Organische Rankine-cyclus (ORC) en hernieuwbare energie

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 28/03/13, 13:40

Christophe schreef:
(dodelijke hitte nog nooit gehoord lol)...toch?



Ja, ja, gooi niet meer; het is een mooie slip geschreven!!! [zoals ik van tijd tot tijd doe; een woord vervangen door een woord dat er hetzelfde "uitziet" of "klinkt"!]
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 28/03/13, 13:42

Oké didi!

Ik begrijp de diepe betekenis van chatelot16's laatste bericht niet helemaal...
En over welke Schnell-docs heb je het??
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 28/03/13, 13:52

Onze installatie is te klein om de "gedoteerde" groep, met turbine, te bevoorraden.

Maar inderdaad, de "cogé" is geoptimaliseerd, met terugwinning van de koelwarmte van de motor natuurlijk, die van de "turbokoeler" en een deel van de uitlaat...

Het blijft dus als "fatale" warmte (ik heb opgelet!), de temperatuur van de uitlaatgassen (die de lucht in gaat) en de koeling van de geluidskast (via gecontroleerde ventilatie).

Ik bedoel geen onzin, ik denk dat 6% van de balans "verloren" is, dus...

En dat zou ik graag willen "verbeteren": kassen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 28/03/13, 13:58

Christophe schreef:Geweldig en wat zijn de T°/p voor elk punt? (sorry, misschien merk ik dat ik lui ben hier...)

En dus in termen van prestaties, wat levert het op?


Ik zet ronde getallen: 100° en 50°

het maakt een grote horizontale lijn

100° is uiteraard 1 bar = atmosferische druk
bij 50° valt het tussen 0,1 en 0,2 bar ... zeg 0,13 bar

probleem, het beeld dat ik op de forum werd verkleind en niet leesbaar

als ik het bijsnijd om het nuttige deel beter te laten zien, kunnen we de temperatuur-, druk-, enthalpiecijfers niet meer lezen, die niet over het hele oppervlak worden herhaald

Ik zou dit molierdiagram in vector- en pdf-vorm moeten zetten: de enige manier om grote en precieze tekeningen te verspreiden
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 28/03/13, 14:07

Christophe schreef:Ik begrijp de diepe betekenis van chatelot16's laatste bericht niet helemaal...
En over welke Schnell-docs heb je het??


Het staat in de beroemde thread over het warmtekrachtkoppelingsproject.

Schnell is de fabrikant - Duits - van de warmtekrachtkoppelingseenheid die we hebben gekozen, met de volgende bijzonderheden:

- een dieselmotor
- dus "dual fuel": ongeveer 2 kg/u brandstof als "match" (gecomprimeerd methaan ontbrandt niet vanzelf)
- vandaar een elektrisch rendement van 40%
- het is een SCANIA 6-cilinder Diesel, met turbo en dan "koeler" (eerst hydraulisch om de warmte terug te winnen; dan "radiator" met afvalwarmte om de gassen verder te condenseren voordat ze worden toegelaten)
- een deel van de uitlaatwarmte wordt teruggewonnen

http://www.schnellmotor.de/sm/produkte/ ... l-bhkw.php
http://www.schnellmotor.de/sm/produkte/ ... 80-265.php

- er is een versie van deze motor met een microturbine in de uitlaat: http://www.schnellmotor.de/sm/leistunge ... nenten.php

30 tot 60 kW elektrisch "geschraapt", met een turbine die tot 50 toeren/min draait.

Dit is waar hij naar verwijst.

[Dus we hebben NIET het turbinemodel!]
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 28/03/13, 14:10

Bedankt, ik heb het overgeslagen...

chatelot16 schreef:Ik zou dit molierdiagram in vector- en pdf-vorm moeten zetten: de enige manier om grote en precieze tekeningen te verspreiden


Precies dat is wat je moet doen op de forum om de leesbaarheid van grote afbeeldingen te behouden...

Kunt u ons de enthalpieën geven die overeenkomen met deze punten? Op die manier hebben we de rankine-opbrengst met de formule die ik hierboven heb gegeven ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 28/03/13, 14:33

chatelot16 schreef:
het zou interessant zijn om de vraag aan schnel te stellen om erachter te komen of het mogelijk is om deze turbine toe te voegen aan een reeds geïnstalleerde motor, of dat het een volledige verandering van de groep vereist ... helaas denk ik dat het meer het 2e geval is


Ik denk het wel. Op dezelfde serie is een "upgrade" mogelijk, maar zeker duur.

Dit kan bij de revisie (grote revisie) om de 7 jaar als mijn geheugen me niet verraad...

Ten slotte zijn aanpassingen tijdens het project mogelijk: we kochten de 150 kWelektrische eenheid, die we momenteel verhogen tot 180 kWelek vanwege een evolutie van onze organische stofafzetting, die meer methanogeen is dan verwacht in de oorspronkelijke rantsoenen (3 jaar geleden, tijdens de studie).
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 28/03/13, 15:52

Christophe schreef:
chatelot16 schreef:Ik zou dit molierdiagram in vector- en pdf-vorm moeten zetten: de enige manier om grote en precieze tekeningen te verspreiden


Precies dat is wat je moet doen op de forum om de leesbaarheid van grote afbeeldingen te behouden...


als ik dit molierdiagram vectoriseer door inskape, zal het ook een enorm bestand maken omdat het alle defecten van deze afbeelding, die een gescand papier is, vectoriseert

Ik zal liever de afbeelding bijsnijden met alleen het bruikbare deel, door de enthalpiecijfers te kopiëren

dit molierdiagram moet als CAD-tekening in QCAD of librecad worden gezet
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 28/03/13, 21:54

cyclus 110°C bij 50°C op het HS-diagram
Beeld
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 28/03/13, 23:06

Ik zie helemaal niks hihi

En prestatieniveau dan??? Wat geeft het?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 147-gasten