Van overtuiging tot de aanpak van de werkelijkheid ...

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Van overtuiging tot realiteit




par Adrien (voormalig nico239) » 05/09/17, 02:45

Zoals bij veel onderwerpen, afgezien van de 10 onderzoekers in de wereld die dagelijks aan deze vragen werken, zijn alle andere MENINGEN, inclusief de mijne, van weinig belang.

In plaats van mening of mening zouden we moeten spreken van geloof

De vraag is naar mijn mening: geloof ik in wat in dit artikel wordt beschreven?
Het antwoord op gevoel is ja

Maar verder gaat het niet.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Van overtuiging tot realiteit




par izentrop » 05/09/17, 09:45

lazzaret schreef:Ik verdedigde het idee dat omgevingsdruk ervoor zorgt dat organismen zich aanpassen, terwijl anderen het idee verdedigden dat het toeval is dat aanpassingen veroorzaakt en dat de omgeving ze vervolgens selecteert. Deze links illustreren wat ik dacht. Voor mij is de discussie gesloten.
Het is al duidelijker, maar het verschil is niet zo duidelijk, want planten beheersen beide de evolutie.

Seksuele (genetische) voortplanting betekent dat de nakomelingen een deel van de genen van de moeder en een deel van die van de vader zullen hebben en allemaal verschillend zullen zijn.
Bovendien kan er altijd een wijziging van het DNA van de moedercel optreden (chemische stof, ioniserende straal, virus).
Als het embryo levensvatbaar is, is het een mutatie die in bepaalde gevallen gunstig kan zijn en tot een evolutie kan leiden, in het geval dat het een aanval van de omgeving overleeft.

De epigenetica van planten is veel belangrijker dan die van zoogdieren, al omdat ze niet kunnen ontsnappen aan hun omgeving
in tegenstelling tot zoogdieren, ervaren planten geen uitwissing van epigenetische kenmerken tijdens gametogenese...kiemcellen worden laat in ontwikkeling geproduceerd, wanneer meristeemstamcellen besluiten bloemorganen te produceren in plaats van vegetatieve organen.

Epigenetische modificaties die door meristeemcellen zijn verkregen als reactie op interacties van de plant met zijn omgeving, kunnen dus worden overgedragen op geslachtscellen. Bovendien kunnen klonen die het resultaat zijn van vegetatieve vermenigvuldigingsmechanismen in planten verstoringen veroorzaken in mitotisch overdraagbare epigenetische toestanden1.

Bij zoogdieren is epigenetica actief tijdens de differentiatie van stamcellen tot cellen (lever, hart, neuron, enz.)
Een hongerige moeder tijdens de zwangerschap krijgt een klein kind.
Een chiwawa die door een grote hond wordt gedekt, zal baby's krijgen ter grootte van haar placenta.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Van overtuiging tot realiteit




par Grelinette » 05/09/17, 17:10

Als ik het onderwerp goed begrepen heb, en om het samen te vatten:

- Hypothese dat een levend wezen (dier, plant, ...) een aanpassing kan ontwikkelen aan een invloed van de omgeving ervaren door zijn voorouders, en dit gedurende meerdere generaties

- Hypothese dat deze aanpassing gedrags- EN biologisch kan zijn

- Hypothese dat deze aanpassing wordt overgedragen door genetische modificatie na een mutatie onder invloed van een externe gebeurtenis

- Hypothese dat deze aanpassing wordt overgedragen op andere manieren dan erfelijkheid, maar op andere manieren dan eenvoudig "gedragsgerelateerd leren" (om de termen van olivier75 te gebruiken).

Dat is juist ?...

Voor mij zijn deze 4 aanpassingshypothesen (5 met leren) coherent en compatibel.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
lazzaret
x 17

Re: Van overtuiging tot realiteit




par lazzaret » 05/09/17, 18:36

Grelinette schreef:Als ik het onderwerp goed begrepen heb, en om het samen te vatten:

- Hypothese dat een levend wezen (dier, plant, ...) een aanpassing kan ontwikkelen aan een invloed van de omgeving ervaren door zijn voorouders, en dit gedurende meerdere generaties


ja, hypothese die ik naar voren heb gebracht, maar alleen op de plant.

Grelinette schreef:- Hypothese dat deze aanpassing gedrags- EN biologisch kan zijn


op planten, gedragsmatig of biologisch lijkt mij hetzelfde. Als je "aangeboren" en "verworven" wilt bedoelen, is dat een goede vraag, maar het gaat een beetje verder dan wat aan het begin van deze thread werd gesuggereerd

Grelinette schreef:- Hypothese dat deze aanpassing wordt overgedragen door genetische modificatie na een mutatie onder invloed van een externe gebeurtenis


Het is een "andere" vraag naar mijn mening. Is mutatie een terugkerend (min of meer) intern cyclisch fenomeen geïntegreerd in planten? Wat het niet langer helemaal toeval zou maken, maar een evolutionair fenomeen dat is aangepast om te reageren op veranderingen op een grotere tijdschaal (op de schaal van normale klimatologische afkoeling en opwarming (niet veroorzaakt door de mens)). De externe gebeurtenis is in mijn geval bijvoorbeeld de opwarming van de aarde.
deze mogelijkheid werd niet naar voren gebracht in de links die ik aan het begin van dit onderwerp plaatste.

Grelinette schreef:- Hypothese dat deze aanpassing wordt overgedragen op andere manieren dan erfelijkheid, maar op andere manieren dan eenvoudig "gedragsgerelateerd leren" (om de termen van olivier75 te gebruiken).


dus epigenetica! "leren" dat niet gekoppeld zou zijn aan gedrag maar aan milieudruk.

Grelinette schreef:Dat is juist ?...

Voor mij zijn deze 4 aanpassingshypothesen (5 met leren) coherent en compatibel.


aandacht, leren en aanpassing worden in deze samenvatting van hypothesen op een enigszins dubbelzinnige manier gebruikt. Leren suggereert een bewuste wil om... te leren. En planten hebben geen centraal zenuwstelsel. We zouden daarom meer leren, ongeacht de hypothese die u uitspreekt.
tenzij je planten bewust wilt maken... Als je dat doet, verhonger je veganisten : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Van overtuiging tot realiteit




par Grelinette » 06/09/17, 12:39

- Hypothese dat een levend wezen (dier, plant, ...) een aanpassing kan ontwikkelen aan een invloed van de omgeving ervaren door zijn voorouders, en dit gedurende meerdere generaties
ja, hypothese die ik naar voren heb gebracht, maar alleen op de plant.

Of het nu gaat om paardenbloemen, paddenstoelen, bomen of zoogdieren, levende wezens hebben veel gemeen, vooral genen, chromosomen, DNA. Het is daarom zeer waarschijnlijk dat we soortgelijke en overdraagbare reacties en functies vinden in elk van de levende soorten... Maar we dwalen af ​​van het onderwerp: planten.

- Hypothese dat deze aanpassing gedrags- EN biologisch kan zijn
op planten, gedragsmatig of biologisch lijkt mij hetzelfde. ...

Het lijkt mij dat als een plant de grootte van zijn bladeren verandert, de oriëntatie op de zon of de grondsoort waarin hij zal groeien, ik dit gelijkstel aan gedrag. We zien bijvoorbeeld dat bij klimaatverandering de vegetatie beweegt.

Aan de andere kant, als een plant zijn morfologie wijzigt (na een mutatie spontaan ou veroorzaakt, vgl. het werk van INRA), is het naar mijn mening biologisch.

Bovendien, om terug te keren naar het werk van INRA, bestaan ​​ze uit het modificeren van de genen van planten om bepaalde kenmerken (grootte, smaak, vorm, uiterlijk, ...) te verbeteren. Deze modificaties worden aangebracht door radioactiviteit, chemie en ongetwijfeld andere onbekende methoden. .
Men kan zich voorstellen dat deze "gereedschappen" van genetische modificatie ook in de natuur bestaan ​​en op planten werken met een meer willekeurig en langzamer effect, bijvoorbeeld natuurlijke radioactiviteit.
Immers, en vraag naar de mogelijkheid van dit nieuwe personage in de omgeving, dus, zoals de bioloog Jacques Monod zou hebben gezegd: "Kans en noodzaak". (Toeval en noodzaak)

- Hypothese dat deze aanpassing wordt overgedragen door genetische modificatie na een mutatie onder invloed van een externe gebeurtenis
Het is een "andere" vraag naar mijn mening. Is mutatie een terugkerend (min of meer) intern cyclisch fenomeen geïntegreerd in planten? ...

Deze vraag is het onderwerp van veel onderzoek, vooral naar mensen zoals ik heb gemeld: mutatie als gevolg van sterke emotie.
Voor planten valt er ongetwijfeld veel te ontdekken... Daarnaast zijn er leuke experimenten en oefeningen: vb. speel muziek in een kas of in een wijngaard om groei en gezondheid te bevorderen... (ik heb geen mening over deze praktijken... wacht maar af).

- Hypothese dat deze aanpassing wordt overgedragen op andere manieren dan erfelijkheid, maar op andere manieren dan eenvoudig "gedragsgerelateerd leren" (om de termen van olivier75 te gebruiken).
dus epigenetica! "leren" dat niet gekoppeld zou zijn aan gedrag maar aan milieudruk.

Meer in het algemeen lijkt de plantenwereld ons nog vrij onbekend.
Dit is een ander onderwerp (communicatie tussen planten), maar ik las onlangs een artikel over onderzoek om te begrijpen hoe planten, zelfs verre planten, bijvoorbeeld bomen in hetzelfde bos, informatie aan elkaar kunnen doorgeven en reacties kunnen veroorzaken: zodra bepaalde bomen worden aangevallen door een destructieve parasiet, ontwikkelen andere bomen in hetzelfde bos plotseling een verdediging tegen deze parasiet!...

Toen ik jong was, werkte ik in een experimentele kwekerij en een van de managers vertelde me over een grappige en intrigerende ervaring: sensoren (magnetisch, chemisch, ... ik weet het niet) werden aan de planten in een kas bevestigd en ze werden wist een reactie van de plant te meten toen de tuinman die de planten verzorgde de kas binnenkwam! :schok:
(Ik weet niet of we een reactie van vreugde, verdriet of angst aan het meten waren!)

Zoals wat, je merkt het niet, maar als je 's avonds thuiskomt, zullen je kat, je hond of je kanarie op dezelfde manier je vreugde uitdrukken om jou te vinden,... en ook je planten! : Cheesy:
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Van overtuiging tot realiteit




par Did67 » 06/09/17, 14:06

Grelinette schreef:... maar ik las onlangs een artikel over onderzoek om te begrijpen hoe planten, zelfs verre planten, bijvoorbeeld bomen in hetzelfde bos, informatie kunnen doorgeven die een reactie veroorzaakt: zodra bepaalde bomen worden aangevallen door een destructieve parasiet, ontwikkelen andere bomen in hetzelfde bos plotseling een verdediging tegen deze parasiet!...



Hiervoor zijn twee goed gedocumenteerde mechanismen:

a) gassen

Dit is het geval bij acacia's, begraasd door giraffen, die de informatie doorgeven aan soortgenoten die met de wind mee lopen, die hun samenstelling wijzigen, bitterder worden... Dit dateert uit de jaren '80.

b) mycorrhizae

Wordt het overgenomen door Wohlleben, in het "geheim van de bomen"?

Ik ken de tomatenervaring, gedocumenteerd door Chinese teams, waaruit blijkt dat een door Alternariose aangevallen tomatenplant de informatie doorgeeft aan een naburige plant via mycorrhizae, de schimmels die geassocieerd zijn met de wortels in de grond. De tweede voet versterkt de productie van bepaalde enzymen die betrokken zijn bij afweerreacties.
1 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: Van overtuiging tot realiteit




par olivier75 » 06/09/17, 20:32

Over een onderwerp dat heel dicht bij communicatie tussen planten staat, de nieuwste video van Hervé Coves op msv (youtube)
Olivier
0 x
lazzaret
x 17

Re: Van overtuiging tot realiteit




par lazzaret » 06/09/17, 20:45

olivier75 schreef:Over een onderwerp dat heel dicht bij communicatie tussen planten staat, de nieuwste video van Hervé Coves op msv (youtube)
Olivier


Ik weet niet of je de link wilde plaatsen of niet, maar het zou leuk zijn als het er was....
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: Van overtuiging tot realiteit




par olivier75 » 06/09/17, 23:38

Ik heb het niet geprobeerd, het is niet eenvoudig Ave. De telefoon, maar een moderator kan mijn bericht bewerken.
Olivier
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Van overtuiging tot realiteit




par izentrop » 07/09/17, 08:41

Interessant met zijn grenzen.
https://www.youtube.com/watch?v=606fIOwR6t8

Effectiever dan wachten op de effecten van de natuur, een nieuwe fytoroute http://www7.inra.fr/dpenv/pdf/defense_plantes.pdf

Biopesticiden zoals hun tegenstanders ze noemen http://www.isias.lautre.net/IMG/pdf/Le_ ... icides.pdf
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 160-gasten