een auto alternator Connecting ...

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 27/01/09, 21:39

Bonsoir

Reacties op grelinettes:

Denk jij dat we zo aan de slag kunnen in:
1) demontage van de dynamo
2) het afwikkelen van de originele draad (deze moet worden losgesoldeerd)
3) Terugspoelen met een langere en fijnere draad (en opnieuw solderen)

Is investeren in langer en fijner koperdraad (trouwens, waar vinden we dat?) niet riskant en duur voor neofieten zoals wij.


Demontage levert geen specifiek probleem op.
Voor het afwikkelen zijn slechts 3 draden op de diodebrug los te solderen, om de windingen te verwijderen moeten ze met een tang worden doorgeknipt
De terugspoelfase is de meest delicate. Het duurt ongeveer 3 uur voor de 3 fasen.
Koperdraad is niet heel duur op een mooie opwikkelaar


Kunnen we niet teruggaan naar het basisidee:
Hoe maak je optimaal gebruik van een autodynamo zonder deze te wijzigen?

Vooral omdat, als ik het goed begrijp, je uiteindelijk deze oplossing hebt laten vallen en hebt gekozen voor een andere commerciële dynamo (wat als er geen auto is?) die meer geschikt is voor windenergie!...


Een autodynamo is niet geschikt voor gebruik bij directe aandrijving van een windturbine, dat wil zeggen een propeller die op de alternatoras is bevestigd.
Om een ​​dynamo bij lage rotatiesnelheid te laten produceren, zijn een groot aantal windingen nodig (dus terugspoelen) en om te voorkomen dat hij in de inductor verbruikt wat hij produceert, moet de rotor zijn voorzien van permanente magneten.
Anders is het een vermenigvuldiging van de snelheid, een regelaar van de excitatie enz., maar ik ken geen realisatie die zo functioneert.

Ik was begonnen met het aanpassen van de dynamo van de auto voordat ik een commerciële generator vond die geschikt zou kunnen zijn. Deze generator is eigenlijk een speciale permanente magneetdynamo voor een windturbine, waarvan de nullastspanning 12V bij 240 tpm bereikt, wat erg goed is. Ik concentreer me op het gebruik van deze uitrusting omdat ik de vermogenscurve ken en de tandwielen erg beperkt zijn. Makkelijker dus voor de ontwikkeling van mijn windturbine.
Qua budget kost DIY minder aan materialen, maar je moet wel kijken en tijd besteden. :|

A+
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 27/01/09, 23:07

Een ongemodificeerde dynamo kan zonder enig probleem worden gebruikt.

Hierbij wordt een as gelagerd en op de as een poelie met 5 keer de diameter geplaatst, één of twee riemen en een veerspanner.

Voilà
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 27/01/09, 23:51

Ja, ik vergat het, 5 keer is voor een windturbine met bladen, voor een horizontale kan deze nog verder groeien of 2 fasen katrollen gebruiken


Natuurlijk zijn de prestaties niet top, maar de kwestie van prijs, tijd en fabricagegemak van het systeem versus een gekochte windturbine, er is geen vergelijking.

De wieken kunnen worden gemaakt met afgesneden drainagebuis van 150 mm, alles voor een totaalprijs inclusief mast voor nog geen 200 euro.
: Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 28/01/09, 06:16

Dag

Voor de oplossing met snelheidsvermenigvuldiger had ik getest met een vermenigvuldigingsverhouding van 4 per ketting en tandwielen.
Het koppel dat nodig was om de dynamo te laten draaien nadat deze was bekrachtigd, was zodanig dat een te grote propeller nodig zou zijn geweest.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de directe aandrijving van een PMG, maar als iemand een prototype met vermenigvuldiger wil presenteren hierop forum , wij zijn een nemer .

A+
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Een autodynamo aansluiten




par Christophe » 28/01/09, 09:38

bobono schreef:Ruitenwissermotor je draait de slinger met de hand nadat je de twee draden op een 12 volt nachtlampje hebt aangesloten en je gaat branden


Ja, maar beperkte kracht...

Zijn de schroevendraaier- en boormotoren (1e prijs van de stijl € 30) geen permanente magneten (compactheid) en dus gemakkelijk omkeerbaar? Bovendien zou er een korting op de boor zijn....
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3

Re: Looping. auto dynamo




par Alain G » 28/01/09, 13:24

De regelaar moet worden verwijderd en vervangen door 3 diodebruggen.

De regelaar werkt alleen als de spanning bereikt is, daarom is er sprake van blokkering.

Helaas kan ik niet testen met een windturbine omdat ik omringd ben door 15 meter bomen, maar ik heb een 500 watt generator gemaakt met een 2.5 pk maaimotor aangesloten op twee 12 volt accu's en een 850 watt omvormer.
Om vastlopen te voorkomen en de motor niet op volle snelheid te laten draaien, heb ik de regelaar vervangen door 3 diodebruggen.
:D
0 x
bobono
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 355
Inschrijving: 08/09/07, 16:58
Plaats: bretagne
x 1

Aansluiting autodynamo




par bobono » 28/01/09, 20:22

De motoren van sommige accuboormachines zijn inderdaad permanente magneetmotoren.

Klein probleem met de overbrengingsverhouding dat ik niet kon tellen, maar meer dan 30 voor een probleem dat het gebruik van een heel kleine motor mogelijk maakt.

Op de foto een ruitenwissermotor en de kleine commerciële schroevendraaiermotor

Beeld
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 28/01/09, 21:01

Christophe

De boormotoren zijn hetzelfde als bij op afstand bestuurbare auto's, ze moeten heel snel draaien en de betrouwbaarheid is zeer slecht, bovendien hebben ze geen lagers.

Helaas heb ik niet de windomstandigheden om de dynamo in een windturbine te testen, maar ik weet zeker dat met een 4 of 5 op 1 poelie en de regelaar vervangen door 3 diodebruggen van 5 euro per stuk dat hij zonder problemen kan werken.

: Idee: Opwinding kan eenvoudig worden gedaan met een peddel en een schakelaar die wordt geactiveerd door de kracht van de wind, geen wind geen opwinding, bovendien kan de snelheid van het geheel worden gekalibreerd door het vervangen van de primaire katrol.
:D
0 x
bobono
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 355
Inschrijving: 08/09/07, 16:58
Plaats: bretagne
x 1

Een autodynamo aansluiten




par bobono » 28/01/09, 21:41

Alain G. Ik kan de tests doen zonder de regelaar om de excitatie te regelen. Misschien werkt dat? .
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 28/01/09, 22:13

Bobono

Het werkt heel goed, de bekrachtiging: de ene kant is geaard en de andere kant sluit je eenvoudig aan op de pluspool van de accu en de bekrachtiging is klaar.
De dynamo moet permanent op de accu zijn aangesloten, behalve de bekrachtiging.

De blokkering treedt op wanneer de regelaar de spanning bereikt om te werken. Als u deze verwijdert, produceert de dynamo een lagere rotatie en dit gebeurt geleidelijk.

Als je een schema nodig hebt voor de aansluiting op de drie diodebruggen, kan ik je die geven.
:D
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 158-gasten