Memory bewezen effect op de Li-ion batterijen, LiFePO4 ...

Verschillende ervaringen gemaakt door leden van de forums met name wat betreft kleine huishoudelijke apparaten en energiebeheer.
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 02/05/13, 10:16

Remundo schreef:
Obamot schreef:Een andere interessante hypothese - en heel anders - maar die vreemd genoeg uiteindelijk tot dezelfde conclusie kan leiden, hier:

Het "geheugeneffect" is een fenomeen dat kenmerkend is voor een batterij die weigert alle energie te leveren die deze in petto heeft, omdat deze is opgeladen voordat deze volledig is uitgeput en de drempel heeft onthouden die werd bereikt op het moment van de herladen als uitputtingsdrempel.

Dit fenomeen werd aanvankelijk ontdekt door de NASA. De satellieten, geplaatst in een baan rond de aarde, opgeladen gedurende de perioden van dagen en ontladen tijdens de perioden van de nacht. Let op, de duur van ladingen / lozingen bleef perfect identiek. Na verschillende ladingen / ontladingen merkte de NASA op dat de batterij niet langer activerend was dan het punt waarop hij werd gebruikt om te worden ontladen. De batterij had de gebruikelijke ontladingsdrempel "in het geheugen" gehouden en weigerde verder te gaan.

In het dagelijks leven is het bijna onmogelijk om het effect van geheugen op Ni / Cd-batterijen te ondervinden. Laad- en ontlaadtijden zijn zelden (of nooit) scrupuleus identiek over opeenvolgende cycli. De consument moet proberen het effect van het geheugen te reproduceren dat een schoolhypothese is. Zelfs in het laboratorium is de reproductie van het geheugeneffect moeilijk en de gemiddelde gebruiker is nergens bang voor.

http://www.presence-pc.com/tests/Li-ion ... n-22678/6/

Behalve dat, als we uitgaan van deze logica ...: door een batterij naar de zijne te laden "laagste niveau niet schadelijk"is niet een 'geheugeneffect' dat met opzet op deze drempel is gemaakt, precies, wat in feite zou voorkomen dat het op een ander ontladingsniveau zou plaatsvinden? Verlengt u tegelijkertijd (indien mogelijk) de levensduur van de batterijen? En zo van alle accu? Dit is mijn hypothese.

PS: als NASA zei ... ( :P )
Ik nam de tijd om wat meer te lezen over het werk van deze Novak
Prof. Dr. Petr Novák schreef:Opladen en ontladen zijn processen die het thermodynamische evenwicht van de batterij beïnvloeden; maar dit evenwicht kan na een bepaald tijdsverloop worden hersteld. De onderzoekers ontdekten dat wanneer het laatste lang genoeg was, het geheugeneffect werd geannuleerd.
[]
Het geheugeneffect zou alleen verdwijnen als we wachten lang genoeg na een cyclus bestaande uit een gedeeltelijke lading, gevolgd door een volledige ontlading. In dit geval worden de twee groepen deeltjes zeker altijd gescheiden na de volledige ontlading, maar ze bevinden zich allemaal aan dezelfde kant van de potentiaalbarrière. De verdeling verdwijnt dan, omdat de deeltjes neigen naar een toestand van evenwicht, waar ze allemaal hetzelfde lithiumgehalte hebben.

echter, het geheugeneffect wordt behouden na een gedeeltelijke lading en vóór de onvolledige ontlading. In dit geval bevinden de deeltjes zich aan beide zijden van de potentiaalbarrière en dit voorkomt terugkeer naar de verdeling van "lage lithium" en "lithiumrijke" deeltjes.

Mijn keuzes om LiFePO4 te gebruiken zijn de goede ...

Volledige ontlading 1 maal alle 5-ladingen, lange wachttijd tussen batterijgebruik, en navullingen altijd voltooid ... Afwisselend gedeeltelijk fietsen en totaal fietsen.

Maïs dit geldt voor mijn LiFePO4-pakket, niet voor elke afzonderlijke batterij van dit pakket ...

Omdat in de praktijk de ontlading stopt zodra slechts een van hen "aftapt", en het opladen stopt zodra slechts een van hen "tikt"; de meeste batterijen zijn nooit volledig ontladen of volledig opgeladen (zelfs als het in het geval van een zeer goede balans niet ver is).

Ik denk dat persoonlijk de schatting van de resterende energie in de lithiumbatterijen door de spanning zal nooit betrouwbaar zijn. Het zou veel meer gespierde BMS vergen om de Accus in evenwicht te brengen en de Ah's te tellen in plaats van de spanning van het peloton te observeren ...

Persoonlijk heb ik in ieder geval nog nooit een "meetbaar" geheugeneffect op mijn LiFePO4 gezien. Ik merkte vooral imperfecte navullingen op door het pakket uit balans te brengen, wat ik handmatig moet corrigeren.

Uitstekende aanpak en opmerkingen inderdaad!

Dus als ik het goed heb begrepen en samengevat, een batterij ontladen zodat deze "neerslaan", zou het ontwerp het moeten toelaten, zodat elk element gelijktijdig afdaalt naar deze minimaal toelaatbare drempel...

En het zou niet gemakkelijk te bereiken zijn, omdat de batterijbeheerelektronica iets meer sap zou moeten kunnen "zuigen", en dit individueel op de elementen die langzamer ontladen dan de andere!

Nou, het is niet gewonnen! En het ligt niet eens binnen het bereik van de gemiddelde gebruiker, want ik ken geen enkele batterij die deze mogelijkheid transparant toegankelijk maakt voor gebruikers (als je het "handmatig" wilt doen).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16179
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5262




par Remundo » 02/05/13, 10:37

Ik kan dingen doen op mijn LiFePO4 omdat ik toegang heb tot alles omdat het een experimenteel prototype is.

De vrij nieuwe Lithium-auto's zitten volledig opgesloten, zelfs de "jongens" in de garage weten niet hoe ze moeten ingrijpen... Er zijn mensen die in Twizy of andere gelithieerde wonderen rijden en die een teleurstellende autonomie hebben, ook al zijn de batterijen nieuw. Omdat ze domweg een enigszins onevenwichtig pakket hebben, weet de BMS niet hoe het beter moet en niemand raakt het aan.

Ik weet niet of dit geheugeneffect, waarschijnlijk nauwelijks waarneembaar, het rechtvaardigt om hypergeavanceerde systemen in te zetten, zodat elke batterij bij elke ontlading de bodem bereikt, en alle andere bij elke herlading...

Ik denk dat dat misschien wel de ultieme verfijning is.

Want het belangrijkste is al slecht gedaan: zorg voor een goed uitgebalanceerd pakket: laat sommige batterijen niet naar boven drijven en andere naar beneden.

Dit komt ook door de zeer vlakke spanning van lithium gedurende 90% van de cyclus, het wordt gespeeld op 1/100ste van een volt, we zitten bijna in de fout bij het meten van spanningen; we realiseren ons pas echt wat een lithium in de buik heeft als het omhoog of omlaag gaat, omdat er op dit moment een grote variatie is in de individuele spanning !

Persoonlijk heb ik enkele eenvoudige ideeën die heel effectief kunnen zijn bij het verbeteren van BMS, maar ik ben een slechte elektronica-ingenieur: ik weet niet hoe ik printplaten en programmeerchips moet maken.

En eigenlijk is het niet mijn werk : Idee:
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 02/05/13, 20:11

Blijkbaar wisten veel R&D die opladen voor batterijen ontwikkelden, niet meer dan dat, amha... Dus documenteerden ze zichzelf met wat ze voor die tijd relevant konden vinden in het veld (en wie zei tegen hen: "geen probleem, het is Li-ion, dus gedeeltelijke ontlading is geen probleemeerlijk gezegd is dat waarschijnlijk wat er is gebeurd! Een ontwerp gebaseerd op meer geavanceerd "intelligent beheer" komt er dus niet meteen! Ondertussen weten we eigenlijk niet zo goed wat we moeten doen als juiste aanpak : Lol: ...)

Met dat "wonder"! : Cheesy: (let op de aanhalingstekens...)

Ik had een Li-ion in een digitale camera, die lange tijd niet werkte! Ik heb het teruggezet om op te laden "om te zien". En ongelooflijk genoeg stemde ze ermee in de leiding te nemen! We zullen zien hoe lang het duurt... : Lol:
0 x

Terug naar "Econological Laboratory: verschillende ervaringen voor econologic"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 39-gasten