Bosbouw en hout energie

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: bossen en houtenergie




par Did67 » 20/07/19, 17:32

Maar laten we duidelijk zijn: de belangrijkste ‘koolstofput’ bestaat uit ‘nieuwe bossen’. Hier vindt de opslag van koolstof in de vorm van duurzame humusstoffen “van nature” plaats.

Als we alle Franse gecultiveerde of gemaaide/begraasde gebieden bossen zouden laten worden, zonder iets te doen, zouden we een aanzienlijke hoeveelheid C vastleggen. Dat zouden we kunnen berekenen!

Van het simpele feit dat humificatie zou leiden tot een verschuiving van ruwweg 3% van het OM in geploegde gronden naar ongeveer 6% in Franse bossen.

En dit fenomeen is in het begin sneller, voordat het asymptotisch neigt naar 6%, wat overeenkomt met het “stabiele regime”.

Voeg daar de “staande koolstof” aan toe, voordat we een fase van stabiele exploitatie ingaan...

Maar er zouden een paar tienduizenden van ons zijn (ik heb de berekeningen niet gedaan) die leven van het vissen op forel, rivierkreeften en zoetwatermosselen, het vangen van wild en het plukken van bessen. We zouden meer wilde zwijnen eten (die eikels kunnen omzetten in biomassa die door de mens kan worden geconsumeerd) dan quinoa! Hé, we zouden van de veganisten af ​​zijn!
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9846
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: bossen en houtenergie




par sicetaitsimple » 20/07/19, 17:38

Did67 schreef: We zouden meer wilde zwijnen eten (


Wij zijn van mening dat u de schade die "van u" op een bepaald moment heeft veroorzaakt, nog niet hebt verteerd! Het is zoiets als "witter dan wit"... : Mrgreen: Oké, ik zal stoppen.... : Lol:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: bossen en houtenergie




par Did67 » 20/07/19, 17:46

Degene die ik at was degene die een paar jaar geleden mijn auto kapot maakte!!!

Zeer goed verteerbaar! Op een dag kwam ik een overgebleven stuk wild zwijn tegen in de vriezer en... een fles volledig gemaakte rode wijn (ondrinkbaar). Ik heb een van die sauzen en een van die stoofschotels voor je gemaakt waar ik nog steeds van aan het kwijlen ben!

Niet echt witter dan wit. Maar meer dan biologisch, wild zwijn. En biologisch, rood. Maar dat is niet allemaal veganistisch voor een cent!
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: bossen en houtenergie




par Ahmed » 20/07/19, 22:12

Wanneer je schrijft:
Degene die ik at was degene die een paar jaar geleden mijn auto kapot maakte!!!

...Ik denk dat jullie verantwoordelijkheden uitwisselen: ik heb nog nooit een wild zwijn op een auto zien afstormen tot het punt dat deze 'ontploft', maar vaak het tegenovergestelde... : Wink:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: bossen en houtenergie




par Did67 » 21/07/19, 11:18

Rechts.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: bossen en houtenergie




par izentrop » 21/07/19, 22:58

Als het gaat om koolstofopslag in de bodem, heeft de temperatuur een grote invloed.
Het duurde miljoenen jaren om het op te slaan in de koude permafrostbodems. Vandaag draait de RC het proces om. Dus no-till en bodembedekkingsgewassen zijn goed voor het bodemleven en beperken verdamping en erosie, maar voor het opslaan van koolstof is het nogal een probleem.
Beeld https://reseauactionclimat.org/stockage ... limatique/
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: bossen en houtenergie




par Did67 » 21/07/19, 23:29

De zonering is spectaculair.

We zien duidelijk de twee bepalende elementen, water en temperatuur:

- in droge klimaten wordt geen biomassa geproduceerd; - er is een gebrek aan water; temperaturen over het algemeen te hoog; er is geen “toegang” tot het bodemsysteem, dus geen humificatie; we hebben bijna pure “minerale bodems”, zeer arm
- in zeer warme klimaten blijft de enorme biomassa het hele jaar door bestaan, maar is er sprake van mineralisatie; het leven neemt niet de moeite om humussubstanties te vormen en op te slaan; alles wordt in zeer korte tijd gerecycled; alles veroorzaakte onmiddellijk “rot”; in werkelijkheid wordt het leven boven de grond in stand gehouden, wat weinig meer is dan een “steun”
- in een "gematigd" klimaat wordt biomassa gevormd, maar met pieken in de winter; de mineralisatie stopt dan ook; in de zomer de productie van biomassa en de versnelling van de mineralisatie; uiteindelijk zijn de resultaten nogal mager!!
- in het boreale klimaat weinig biomassa, maar deze wordt nog steeds gevormd; maar het is bevroren, bewaard in de koelkast, het hoopt zich op...

Houd er echter rekening mee dat de kaart een beeld geeft van de voorraad. Niet feeds. Wat ons interesseert zijn stromen: combinatie van c opgeslagen in x jaar. Het hoge gehalte aan noordelijke klimaten is het resultaat van kleine ophopingen, maar dan voor een lange tijd!

Ja, als de koelkast kapot is, zal deze zeer snel rotten en mineraliseren. Maak dus wat C vrij!

Ik was verrast dat no-till de zaken niet meer veranderde. Het INRA-onderzoek waar we het over hadden gaat echter uit van het uitgangspunt dat we deze gronden blijven exploiteren. EN onder deze omstandigheden verandert de balans in feite niet fundamenteel: er wordt weinig fotosynthese besteed aan de vorming van vezelig OM (groenbemesters nemen een "niet-productieve" niche in die te kort en te ongunstig is en voornamelijk MO produceert die vergistbaar is, niet-vezelig, die niet veel veranderen in de situatie van het "humusevenwicht"; ik dacht dat het minder beluchten van het land door te ploegen de situatie zou veranderen, maar dit is duidelijk niet het geval; in feite is de toename van de biologische activiteit, die van de wormen, lijkt de effecten van niet-grondbewerking op dit punt grotendeels te compenseren; uiteindelijk is het bij nader inzien logisch dat dit niet veel verandert; en des te beter voor onze moestuinen: dit betekent dat het leven biologisch grotendeels vervangt ploegen!)
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: bossen en houtenergie




par izentrop » 22/07/19, 06:40

Did67 schreef:groenbemesters bezetten een "niet-productieve" niche die te kort en te ongunstig is, en voornamelijk fermenteerbaar, niet-vezelig OM produceert, wat niet veel verandert in de situatie van het "humusevenwicht".
...maar het lijkt erop dat ze, net als alle planten, bijdragen aan duurzame koolstofopslag, waarbij wortelafscheidingen gemiddeld 20% van de door fotosynthese vastgelegde C vertegenwoordigen.
Het wordt herinnerd hier et . Claire Chenu zei dit tijdens de internationale bijeenkomsten over de landbouw van levende wezens.
Het zijn echter eenvoudige suikers, maar als ze diep van binnen, tussen kleilagen, soms voor langere tijd, blijven hangen, lijkt het wel.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: bossen en houtenergie




par Did67 » 22/07/19, 07:36

Bedankt om mij te corrigeren!

Ik heb het INRA-document eruit gehaald. Er zijn twee zaken die met elkaar samenhangen, maar waarin INRA onderscheid maakt.

En in feite is ‘direct zaaien’ bij grote gewassen niet erg effectief in het opslaan van koolstof. Het elimineren van grondbewerking (en dus de vermindering van oxidatie) verandert de situatie niet significant: + 60 kg C/ha/jaar. Het is echter niet niets!

Maar “de uitbreiding van tussengewassen” (d.w.z. groenbemesters, gewassen onder levende bedekking, enz.) heeft een aanzienlijk positievere impact op de opslag: + 126 kg C/ha/jaar. En daar spelen exsudaten zeker een bepalende rol.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: bossen en houtenergie




par izentrop » 22/07/19, 09:17

Ik druk mij vaak slecht uit. Mijn doel was niet om tegen te spreken, maar om opheldering te geven. Deze INRA-metingen zijn gemaakt in een gematigd klimaat, Midden-Frankrijk geloof ik.

Gemiddeld één of twee graden meer en de paar kilo bespaarde C zullen verdwijnen. Dat is ook de reden waarom we ons andere actiemiddelen hebben voorgesteld dan de “4 per duizend” voor de landbouw. https://reseauactionclimat.org/publicat ... itoriales/
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 151-gasten