Enten, ontluiken, gelaagdheid en stekken ...

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken...




par Forhorse » 27/05/18, 23:43

guibnd schreef:Ik zag variëteiten van ciderappelbomen op de beurzen, met name die van Saint Cyr la Rosiere 61 in het ecomuseum van de baars in de priorij van Sainte Gauburge...


Ik ben heel dicht bij St. Cyr, maar ik ben nog nooit bij deze transplantatiebeurs geweest. Aan de andere kant is er de "appelcrunchersvereniging" in de omgeving (als ik me niet vergis in de naam), die me heeft geholpen een aantal variëteiten uit mijn boomgaard te identificeren en die naar mijn mening trainingen aanbiedt. Ik zou er serieuzer naar moeten kijken, maar het ontbreekt me serieus aan tijd om me aan mijn boomgaard te wijden (vorig jaar heb ik niet eens cider gemaakt)
Maar ik moet toch aan de slag voordat alle bomen dood zijn... vooral omdat ik onlangs heb vernomen dat mijn boomgaard geclassificeerd is... Ik weet niet wat dit inhoudt in termen van wettelijke verplichtingen of wat ik ben blootgesteld als het verdwijnt, maar ik wil er niet echt achter komen als het te laat is. En een boomgaard herbeplanten met recente rassen interesseert mij niet.
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken...




par guibnd » 27/05/18, 23:53

Forhorse schreef:
guibnd schreef:Ik zag variëteiten van ciderappelbomen op de beurzen, met name die van Saint Cyr la Rosiere 61 in het ecomuseum van de baars in de priorij van Sainte Gauburge...


Ik ben heel dicht bij St. Cyr, maar ik ben nog nooit bij deze transplantatiebeurs geweest. Aan de andere kant is er de "appelcrunchersvereniging" in de omgeving (als ik me niet vergis in de naam), die me heeft geholpen een aantal variëteiten uit mijn boomgaard te identificeren en die naar mijn mening trainingen aanbiedt. Ik zou er serieuzer naar moeten kijken, maar het ontbreekt me serieus aan tijd om me aan mijn boomgaard te wijden (vorig jaar heb ik niet eens cider gemaakt)
Maar ik moet toch aan de slag voordat alle bomen dood zijn... vooral omdat ik onlangs heb vernomen dat mijn boomgaard geclassificeerd is... Ik weet niet wat dit inhoudt in termen van wettelijke verplichtingen of wat ik ben blootgesteld als het verdwijnt, maar ik wil er niet echt achter komen als het te laat is. En een boomgaard herbeplanten met recente rassen interesseert mij niet.

Is uw perceel geclassificeerd als Natura 2000-gebied of staat uw boomgaard vermeld als een specifieke boomgaard?

De entbeurs Saint Cyr la Rosière wordt georganiseerd door de appeleters.
Ik heb een jaar lang de 2 uur durende training gevolgd als onderdeel van deze transplantatiebeurs, het theoretische gedeelte en na de praktijk was het aardig en vriendelijk
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13718
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken...




par izentrop » 28/05/18, 09:52

Hallo,
Ik weet niet hoe ik moet enten, en ik heb ook geen onderstam, luchtlagen werken best goed voor een appelboom.
Ik heb een oude appelboom die tijdens stormen zijn hoofdtakken verloor, zeer krachtig omdat er weer nieuwe takken zijn begonnen. Het is prachtig en produceert veel kleine, pittige, groene, late, sappige appels die heel goed houdbaar zijn. Ik eet het nog steeds uit mijn kelder.
Ik ontdekte dat de variëteit heel dicht bij de harde colare lag, gezien op een artikel op internet dat ik vandaag niet meer kan vinden.

Van 5 lagenpogingen overleeft de grootste tak (5 cm diameter aan de basis), het derde jaar geloof ik.
IMG_20180528_093115.jpg
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par Forhorse » 28/05/18, 21:17

Mijn boomgaard is geclassificeerd als te beschermen boomgaard op grond van artikel L151-19 van het Stedenbouwkundig Wetboek, ik weet het niet meer!

@izentrop: Kunt u uw luchtlaagmethode gedetailleerd beschrijven? Ik had erover nagedacht om de variëteiten van mijn boomgaard te behouden, maar uit het weinige onderzoek dat ik deed is het daarvoor geen goed idee (ik begreep niet helemaal waarom). Aan de andere kant lijkt het erop dat het vermenigvuldigen van deuren - enten een mogelijke methode, dus het interesseert mij.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par Ahmed » 28/05/18, 21:41

@ Guibnd: wat de afmetingen betreft zijn mijn herinneringen vrij vaag, maar niet al te kritisch: 1,5 tot 3 cm in diameter...
Om de techniek volledig te begrijpen, is hier een foto van het gereedschap dat ik heb gemaakt.
IMG0060A.jpg
IMG0060A.jpg (262.4 KIO) 3489-tijden bekeken

Nou, het is stom, maar het gras is het helderst! : Oops: Niettemin is het voldoende om de details te zien: een stuk hout met parallelle randen, twee stukken pakband, twee spijkers die als bijlen dienen, twee paknietjes om het andere uiteinde van de band vast te klemmen, twee oude "pop" klinknagelpunten die zijn doorgesneden op lengte en elk in de groef gestoken en gelijmd met araldiet en twee snijbladen (het enige nieuwe element!). Het stuk hout is aan de achterkant afgerond zodat het in de hand past. Met dit instrument is het gemakkelijk om twee stukken te nemen die exact identiek zijn in hoogte; de tweede op de onderstam dient alleen om de plaats van de telg te sparen; dus vallen de sapkanalen perfect samen. Het transplantaat wordt in de breedte zo afgesteld dat er aan één kant een speling van ongeveer 2 mm overblijft (de andere kant moet goed aansluiten): hierdoor kunnen littekenkussentjes ontstaan ​​zonder het risico dat dit leidt tot loslaten van de kamer.
De truc bij het verwijderen van het transplantaat bestaat uit het volgende: na incisie aan de boven-/onderzijde met het dubbele transplantaat en incisie van twee verticale sneden met een gewoon transplantaat (goed geslepen en schoon), pellen we voorzichtig de bast rondom het oog af; Zodra deze handeling voltooid is, plaatst u ter ondersteuning uw gebogen wijsvinger achter de steel en plaatst u uw duim voor de knop (aan de zijkant), waarna u druk uitoefent in de richting van de andere kant: hierdoor schuift de het hele transplantaat met het afschuiven van het kleine punt dat op het cambium was gevormd (onder de schors en ermee in contact) en dat de knop voedt. Zonder deze laatste voorzorgsmaatregel komt het oog niet meer in contact met het cambium en droogt het onverbiddelijk uit. Dompel de geoogste grafts onmiddellijk onder in een emmer gevuld met water.
Vragen?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par Ahmed » 28/05/18, 22:00

Luchtlagen omvatten twee verschillende formules. Ten eerste het aanbrengen van laagjes in een cluster op moederplanten, wat meer een professionele techniek is (en niet zo luchtfoto's, omdat deze op grondniveau wordt beoefend).
Vervolgens de gelaagdheid van een geïsoleerde tak, ongeacht de hoogte waarop deze wordt beoefend; Dit is wat ik zal detailleren.
Om het loslaten van wortels op een stengel te bevorderen, is het noodzakelijk om enkele wonden te maken door meerdere incisies of zelfs gedeeltelijk of volledig omgorden, afhankelijk van de moeilijkheid van de plant om positief te reageren. Het aanbrengen van een mengsel van snijhormoon en fungicide is een pluspunt (in de praktijk kun je een kleine rechthoek van eerder bevochtigd verpakkingsschuim strooien en deze rond het ingesneden deel vastzetten met een klein stropdasje of een nietje). Vorm rond deze eerste "dressing" een bal vochtig veenmos en omhul deze bal in een polyethyleen plastic omhulsel gevormd door een rechthoek die rondom de stengel is gewikkeld met een goede bedekking. Dit plastic vel wordt op zijn plaats gehouden door twee “Ligaplast”-binders, aan elke kant van de bal. Het enige dat overblijft is wachten op de herfst.

Voor alles wat betreft de vermeerdering van alle denkbare variëteiten, hetzij door zaaien, enten of stekken/gelaagdheid, blijft de ‘bijbel’ bestaan.De goede tuinman", die mogelijk in bibliotheken te vinden is (omdat het erg duur is...).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13718
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par izentrop » 28/05/18, 22:24

Forhorse schreef:@izentrop: Kunt u uw luchtlaagmethode gedetailleerd beschrijven? Ik had erover nagedacht om de variëteiten van mijn boomgaard te behouden, maar uit het weinige onderzoek dat ik deed is het daarvoor geen goed idee (ik begreep niet helemaal waarom). Aan de andere kant lijkt het erop dat het vermenigvuldigen van deuren - enten een mogelijke methode, dus het interesseert mij.
Zij geven hier de redenen voor de keuze voor een onderstam https://fermesdavenir.org/fermes-daveni ... rte-greffe.
Ik denk dat mijn oude boom al deze eigenschappen heeft en dat ik niets te verliezen had.
Ik heb deze tips gevolgd https://www.greffer.net/?p=663

Ik kreeg niet zoveel wortels als op de foto's en zo dun als haar.
Het is belangrijk om een ​​tak met een verticale vorm te kiezen. Op horizontale lagen vormen de wortels zich alleen daaronder en zijn ze te weinig en te fijn om enige kans op herstel te hebben.
Ook zorgde ik ervoor dat de tas bovenaan als een trechter open was zodat regenwater kon binnendringen.
Ik heb het hele jaar geen water hoeven geven.
Herstel van lagen vóór vorst.
De boom op de foto bracht vorig jaar al appels voort. Ik heb ze verwijderd om het te versterken.
Dit jaar is zelfs de oude boom niet zo goed gevuld met appels.
Andere gelaagdheid stierf in het tweede jaar. misschien de veldmuizen die in mijn tuin zwermen.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par Ahmed » 28/05/18, 22:33

Van mijn kant heb ik wit plastic gebruikt en nooit water toegevoegd, dankzij veenmos dat een beter watervasthoudend vermogen heeft dan andere stoffen. Het trechteridee kan contraproductief zijn omdat de werking ervan afhankelijk is van weersvariaties en te veel water stengelrot kan veroorzaken.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13718
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par izentrop » 28/05/18, 23:22

.. met een gat aan de onderkant om het vasthouden van water te voorkomen. : Wink:
Ik heb ook het geluk dat er geen lange droge periodes zijn geweest.
Ik zal de operatie moeten herhalen om de slagen te verzekeren, ik wil deze redding. er moet toch nog tijd zijn?

Ahmed, gelaagdheid zorgt ervoor dat de variatie behouden blijft, nietwaar?
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par guibnd » 28/05/18, 23:49

Ahmed schreef:@ Guibnd: wat de afmetingen betreft zijn mijn herinneringen vrij vaag, maar niet al te kritisch: 1,5 tot 3 cm in diameter...
Om de techniek volledig te begrijpen, is hier een foto van het gereedschap dat ik heb gemaakt.
IMG0060A.jpg
Nou, het is stom, maar het gras is het helderst! : Oops: Niettemin is het voldoende om de details te zien: een stuk hout met parallelle randen, twee stukken pakband, twee spijkers die als bijlen dienen, twee paknietjes om het andere uiteinde van de band vast te klemmen, twee oude "pop" klinknagelpunten die zijn doorgesneden op lengte en elk in de groef gestoken en gelijmd met araldiet en twee snijbladen (het enige nieuwe element!). Het stuk hout is aan de achterkant afgerond zodat het in de hand past. Met dit instrument is het gemakkelijk om twee stukken te nemen die exact identiek zijn in hoogte; de tweede op de onderstam dient alleen om de plaats van de telg te sparen; dus vallen de sapkanalen perfect samen. Het transplantaat wordt in de breedte zo afgesteld dat er aan één kant een speling van ongeveer 2 mm overblijft (de andere kant moet goed aansluiten): hierdoor kunnen littekenkussentjes ontstaan ​​zonder het risico dat dit leidt tot loslaten van de kamer.
De truc bij het verwijderen van het transplantaat bestaat uit het volgende: na incisie aan de boven-/onderzijde met het dubbele transplantaat en incisie van twee verticale sneden met een gewoon transplantaat (goed geslepen en schoon), pellen we voorzichtig de bast rondom het oog af; Zodra deze handeling voltooid is, plaatst u ter ondersteuning uw gebogen wijsvinger achter de steel en plaatst u uw duim voor de knop (aan de zijkant), waarna u druk uitoefent in de richting van de andere kant: hierdoor schuift de het hele transplantaat met het afschuiven van het kleine punt dat op het cambium was gevormd (onder de schors en ermee in contact) en dat de knop voedt. Zonder deze laatste voorzorgsmaatregel komt het oog niet meer in contact met het cambium en droogt het onverbiddelijk uit. Dompel de geoogste grafts onmiddellijk onder in een emmer gevuld met water.
Vragen?

Bedankt Ahmed, waardevolle informatie over een techniek die ik niet ken en die mij erg interesseert!
Ik ga met een helder hoofd uw instructies opnieuw lezen en bestuderen... dan ga ik naar bed en ga morgen weer aan het werk, ik zal deze week een aantal dagen intensief werken en ik ben terug met tot snel, tot ziens...
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 149-gasten