compost sap aan zijn hof te bewateren?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: compost sap aan zijn hof te bewateren?




par Adrien (voormalig nico239) » 01/08/17, 17:36

phil53 schreef:plantaardige resten in het veld. Water geven indien nodig met water.


Idem is dit de huistechniek ... we schommelen om de 2 of 3 dagen onder het hooi ...

phil53 schreef:Wat de al dan niet bevruchte kalebassen betreft, het kan ons niets schelen, zolang ze maar fruit voortbrengen.


:? :? :? :? :schok: bevrucht of niet, ze produceren fruit ??? Ach ja ???
0 x
GEK
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 101
Inschrijving: 19/11/16, 09:40
Plaats: Holtzheim (67810)
x 28

Re: compost sap aan zijn hof te bewateren?




par GEK » 01/08/17, 22:17

Hallo,

Ik ben het met je eens dat luiheid ons aanmoedigt om geen compostsap te maken. Het lijkt mij echter dat het belang van deze sappen is om de micro-organismen tijdens hun bereiding te vermenigvuldigen (zie het compostsap met actieve beluchting van Lespinasse). Het is daarom niet echt vergelijkbaar (als het goed wordt gedaan) met het effect van een regen die afval aan het oppervlak doorgeeft. Het boek waar Didier het ooit over had over de rode draad (samenwerken met micro-organismen in de tuin of zoiets) verklaart dat heel goed.

Ik doe dat allemaal niet (te lui), maar ik denk dat het het mogelijk moet maken om micro-organismen bovendien vrij selectief te stimuleren (bacteriën of schimmels, afhankelijk van het beoogde type toepassing).
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13724
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: compost sap aan zijn hof te bewateren?




par izentrop » 01/08/17, 23:35

GEK schreef: Het lijkt mij echter dat het belang van deze sappen is om de micro-organismen tijdens hun bereiding te vermenigvuldigen (zie het compostsap met actieve beluchting van Lespinasse).
Had niet echt een conclusie https://www.aujardin.org/viewtopic.php? ... 7#p2229051

Daarna wordt het verhandeld voor potplanten. Gezien wat ze toevoegen, is het een meststof zonder te lijken, maar hey, dit is alleen mijn standpunt.

Het is ook een biodynamische praktijk http://www.naio-technologies.com/le-the ... une-autre/
We benaderen daar pseudowetenschappen. : Mrgreen:
0 x
GEK
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 101
Inschrijving: 19/11/16, 09:40
Plaats: Holtzheim (67810)
x 28

Re: compost sap aan zijn hof te bewateren?




par GEK » 02/08/17, 07:37

Wat een plezier om de beroemde Appius de aujardin opnieuw te lezen!

Ik heb het nooit getest, maar de verklaring van Lowenfels en Lewis is aantrekkelijk en lijkt vanuit wetenschappelijk oogpunt volkomen redelijk. Natuurlijk moet het systematisch worden getest. Verre van biodynamica en de herinnering aan kameelurine. Nu, als elke keer dat iemand de minste verdunning maakt of schudt om een ​​oplossing te homogeniseren, praten we over biodynamica, kan ik de directe chemie stoppen.
Een biodynamist zou uitleggen hoe snel je moet mixen, en vervolgens in welke richting, hoe lang, in welke tijd van het jaar, wat je moet eten voordat ...

Kortom, het doel van mijn boodschap was alleen te zeggen dat het op geen enkele manier gericht is op de toevoer van mineralen, maar op de toevoer van bacteriën en andere micro-organismen naar de bodem.
0 x
paysan.bio
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 333
Inschrijving: 07/03/17, 08:50
x 197

Re: compost sap aan zijn hof te bewateren?




par paysan.bio » 02/08/17, 09:46

Ik denk dat dit een van de punten van meningsverschil is tussen Didier en mij.
Ik zette bokashi en niet hem.
Ik ben het ermee eens dat het niet essentieel is, maar ik kijk graag naar mijn tuin met het beetje extra dat het met zich meebrengt.
hoe gemakkelijker het is, hoe beter.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13724
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: compost sap aan zijn hof te bewateren?




par izentrop » 02/08/17, 14:45

Zuurstofcompostthee is versnelde aerobe compostering.
Bokashi is daarentegen een anaërobe koude gisting. Hoe zit het met ziekteverwekkers? Is de zuurgraad voldoende?

En het probleem is dat het bokashi-geluid moet worden gekocht. Maar omdat het lactogisting is, moet het kunnen worden ingezaaid met natuurlijke zuurdesem?
Een interessante opmerking in deze blog http://compostproximite.blogspot.fr/201 ... kashi.html.
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: compost sap aan zijn hof te bewateren?




par guibnd » 02/08/17, 15:58

Je thread doet me denken aan een boek dat ik op een plantenfestival heb gekocht (een beetje anders dan het onderwerp waar je het natuurlijk over hebt):
'' mest en maceratie, alle preparaten plant voor plant '' rustica edities 12,50 €

Ik herinner me dat ik dezelfde dag "knoppen en kookt" aan mijn tiener aanbood! : Mrgreen:
(Het werkte niet op hem, beter in mijn tuin : Mrgreen:

Kortom, alle soorten mengsels ....: infusie van valeriaan officinale om de activiteit van regenwormen te stimuleren, vlierbes om de rijping van de composthoop te versnellen en om veldmuizen, mollen en woelmuizen te jagen, ook duizendblad om te activeren compost ...
We praten over planten die genezen, die stimuleren, insectenwerende middelen ...

Er zijn veel recepten, we zouden eten ...
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
ChristianC
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 82
Inschrijving: 01/06/17, 13:51
Plaats: Hérault, Cazilhac
x 25

Re: compost sap aan zijn hof te bewateren?




par ChristianC » 02/08/17, 18:49

izentrop schreef:Zuurstofcompostthee is versnelde aerobe compostering.
Bokashi is daarentegen een anaërobe koude gisting. Hoe zit het met ziekteverwekkers? Is de zuurgraad voldoende?

En het probleem is dat het bokashi-geluid moet worden gekocht. Maar omdat het lactogisting is, moet het kunnen worden ingezaaid met natuurlijke zuurdesem?
Een interessante opmerking in deze blog http://compostproximite.blogspot.fr/201 ... kashi.html.


De techniek om bokashi-geluid te maken wordt ergens anders uitgelegd, maar in het Engels; Ik heb het een tijdje persoonlijk gemaakt; Ik heb niet genoeg keukenafval om door te gaan.

hier is het bestand:
IMO voor de tuin.docx
bokashi en anderen
(9.2 KB) Downloaded keer 281
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13724
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: compost sap aan zijn hof te bewateren?




par izentrop » 02/08/17, 20:22

ChristianC schreef:De techniek om bokashi-geluid te maken wordt ergens anders uitgelegd, maar in het Engels; Ik heb het een tijdje persoonlijk gemaakt; Ik heb niet genoeg keukenafval om door te gaan.
In uw document staat geschreven
Het doel lijkt dichterbij producten van geregistreerde merken te komen die het melkzuurferment bevatten, maar ook actinomyceten, fytotrope bacteriën en gist.
Natuurlijk zuurdesem, dat is het.

Mijn keukenafval gaat naar de kippen.
Anders zou ik mijn zuurdesem vermengd met afval proberen. Je laat het gisten in een gesloten container, hoe lang moet het gecomposteerd zonder geuren uitkomen?
0 x
paysan.bio
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 333
Inschrijving: 07/03/17, 08:50
x 197

Re: compost sap aan zijn hof te bewateren?




par paysan.bio » 03/08/17, 12:42

voor bokashi hoef je geen keukenafval te gebruiken.
alle groene materialen zoals "onkruid" werken.
je kunt het zelfs doen met paardenmest die vooraf in water is gedrenkt.

voor de prijzen, bij professioneel gebruik, had ik minimaal 3 jaar nodig om een ​​nieuwe vulling volledig te gebruiken.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 167-gasten