De "Potager du Laesseux" in de Dordogne

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par Did67 » 17/05/17, 16:55

Lachanette schreef:
Op mulchstrips is mulchen niet helemaal verdwenen. Ligt het aan het zeildoek? Is het vanwege de gebruikte materialen? Is mijn grondleven voldoende actief? (20 cm diep, ik heb een pH van 5 ...)

We hebben groene grassen gemaaid die verspreid zijn over de oude mulch (niet zeker of het een goed idee is?). Dan rolt hij twee rollen hooi. Gelukkig kwam de zoon om een ​​handje te helpen! Nou, in feite hebben we hooi twee opgehaald, maar ik moest de foto maken.


Ik maakte van de gelegenheid gebruik om een ​​nieuwe weidehoek te koloniseren. Ik hou ervan om de tuin zo goedkoop te laten groeien!
hij heeft nu een L-vorm en maakt 150 m2. Het was 16 m2 vorig jaar.



1) Normaal en blij dat de mulch niet is verdwenen !!! Vooral in de winter stopt de activiteit van organismen (voor sommigen) of vertraagt ​​​​voor anderen. Omdat er niet wordt verbouwd, mag het niet vergaan, anders produceert het nitraten, die in het grondwater terecht zouden komen. Natuurlijk tuinieren dat zou vervuilen zou zonde zijn!!! Het systeem is dus samenhangend: koude grond, het vertraagt ​​aanzienlijk. Aan het einde van de winter is er vaak een "vertraging in verlichting" in vergelijking met een tuin in kale grond. Laat de buren maar ruziën, jij komt vanzelf aan de beurt! Eenmaal warm, zal je deksel ontbinden, je groenten voeden, de minerale elementen produceren die ze nodig hebben. Ongeveer tegelijkertijd hebben ze het nodig (kom op, met een beetje vertraging).

Daarna speelt natuurlijk de aard van de materialen een rol: hoe houter, RCW, schors, hoe langer het meegaat (soms wel 10 jaar!).

2) De grassen die al voldoende ontwikkeld zijn, hebben vezels... Het is minder erg dan het maaisel. Maar pas toch op. Bij aanwezigheid van groenten altijd na het drogen gebruiken. Het risico van toxiciteit door fermentatie bestaat altijd in groen... Anders is het een "vrij snelle" en "vrij rijke" substantie...

3) Een van de "fouten" van deze methode! Ik ook, ik ben dit jaar weer vergroot, voor het 4e jaar op rij!
0 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par denis17 » 17/05/17, 18:13

jpbord schreef:
denis17 schreef:Mooi oppervlak toch, ik heb de indruk dat er iets is om te planten, heb je wat oppervlak?
Denis, "buurman van 17" : Wink:


Goedenavond Denis bedankt voor je bezoek, het is eigenlijk een oude boerderij, er zijn 23 hectare, maar mijn 4 duizend m² groentetuin en fruitbomen bezetten mij op grote schaal, ik plant 30 fruitbomen sinds 3 jaren.
Het voordeel van al dit oppervlak is om 2-hooipakketten van 4-hectaren te hebben. Hoe meer ik investeerde in een molen voor de bossen die ik schoonmaak.
hartelijk

Ha ja, mooi oppervlak. En voor de molen is het essentieel, ik heb er al 5 jaar een en ik heb geen spijt van de investering. : Wink:
denis
0 x
Lachanette
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 31
Inschrijving: 03/01/17, 22:25
Plaats: Noord en Dordogne
x 15

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par Lachanette » 17/05/17, 19:10

Dankjewel, Didier, voor deze feedback!

Did67 schreef:a) Ik ben van mening dat alle organische stoffen bedoeld zijn om terug te keren naar de grond, op het oppervlak, voor een aerobe afbraak (in aanwezigheid van zuurstof). Dus ik gebruik geen plastic zeilen meer, maar ik stel je gerust, ik begon met dezelfde stompzinnigheid!


Ik had de indruk dat de speciale mulchafdekkingen, die water doorlaten, ook lucht doorlaten? Hoe dan ook, er waren alleen U's om ze aan beide uiteinden omhoog te houden en de lengte werd opgehouden door grote stenen (niet groot genoeg omdat februaristormen ze opbliezen)

Did67 schreef:c) Oud stro: geen noemenswaardig verschil met "nieuw" stro. Maar het blijft een armzalig materiaal, aan te vullen met voldoende grasmaaisel.
e) De oude stam, als hij niet veel weegt, komt doordat het meeste ervan al verteerd is en "in de lucht" is gegaan (CO²). Er blijft iets over dat dicht bij de as is! Niets schadelijk. Werk voor niet veel ...


het had het voordeel dat ik ruimte vrijmaakte in de schuur, waar ik wat hout moest binnenhalen... Een cross-over, in zekere zin : Lol:
Bovendien was ik een beetje geobsedeerd door lignine, in de hoop het vasthouden van water te bevorderen, want we hebben beroemde verzengende droogtes in de zomer en ik heb een leem-klei-zandachtige bodem (zand 46%, slib 23% klei 31%, in eerste benadering zelfgemaakte). Deze populierencompote was sowieso makkelijk mee te nemen.

Did67 schreef:d) Vijgenboom: pas op voor valse bewijzen; Ik maakte mijn proeven van asperges "zonder werk" in dode bladeren van walnotenbomen, met een zeer slechte reputatie; de test is redelijk correct (zelfs als vorst en woelmuizen het niet perfect maken!). De latex van de vijgenboom kan irriterende "deugden" hebben voor de menselijke huid en zeer interessant zijn voor organismen. Let op de ontbindingssnelheid.


Ja, ik heb ook walnotenblaadjes gezet!
Ik heb niet veel BRF-restjes gezien, maar zoals altijd als ik hier ben voor een kort verblijf, ben ik te gehaast met de urgentie van dingen om te doen. Ik nam niet de tijd om in detail te observeren. Ik zal deze keer beter opletten.

Did67 schreef:f) Als uw pH 5 is, kunt u geleidelijk, maar genereuzer met houtassen gaan ... Zit u op een schistabasis?


Welnee! We hebben een kalkstenen rots op de grond! Dit hele deel van de Périgord is 100% kalksteen. Ik was erg verrast door deze pH-meting. Ik heb hetzelfde geel met zwarte meetinstrument als jij. pH 7 op het oppervlak, die geleidelijk daalt tot 5 wanneer de sonde volledig is ingebracht.
Ik denk dat het het effect is "oud grasland nooit bemest + de aanwezigheid van drie enorme meerjarige populieren * die de grond verzuurden. Er is ook een lens van gele klei van 20 cm diep op het tweede deel weiland die ik niet cultiveer, en die is een deel van het jaar nat, zelfs overstroomd. Maar er is niet deze kleiwal onder de moestuin, of nog dieper. Ik zou graag uw mening horen daar -boven!
In ieder geval, voor houtas geen probleem: de cantou geeft me wat om door te verkopen!

* Pluir-honderdjarige: Ik maak geen grapje. Een populier, al enorm groot in 1964, en die 6 of 8 jaar geleden instortte, was in feite al een hergroei van meerdere stammen die door de jaren heen aan elkaar waren gegroeid... Ze staan ​​er tenminste al sinds Napoleon! En hij duwt weer terug...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9838
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2674

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par sicetaitsimple » 17/05/17, 19:49

Lachanette schreef:
Ik was erg verrast door deze pH-meting. Ik heb hetzelfde geel met zwarte meetinstrument als jij. pH 7 op het oppervlak, die geleidelijk daalt tot 5 wanneer de sonde volledig is ingebracht.



Het is eigenlijk heel raar! Is het nu pas (na de winterbedekking) of was het daarvoor al het geval (of een beetje ernaast, op een onbehandelde ondergrond)?
0 x
Lachanette
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 31
Inschrijving: 03/01/17, 22:25
Plaats: Noord en Dordogne
x 15

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par Lachanette » 17/05/17, 20:02

Nee, het heeft niets te maken met de verspreiding van organisch materiaal...
De hele moestuin is zo, en die van mijn buurman, 5m verderop aan de overkant, maar zonder hooi, reageert op dezelfde manier.
aan de oppervlakte: 7
-5 cm: 6.5
-10cm: 6
-15cm 5.5
-20cm: 5
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9838
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2674

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par sicetaitsimple » 17/05/17, 20:45

Lachanette schreef:Nee, het heeft niets te maken met de verspreiding van organisch materiaal...
De hele moestuin is zo, en die van mijn buurman, 5m verderop aan de overkant, maar zonder hooi, reageert op dezelfde manier.
aan de oppervlakte: 7
-5 cm: 6.5
-10cm: 6
-15cm 5.5
-20cm: 5


Het lijkt mij nog bizarder... Als ik jou was zou ik dit probleem absoluut willen ophelderen want naar mijn mening een pH5 aan de horizon van 20cm in een moestuin is het beter om direct te stoppen...of maatregelen te nemen .

De eerste verklaring is dat de meting verkeerd is. Ik werk al heel lang in de industrie, als we een uitbijter detecteren, beginnen we eerst met controleren of het niet de sensor is die het verprutst. Een Chinese pH-meter voor consumenten van ongeveer tien euro, wat is hij waard, hoe is hij gekalibreerd, corrigeert hij voor vochtigheid die varieert met de diepte? Kortom ik zou een test doen met een klein chemisch kitje dat in alle tuincentra verkrijgbaar is (neudorff bijvoorbeeld zonder reclame te willen maken, er zijn er zeker nog meer).

Als het wordt bevestigd (eerlijk gezegd geloof ik het niet echt), dan zal je schoorsteenas goed van pas komen, want als ze kalium (veel) en fosfor (een beetje) leveren, zijn ze vooral een leverancier van calcium, onder vorm van kalk, die de pH zal verhogen.

Et tu peux d'ores et déjà ( ce WE de l'ascension où tu y seras) dédier 2 ou 3 m2 à un essai d'apport massif de cendres, avec et sans incorporation, tu verras bien en mesurant ensuite, ça ne coûte niets.
Dernière édition par sicetaitsimple de 17 / 05 / 17, 20: 51, 1 keer bewerkt.
0 x
jpbord
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 70
Inschrijving: 13/05/17, 23:45
Plaats: 24 Dordongne Bergerac
x 9

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par jpbord » 17/05/17, 20:48

Lachanette schreef:Hier is een korte presentatie van de geschiedenis van mijn tuin bij Sarlat.

In april van vorig jaar heb ik nog steeds een mini moestuin die klassiek is gegraven door de kracht van mijn oude armen, en gescheurd uit een oude weide vol kwakzalm! Voor eviter beperk de prairiale herovering, ik behandel de omtrek.

April 2016.JPG

Maar zoals ik Dominique Soltner al heb ontdekt, probeer ik zo goed mogelijk te mulchen met wat ik vind, oud stro en vlokken vlas (ouch ouch ouch, dat was geen goed idee ...)

Mei 2016.JPG

Aan het einde van de Allerheiligen, opnieuw volgens het advies van Soltner, creëer ik vaste planken gescheiden door kleine geasfalteerde paden, en zonder enige grondreiniging of graven, strooi ik met de middelen van de rand.
Ik heb een shredder gekocht, dus
Verse hazelnoot BRF
BRF van vijgenboom (dat ofwel, het is waarschijnlijk geen goed idee, ik lees sinds de melk van de vijgenboom, het was niet boven),
en ook ...
heel oude stro centenaire (bof, bof?),
oud rot populierenhart (lignine-inname?)
alles wat ik kan oppikken van dode bladeren (maar ze beginnen net te vallen)
wat grasmaaien
een beetje hooi (maar ik durf niet teveel, uit angst voor zaad: ik heb de fenologie nog niet ontdekt ...)
een lichte inname van houtas

Oktober 2016-1.JPG

Eindelijk, aangezien ik de tuin voor 6 maanden zal verlaten, bedek ik het geheel van een mulch zeildoek dat het water doorlaat, want anders vertrouw ik niet dat deze weide de overhand krijgt!

Oktober 2016-2.JPG

Ik breng zes maanden winter door met het ontdekken van fenologie! :D
Wanneer ik in april terugkom, na het ontkoppelen:

April 2017-1.JPG

Ik ben redelijk tevreden over het uiterlijk van de aarde. Quackgrass komt vrij gemakkelijk. Ik maak van de gelegenheid gebruik om een ​​borderband schoon te maken die niet was gemulkt (op de foto te zien).
Op mulchstrips is mulchen niet helemaal verdwenen. Ligt het aan het zeildoek? Is het vanwege de gebruikte materialen? Is mijn grondleven voldoende actief? (20 cm diep, ik heb een pH van 5 ...)

April 2017-2.JPG

We hebben groene grassen gemaaid die verspreid zijn over de oude mulch (niet zeker of het een goed idee is?). Dan rolt hij twee rollen hooi. Gelukkig kwam de zoon om een ​​handje te helpen! Nou, in feite hebben we hooi twee opgehaald, maar ik moest de foto maken.

April 2017-3.JPG

April 2017-4.JPG

Ik maakte van de gelegenheid gebruik om een ​​nieuwe weidehoek te koloniseren. Ik hou ervan om de tuin zo goedkoop te laten groeien!
hij heeft nu een L-vorm en maakt 150 m2. Het was 16 m2 vorig jaar.

April 2017-5.JPG

Na, was er aanplant van aardappelen, zaaien van groene bonen een beetje laat (voor het begin van juli, we zullen zien), verplanten van witte uien en salades ... Het zal nodig zijn om te zien wat het geeft. Ik zal er volgende week zijn, ik kan niet wachten!



veel succes Ik heb net de dag in de moestuin doorgebracht voordat de storm komt! Ik zou zo snel mogelijk foto's maken die vaak explicieter zijn (grote opluchting van het gedeelte waar ik mijn hooi + mest van mijn kippen en konijnen had neergelegd, praktisch geen onkruidgroei) hier en daar aardappelschillen land dat vanzelf ontkiemde Ik Ik ga wat laten zien.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par Did67 » 17/05/17, 21:49

sicetaitsimple schreef:
Het lijkt mij nog bizarder... Als ik jou was zou ik dit probleem absoluut willen ophelderen want naar mijn mening een pH5 aan de horizon van 20cm in een moestuin is het beter om direct te stoppen...of maatregelen te nemen .

De eerste verklaring is dat de meting verkeerd is. Ik werk al heel lang in de industrie, als we een uitbijter detecteren, beginnen we eerst met controleren of het niet de sensor is die het verprutst. Een Chinese pH-meter voor consumenten van ongeveer tien euro, wat is hij waard, hoe is hij gekalibreerd, corrigeert hij voor vochtigheid die varieert met de diepte? Kortom ik zou een test doen met een klein chemisch kitje dat in alle tuincentra verkrijgbaar is (neudorff bijvoorbeeld zonder reclame te willen maken, er zijn er zeker nog meer).

Als het wordt bevestigd (eerlijk gezegd geloof ik het niet echt), dan zal je schoorsteenas goed van pas komen, want als ze kalium (veel) en fosfor (een beetje) leveren, zijn ze vooral een leverancier van calcium, onder vorm van kalk, die de pH zal verhogen.

Et tu peux d'ores et déjà ( ce WE de l'ascension où tu y seras) dédier 2 ou 3 m2 à un essai d'apport massif de cendres, avec et sans incorporation, tu verras bien en mesurant ensuite, ça ne coûte niets.


Ik neig ook naar een meetartefact! Strikt genomen meet dit apparaat de pH niet, maar schat het op basis van de geleidbaarheid tussen dat en dat metaal... Vocht stoort...

Het zou de moeite waard zijn om wat pH-papier op het internet te kopen (die voor urine wordt gebruikt; er zijn er met twee gekleurde stippen, die nauwkeuriger zijn) en om een ​​al nauwkeurigere "analyse" te doen...

Vanwege oppervlakteontkalking gebeurt het in kalkrijke grond (calciumionen, hoewel vastgehouden, worden door de eeuwen heen afgevoerd, vooral als verzurende meststoffen worden gebruikt). Het tegenovergestelde, diepe ontkalking aan de oppervlakte is goed verzorgd: bizar, mysterieus en GROTE TWIJFEL!

Dus tot het tegendeel is bewezen: doe rustig aan met de as (ik dacht dat je op kristallijne hellingen, schalie enz. zou kunnen zijn die zuur kunnen zijn).
0 x
Lachanette
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 31
Inschrijving: 03/01/17, 22:25
Plaats: Noord en Dordogne
x 15

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par Lachanette » 17/05/17, 21:53

Bedankt
Je stemt ermee in om ruimte voor mij te maken in dit door jou aangemaakte topic, vind je dat erg? Omdat je een nogal open titel had gegeven, begon ik zonder aarzelen, pas daarna vroeg ik me af of ik het goed had gedaan...
1 x
Lachanette
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 31
Inschrijving: 03/01/17, 22:25
Plaats: Noord en Dordogne
x 15

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par Lachanette » 17/05/17, 22:06

voor did67 en als het simpel was

Ik heb dit voorjaar een grondanalyse gepland (in het lab). Misschien geeft dat een idee... Maar als ik de verschillende dieptes meng, is het misschien niet zinvol.

Of neem ik grond van 20 cm diep, vermeng die met regenwater en dompel de sonde erin, dan meet ik ook de pH van het water in de put.

De oorzaken die ik noemde leken je niet aan te spreken, in ieder geval de verzuring van oude weilanden en de rol van schimmels door de aanwezigheid van oude populieren...

De moestuin heeft de afgelopen jaren in ieder geval relatief goed opgeleverd, dus ik maak me niet al te veel zorgen!

Wordt vervolgd ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 165-gasten