisch waren (kopersulfaat, teer, tannines, enz.); katoenen zeilen (duurder en gereserveerd voor plezier) rotten minder, maar vervormden, wat niet veel beter is. Over het algemeen zijn alle natuurlijke producten biologisch afbreekbaar en worden ze aangetast door micro-organismen (anders zouden we, sinds hennep bestaat, op een hele dikke laag hennep lopen). Daarom zijn ze composteerbaar en kunnen ze als groenbemesting worden gebruikt. Het is vooral dankzij hun veel grotere duurzaamheid dat synthetische vezels zich op dit gebied zeer snel hebben gevestigd.

- het “comfort” van natuurlijke vezels voor kleding blijft zeer relatief; Dit geldt voor katoen, maar veel minder voor hennep (waar jonge zeelieden bittere herinneringen aan hebben achtergelaten) en voor linnen dat een specifieke behandeling moet ondergaan om draaglijk te zijn.

Het heeft geen zin om aan deze natuurlijke vezels uitzonderlijke "niet-herkende" eigenschappen toe te schrijven, het bewijst ze op middellange termijn een zeer slechte dienst. Er bestaan ​​nauwelijks wonderen op aarde en de eigenschappen van de verschillende vezels zijn soms al heel lang bekend; onthoud dat de meest resistente vezel die we kennen van natuurlijke oorsprong is, het is spinrag (het is een eiwit); misschien kunnen we beginnen met breien...
3 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 261 gasten