Jaarlijks verbruik van pelletketel OKOFEN

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 28/04/09, 09:25

Dirk Pitt schreef:
zo zullen we volgende winter meerdere metingen hebben om te kunnen vergelijken.


Precies, met het belang van het vergelijken van de invloed van pellets: voor hetzelfde vermogen zouden we, op hetzelfde wiel, dezelfde evenredigheidsfactor moeten hebben. De gemeten afwijkingen zullen ons een idee geven van de invloed van de variabiliteit van de pellets...
0 x
Bedoeïen
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 124
Inschrijving: 21/10/09, 22:38
Plaats: High-Savoie
x 2

Ongeveer 3T/jaar 220m2




par Bedoeïen » 28/10/09, 17:24

Haute-Savoie
Hoogte 700m
220m2 waarvan 180 gelijkvloers.
Bioklimatisch (goed beheer van zonnewinst)
Okofen condensatieketel 15Kwh
Zelfgebouwde silo met kuilvijzel (10 m3 nuttig)
Zonne-SWW gekoppeld aan de ketel
2 verwarmde vloeren
Boiler bijna uit van april tot oktober.
VMC 2F + Canadese put
6 personen aan boord
Insteltemperatuur 20C dag 18C nacht.
Actuele temperatuur 21/22 overdag en 18/19 's nachts.

Verbruik 3 Ton per jaar rond.
0 x
The Caravan gaat ...
Avatar de l'utilisateur
manet42
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 631
Inschrijving: 22/11/08, 17:40
Plaats: Lotharingen




par manet42 » 28/10/09, 19:04

Bonsoir,

Absoluut, dat heb ik in Lorraine voor ongeveer hetzelfde gebied, en zelfs nu is het te veel..
Maar goed in de winter bij -10° of -15° is het voldoende.
Voor pelletketels, niet te groot maken.
Ik heb zelfs de indruk dat na dubbele beglazing met onderstaande maat zou worden volstaan.

Van harte.

JC
0 x
Phil35
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 03/11/08, 00:45
Plaats: Breizh




par Phil35 » 28/12/09, 18:12

Bonsoir,
Ik heb een Sigma BC 506 meter geïnstalleerd vorige week gekocht bij Decathlon voor nog geen 15 euro.
De magneten (ik heb er 2 geplaatst om het aantal kg op de teller direct af te lezen) worden op de uitgaande as van de motor geplaatst, waar al een gat in is getikt, het is een provocatie : Cheesy: . Ik heb ze op gestript koperdraad van 2,5 mm² geknipt.
Voor de sensorinstelling heb ik een voordeel. Ik heb een PES maar de beschutting van mijn silo is nog niet gebouwd (ik haastte me vanwege de verlaging van de belastingvermindering), dus ik vul mijn trechter met pellets in zakken van 15 kg (crépito ). Het is voor mij dus gemakkelijk om mijn werkelijke verbruik te kennen : Cheesy:
De instelling die het resultaat is van mijn configuratie is dus 3650 mm. Mijn meter geeft dus direct de waarde in kg weer met een nauwkeurigheid van 10 gram. De deelteller geeft 999,99 kg (d.w.z. 1 ton) en het totaal 99999 kg (d.w.z. 100 ton) weer.

Verbruik sinds de eerste ingebruikname op 4 november: 1087,72 kg precies : Mrgreen:

Philippe.
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 28/12/09, 20:38

@ phil35

een kleine foto van de montage van de magneten en de sensor?

hier een foto van mijn montage: blikdeksel aan het einde van een schacht; magneet erop geplakt en sensor op een aluminium beugel.(met houten wig om de dikte te maken :P )
Beeld
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Phil35
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 03/11/08, 00:45
Plaats: Breizh




par Phil35 » 28/12/09, 21:59

Hoi Dirk pitt,
Ik had geprobeerd er een te plaatsen, maar ik had niet het geduld om te wachten op de download van de afbeelding door deze site.
Dus ik doe een kleine moeite:
Beeld
Je kunt mijn sensor niet zo goed zien, hij zit op een aluminium beugel geplakt die onder een bestaande moer van de versnellingsbak zit. De aluminium poot is dun (1 mm) en de koperdraad (2,5 mm²) is vervormbaar waardoor een magneet/sensoropening met kleine uitjes mogelijk is. Trouwens, de draad is uit één stuk.

Ik waardeer vooral het direct kunnen aflezen van mijn verbruik en zeker volgende winter als ik in de silo sta. Ik ben al nauwkeurig tot minder dan 1% fout, maar dat zal ik volgende winter moeten controleren met opgeblazen pellets.
Ik weet niet zeker of alle tellers een omtrekinstelling tot 3999 mm mogelijk maken, zoals de mijne, wat kan worden omzeild door een derde magneet toe te voegen.

Anders is het hier off-topic, maar ik denk dat ik een probleem heb met de werking van mijn okofen analoge kamerthermostaat (de doos met een wiel en een 4-standenschakelaar). De ketel reageert niet eens op acties op de schakelaar. Mijn verwarmingsmonteur weet er nog minder van af dan ik (hij had het slecht aangesloten, het was zijn eerste.) Had iemand dit thuis voordat ik contact opnam met een okofen-goeroe?

Merci.
Philippe.
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 29/12/09, 14:08

@ phil35
open een topic voor je thermostaat
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
Jacko
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 01/01/11, 13:56




par Jacko » 21/04/13, 09:30

Hallo,

Even een update over dit onderwerp.

Vorig jaar heb ik een sigma 906 meter op mijn okofen 25Kw gezet.
Met een wieldiameter van 3.000 gaf hij me 8750 kg voor 8000 geleverd. Dus verkleinde ik de diameter tot 2.752.

Bedankt dat je me dit tegenidee hebt gegeven, het is te sterk...

Jacques.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 21/04/13, 10:48

De kans om u te vertellen: pas op voor de batterijen!

De mijne liet me midden in de winter in de steek. Tellers etc had ik niet genoteerd.... Ze zat in haar 3e jaar.

Gezien de prijs van batterijen, raad ik u aan:

- vervang de batterijen na 2 winters
- lees voor je teller (totaal, etc...) en de evenredigheidsfactor ("wieldiameter")
- op mijn model kunt u bij het vervangen van de batterij deze gegevens invoeren om bijvoorbeeld de "totale kilometerstand" te behouden....

Daar ben ik alles kwijtgeraakt. Na de volgende bevalling begin ik weer opnieuw.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Chaboum
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 176
Inschrijving: 16/11/08, 01:40
x 2




par Chaboum » 23/04/13, 02:10

Bravo voor dit tegenidee!!! Maar vertel me, voor de as met de koperdraad, hoeveel afstand heb je tussen de 2 magneten gezet? (werkelijke diameter) ?? want als je het over 3.000 of 3650 hebt is de instelling op de meter?? dat is het ?
merci
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : sicetaitsimple en 141 gasten