Olie: bij meer, er nog

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Olie: als er meer is, is er meer !!!




par ABC2019 » 05/09/21, 07:20

izentrop schreef:Landen die de oliepiek zijn gepasseerd
Beeld
Eind juni moest de olieprijs boven de 80 dollar per vat gaan. Meestal gebeurt het tegenovergestelde wanneer iedereen het ermee eens is. Olie plaagt. De wereldwijde vraag is 98 miljoen vaten per dag (mb/d), 2 miljoen meer dan het record van 2019.

Na een vakantie komt het vat helemaal gebruind terug. Dat zullen we volgende maand zien. Voor Brent in Londen noteerde het een index van $ 73,03 ($ 75,13 eind juni) en de WTI in New York op $ 68,74 tegen ($ 73,56 eind juni).

Ik zie met voldoening dat u argumenten aanvoert om te zeggen dat de olieproductie het moeilijk zal hebben om het record te overtreffen, en dat de scenario's van aanhoudende groei tot het einde van de XNUMXe eeuw daarom sciencefiction zijn.

En om te anticiperen op een reactie, is het niet beter met kolen, ook niet vóór covid.

https://www.connaissancedesenergies.org ... 9-191125-0

De realiteit is dat we waarschijnlijk dicht bij de historische piek van het energieverbruik zitten, dat alternatieve energieën veel onvoldoende zijn om de groei van fossielvrije energie te verzekeren, en dat de mensheid zich voorbereidt om de tweede fase van de industriële beschaving in te gaan, die van de afname van middelen; en klimatologische problemen, vervolgens zal het gnognotte zijn ...
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: Olie: als er meer is, is er meer !!!




par humus » 05/09/21, 07:40

ABC2019 schreef:daarom zijn de scenario's van aanhoudende groei tot het einde van de XNUMXe eeuw sciencefiction.

Dat is het altijd geweest, zie Meadows of zelfs het simpele gezond verstand van oneindige groei in een eindige wereld.

ABC2019 schreef:... de mensheid bereidt zich voor om de tweede fase van de industriële beschaving in te gaan, die van de afname van hulpbronnen; en klimatologische problemen, vervolgens zal het gnognotte zijn ...

Het een belet het ander niet.
Zodra de piek is bereikt, zijn er net zoveel koolstofhoudende fossielen als er al zijn gebruikt, en dus de mogelijkheid om de broeikasgassen verder te verdubbelen. : Mrgreen:
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Olie: als er meer is, is er meer !!!




par ABC2019 » 05/09/21, 08:02

humus schreef:
ABC2019 schreef:daarom zijn de scenario's van aanhoudende groei tot het einde van de XNUMXe eeuw sciencefiction.

Dat is het altijd geweest, zie Meadows of zelfs het simpele gezond verstand van oneindige groei in een eindige wereld.

Vertel het IPCC dan maar, want ze lijken niet te weten dat het science fiction is....
Beeld

let op wat de bovenste is die vaak "Business as usual" (BAU) wordt genoemd, dwz wat er zou gebeuren als we niets zouden doen ... wat helemaal niet is wat Meadows precies zei !!!

ABC2019 schreef:... de mensheid bereidt zich voor om de tweede fase van de industriële beschaving in te gaan, die van de afname van hulpbronnen; en klimatologische problemen, vervolgens zal het gnognotte zijn ...

Het een belet het ander niet.
Zodra de piek is bereikt, zijn er net zoveel koolstofhoudende fossielen als er al zijn gebruikt, en dus de mogelijkheid om de broeikasgassen verder te verdubbelen. : Mrgreen:

ja en door de broeikasgassen te verdubbelen, verdubbelt het de problemen, die overblijft van de gnognotte in vergelijking met de gevolgen van het verwijderen van de fossielen.
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: Olie: als er meer is, is er meer !!!




par humus » 05/09/21, 08:54

ABC2019 schreef:let op wat de bovenste is die vaak "Business as usual" (BAU) wordt genoemd, dwz wat er zou gebeuren als we niets zouden doen ... wat helemaal niet is wat Meadows precies zei !!!

Wat zei Meadows, ben ik je niet gevolgd?
ABC2019 schreef:
ABC2019 schreef:... de mensheid bereidt zich voor om de tweede fase van de industriële beschaving in te gaan, die van de afname van hulpbronnen; en klimatologische problemen, vervolgens zal het gnognotte zijn ...

Het een belet het ander niet.
Zodra de piek is bereikt, zijn er net zoveel koolstofhoudende fossielen als er al zijn gebruikt, en dus de mogelijkheid om de broeikasgassen verder te verdubbelen. : Mrgreen:

ja en door de broeikasgassen te verdubbelen, verdubbelt het de problemen, die overblijft van de gnognotte in vergelijking met de gevolgen van het verwijderen van de fossielen.

Hier is het Absurd weer.
Naar het einde van fossielen gaan is per definitie geen fossielen meer hebben en een maximaal klimaatprobleem.
Waarom voer je geen campagne om deze dubbele catastrofe te voorkomen, in plaats van ernaar te verlangen?
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Olie: als er meer is, is er meer !!!




par ABC2019 » 05/09/21, 09:06

humus schreef:
ABC2019 schreef:let op wat de bovenste is die vaak "Business as usual" (BAU) wordt genoemd, dwz wat er zou gebeuren als we niets zouden doen ... wat helemaal niet is wat Meadows precies zei !!!

Wat zei Meadows, ben ik je niet gevolgd?

dat de piek rond 2030 zou komen, niet dat we aan het einde van de 3e eeuw XNUMX keer meer zouden consumeren dan aan het begin!

je praat erover, maar je hebt nooit naar zijn rondingen gekeken? :schok:

Hier is het Absurd weer.
Naar het einde van fossielen gaan is per definitie geen fossielen meer hebben en een maximaal klimaatprobleem.
Waarom voer je geen campagne om deze dubbele catastrofe te voorkomen, in plaats van ernaar te verlangen?

aangezien we geen vervangende oplossing voor fossielen hebben, zie ik op dit moment niet wat ik campagne moet voeren om de ramp te voorkomen .... sorry maar ik heb geen haalbare oplossing voor te stellen, noch om veroudering te voorkomen.
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: Olie: als er meer is, is er meer !!!




par humus » 05/09/21, 09:18

ABC2019 schreef:dat de piek rond 2030 zou komen, niet dat we aan het einde van de 3e eeuw XNUMX keer meer zouden consumeren dan aan het begin!

je praat erover, maar je hebt nooit naar zijn rondingen gekeken? :schok:

Ja, maar ik zag niet wat je bedoelde.
Wat er halverwege de 21e eeuw gebeurt, is de ineenstorting van de wereldbevolking als gevolg van algemene uitputting van hulpbronnen en aantasting van het milieu.
2030 is geen voorspelling maar een orde van grootte en dat betekent vooral: voor het einde van de 21e eeuw.

ABC2019 schreef:aangezien we geen vervangende oplossing voor fossielen hebben, zie ik op dit moment niet wat ik campagne moet voeren om de ramp te voorkomen .... sorry maar ik heb geen haalbare oplossing voor te stellen, noch om veroudering te voorkomen.

Wat betreft veroudering, dood, daar is niets en dat zou ook niet wenselijk zijn :pijl: demografie, menselijke evolutie in brede zin.

Wat betreft het gebruik van fossielen, er is een manier om je hersens te pijnigen.
De eerste volkeren doen het goed zonder.
Voordat je zegt: "Ik heb geen oplossing", denk je niet dat de energieschuif ergens tussen het huidige niveau en nul kan staan?
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Olie: als er meer is, is er meer !!!




par ABC2019 » 05/09/21, 09:43

humus schreef:
ABC2019 schreef:dat de piek rond 2030 zou komen, niet dat we aan het einde van de 3e eeuw XNUMX keer meer zouden consumeren dan aan het begin!

je praat erover, maar je hebt nooit naar zijn rondingen gekeken? :schok:

Ja, maar ik zag niet wat je bedoelde.
Wat er halverwege de 21e eeuw gebeurt, is de ineenstorting van de wereldbevolking als gevolg van algemene uitputting van hulpbronnen en aantasting van het milieu.
2030 is geen voorspelling maar een orde van grootte en dat betekent vooral: voor het einde van de 21e eeuw.

Dus dat is wat ik zei, het is volledig in tegenspraak met het zogenaamde "BAU"-scenario dat is aangenomen door het IPCC, waarop de meeste rampscenario's zijn gebaseerd. We zullen niet in staat zijn om zowel een ineenstorting als een continue groei te hebben ...



Wat betreft het gebruik van fossielen, er is een manier om je hersens te pijnigen.
De eerste volkeren doen het goed zonder.
Voordat je zegt: "Ik heb geen oplossing", denk je niet dat de energieschuif ergens tussen het huidige niveau en nul kan staan?


Het is duidelijk dat we zonder hen kunnen, ik zeg dat er geen oplossing is om ze te vervangen met behoud van een levensstandaard die vergelijkbaar is met die van nu natuurlijk.

Als je terug wilt naar de manier van leven van de eerste volkeren, is er geen probleem meer, afgezien van het voeden van 8 miljard mensen natuurlijk. Maar hopelijk zit je in de juiste groep.
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Olie: als er meer, er nog




par Remundo » 05/09/21, 09:48

ben je vertrokken met je schets op kolen?

kolen + gas kunnen de komende decennia de wereldwijde groei grotendeels ondersteunen.

Ik zeg niet dat het klimaat goed is...

in China geloof ik dat we aan het bouwen zijn één tot twee kolencentrales PER WEEK ....
1 x
Beeld
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: Olie: als er meer is, is er meer !!!




par humus » 05/09/21, 09:56

ABC2019 schreef:Dus dat is wat ik zei, het is volledig in tegenspraak met het zogenaamde "BAU"-scenario dat is aangenomen door het IPCC, waarop de meeste rampscenario's zijn gebaseerd. We kunnen niet zowel ineenstorting als aanhoudende groei hebben

Bij mijn weten gebruikt het IPCC RCP 8.5 als bovengrens en niet als referentie.

In RCP 8.5 blijft de emissie gedurende de 21e eeuw toenemen. [13] Sinds AR5 wordt dit als zeer onwaarschijnlijk beschouwd, maar het is nog steeds mogelijk omdat de feedback niet goed wordt begrepen. [16] RCP8.5, algemeen beschouwd als de basis voor scenario's voor klimaatverandering in het slechtste geval, was gebaseerd op wat een overschatting bleek te zijn van de prognoses van de steenkoolproductie. Het RCP8.5-scenario kan relatief onwaarschijnlijk zijn, met een rapport dat het "van jaar tot jaar steeds ongeloofwaardiger" noemt. [17] RCP8.5 blijft nuttig vanwege zijn vermogen om historische cumulatieve totale CO 2 -emissies te volgen en emissies halverwege de eeuw (en eerder) te voorspellen op basis van het huidige en gerapporteerde beleid.

https://en.wikipedia.org/wiki/Represent ... on_Pathway


ABC2019 schreef: Het is duidelijk dat we zonder hen kunnen, ik zeg dat er geen oplossing is om ze te vervangen met behoud van een levensstandaard die vergelijkbaar is met die van nu natuurlijk.

Als je terug wilt naar de manier van leven van de eerste volkeren, is er geen probleem meer, afgezien van het voeden van 8 miljard mensen natuurlijk. Maar hopelijk zit je in de juiste groep.

Het begrip cursor lijkt je te ontgaan.
Je "redeneert" alleen op 2 grenzen: alles of niets.
Klinkt alsof het ergens bij je past om zo cartoonachtig en zonder finesse te zijn?
1 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Olie: als er meer, er nog




par ABC2019 » 05/09/21, 10:16

Remundo schreef:ben je vertrokken met je schets op kolen?

kolen + gas kunnen de komende decennia de wereldwijde groei grotendeels ondersteunen.

Er is niets minder zeker ... velen geloven dat de steenkoolreserves ook zijn overschat. En hoe dan ook, zelfs met de bewezen reserves die momenteel worden toegelaten, is er niets aan te doen 5 tot 6 ° C
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 223-gasten