Enten, ontluiken, gelaagdheid en stekken ...

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par Ahmed » 01/06/18, 14:48

Ik geef toe dat mijn herinneringen vrij oud zijn en, met dit voorbehoud, vind ik deze dimensies niet ongepast, omdat dit proces nogal wat plasticiteit tolereert.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par guibnd » 01/06/18, 14:54

we hebben veel details opgehelderd ... Ik denk dat ik binnenkort zal beginnen voor de walnootbomen, gedreven door het succes van appelwolfpoten en kort hangende rode ... bedankt Ahmed voor deze waardevolle subtiliteiten
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par Ahmed » 02/06/18, 20:16

Ik dupliceer hier wat ik schreef in de draad "Welke breker voor BRF?", omdat dit misschien meer aandacht trekt van degenen die hierin geïnteresseerd zijn:
Een luie tip voor wie zijn buxushaag wil vervangen door een soortgelijke plant, maar die de mot niet aantrekt: Lonicera nitida is een goede kandidaat. Natuurlijk is het gemakkelijk om conventionele stekken te nemen, maar een andere oplossing is om er een flinke hoeveelheid van te vermalen en over de grond te verspreiden: een klein deel (maar dat vertegenwoordigt in absolute waarde nogal wat planten) zal spontaan in het midden afsnijden. mulchen, dus er is niets aan te doen! : Wink:

Merk op dat ik het verdere gedrag van deze stekken niet ken: het zal waarschijnlijk afhangen van de dikte van de laag gemalen materiaal, omdat het bij uitstek wenselijk is dat de geproduceerde wortels de grond raken om goed gevoed te worden... Anders blijft er de mogelijkheid om de plantjes te verplanten, zoals ik dat bij enkele tientallen exemplaren heb gedaan (in dit stadium van microstekken is dat geen probleem, tenminste als je ze tijdens het wachten niet in de zon laat drogen...) : Roll: ).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par guibnd » 03/06/18, 12:41

Ahmed schreef:Ik dupliceer hier wat ik schreef in de draad "Welke breker voor BRF?", omdat dit misschien meer aandacht trekt van degenen die hierin geïnteresseerd zijn:
Een luie tip voor wie zijn buxushaag wil vervangen door een soortgelijke plant, maar die de mot niet aantrekt: Lonicera nitida is een goede kandidaat. Natuurlijk is het gemakkelijk om conventionele stekken te nemen, maar een andere oplossing is om er een flinke hoeveelheid van te vermalen en over de grond te verspreiden: een klein deel (maar dat vertegenwoordigt in absolute waarde nogal wat planten) zal spontaan in het midden afsnijden. mulchen, dus er is niets aan te doen! : Wink:

Merk op dat ik het verdere gedrag van deze stekken niet ken: het zal waarschijnlijk afhangen van de dikte van de laag gemalen materiaal, omdat het bij uitstek wenselijk is dat de geproduceerde wortels de grond raken om goed gevoed te worden... Anders blijft er de mogelijkheid om de plantjes te verplanten, zoals ik dat bij enkele tientallen exemplaren heb gedaan (in dit stadium van microstekken is dat geen probleem, tenminste als je ze tijdens het wachten niet in de zon laat drogen...) : Roll: ).

dank je Ahmed, ja het is niet alleen buxus in het leven, Lonicera nitida heeft weinig effect, het is een heel goed alternatief voor buxus.
Ik heb, in een vrije landhaag van ongeveer honderd meter, 7-8 jaar geleden geplant, een tiental buxusbomen (waaronder obier en lantana viburnums, groene esdoorns, paarse esdoorns, cornus mas, bloedkornoelje, haagbeuk, hulstbont...) .
op minder dan 500 meter hemelsbreed ligt het dorpskasteel met zijn kleine bijgesneden randen, de eigenaar van het kasteel vertelde me niet zo lang geleden dat ze vechten tegen de mot die schade aanricht.
mijn nauwelijks gesnoeide buxussen, net genoeg om de haag in redelijke verhoudingen vrij te houden (maximaal 2 meter hoog), vertonen geen spoor van mot.
Ik vraag me af of herhaaldelijk snoeien van buxus (en plantdichtheid) om borders van 20 cm hoog te maken, deze niet zou verzwakken?
Ik plantte elke 2 m een ​​struik op de rij, in een dubbel gespreide haag.

Bovendien zijn laurierpalmstekken ook heel gemakkelijk mee te nemen. Een jaar lang hebben we in oktober de lauweren gesnoeid, er was geen tijd om de kleine stekken te verzamelen die met de snelle hark waren opgestapeld. in het voorjaar hadden veel kleine stengels wortel geschoten, dus hebben we het vuur aangestoken omdat we het snoeien van de laurier beu zijn : Wink:
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par Ahmed » 03/06/18, 13:03

Ik geloof niet echt in de invloed van snoeien op de motten, want ik heb afgelopen zomer een beetje rondgereisd in de heuvels van de Ardèche en de buxus is daar in zijn natuurlijke staat heel aanwezig, maar alles was weggevreten... :(
Lonicera nitida biedt een alternatief voor wie het beu is om tegen de mot te vechten, maar er zijn ook andere kandidaten voor vervanging... We moeten vermijden dat iedereen de buxus ruimt voor Lonicera, want dan zou er heel goed een nieuwe ziekteverwekker kunnen verschijnen: die hoort bij van het functioneren van de natuur, we moeten ons ervan bewust zijn... 8)
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par guibnd » 03/06/18, 14:06

Heeft iemand van jullie ooit geprobeerd een geënte tomatenplant te planten?
Ik heb ze gezien in tuincentra en plantenfestivals, ik vind ze erg duur!
Qu'en pensez-vous?
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par Bardal » 03/06/18, 16:53

Ja, niet direct, maar in de moestuin van mijn buurman, 2 meter van mijn eigen planten.

De ervaring overtuigde mij niet (maar dat is slechts een ervaring):

- zaailingen kosten ongeveer 5 keer meer dan gewone zaailingen

- ze zijn krachtiger, althans voor het begin van de groei, en de eerste bloemen verschijnen eerder

- het is bekend dat de onderstam een ​​goede bescherming biedt tegen bepaalde ziekten die via de bodem worden overgedragen…

- het experiment werd begin juli stopgezet, toen een periode van regenachtige kou ernstige meeldauw veroorzaakte op al deze planten, die geen enkele overleefden.

De mijne, heel gewoon, ontsnapte aan ziekte dankzij de paraplu die ik ze had gegeven; Dit overkoepelende verhaal lijkt mij de beste uitvinding die iemand mij heeft aanbevolen voor tomaten; in Bretagne tenminste...
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par guibnd » 04/06/18, 00:12

Toen leek het niet erg overtuigend...
Een ding dat goed werkt, is om bij het snoeien tomatenstekken mee te nemen met de fijnproevers. Zo heb je nieuwe planten achter de hand (en die kosten niets) als je ze moet vervangen in geval van ziekte... of voor latere productie
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par Did67 » 04/06/18, 09:52

Ik kreeg er een, die in de kas staat. Het is heel mooi... Maar het is ook niet iets absoluut uitzonderlijks.

Ik heb wat sukkels afgesneden. Het werkt bijna 100%, ook al stond het 15 dagen uitgedroogd! Kenmerkend voor de nachtschade is dat ze heel makkelijk wortels vormen: van mijn consumentenproducten heb ik ook spruitjes “geknipt”. De handeling van het “leggen” van de tomaten tijdens het planten is bijna een soort afsnijden van de gewortelde planten!
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par guibnd » 04/06/18, 10:17

Did67 schreef:Ik kreeg er een, die in de kas staat. Het is heel mooi... Maar het is ook niet iets absoluut uitzonderlijks.

Ik heb wat sukkels afgesneden. Het werkt bijna 100%, ook al stond het 15 dagen uitgedroogd! Kenmerkend voor de nachtschade is dat ze heel makkelijk wortels vormen: van mijn consumentenproducten heb ik ook spruitjes “geknipt”. De handeling van het “leggen” van de tomaten tijdens het planten is bijna een soort afsnijden van de gewortelde planten!

Ja, ik plant mijn tomatenplanten iets dieper of schuin onder de grond (afhankelijk van wat de hoogte van de stengel toelaat door een of twee onderste bladeren te verwijderen die nutteloos zijn geworden, lukt het me om de onderste bladeren 1 of 2 dagen van tevoren af ​​te snijden planten zodat de wond geneest voordat deze ondergronds wordt geplaatst (een overtuiging van mij die misschien vergezocht is, maar ik dacht dat een recente wond de ideale toegangspoort tot ziekten zou kunnen zijn)
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 193-gasten